Hallo allemaal, Ik neus nogal eens graag rond op sites waar ze dan de ontwikkeling van een baby per maand bespreken. En nou vroeg ik me toch af of mijn zoontje mss wat langzaam is......? Ik las ergens op een site de "regels" die de WHO hanteert qua motorische en cognitieve ontwikkeling maar daar schrok ik toch best van! Mijn zoontje is volgende week 10 maanden oud en vlgs die site zouden ze nu dus al papa & mama zeggen, "nee" begrijpen, zelfstandig zitten etc etc. En sommige kinderen zouden zelfs al stapjes om de tafel kunnen lopen en de trap op kruipen?? Nou, mijn zoontje zegt dus geen papa en mama (hij zegt de klanken wel maar dit is absoluut niet bewust, alleen een hoop gebrabbel ), hij kan niet zelfstandig zitten en het woordje "nee" lijkt hij dan wel weer te snappen. Hij trekt zich bv. wel sinds een maand of 2 op aan de spijlen van de box waardoor hij staat en kan sinds een weekje of 2 ook via de spijlen van de box weer naar beneden gaan en dan via z'n knietjes op z'n kont zitten. Maar daarvoor heeft hij dus wel de "hulp" van de spijltjes nodig want hij kan dit echt niet zelfstandig. En echt kruipen kan hij ook nog niet; dit is meer tijgeren maar dan wel razendsnel de kamer door. Maar.....is mijn zoontje dan nou echt zo traag of zijn andere kindjes dan gewoon heel erg snel? Ik kan me bijna niet voorstellen dat een kind van 10 maanden al stapjes loopt, bewust papa & mama roept etc etc. Of zie ik dat nou verkeerd?
Niet druk over maken! Vind je zoon helemaal niet traag! Mijn zoon rolde pas om met 7 maand, ging kruipen met 10,5 mnd, kreeg toen ook pas zn eerste tandjes, ging staan om de tafel met 11 mnd en loopt sinds 14,5 mnd. Verder zegt hij vijf woordjes: papa, mama, bah, opa, tik tak(klok) maar dit deed hij een maand geleden ook al, is nog niets bijgekomen. Komt vanzelf wel! Ieder kind ontwikkelt zich in eigen tempo!
Tis per kind zo verschillend... die richtlijnen zijn volgens bedoeld om te laten wat een kind zou kunnen rond die leeftijd, maar het hoeft niet zo te zijn. Onze 1e dochter was veel te snel volgens de richtlijnen, met 10 maanden reed ze al op zo'n loopautootje met 1 knietje op de auto en de ander maar steppen, zette al stapjes en kon al meerdere woordjes zeggen, ze zat al met 5 maanden stevig los en kon zichzelf optrekken met 7 maanden. Nu onze 2e is ruim 7 maanden en draait net een paar weken van rug naar buik, maar nog niet andersom, verder naast vriendelijk lachen naar iedereen gebeurt er vrij weinig... Zo zie je maar weer, dat elk kind anders is zelfs in hetzelfde gezin met de zelfde combinatie ouders... Ik zou me er niet zo druk om maken en gewoon kijken naar je kind
Het is dus heel verschillend per kind,mijn meisje loopt 4 tot 5 maanden voor met haar motoriek. Dit was het blogje van gisteren die ik geschreven heb omdat ze gisteren 10 maanden oud is geworden. Daar kan je lezen wat ze allemaal al kan, ik kon dat allemaal nog niet hoor met haar leeftijd,ik was pas 14 maanden toen ik de meeste dingen pas doorkreeg hihi. Jaaaah! Vandaag is mijn meisje alweer 10 mnd oud. Gecorigeerd zal ze eigenlijk 3 november pas 10 mnd oud zijn omdat ze geboren is met 37,2 weken zwangerschap. 10 mnd geleden is ze geboren als lief klein humpie van 3900 gram en zo'n 52 cm. Nu is ze al ruim 81 cm en 9,3 kilo! Ze is een ontzettend lief meisje met een flink eigen willetje. Ze is een grappig energiek meisje waar je 10 handen tegelijk voor moet hebben,ze is vliegensvlug en lekker eigenwijs. Jeetje,over 2 maandjes word ze al gewoon 1 jaar. Waar is de tijd gebleven?? Ze kan al zeggen: papa,mama,opa,oma,Dalelle(eigen naam)Mika(haar broer)hebbuh,etuh,op,uit,huiluh,poes,waf,die,wat is dat, aap,kijk is,happuh,ouwe,aai,mama aap! en bal. Al aardig veel dus. Ze kan al: rollen,zitten,optrekken tot staan,kruipen,staan,langskopen, en loslopen,trappen opklimmen,de tv uit en aan zetten,de laadjes open doen,klap eens in je handjes,haar broer pesten haha,en heerlijk lang spelen met haar speelgoed. Kortom: waar is mijn kleine baby gebleven? Kleine meisjes worden groot.
misschien een tip voor je, niet zo veel neuzen op andere sites daar wordt je alleen maar onzeker van. Gewoon lekker genieten van je kind, en de een is vroeg de ander is laat. De richtlijnen zijn een gemiddelde, en als er echt iets zou zijn met je kind zien ze dat op het cb wel of je moedergevoel laat dat wel merken. En als ik zo lees wat jouw kind al doet, dat deed die van mij niet toen ze 10 maanden was. Dus je geen zorgen maken!
