Waarschijnlijk het zoveelste topic omtrent zindelijkheid. Ik heb al even geneusd maar kan nog niet echt wat vinden wat hier op aan sluit helaas.. ons zoontje van bijna 3,5 jaar wilt absoluut niets weten van zindelijk worden. En voel me een beetje hulpeloos.. wat als het nooit lukt.... voor de zomervakantie heeft hij een week lang geprobeerd op wc te plassen en gaf af en toe zelfs aan als hij moest plassen. Helaas na een week stopte dat. Omdat we midden in verhuizing zaten en ik hoogzwanger was hebben we het zo gelaten... door alle druktes van verhuizing, nieuw broertje, feestdagen etc zijn we zo weer een paar maanden verder. Paar weken terug twee keer op wc geprobeerd maar dat vind hij t veeeeelste koud! ( is het ook koud) Goede week terug twee stoere potjes voor in de woonkamer gekocht. Een voor hem en 1 voor zijn broertje van bijna 2. Diezelfde avond na het eten wilde hij er maar wat graag op en plaste en poepte de pot tot de nok toe vol! Haha Maar nu, wilt hij er weeeer niets van weten.... op school heeft hij vorige week klein mini plasje op wc gedaan, om vervolgens op de grond te plassen tijdens het spelen. ( liep heel even in alleen onderbroek/broek wachtend op de juf die ander kindje van wc hielp) Ik merk dat het me een beetje begint te frustreren.... en bang Ben dat het “nooit” lukken zal! hij is ook gewoon niet vies van zichzelf als hij bijv overvolle poepluiers heeft oid. Is dit misschien herkenbaar voor iemand? En/of heeft iemand gerichte tips? dan hoor ik ze zeer graag! Alvast bedankt!!
Mijn eerste zoontje was 3jr en 8mnd toen ik wederom besloot dat het nu "echt" moest gaan gebeuren. Andere drie pogingen ervoor was mislukt. Hij snapte het gewoon niet ofzo, plaste constant dan in z'n broek maar snapte niet de hint dat hij naar de wc moest. Maar toen hij 3jr8mnd was dacht ik van "ja je moet in december naar school dus je MOET nu..." dus gewoon luier af en laten gaan... Eerste dag gigantisch veel natte broek... 2e dag maar 3x en derde dag 0 hij was toen plas zindelijk.... Zelfde zo met poepbroek... Ook binnen drie dagen... Mijn tweede zoontje is nu 3jr en 4mnd... En tja... Ook hij heeft er geen haast mee... Als ik z'n luier aflaat zeg ik 100x zeggen als je moet plassen he? Ja mama.... En vraag dan ook vaak, moet je plassen... En zet hem er regelmatig op... En dan kan hij niet.. Is er net 15 min af hup natte broek. Dus nu ivm feestdagen even laten rusten... Maar ook hij moet.. Dus wanneer ze naar school gaan gaan we ervoor... Want hij weet dat het op de wc moet. Maarja de uitvoering. Hopelijk zijn mijn meiden sneller haha!
Om even te zeiken: het is hij WIL! Sorry, groot irritatiepunt, en ben om allerlei redenen chagrijnig. Wat betreft je zoon. Ik zou de luiers weg laten. Uiteindelijk, zal hij het wel door hebben. Het wordt voor hem ook vervelend, moet het spelen steeds onderbreken om schoon te maken. Ik lees op zich niks geks in je verhaal, dat hij het een paar keer goed heeft gedaan wil niet zeggen dat het meteen helemaal lukt. Het zal ook nog wel een leerproces zijn. Hij moet leren om bewust te plassen/poepen, dus ontspannen. Maar ook leren om het op te houden, wat vaak lastiger is. Nieuwe baby, feestdagen, maken het allemaal moeilijker. Heb je een beloningssysteem geprobeerd?
Hier deed een stickerkaart, met (grote) beloning als hij vol was, wonderen Maar misschien heb je dat allang geprobeerd?
