Ontwikkelingsvoorsprong?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Koekie1, 25 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn dochter word in oktober 4.
    Vanmorgen heeft ze me erg verbaasd waardoor ik graag ervaringen / ideeën hoor.

Ze kwam naar me toe en zei dat ze de "m" kon schrijven. (We zijn nog helemaal niet bezig met letters schrijven trouwens) Ze schreef de "m" neer en ik vroeg of ze er nog meer kende. Hierna schreef ze de "A". Ik vroeg of ze oma kon schrijven. Ik spelde het en zij schreef het op. Vervolgens hetzelfde met: opa, papa, mama, huis en poes.
    Op de vraag van wie ze door haar geleerd zei ze van zichzelf. Ik heb het bij mijn schoonouders nagevraagd en zij zijn er niet mee bezig geweest.

2 weken geleden heeft ze voor het eerst een aflevering van Dora gekeken (daarna niet meer). Gistermiddag tijdens boodschappen doen telde ze de pruimen die we in de zak deden. Hierbij telde ze t/m 6 in het Engels. Dit had ze van "Dora" geleerd.

Verder kent ze alle kleuren, vormen en telt tot 100. Ook weet ze tot in detail wie wat gekregen heeft met bijvoorbeeld een traktatie op school. Ze kan gebeurtenissen uit het verleden gedetailleerd navertellen. Ze kent zo ongeveer alle kinderliedjes en de liedjes uit de film Frozen.

Ze heeft 2 vriendjes met wie ze veel speelt. Zij zijn beide een jaar ouder en hebben gehoorproblemen waardoor ze achter lopen. Lastig vergelijken dus.

Is dit nog een normale ontwikkeling of iets wat ik in de gaten moet houden als ze naar school gaat? Ik neig eigenlijk naar het laatste maar wel ook weer niet "te koop" lopen met mijn kind.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Het kan heel goed zijn dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft, het kan iets zijn wat stagneert maar ook iets wat blijvend is.

Ik zou kijken wat je kind wil en haar volgen. Wil ze verder met letters en lezen met haar mee doen, zodra ze er klaar mee is ook zo laten.

Onze uk is 3 maar denk dat hij 4 is, wil hij echt heel heel graag. Hijis ook bezig met letters en kan nu zijn naam schrijven (bijna in goede volgorde hehehe) en opa, oma, papa en mama verder de l en de i
    Wanneer hij wil schrijven en vraagt ons om hulp doen we met hem mee en zodra hij er klaar mee stoppen we. We stimuleren hem verder niet( pas na de vakantie 3.5) puzzelen heeft hij bijvoorbeeld lang gedaan tot hij50 stukjes kon en toen was hij er klaar mee. Heel veel dingen gebeuren in fases nu het tekenen (echte poppetjes en monsters) en schrijven

Merk je verder nog iets aan haar? Onze uk is gevoelig en kan ook echt bezorgt zijn om een ander, voelt dingen goed aan, is snel uitgekeken op dingen maar als je het materiaal anders gebruikt of vaker afwisseld gaat het wat beter.

Zodra ze thuis ander gedrag vertoont bijvoorbeeld heel boos zou ze dus teveel prikkels krijgen op school of krijgt ze niet genoeg uitdaging zou ik contact zoeken met school en verder kijken.

3. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Wat fijn dat je dochter al zoveel kan en dingen snel oppakt.
    Ik zou haar gewoon haar gang laten gaan. Mocht ze tegen dingen aanlopen dan kan je in overleg met school bespreken hoe jullie het aan gaan pakken.

Hier kende de oudste dochter alle letters van het alfabet voordat ze naar de kleuterschool ging en had ze zichzelf leren lezen toen ze net 4 jaar was. Ze heeft lekker gekleuterd en vermaakte zich goed in de klas.
    In groep 3 kwam ze echter achter te lopen met lezen wat me erg verbaasde. Na een uitgebreid test-traject in groep 4, waaruit blijkt dat ze erg slim is, weten we nu dat ze dyslexie heeft.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    @owly ; hier wil ze ook heel graag 4 zijn. Ook omdat ze dan naar school toe kan.
    Het puzzelen hier hetzelfde. 50 stukjes ging prima en nu is ze haar interesse erin kwijt.