Ik vind je kindje zeker niet traag hoor! Hij heeft de hulp van de spijltjes nodig, maar doet het wel zelf dus? Want je moet het ook maar bedenken, dat je dat kan doen via die spijltjes En verder komt het vanzelf. Je hebt super snelle kinderen, maar die later weer ergens anders langzaam mee zijn. En je hebt wat minder snelle kinderen die dan ineens heel veel in een keer leren. Niet te veel aan trekken van anderen. Je zult zien dat hij ineens veel meer kan! Met praten vind ik ook altijd zo grappig. Soms zeggen ouders dan mijn kindje zegt dit allemaal al. En dan luister ik, maar kan ik er echt niks van maken. Als ouders hoor je dat dan, maar verder niemand of je dat dan echt al praten kan noemen?
Ik vind je kindje niet traag hoor, hier een ventje van 10 maand die nog geen woordje zeg, nog niet kan zitten, nog niet kan staan of optrekken oid. Hij rolt wel en begint met tijgeren..... Mn 2 meiden waren wel veel sneller, nmr 1 liep met 7 maanden langs een tafel, kon met 6 maand zelf gaan zitten. nmr 2, ging ook zelf zitten met 6 mnd met 6,5 mnd trok ze zichzelf op tot staan in de box en met 12 maanden liep ze los. De beide meiden zeiden een aantal woordjes voor hun eerste jaar (rond de 10 woorden) Zo zie je maar weer elk kind ontwikkeld zich anders, tuurlijk heb me eerst ook wel druk erom gemaakt maar dacht later waarom eigenlijk? ze hebben alle tijd.
Nou dames, idd!! Jullie hebben allemaal ook eigenlijk gelijk haha! Ikzelf vind hem ook niet traag ofzo, maar je wordt er idd soms zo onzeker van als je weer eens iets leest of hoort.... Ik laat hem dus maar lekker z'n gangetje gaan en idd...als ze nu erg snel zijn met bepaalde zaken zullen ze later met andere dingen gewoon weer langzamer zijn. Maar bedankt voor de reacties, ben toch weer helemaal gerust!
Zolang hij lekker zn eigen tempo heeft en een vrolijke baby is (en jij dus geen 'niet pluis' gevoel hebt), geen zorgen maken, maar genieten!!! Het gaat allemaal al zo snel
met 10 maanden het woord nee begrijpen? dat kan niet hoor. bij t cb zeiden ze dat dat wel een jaar tot 1.5jr kan duren voordat ze daadwerkelijk nee begrijpen, en er naar kunnen handelen. je kan je niet voorstellen dat een kind van 10 maanden loopt. nou ik kon me dat ook niet voorstellen. ze trok zich op met ong 8 maanden met 9 maanden liep ze rondjes langs de tafel, met 10 maanden ging ze los staan en met 10maanden 3 weken liep ze los. het kan wel degelijk het is alleen "niet normaal" maar geen enkel kind ontwikkeld zich volgens het schema! zolang jij er geen raar/vreemd gevoel bij hebt is het toch prima ze doen iets pas zodra ze er aan toe zijn.
Ik hoorde pas iets heel wijs voor ouders: er is nog nooit een relatie aangetoond tussen vroeg lopen en maatschappelijk succes op volwassen leeftijd... Oftewel: ze doen het allemaal op hun manier en dat wil niet zeggen dat je kindje "achter" is. De mijne van 9 maanden doet ook nog niet veel wat "moet". Op de buik is niet leuk, dus waarom rollen en tijgeren? Praten, ja, veel brabbelen en staan is wel leuk als papa en mama me vasthouden! ik maak me niet druk... (en dat niet tijgeren is nog wel lekker rustig, ik zet hem neer en meneer gaat nergens heen!)
Mijn dochter is bijna elf en begrijpt en t woord nee nog steeds niet Meid maak je geen zorgen, niets mis met jou kleintje !
Onze dochter kon dat toen allemaal al een tijdje. Met 6,5 maand bleef ze zitten als je d'r neerzette, 2 weken later ging ze zelf ook zitten en een maand later trok ze zich op, liep stapjes langs bank en tafel, probeerde idd ook de trap op te kruipen, (als ze de kans kreeg). Maar Thirza was wel een vrij vlotte dame. Wat je op de site van het WHO leest, moet je denk ik zien als gemiddelde: er zijn kids die dat dan allemaal kunnen en ook kids die wat later zijn. Ik zou me er niet druk om maken iig: op het Cb houden ze je kind goed in de gaten en als er dus een probleem is, hoor je het van hen wel. Een kind dat wat langzamer is, is voor jezelf iig wel zo rustig (als in: je hoeft er nog even niet achteraan te rennen, wat we hier met 8 maanden dus wel moesten ).
Meid maak je geen zorgen want je zoontje ontwikkeld zich volkomen normaal. Onze zoon was indertijd ook zover als dat jouw zoontje nu is en ik kon me dan ook weleens zorgen maken en vooral mbt praten.Papa/mama ging die vlgns mij pas zeggen toen die ruim anderhalf was en lopen deed die pas met 18 mnd. Hij wordt over een aantal maanden 9 jaar en is in de klas één van de beste leerlingen en kan een aardig potje voetballen en praat de oren van onze kop iedere dag weer haha. Jouw mannetje doet het super!!.
Mijn dochter kan nog niet lopen, weigert te kruipen en heeft nog geen woordje gezegd. Aan de andere kant doet ze bewegingen van liedjes zingen mee, bouwt ze torentjes van 3 á 4 blokken en wil ze graag zelfstandig met een vork eten en uit een gewone beker drinken (wat haar ook nog redelijk lukt). Soms maak ik me ook wel zorgen maar als ik zie wat ze al wel kan dan valt het waarschijnlijk allemaal nogal mee.
Ieder kind gaat in z'n eigen tempo en eigen volgorde, uiteindelijk kunnen ze allemaal hetzelfde...meestal lees en onthoud je de uitzonderingen