Volgens mij moet je op een gegeven moment de luiers weglaten. Dan een beginpunt nemen en doorzetten. Regelmatig op de WC of op het potje (hier deden we dat op vaste momenten), lovend en blij. Misschien met stickers of lekkernijen. Het zal heus niet ineens gaan, maar al doende komt het vanzelf. Onze zoon had er ook geen trek in, als het aan hem lag droeg hij nog luiers tot zijn 18e denk ik . Maar toen hij zo'n beetje vier werd hebben we doorgezet. Natuurlijk waren er wel eens wat hobbels, maar al met al ging het prima.
Even 2 dingen die mij als leek in zindelijkheid opvallen: drukte, verhuizing en nieuw broertje. Misschien grijpt hij dit aan om aandacht van jullie te krijgen, extra verzorging. De verandering die hij meemaakt kan onwennig zijn, zoveel veranderingen en dan moet hij ook nog eens leren plassen op een grote mensen toilet, boeehh. Weerstand? Als hij weer het gevoel heeft in control te zijn, omdat de omgeving weer vertrouwd voor hem is en zijn rol als broer ook kent, misschien geeft hem dat dan weer zelfvertrouwen? Laat hem weten dat je er voor hem bent en dat je zijn tempo volgt. Uiteindelijk wil hij ook echt geen natte broek en wil hij het goede voorbeeld voor zijn broertje geven, grote broer zijn!
Heel herkenbaar. Hier pas ruim na de zomer zindelijk. Beloningen deden hem niets 'dan maar geen cadeau hoor mama', liedjes, speciaal speelgoed waarmee hij alleen op de wc mocht spelen, geen enkele dwang/wel dwang, luier af laten (maar mijn lijf stond t niet meer toe om elke keer de vloer te dweilen). Peuterspeelzaal ging best goed, ze zeiden: luier af en we redden ons wel. Hij vond t wel interessant om naar de wc te gaan als andere kids het ook deden. En wat wij deden en zij ook: natte kleren zelf uitdoen en in een zakje doen en helpen plas op te ruimen. En ineens werden wij gebeld of wij hem al eerder op zwemles wouden doen, er was plek. Zwemmen is zijj grootste liefde. Dus aan hem gevraagd: wil je leren zwemmen? Ja? Dat kan alleen als je naar de wc gaat. En klaar was t. Dat was zijn ultieme motivatie. 1,5 maand voor hij naar de basisschool ging was t oke, Op school ging het nog wel dagelijks mis (spannende periode ingestroomd ook, sint net in het land etc) maar hij heeft nu vaste plasmomenten en gaat nu goed ook als we op pad zijn.
Dat onze zoon niet vies was van zichzelf was lange tijd erg herkenbaar inderdaad. Ik werd na 1,5 jaar in meer en mindere mate proberen ook gek van het proberen m'n kind zindelijk te krijgen (en voordat iedereen gaat steigeren: JA, ik ben pas begonnen toen hij zelf aangaf er interesse in te tonen). Ik heb een week voor zijn 3e verjaardag gezegd: straks word je 3 en kindjes van 3 hebben geen luier meer om. Waarop hij overigens heel bijdehand zei: maar X wel hoor (maar dat terzijde ) Ik deed gewoon net alsof m'n neus bloedde toen hij die opmerking maakte Sinds die tijd is het nooit echt een issue meer geweest, al blijft onze zoon er 1 waarbij ik beter de regie bij hem kan laten als het op plassen/poepen aankomt, dan dat ik hem (met lichte dwang) stimuleer om naar de wc te gaan (omdat we weggaan bijvoorbeeld). Misschien kun je uit dit laatste nog inspiratie voor je eigen kindje halen (ik weet verder niet hoe jij het doet)? En anders misschien eens het balletje opgooien: kindjes van 3,5 hebben geen luier meer om. NB: ik wil trouwens niemand tegen het zere been stoten met m'n opmerking van ''kindjes van die en die leeftijd hebben geen luier meer om'' natuurlijk. Laat dat duidelijk zijn. Ik weet van dichtbij heel goed dat zindelijk worden geen kattenpis is en dat dat echt niet gebeurd door deze zin uit te spreken. Ik geef enkel aan wat hier heeft gewerkt.
Bij beide jongens werkte blote billen het beste. Rozijntjes voor een plasje en een klein chocolaatje voor een grote boodschap. Daarna weer een broek dragen was even wennen, maar dat duurde niet lang.