Qua gedrag is ze meestal rustig, maar wel met een mond die nooit dicht is. Ze wil alles weten, vertellen en heeft een oneindige fantasie. Driftbuien oid komen zelden voor. Wel heb ik het idee dat ze zich soms verveeld. Ze weet dan niet wat ze wil doen en is een beetje aan het rondhangen.
    1 vriendje vind ze op dit moment stom want hij snapt niet wat ze bedoeld. Eigenlijk wil ze niet meer met hem spelen.

@Charmed72; de letters van het alfabet kent ze ook. Fijn dat jullie nu weten wat ze heeft. Gelukkig is daar veel aandacht voor tegenwoordig.

Wat verder nog opvallend is, is denk ik haar voorkeur voor tornado's en onweer. Ze weet hier van alles vanaf en kan er heerlijk over vertellen. Ze kijkt er ook graag filmpjes over.
    Verder kan ze ook sinds een paar weken rijmen.

Vooral haar snelle manier van informatie opnemen en gedetailleerd onthouden vind ik erg opvallend.

Nu is het wel zo dat hoogbegaafdheid in de familie van mijn man voorkomt (man, 2 broers, 1 zus, vader en opa) dus ik heb het wel in het achterhoofd zitten.

Ik wil haar sowieso "volgen". Ze is pas 3 en ik heb liever dat ze gewoon lekker aan het spelen is. Maar ik wil haar ook blijven uitdagen zodat ze zich niet verveeld.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Hahaha zijn mond zit ook zelden dicht, hij kletst de oren van je hoofd, wil alles weten en hoort en ziet ook alles. Als mijn man en ik wat willen bespreken of het nieuws willen zien moeten we wachten tot hij slaapt.
    Hij slaapt ook weinig zoals hij zegt daar heb ik geen tijd voor.

Als ze nu rijmen leuk vind is het misschien leuk om samen een memory te maken.
    Wat leuk dat ze al zoveel weet over tornados en onweer. Uk vind de sterren/maan/ ruimte interessant maar weet er nog weinig over. Misschien toch maar eens een boek lenen bij de bieb.

Hier zit hoogbegaafdheid aan beide kanten van de familie ( ik in ieder geval niet) we weten dat hij voorloopt, dat zegt het cb en zijn peuterspeelzaal ook. Daar geven ze hem extra taken en dagen ze hem wat meer uit. (Verveelde zich en ging daarom vervelend doen) heeft weinig aansluiting met de kindjes omdat de meeste een taalachterstand hebben. Hij is nu een van de oudste dus heeft niemand om tegen op te kijken. Gelukkig vermaakt hij zich verder prima en is hij heel blij met zijn juffen.

We hebben betreft school gekozen voor normaal onderwijs die goed weten wat te doen met kindjes die het moeilijk hebben maar ook een plan hebben voor kinderen die in een gebied voor lopen.
    We zien van zelf wel of het een ontwikkelingsvoorsprong is of dat hij echt slim is.

Wij durven met andere ook niet snel te hebben over een ontwikkelingsvoorsprong omdat mensen zo snel een mening daar over hebben.

Nu het vakantie is merk ik dat hij sneller verveeld en vervelend is. Heeft zij dat ook? Ben nog zoekende naar activitieiten die je ook thuis kan doen. Geen rijbewijs dus ben fiets gebonden.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Af en toe vervelen is normaal en naar mijn idee ook goed, ook voor kinderen die voorlopen. ;)

Ik zou het voor nu aankijken en haar gewoon volgen. Als ze naar school gaat zie je dan wel weer. Met haar in de gaten houden loop je toch sowieso niet 'te koop' met je kind? Dat laatste is pas aan de orde als je jan en alleman gevraagd en ongevraagd laat weten hoe geweldig fantastisch je kind is. En dat is weer het andere uiterste. ;)

Mijn ervaring is dat de mensen die echt belangrijk zijn, over het algemeen wel verder kijken dan hun neus lang is ipv dat ze direct veroordelen. En mensen die wel direct (ver)oordelen zijn, voor mij, niet meer belangrijk. ;) (Hier twee dochters met een voorsprong.)

@owly: Kijk eens op Pinterest. Eindeloos veel inspiratie.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het sowieso niet uitspreken op school. Ze leren haar daar vanzelf wel kennen, en dan hoor je het wel. Als je nu al hoge verwachtingen over je kind schept, kan dat later tegenvallen :) .

