Venkel thee

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Toys, 11 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toys

Toys Fanatiek lid

21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Ik heb hier eens gelezen dat venkelthee niet goed zou zijn tijdens de zwangerschap. Nu heb ik de onderstaande informatie gevonden... dus lekker blijven drinken.

Venkelthee

De aromastoffen estragol, methyleugenol en safrol komen van nature voor in basilicum, anijs, venkel, nootmuskaat, foelie, dragon en kaneel. Bij dieren blijken deze stoffen schadelijk te zijn. Hoewel onvoldoende bekend is over de risico’s voor de mens, zijn er aanwijzingen voor een schadelijk effect.

Inmiddels is het gebruik van estragol en methyleugenol als zuivere stof (aroma) in voedingsmiddelen verboden. Safrol was al verboden als aromastof. Estragol, methyleugenol en safrol mogen dus alleen nog in de vorm van kruiden voorkomen in levensmiddelen.

Veilige hoeveelheden zijn voor estragol, methyleugenol en safrol niet aan te geven. Het is wel zo dat bij lage hoeveelheden het grootste deel op veilige wijze wordt afgebroken, terwijl bij hogere hoeveelheden de onveilige afbraakmethode de overhand krijgt.

Normaal keukenkruidengebruik van de genoemde kruiden en matig gebruik van producten als pesto en anijsalcoholica kan naar alle waarschijnlijkheid geen kwaad. Alleen dragon levert al in gebruikelijke hoeveelheden vrij veel estragol en methyleugenol. Liefhebbers van pesto en anijsdrankjes en mensen die venkel- en anijsthee gebruiken om bepaalde klachten te verlichten, kunnen relatief veel estragol en methyleugenol binnenkrijgen. Vanwege het safrolgehalte èn de acute schadelijkheid is het belangrijk af te zien van het gebruik van sassafras en dong quai als kruidenmiddel en in de vorm van etherische olie.

Richtlijnen:

gebruik producten als pesto, anijsdrankjes, dragon, venkelthee en kaneelthee met mate

wissel verschillende soorten pesto af: er zijn ook soorten waarin niet zoveel basilicum zit

wissel vis in gekruide saus of olie af met verse vis of vis in olie of water

drink niet te vaak venkel- en anijsthee, ook niet als middel bij bijvoorbeeld darmkrampen of ter bevordering van de productie van moedermelk (venkelthee heeft hierop overigens ook geen effect). Geef baby’s helemaal geen venkelthee.

gebruik geen kruidenpreparaten of etherische olie met sassafras of dong quai.

gebruik geen anijsolie en venkelolie

Overigens zijn er geen aanwijzingen dat bovengenoemde stoffen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Het is dan ook helemaal niet nodig om je zorgen te maken mocht je in de zwangerschap deze kruiden gebruikt hebben.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Bij mij op de borstvoedingscurus werd gezegd dat je het niet mocht drinken als je borstvoeding gaf en je het ook niet aan je kindje mocht geven omdat je er kanker van zou kunnen krijgen.... Maar dan zou dat toch ook in je zwangerschap gelden ?
    Nou ja ik drink het toch nooit, en mocht mijn kindje krampjes krijgen dan haal ik wel iets anders.

3. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Huh...ik weet nog bij de tweede moest ik haar in het ziekenhuis venkelwater geven TEGEN krampjes... nou snap ik het ook niet meer :(

Deel Deze Pagina