Hoi dames, Heeft iemand van jullie ooit progestron creme gebruikt? Vandaag was ik bij het winkeltje waar ik altijd mijn vitamines koop en de verkoper wees mij op een creme (progestron creme) die dikwijls wordt gebruikt om miskramen tegen te gaan (zo vertelde hij). Helaas heb ik in okt een miskraam gehad en heb natuurlijk oren naar middeltjes die een miskraam zouden kunnen voorkomen, wel met in het achterhoofd dat hij een verkoper is en graag wil verkopen. Zou het kwaad kunnen als je deze creme gebruikt? Ik heb geen idee of mijn progestron level te laag is. Kunnen ze dat testen in het bloed? Toevallig moet ik morgen bloed laten prikken... Ben erg benieuwd naar jullie reacties
Ik heb een beetje gegoogle'd en vind het maar vaag klinken hoor. Het is in ieder geval geen reguliere medicatie ofzo. Ik zou het zelf niet gebruiken.
Waar moet je die creme dan smeren? Ik zou niet zomaar zoiets gaan gebruiken. Als je een tekort aan progesteron hebt, kun je via de gyn progesteronbolletjes voorgeschreven krijgen.
Hoi Jippie, Ik ga hem inderdaad niet smeren, maar was toch benieuwd of er vrouwen zijn die het gebruiken. Je smeert het onder de borst en onder de oksel. Omdat ik officieel 'maar' 1 miskraam heb gehad, zijn er geen onderzoeken uitgevoerd en weet ik dus niet of het door een progestron te kort komt, iets wat (blijkbaar) vaak voorkomt bij een miskraam. Omdat die man zei dat het geen kwaad kon was ik er benieuwd naar geworden
Hoi Andrea, Nee ga het ook niet doen, maar was benieuwd of er vrouwen zijn die het wel hebben gebruikt en hun ervaringen... dank voor het opzoeken
Ik heb progesteron voorgeschreven gekregen tijdens mijn laatste zwangerschap, vanaf 16 weken heb ik toen utrogestan gebruikt. Ik kan me haast niet voorstellen dat er voldoende progesteron in die creme zit om het werkzaam te laten zijn, omdat je in Nederland dat door een gynaecoloog moet voorgeschreven krijgen.
Erg van je miskraam... Met hoeveel weken kreeg je die miskraam? En had jij wel een progesteron te kort, omdat je die crème daarna voorgeschreven kreeg? Ik twijfel nu of ik naar de gyn zal gaan en haar vraag voor mijn progesteron gehalte te checken. Dat testten ze via een bloedproef, toch? Ik zou het verschrikkelijk vinden, mocht deze zw ook mis gaan dat ze achteraf er achter komen dat ik een progesteron te kort heb, en dat het vruchtje daarom niet kon blijven zitten. Wat denk jij?
Je kunt het altijd vragen. De progesteron-waarde wordt inderdaad via een bloedonderzoek bepaald. Utrogestan is geen creme, het zijn kleine bolletjes die je een paar keer daags vaginaal moet inbrengen. Vlak voor de baarmoedermond wordt het binnenste van die bolletjes opgenomen door je lichaam. Het omhulsel komt weer naar buiten. Deze progesteronbolletjes worden gebruikt tijdens en na IVF/ICSI-behandelingen. Maar ze worden ook wel eens voorgeschreven aan vrouwen die door een progesteron-tekort herhaaldelijk miskramen hebben. Succes!
Als ik jou was zou ik niet je eerste echo afwachten maar gewoon vragen of voor je eigen gemoedsrust je progesteronwaarde bepaald kan worden via een simpel bloedoz. Stel je krijgt alsnog een miskraam zit je misschien te denken had ik maar... En natuurlijk hoeft het helemaal niet zo te zijn dat je miskraam daardoor kwam maar ik kan me goed voorstellen dat je toch aan van alles denkt. Ik heb na een ICSI poging utrogestan (progesteron) bolletjes gebruikt. Ik mocht stoppen voordat ik een zwtest deed maar omdat ik een miskraam heb gehad voelde ik me daar niet prettig bij en heb ze gebruikt tot 12 weken en bouw nu af. Soms moet je ook voor jezelf opkomen dus doe waar je je goed bij voelt. Ik zou trouwens niet zomaar deze creme gaan gebruiken.
Weet jij (of iemand anders) toevallig wat de sypmtomen zijn van een progestron tekort? Misschien dan toch het beste gewoon maandag even en afspraak maken bij de gyn om bloed af te nemen. Het kan geen kwaad. Bedankt voor je reactie
Nee dat weet ik helaas niet ook niet omdat ik er volgens mij geen last van had maar hoorde dat het na een IVF/ICSI behandeling sowieso wel beter was om het langer door te gebruiken. Volgens mij is dat alleen in je bloed te zien maar misschien dat iemand anders dat weet?