Ongelukjes horen er bij en even doorzetten ook. Hij heeft laten zien dat hij het kan. Ik zou een stapel stoere onderbroeken kopen en uitleggen dat hij groot genoeg is voor de wc. Elke keer als het fout gaat benadrukken dat hij op de wc hoort te plassen/poepen. Omdat hij daar groot genoeg voor is. En omdat het schoner is en makkelijker. Hoef je helemaal niet boos bij te worden, maar wel duidelijk.
Herkenbaar, 3 maanden voordat hij naar school ging lukte het. Wel omgekocht met snoepjes,dat werkte geweldig! Wel daarvoor eens geprobeerd met luier weglaten maar na 10 vieze onderbroeken op een dag en op al mijn meubilair zeiltjes enz.. was ik het spuugzat. Bij anderen werkt dat misschien prima maar hij vond het ook niet erg om met een vieze onderbroek te lopen. Succes!
Herkenbaar. Hier ook kids die geen haast maakten. Oudste was met 3,5 zindelijk. Die wilde met bijna 2 jaar steeds op de wc plassen. En kreeg er toen een afkeer van en wilde niet meer. Ik trok hem een makkelijke broek aan en een potje in de kamer. En bij hem was er echt dwang nodig. Anders had hij het nog in zn broek gedaan. Mn moeder heeft als motivatie nog een mooie stoere trui gekocht voor hem als hij het niet meer in zn broek ging doen. En dat werkte wel. Op een gegeven moment schaamde hij zich ook wel. Want ik had en zindelijk worden even op n laag pitje gezet omdat hij een broertje kreeg en toen had hij tegen de kraamhulp gezegd dat hij zelf naar de wc ging. Uiteindelijk aan het eind van de middag een stampvolle luier. Maar nu is onze middelste meisje 3 jaar en 2 maanden en die maakt ook geen haast. Kan haar plas heel lang ophouden. En moet dan opeens heel veel. Daar ga ik na de jaarwisseling mee starten. Ben heel benieuwd. Onze jongste van bijna 2 probeer ik dan ook gelijk zindelijk te krijgen. Hij is erg bijdehand en geeft altijd al aan dat hij moet poepen en plassen dus ik hoop dat hij dan ook gelijk mee doet. Dan ben ik van de luiers af.
Ik heb ze net na hun derde verjaardag de luier af gedaan, timer elke 15 minuten gezet. Toen elke 20, 30 minuten. Eerste dag paar ongelukjes, tweede dag eentje of twee en derde dag waren ze overdag zindelijk. Veel bijzonders heb ik er hier niet aan gedaan. Alleen consequent op de wc zetten. Echt even doorzetten was het hier
Spreek duidelijke regels af, met een duidelijk ritme. Altijd als je sochtends wakker wordt naar de wc, altijd voor het eten etc, vaste momenten, maak dit evt ook zichtbaar op een planbord of met picto’s. Stel een vast beloningensysteem in, stickerkaart, met haalbare doelen. Wij hadden een “snoepje voor een poepje” regel. Als je het idee hebt dat hij er niet vies van is en het hem niks kan schelen, kun je de regel toevoegen dat hij zichzelf moet verschonen en alles zelf op moet ruimen. Zo leert hij dat niet naar de wc gaan echt consequenties heeft. Mijn jongste heeft heel lang zindelijkheidsproblemen gehad. Hij is nu bijna 6 en nog steekt het soms de kop op. Het is echt keihard werken geweest voor ons allemaal. Maar we zijn er nu bijna, met hulp van de Plaspoli. Er zijn nu eenmaal kinderen die er niet zelf mee komen, maar die echt heel veel ondersteuning er bij nodig hebben.