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Hier heeft school voor ze beginnen al een 'screening'/vragenlijst om alert te zijn bij een ontwikkelingsvoorsprong, aangezien kinderen zich vaak razendsnel aanpassen aan gemiddelde klasgenootjes, waardoor het eenmaal op school vaak minder opvalt.
    Daarom zou ik dit wel aangeven, ze spreken op die leeftijd inderdaad van een ontwikkelingsvoorsprong en nog niet van hoogbegaafdheid, omdat het kan stagneren, maar ja, het kan net zo goed zo doorgaan.
    Er zit een verschil tussen opscheppen tegen iedereen of gewoon vertellen hoe je kind is aan mensen waar je haar straks zoveel uur per week bij zit.

9. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    @owly; hier slaapt ze ook weinig, nooit veel gedaan. Wel bonkt ze zichzelf in slaap, denk ook om alle prikkels te verwerken. Soms zingt ze er ook nog bij :D
    Leuk idee van het memoryspel. We hebben wel gewone memory maar dat wint ze altijd (weet niet of dat wat over mij zegt over over haar haha)

A gaat 1 dag per week naar het kdv en daar begint ze zich nu ook te vervelen. Vooral omdat de 2 meisjes met wie ze optrok net 4 zijn geworden en dus niet meer komen. De andere kindjes snappen haar niet en spelen raar zegt ze.
    Verder gaat ze 1 dag per week naar opa en oma. Die zijn de hele dag lekker druk met haar. Omdat ik nu nog thuis zit ivm de jongste ben ik wel blij dat ze af en toe weg is. Heb ik even "rust" en aandacht voor de jongste.
    Deze structuur heeft ze al een hele tijd dus merk niet iets anders nu met de vakantietijd. Komt misschien ook omdat mijn man gewoon aan het werk is. Gelukkig heb ik wel een auto tot beschikking en gaan we er regelmatig op uit. Naar de dierentuin of naar het bos.

@NiekeKris; ik vind het op zich niet erg dat ze zich af en toe verveeld maar ik merk dat ze wel de behoefte heeft om nieuwe dingen te doen. Dat is soms wel wat zoeken. Pinterest is inderdaad wel een idee om eens op te kijken :thumup:

Nu ik terug lees staat het "te koop lopen" er een beetje raar ;) wat ik bedoelde is of ik school van te voren zal inseinen over mijn dochter. Maar ik wil niet dat school zoiets heeft van: "oh, daar héb je weer zo'n moeder".

Wat @Uuz zegt zit ook wel iets in.
    Ze komt in een vrij drukke klas (groep 1/2 met max 29 leerlingen). Weet niet hoeveel er zitten als ze naar school gaat. Als ik wel wat zeg kan het zijn dat de verwachtingen tegen vallen, zeg ik niets kan het zijn dat ze zich aanpast en hierdoor niet opvalt.
    Voor beide is iets te zeggen. We hebben wel een vragenlijst gehad maar dat waren meer algemene vragen.
    Zouden jullie school van te voren inlichten?

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl gaat na de zomervakantie naar de basisschool, maar zat al op de bijbehorende peuterschool dus de peuterjuffen doen dan ook een overdracht. Wij kregen wel ook zo'n uitgebreide vragenlijst. Maar die was heel breed, veel over sociale ontwikkeling en karakter, interesses. Je kan het ook op een neutrale manier doorgeven aan school, dat ze b.v. geinteresseerd is in taal en tellen.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Als school al zoiets heeft van 'daar heb je weer zo'n moeder', zou ik niet blij zijn. Maar goed, het is maar net hoe je zoiets brengt. Mijn zoon is hoogbegaafd getest en mijn dochter meerbegaafd, op de leraren na en twee ouders, waarvan ik eentje al lang ken en de plusklas runt na, weet niemand dat op school.
    Een hoog iq staat niet garant voor een top rapportje, boekenwurm die alles van dino's afweet etc. Helaas hebben veel ouders wel zo'n beeld en ik hoef niet dat ze zich afvragen waarom hij geen A voor spelling heeft en hun Pietje wel die niet in de plusklas zit, blablabla. Ik ben niet doof, ik vang zulke gesprekken ook nog wel eens op het schoolplein op. Dus voor die ouders hoef ik niet dat hij aan hun verwachtingen moet voldoen, maar leraren moeten wel weten hoe ze met hem om moeten gaan, want een gemiddelde aanpak werkt bij hem niet, dan wordt hij een draak. En voor mijn dochter moet ik juist weer een beetje opkomen om ervoor te zorgen dat ze haar niet vergeten tussen een volle klas met kinderen met allerhande gedragsstoornissen e
    Verwachtingen van wie? Van jou, de juf of andere ouders? Die laatsten hebben er sowieso niets mee te maken en een kleuterjuf mag toch wel weten dat kleuters zich sprongsgewijs ontwikkelen, dus dat het gelijk kan gaan lopen met het gemiddelde of dat de voorsprong blijft.
    Je kind leeft nu en school kan zo inspelen op de behoeften die ze nu nodig heeft. Die kunnen veranderen ja, maar daar zou ik me nu niet druk om maken. Denk dat het goed is dat de juf weet dat ze nu al verder is dan gemiddeld.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Jo79, hier communiceert school zelf gelukkig heel duidelijk dat het bij de plusklas juist niet gaat om de makkelijk/schools lerende, hoog scorende leerlingen, die leerlingen redden het met extra werk in de klas vaak ook prima. (y)

