Prikkelbare darm..of iets ergers?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Hellen1971, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Vanaf een week vóór mijn positieve test ( op 1 dag voor NOD) heb ik een gevoelige en erg opgeblazen buik. Nu ben ik al jaren bekend met een prikkelbare darm dus op zich kan dat een hoop verkaren. Toch maak ik me zorgen. Het zeurderige, licht pijnlijke gevoel is al die tijd al aanwezig, maar vannacht kon ik minder goed slapen, omdat ik aan één kant meer last had dan aan de andere. En die pijn zat ook wat meer richting het midden van mijn buik ( meestal heb ik vooral last in de bochten van mijn dikke darm, zeg maar). Vooral op mijn zij liggen was onprettig. Het geeft een wat drukkende erg zeurende pijn, die niet scherp is. Ik moest vannacht ook vaak eruit om te plassen en die volle blaas hielp mi. ook niet echt mee. Als ik had geplast was het weer even rustiger. Maar toch was ik er al om half 6 uit :(

Nu maak ik me natuurlijk zorgen. Is het wel mijn darm? Of zou het kunnen wijzen op iets ernstigers, zoals een vruchtje wat niet op de goede plek zit?

Voordat ik nu meteen in paniek de huisarts bel ( want ik moet bij de gyn onder controle, maar die afspraak is pas 18 februari), wil ik weten of jullie een dergelijk gevoel (her)kennen en wat jullie ervaringen zijn met dames die er last van hadden. Misschien maak ik me wel druk om niets!

Nu ik eenmaal op ben, is het wel weer wat gezakt. Hoewel ik me nog steeds voel alsof ik een slkppybal heb ingeslikt en meestentijds heb ik een dof, drukkend gevoel, soms afgewisseld met wat lichte kramp, maar dat is over het algemeen aan weerszijden van mijn onderbuik en dat lijken, voor mijn gevoel, toch echt mijn darmen te zijn.

En als het nu mijn darmen zijn, heb je dan enig idee of dit iets is wat de hele zwangerschap zo pijnlijk bijft..of zal het na de eerste tijd gaan afnemen?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Hellen,

door de zwangerschaphormonen reageren je darmen anders dan normaal. Zeker als je al gevoelige darmen hebt kan het zijn dat je er nu al last van hebt. Ik denk dat hetgeen je hebt gevoeld inderdaad je darmen zijn. In de zwangerschap heb je al snel obstipatie en meer lucht in je darmen. Als je eenmaal wat verder bent raken je darmen er wel aan gewend en zal het wrs beter gaan maar ik weet niet zeker hoe dat bij jou gaat als je al gevoelige darmen hebt. Drink veel water, eet veel vezels en beweeg voldoende. Meer kun je niet doen.

Mirjam

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik doe mijn best. De assistente van mijn huisarts ( die ik toch ook even heb gebeld) gaf ook aan, dat ik me pas druk hoef te maken bij ernstige kramp en/of bloedverlies. Daarvan is geen sprake. Wel kan het af en toe flink steken, zeker als ik een volle blaas heb. Maar steken is weer geen krampen.

Gerust ben en blijf ik niet. Vooral omdat de pijn meer richting het midden van mijn onderbuik zit en aan één kant. Ik haal me natuurlijk van alles in mijn hoofd, zoals een bbz. Maar dan zou ik toch wel ergere klachten hebben en je druk maken, dat hoort er denk ik bij. Zeker als je nog meer buikklachten ervaart dan een "gewone zwangere".

Deel Deze Pagina