Mijn zoon vond het ook allemaal wel best. Maar ik niet meer Eerst spelenderwijs (meekijken, liedje, boekje) en vervolgens gekozen om toch echt zijn luier uit te doen en uit te laten. Ja, dat waren twaalf natte broeken op een dag...en op dag 3 was ik klaar met dweilen en omkleden. Maar vanaf dag 5 ging het zoveel beter en na 2 weken was hij zindelijk. Stickers (bij volle kaart een cadeautje) en m&m's voor de extra motivatie. Hier was het doorzetten en geduld hebben (zindelijkheid als prioriteit en daar het dagprogramma op aanpassen)
Ga mooie (paw patrol??) onderbroeken kopen, 'want nu ben je zó groot, dat je geen luier meer om hoeft en daar horen mooie onderbroeken bij'. Dan, luier af en go! Spreek voor jezelf af dat wanneer hij nat is, je niet boos bent/baalt etc. Dat kan gebeuren, maar maak het niet te makkelijk. Bij een natte broek liet ik ze hier (kan gebeuren, geeft niet), omkleden op hun kamer. Dit vonden ze heel irritant worden.... zit je lekker te spelen, kun je weer naar boven om om te kleden. Na een tijdje werden ze dat wel zat en was gewoon plassen op de wc toch sneller dan helemaal omkleden. Het is volhouden, belonen, regelmatig een natte broek, maar het komt écht goed. En lukt het echt niet.... stop dan, laat het los, doe er twee weken NIKS, maar dan ook écht niks, mee en dan weer opnieuw proberen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga hier zeker wat dingen uit kunnen vissen! beloningen etc werkt niet, en filmpje kijken oid tijdens op potje zitten ook niet. We wonen sinds half jaartje in groter huis met een ongelooflijk KOUDE wc! Haha daar wilt hij nu sowieso niets van weten.. ( en geloof me, ik geef m gelijk) Ons woonkamer is ook nog erg moeilijk te reguleren. Ik twijfel of ik m binnenkort in ondergoed ga rond laten lopen en dus fris! Of dan maar even wachten tot het wat warmer is en wat aangenamer om in ondergoed rond te lopen. mee potjes staan sowieso in woonkamer gezien toilet echt heul koud is!
Klinkt alsof hij het wel kan. Zou joggingbroekjes aantrekken en een onderbroek, die kan hij makkelijk naar beneden doen, dus op even een koude kont na op het toilet of potje, heeft hij het dan niet koud. Bij ongelukjes uit laksheid liet ik ze zelf hun natte spullen uitdoen en schone, nieuwe kleding pakken en aandoen. Ging het per ongeluk, dan hielp ik wel. En duidelijk op de psz/het kdv aangeven dat je er mee bezig bent, zodat zij ook aan mee kunnen werken. Ongelukjes horen erbij, dat wordt vanzelf minder.
Hebben jullie ook een toilet op de badkamer? Ergens waar het wel te verwarmen is? Of een mobiele verwarming voor op de wc? Ik zou zelfs niet eens in een ander huis naar de wc gaan waar het ijskoud is, laat staan dat in mijn eigen huis 'ondergaan'. En de bedoeling is dat jullie kinderen daar voortaan meerdere malen per dag zullen zitten. Dus zou ik eerst iets doen aan die kou. Potje zou ik eerlijk gezegd afschaffen, met 3,5 is hij daar al te groot voor. Wat je al zei: zijn plas en poep past er al bijna niet in. En mijn zoon was met 3jr heel klein, en toch was plassen op het potje heel oncomfortabel: zijn piemel kwam de hele tijd tegen dat randje aan. Gewoon een verkleiner op de (verwarmde) toilet, een plasschema samen maken en de luier definitief uittrekken. Stapels makkelijke (trainings)broeken en onderbroeken klaarleggen, en een volle week voor uittrekken. Zet hem heel regelmatig op de wc, de eerste dag iedere 15min. Bij ons kwam de omslagpunt toen ik stickers aan de binnenkant van de wc had geplakt. Ik vroeg hem of hij ze nat kon maken. Hij vond het spelletje leuk EN toen bleek dat ie het lastig vond om zijn aandrang bewust op te roepen. Hij had geen idee wat ie moest doen om bewust te gaan plassen op commando. Die stickers hielpen daar enorm bij.
Kan je geen elektrische verwarming zetten op de wc? Kan me voorstellen dat een koude wc niet aanzet tot daar lang zitten, maar het zal toch moeten. Dus tenzij je wacht tot de zomer, wat eigenlijk echt nog erg lang is, zal je toch een oplossing moeten voorzien voor die te koude wc.