Hallo allemaal, Weet iemand of ik een risico loop dat ik 17 februari op skivakantie ga. Ik ben dan zo'n 14/15 weken zwanger. Het is onze huwelijksreis en ik ben zo blij dat we eindelijk weer eens gaan skieen (toen we het boekten, wist ik nog niet dat ik zwanger was), maar nu twijfel ik toch een beetje. We gaan sowieso, maar wat kan ik daar het beste doen? Heeft iemand ervaring of tips? Dank je. Liefs Juud
als je zwanger bent , loop je altijd risico je draagt nu eenmaal een nieuw leven in je wat erg kwetsbaar is en afhankelijk van de goede zorg van zijn mama ik zou me er dus niet aan wagen om op de latten te gaan staan lekker wandelen is natuurlijk goed voor jou en je kleintje maar zou het risico niet op gaan zoeken om lekker naar benee te skieen hoeft niets te gebeuren maar het blijft een risico ongelukjes zitten nu eenmaal in een klein hoekje en waarom zou je zo'n hoekje bewust opzoeken?
Sluit me bij Deb aan. Mij werd toendertijd door de verloskundige afgeraden om nog te gaan skieen. Kwebbel
Als ik prima kon skieën zou ik wel gaan! Maar tsja,... ik kan het niet zo goed, dus ik val geregeld en dan zou ik het risico niet nemen!
Maar zelfs als jij prima kan skien, dan zijn er een heleboel die dat niet kunnen! Hoe vaak ik van achteren al ben geraakt door iemand die het niet helemaal onder controle had...te vaak. Helaas ben je bij skien ook erg afhankelijk van de mensen om je heen. Succes met je beslissing.
Vast bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk, maar ik vind het wel moeilijk hoor. Zijn er ook dames die bijvoorbeeld al wel hebben geskied en die ongeveer even ver waren? Wat zijn jouw ervaringen? Of andere tips? Ik kan overigens vrij goed skien en val vanuit mezelf niet zo vaak, alleen als ik ruig wil doen, maar dat doen we dit keer natuurlijk sowieso niet.
moeilijke keuze maar er groeit leven in je en je staat wel op een latten en wanneer je wel valt je moet er niet aan denken wat er dan kan gebeuren ik vind het een risico wat ik niet zou nemen
Phoe, moeilijke beslissing! Vorig jaar ben ik gaan skien toen ik ongeveer 8 weken zwanger was. Ook geboekt toen ik het nog niet wist. Helaas werd dit een miskraam, maar dat wisten we nog niet toen we vertrokken. Ik kan goed skien en val eigenlijk nooit. Het enige waar ik bang voor was, was om te vallen als iemand tegen mij aan zou skien. Ik heb een heerlijke week gehad, was wel veel eerder moe dan anders en ik durfde een stuk minder. Stond daardoor wel wat onwennig op de ski. Ik vond het soms wel vervelend voor mijn man, toch hebben we samen een heerlijke vakantie gehad. Ik had het niet willen missen. Voorlopig even onze laatste wintersport geweest. Succes met je keuze maken!
kan dan nog maar 1 ding zeggen , wie zijn gatje verbrand moet op de blaren zitten ik zou het dus niet willen risceren maar denk wel dat je zelf zo oud en (wijs) genoeg bent om deze beslissing te maken
Volgens mij is het zo dat tot 16 weken een flinke val geen schade aan de baby geeft. zelfs niet als dat hard op je buik is. De baby is dan nog zo klein en goed ingepakt dat hij/zij wel wat klappen kan hebben. ik heb dat iig begrepen toen ik het eea op zocht over paardrijden. Daarbij : echt waar, de reis ernaartoe is gevaarlijker voor de jou en je baby. bij mijn dochter was de arts daar heel duidelijk over : natuurlijk loop je risico's met sporten , met op keukentrapjes staan, met weet ik wat allemaal, maar het grootste risico is autorijden en bij een botsing de gordel in je buik krijgen. het leven is nou eenmaal vol risico's je kunt we wat vermijden maar je moet ook niet overdrijven. Als je je er niet goed bij voelt, als je het zelfs als ee risico ziet... als je in de stress gaat zitten omdat er misschien wel iets mis gaat. Dan moet je het uiteraard niet doen. Ik presoonlijk denk dat het risico vrij klein is. De moeder van een vriendin van mij heeft rond die tijd gewoon geskied ( maar virendin is nu 25 )
Het ligt eraan hoe hoog je baarmoeder staat. Met 16 weken komt ie gewoonlijk boven je schaamheuvel uit. Dan is het kwetsbaarder. Ik ging met school skieen (ben docente Lichamelijke opvoeding) toen ik 16 weken was, maar met 13 weken stond mijn baarmoeder al halverwege mijn navel. Als ik heel goed had kunnen skieen had ik het wel gedaan, maar ik heb 3 keer in mijn leven op latten gestaan, dus dat risico was mij te groot. Verder doe ik wel alles! Vandaag op de grote trampoline. De leerlingen protesteerden, maar ik wil zo lang mogelijk alles blijven doen wat ik normaal ook doe. Als mijn lichaam aangeeft dat iets niet goed voelt dan zou ik er direct mee stoppen. Het is jou keuze. Vraag het andes aan jouw VK die weet hoe jou baarmoeder staat en wat de eventuele risico's zijn. Misschien kan een je een makkelijker afdaling kiezen dan wat je normaal zou doen. Je eigen gevoel speelt hierin de grootste rol denk ik. Ik wens je in elk geval veel plezier alvast!