Koekie1, ik zou het wel melden. Gewoon neutraal als ik 'ze is met letters ed bezig, ze kent er aardig wat'. Wij hadden ook een algemene vragenlijst, maar wel met de vraag welke interesses je kind had en ook iets of het interesse had in letters en cijfers oid.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd er een overdracht gedaan vanuit de peuterspeelzaal naar de basisschool toe, basisschool doet zo'n overdracht ook bij kdv's.
    Wij hadden een gesprek met leidster van de psz en IB'er van school waarin ook werd besproken dat dochter duidelijk voor loopt en de verwachting was dat ze meer uitdaging nodig zou hebben. Dat werd door school ook meteen opgepakt, heel prettig!

14. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Laatst heeft psz ook mijn dochter ( september wordt ze 3) geobserveerd .
    Ze is ook altijd snel met veel geweest.
    Ze kan nu tot 20 tellen.
    Maakt zinnen van 7 a 8 woorden.
    Kent al best veel letters.
    Haar gebabbel valt hun sowieso op.
    Ze gingen haar nu ook goed in de gaten houden komend schooljaar.
    Ze maak mini loco van 4-6 jarigen.
    Psz werkt samen met de basisschool dus die ging het wel doorgeven voor als ze 4 wordt.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste was in groep 1 heel erg met letters en lezen enzo bezig. Hij vroeg daar ook steeds naar, welke letter iets was. Hij kende op een gegeven moment alle letters en enkele combinaties zoals ie en oe. Daarmee kon hij zo ongeveer zo goed als een kind na 1 of 2 maanden in groep 3. Hij viel trouwens al vanaf het moment dat hij leerde praten op door zijn snelle taalontwikkeling en goede geheugen. Toen hij peuter en kleuter was, kregen we al vaak verbaasde reacties over zijn grote woordenschat en 'diepe' vragen die hij stelde.

Terug naar het lezen: op een gegeven moment had hij dus de basisbeginselen onder de knie. Daarna was hij er ook klaar mee. De interesse was helemaal weg. Hij ging naar groep 2 in een 2-3 combi. Ik dacht: die kan voor de kerst goed lezen, want ze krikgen toch wel wat mee van groep 3. Maar niks hoor. Hij vond het gewoon echt niet meer boeiend en deed er niks mee. In groep 1 schreef ik soms een simpel briefje voor bij zijn broodtrommel, dat vond hij toen fantastisch. Maar dat wilde hij ook niet meer. Prima, komt wel goed.

Nu is hij klaar met groep 3 en ik vind hem geen sterke lezer. Althans: technisch. Zijn tempo is vrij laag. Hij maakt veel kleine leesfoutjes, echt een radende lezer. (Langere woorden gaan hem vaak beter af dan de kortere.) Het is echt iets dat we nu met hem moeten blijven oefenen. Dat had ik 2 jaar geleden echt nooit verwacht!
    Woordenschat, begrijpend lezen e.d. is allemaal wel heel goed bij hem hoor. Ook voor spelling scoort hij goed. Maar ondanks die vroege interesse, blijft lezen nu juist achter.

