wel of niet naar peuterspeelzaal

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Liesbeth79, 16 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

mijn kind gaat (straks) naar de psz

1. ja

2. nee

3. ik twijfel nog

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    De vraag lijkt me duidelijk: Gaan jullie je kindjes opgeven voor de peuterspeelzaal? Ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die dat niet willen. Ik twijfel namelijk erg aan het nut ervan. Tuurlijk leren ze zo al vroeg om met andere kinderen om te gaan, maar daar hebben ze toch nog een heel leven de tijd voor... Enneh, vroeger was het toch ook niet zo en ik geloof dat het met ons allemaal toch ook redelijk goed is gekomen ;) . Dus, ben ik nu ouderwets ofzo?
    Graag jullie mening!

2. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Mijn kleintje gaat straks zeker naar de psz.
    Vroeger als kind ben ik er ook geweest hoor.
    Ik was een echt moeders kindje dus werd ik er heen gestuurd om een beetje los te komen van mijn moeder.
    En straks voor mijn mannetje vind ik het wel een goeie voorbereiding op de kleuterschool. Anders vind ik de stap zo groot. Hij gaat nu niet naar een kinderopvang want ik ben fulltime moeder.

3. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ik doe haar wel naar de peuterspeelzaal
    ik vind het wel goed voor haar dat ze op vroege leeftijd al
    met andere kindjes speelt en zo
    en op deze manier vind ik de ovrgang voor ons meisje zelf naar de school niet zo groot anders gaan ze zo van de ene op andere dag in eens naar school en dat vind ik zo sneu,
    ik ken ene moeder die haar kindje niet naar de peuterspeel zaal gedaan heeft met gevolg dat het kindje haar moeder niet los kan laten wat ze deed alles samen met haar mama en ze heeft ontzettend veel problemen om contact te leggen met andere kindjes

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn dochter was zelfs verplicht door het cb!
    Omdat ze bang was voor leeftijdgenoten en totaal niet met andere kon opschieten.
    Mijn 2e gaat ook! en als nummer 3 2 jaar dan ook!
    Ik vind het een goede voorbereiding op de basisschool en natuurlijk zijn er ouders die hun kids veel dingen zelf leren maar dit is gewoon geweldig voor een kind, een uitbreiding!

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Waarschijnlijk niet, omdat ze al naar het kdv gaat, maar anders had ik haar wel opgegeven voor de psz. Ik ben er vroeger ook heen gegaan en volgens mij was dat wel goed, want anders deed ik vaak dingen altijd samen met mijn zussen of buurkinderen en het is ook wel goed om alleen ergens te zijn met andere kinderen. Vond het trouwens hartstikke leuk hoor en mijn moeder had gelijk even tijd om naar de gymclub te gaan enzo ;) .

6. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Maar op de kleuterschool kunnen ze dat dan toch snel genoeg leren? Ik begrijp dat de stap dan even wat groot is, maar zodra ze daar gewend zijn, zal het toch wel goed komen?
    Ik zit ook met het punt dat mijn zoontje erg eenkennig is. Hij heeft een jaar bij dezelfde oppas gezeten en voelt zich daar nog niet veilig als er andere kinderen bij zijn. Dus dan zie ik de psz al helemaal niet zitten... Moet er dan misschien overheen groeien. Met een aantal nichtjes en neefjes precies zelfde probleem en op de kleuterschool was het over!

7. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Onze vent gaat zeker wel naar de psz. Ik denk ook echt dat hij dat heel leuk gaat vinden. Contacten met andere kindje worden steeds belangrijker en ik merk ook hoezeer hij naar kindjes toetrekt. Hij gaat nu niet naar een kdv, dus dan vind ik een psz een goeie optie.En idd: de stap naar de kleuterschool wordt dan wellicht ook minder groot.

En ik ben trouwens als peuter ook gewoon naar de psz geweest hoor.....Jij bent van 79 aan je naam te zien Liesbeth? Ik van 78 en toen waren er dus al wel peuterspeelzalen.

8. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Fenneke gaat ook als ze 2 wordt.
    Ze vind andere kindjes altijd heel leuk,dus het is eigenlijk voor haar plezier! ;)

9. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    O, ik ben idd van '79. Ik ging ervan uit dat het later is ontstaan, ook omdat veel van mijn familieleden daar ook niet zijn geweest (ook van mijn mans kant niet). Dan vond mijn moeder het blijkbaar ook niet nodig ;)

10. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Tuurlijk zal het wel goed komen. Dat zal ook wel moeten, want de kleuterschool is verplicht.
    Ieder zijn ding natuurlijk, als jij denkt dat het voor jouw zoontje een vervelende ervaring is zou ik het idd niet doen, dan komt het allemaal wel op de kleuterschool. Het ene kind is het andere niet, ik denk juist dat mijn zoontje er enorm van gaat genieten!

11. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    onze zoon gaat sinds bijna 1 jaar naar de psz, en ik merk aan hem dat hij heel veel heeft geleerd in die tijd, zijn spraak is veel beter geworden, maar het is goed voor de sociale/emotionele en motorische ontwikkeling, want je merkt toch dat ze er vrij snel bij zijn als een kindje iets anders is in de ontwikkeling, en daar wordt dan ook heel adequaat mee omgegaan....

groetjes,

Mirian

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik ben niet gegaan omdat ik altijd te ziek was vroeger om te kunnen en ben / was vroeger veel socialer dan mijn zusje die wel ging een groot deel is ook gewoon aanleg.

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje zit 2 dagen op een kdv, dus ik vind de peuterspeelzaal wat overbodig.

14. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik sluit me hier bij aan. Had het zo zelf kunnen schrijven :)

15. Ik ga over een week met Mali kijken bij de Psz..
    Ik vind het voor haar erg gezellig..
    Mali is ook erg eenkennig maar als ze het écht niet wilt gaat ze ook niet!
    Ik doe dit omdat het voor haar leuk moet zijn..
    En ik vind het onzin dat de overgang naar de basisschool dan makkelijker is.. Een kind van 2 is geen kind van 4.. Het kan ook nog eens zo zijn dat je kindje gewoon nog te jong is om die stap te nemen..
    Ik vind dat het belangrijk is om te kijken naar de behoeften van het kind en niet om te kijken of het nou zo goed is voor de ontwikkeling.
    Ik vind het onzin om te zeggen dat je nu bv een socialer persoon bent doordat je vroeger naar de psz bent geweest.

16. lydia31

lydia31 Fanatiek lid

7 okt 2006
    3.177
    0
    0
    Naomi gaat straks ook naar de psz.
    Ik ben vroeger ook geweest ondanks dat mijn moeder fulltime moeder was.
    In de twee ochtenden dat ik naar de psz ging deed zij de grote huishoudelijke dingen en had een ochtend helemaal voor haar zelf.
    Zo wil ik het ook gaan doen ondanks dat ik werk.

gr. Lydia

17. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Dat had ik even nodig :D . Ik heb steeds het gevoel alsof ik me moet verdedigen als ik zeg dat Jacob er waarschijnlijk niet heen zal gaan. Iedereen zegt maar 'ach, je moet er even doorheen en dan went ie zo'. Maar ik denk dat hij er gewoon nog lang niet aan toe is.

18. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    @ minius en liesbeth79; ik ben van '73 mijn zus van '68 en ook toen waren er al peuterspeelzalen, wij zijn er ook geweest!
    Nova zit 3 dagen per week op KDV. Peuterspeelzaal zal ze dus niet naar toe gaan.
    Als ze niet op KDV zou zijn zou ze absoluut naar PSZ zijn gegaan. Als een kind straks leerplichtig is kun je toch ook niet zeggen; hij of zij is er naar mijn mening niet aan toe? Ik denk dat je pas kunt oordelen of je kindje het iets vindt als hij of zij er daadwerkelijk een paar keer is geweest. Ik persoonslijk zou het altijd proberen! (lukt het niet dan kun je altijd nog zeggen dat hij/zij niet meer gaat.)

19. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Mijn dochter mag van mij naar de psz. Ik denk dat ze het ook erg leuk vind om in de kring te zitten en liedjes te zingen.
    Gaat het echt niet, dan haal ik haar er gewoon af. Proberen kan altijd.

20. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Mijn ventje gaat er wel naar toe.
    Het is een goede voorbereiding op de basisschool.
    En het is vaak maar 2 keer in de week een ochtend en een middag.
    Dus ook niet extreem lang. Vaak vinden kinderen het ook erg leuk om er naar toe te gaan, ze zijn er aan toe.
    Soms is het zelfs zo dat, als ze op de psz zitten en bijna naar school mogen, ze zooooooo graag willen.
    Als ze dit gevoel dus thuis zouden hebben, moeten ze helemaal lang wachten. Nu kunnen ze zich alvast lekker uitleven op de psz!

Zelf werk ik op een basisschool en je kan ook goed zien of kinderen naar een psz zijn geweest.
    Ze kennen al regeltjes, hoe weten hoe ze moeten spelen, dat ze moeten delen, op hun beurt moeten wachten etc Maar ook bijv. hoe je een schaar moet vasthouden, hoe de kleuren heten etc (natuurlijk kan je dit ook thuis oefenen, maar dat is toch anders).
    Dit alles vind ik ook een groot voordeel!

Deel Deze Pagina