Je hebt geen symptomen van een progesteron-tekort. Als je te weinig progesteron hebt, dan betekent dat over het algemeen dat je geen goede eisprong hebt en dat je baarmoederslijmvlies niet in stand wordt gehouden. Het wordt meteen afgebroken na de eisprong, wat in een hele korte luteale fase resulteert. Je wordt dus heel snel ongesteld en de innesteling wordt bemoeilijkt. Aangezien jij zwanger geworden bent, betwijfel ik dus of je een progesteron-tekort hebt. Stel dat zoiets werkelijk bij je speelt, dan zou je zwangerschap al redelijk snel misgaan. Extra progesteron zou je moeten nemen vanaf de eisprong tot een bepaalde zwangerschapsduur. Wachten tot de eerste echo over twee weken, heeft geen zin. Want je ziet niet aan een echo of je wel of niet een tekort hebt. En het heeft ook weinig nut om pas na die eerste echo met progesteron te beginnen, lijkt mij. Het progesteron kun je inderdaad alleen aan de hand van een bloedonderzoek meten.
Ik had inderdaad ook al het één en ander gelezen op internet en ik heb niet echt symptomen die hier op wijzen. Ik laat het hier denk ik gewoon maar bij, en vertrouw erop dat het deze keer niet mis gaat. Bedankt voor jullie reacties
Het kan ook zijn dat je lichaam niet voldoende progesteron aan blijft maken tijdens de zwangerschap. Dus goede eisprong maar rond een week of 6 begint het progesteron te dalen waardoor de zwangerschap niet goed blijft gaan. Ik weet uit ervaring dat hier niet op geprikt word ze gaan ervan uit dat als je eisprong goed is het hier niks mee te maken heeft. Hier zijn we 9 miskramen en 6 jaar verder nu zwanger met behulp van progesteron. Ik ben wel van mening dat het vaker voorkomt dat het maar 1x fout ga dan de lijdensweg die wij hebben moeten doorstaan. De onzekerheid die je nu heb is heel normaal maar het gaat vaker goed dan verkeerd. Ik wil je nog succes wensen en ik duim dat het goed blijft gaan
Oh wat verschrikkelijk dat je dat verdriet 10 keer hebt moet mee maken... heb hier helemaal kippenvel. In principe heb ik een hele constante cyclus. Netjes 29 dagen. Ook geen problemen met men eisprong gehad. Had jij dat wel? Op het invulformulier van de dokter voor bloed te prikken, staat geen vakje 'progestoron' op. Toevallig vorige week bloed laten prikken voor iets anders en daar naar gekeken. Dan moet je denk ik bij de gyn. zijn of niet? Zij verwijzen je dan in het ziekenhuis door Dank je. Ik duim ook iedere dag...
Ik had geen probleem met mijn eisprong ze hebben de waarde van het progesteron gecontroleerd en die was goed alleen daarna hield mijn lichaam het niet vol is het vermoeden. De gyn prikt dit alleen doen ze dit op 7 dagen na je eisprong als je zwanger bent doen ze dit niet meer want dat is niet nodig. Wij zijn ook overgestapt naar een kliniek die wel geloofde in progesteron bij herhaalde miskramen en ik ben de arts daar nog steeds dankbaar.
Jee, kan ik me goed voorstellen. Voor mij klinkt het als een horrorverhaal, 10 miskramen. Ik heb er 1-tje gehad en ben een half jaar helemaal van slag geweest... Ik ga het proberen los te laten, en de echo even afwachten. In principe duid er bij mij zo niets op dat ik een progestoron te kort heb en zoals ik begrijp uit je mail kunnen ze dat nu niet meer meten...
Dat kunnen ze wel maar daar zien ze helaas het nut niet van in want als ze dat wel deden dan zouden er minder vrouwen herhaalde miskramen krijgen. En dat je een half jaar van slag ben geweest is niet vreemd hoor elke miskraam of je er nu 1 of meerdere heb gehad doe heel veel zeer het is toch iets waar je naar uitkijk en als je een positieve test in handen heb ga je toch dromen als je droom dan in duigen valt dan is dit erg verdrietig. Ik hoop dat je toch een beetje durf te gaan genieten want helaas ga dit na een miskraam ook wat moeilijker.
Ja is waar. Ik probeer wel zo veel mogelijk te genieten, maar af en toe komt de angst opzetten... Ik hoop zo dat dit klein wondertje bij me blijft...