Hallo lieve meiden, Bedankt voor jullie reacties. Ik neig nu zelf toch vooral naar: doen wat nog goed voelt. Ik had al besloten dat ik vooral de makkelijker afdalingen ga doen, groen en blauw. Dat is de laatste jaren sowieso beter voor me, vanwege hypermobiele gewrichten en hoe ouder ik word, hoe meer mijn knieën daaronder lijden. Op dagen dat ik me moe of onzeker voel, ga ik lekker op de snowboots mee naar boven voor foto's, wandelingetjes en lekker een boek lezen op het terras. Op dit moment speel ik geen badminton meer, omdat ik daarbij veel buk en duik (ik ben vrij fanatiek) en dat voelt niet fijn meer. Dansen echter, doe ik nog heel fanatiek en ook bij de sportlessen die ik op school geef, doe ik nog mee met wat gaat. Een ski-afdaling past in mijn ogen in dit rijtje activiteiten. Ik wens andere lezers en dubbers veel succes met hun beslissing. Liefs Juud
Ik ben een paar weken geleden op wintersport geweest en heb wel geskied. Ik was ongeveer 14 wk. Ben alleen van de groene en blauwe piste afgeweest. En maar 1 dag. Nadien heb ik mijn gyneacoloog gevraagd of ik met 18wk nog mocht skien. We gaan dit weekend weer nl. Als ik niet te gek deed en het een beetje kon was dit geen probleem. En het liefst blauwe pistes. Maar je voelt het vanzelf wel aan als je op de latten staat. Mischien heb je er wat aan! Gr Jacquelien
Ik zit een beetje met hetzelfde... maar dan in de eerste week van maart..... Ik denk dat ik sowieso wel mee ga kijken en het ga proberen.... maar ligt er ook een beetje aan hoe moe ik dan nog ben..... En anders is het wel lekker om er even tussenuit te zijn... Wij gaan gelukkig met vrienden dus mijn mannetje kan altijd gezellig doorskieen
Ik had het niet gedaan, heb niks kwa risicovol gedaan.. M'n vriendin ging met 5 maand ook nog skieen, maar ik zou er echt niet aan willen denken om dat te doen.
Ik ben echt dol op skien maar ik denk niet dat ik het risico zou nemen. Al kan jezelf goed skien dat wil niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. Ik heb vorig jaar op de laatste dag van mn ski-vakantie nog iemand keihard in mn rug gekregen waar ik een paar weken een behoorlijke kneuzing aan overgehouden heb. Persoonlijk zou ik het niet aandurven...kleine in mn buik vind ik nu het belangrijkste..die ski's lopen niet weg en zijn er volgend jaar ook nog wel
Tja, is het nu echt zo erg om een seizoentje niet te skieen? Is toch geen ramp. Een ramp is het wel als je daar wel een ongelukje ofzo krijgt.. Liefs, Angel
Blijf het moeilijk vinden. Heb nu ook veel mensen in de omgeving hierover gesproken en die hebben allemaal positieve ervaringen. Mijn moeder moedigt me juist ook aan om gewoon nog lekker te genieten, dat heeft zij destijds ook gedaan. Natuurlijk ligt er volgend jaar ook sneeuw, maar hiervoor hadden wij lang gespaard en al wat seizoenen moeten overslaan. Niet voor iedereen is het weggelegd om ieder jaar op vakantie te gaan, laat staan 2x. Zeker met een kleine op komst. Ik zal jullie na de vakantie sowieso laten weten hoe het bij mij is gegaan en welke maatregelen ik daar heb genomen. Ik pak overigens alleen groen en blauw en ga niet te hoog. Ik ski ook nooit iedere dag, want vind 1 of 2 rust-/wandeldagen altijd fijn. Ik ben wel heel blij hoor met jullie reacties, maar wilde toch even reageren op het feit dat we volgend jaar ook kunnen. Helaas zit dat er financieel voor ons niet in... Andere dubbers wens ik ook nog succes met hun keuze.