Ik ben het type moeder die gewoon graag naar haar eigen kind kijkt. Vergelijken laat ik wel aan anderen over. Dat gebeurt namelijk genoeg, eerst door het CB en later door het leerlingvolgsysteem op school worden kinderen voldoende langs de meetlat van het gemiddelde gelegd. Niks mis mee hoor, om af en toe te kijken waar een kind staat in zijn ontwikkeling, ik vind het op die momenten zelfs wel even interessant. Dat vergelijken door grootouders en de buurvrouw vind ik dan weer minder boeiend...
    Buiten die vaste meetmomenten heb ik me nooit te veel bezig gehouden met wat onze kinderen meer of minder kunnen dan een ander. Ik kijk gewoon waar een kind op dat moment mee bezig is en probeer daar bij aan te sluiten.

De jongste houdt nu van dino's. Dan ga ik op zoek naar een prentenboek over dino's. (En nog gevonden ook, yes!) Loop je daar met een (ruim) 3-jarige die het heeft over een diplodocus en triceratops. En dat wel foutloos uitspreekt, terwijl 'jullie' nog steeds te moeilijk is.
    Ik moet dan wel lachen om reacties in de omgeving. Die denken dat ik een soort mini-einstein naast me heb lopen. Vraag hem tot 10 te tellen en hij slaat consequent de 4 over, haha. Hij kan sowieso nog niet synchroon tellen. Dat boeit hem dan weer niet. Zodra ik merk dat hij daar meer interesse voor krijgt, ga ik wel weer eindeloos steentjes, blokjes, smarties etc. zitten tellen.

Volg vooral de intresses van je kind. Trek ze af en toe even uit hun comfortzone door ook met iets anders aan de slag te gaan. Ik denk dat kinderen daar ook alleen maar beter van worden. Maar ga niks pushen.
    En kijk straks als ze naar school gaat goed naar hasr welbevinden. Dat is het belangrijkste. Als de juf jouw kind echt 'ziet' dan gaat dat vanzelf goed. Zo niet, dan merk je dat wel aan je kind en is het vroeg genoeg om in gesprek te gaan en te kijken of er dingen aangepast moeten worden.

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Het valt me op dat mensen mbt een ontwikkelingsvoorsprong zo gefocused zijn op letters, woordjes en kunnen tellen. Dat is maar zo''n klein stukje van de (cognitieve) ontwikkeling!
    Op de school waar ik werk is net een jongetje verwezen naar het sbo, vanwege meerdere redenen, maar oa dar hij zich op leergebied onvoldoende ontwikkelde in het reguliere basisonderwijs. Dat jongetje kwam met 4 jaar op school en kende bijna alle letters en cijfers al. Dat zegt dus niks....
    Het kennen van letters is voor een peuter nog nauwelijks functioneel, er zijn zoveel andere vaardigheden die dat juist wel zijn en die als basis dienen voor ander vaardigheden (zoals lezen wat ze dan toch wel leren tzt).
    Kinderen die verbaal heel sterk zijn (goed kunnen praten dus) worden ook gauw overschat.
    Natuurlijk zegt je woordenschat echt wel iets over je ontwikkelingsniveau en uiteraard is het ook afhankelijk van interesses. Een kind wat erg in letters geinteresseerd is leert dat meestal vlot en een kind wat tellen leuk vindt heeft dat zo onder de knie.

Maar er zijn zoveel meer ontwikkelingsgebieden! Juist het bewegen, buiten spelen, gymmen, kleien, met modder en water spelen, etc stimuleert de hersenontwikkeling. Het leren van abstracte symbolen (letters) doet dat nauwelijks.

Wat ik hiermee wil zeggen....
    Een kind wat niks doet met letters en cijfers maar het liefst buiten speelt in de modder of met autootjes rondrijdt, kan ook later meer of hoogbegaafd blijken te zijn.
    En een peuter die al letters kent, tot 30 kan tellen en een paar woordjes kan schrijven hoeft dat helemaal niet te zijn.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    #17 NiekeKris, 1 aug 2017
    Laatst bewerkt: 1 aug 2017
    Sowieso staan hb niet garant voor goede schoolse vaardigheden (misschien wel vaker niet dan wel?). Maar een ontwikkelingsvoorsprong hoeft ook geen hb te betekenen, er wordt niet voor niets een ander 'naampje' aangegeven natuurlijk. :)

Maar de vraag van ts was natuurlijk of ze er richting school iets mee moet. Ik zou dat dus wel doen, maar dat had ik al geschreven. :)

zigzag vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina