Centering...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door w03z3l, 24 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Goed... Bij onze vk hebben ze sinds kort Centering ipv de gewone standaard controles. Wat is Centering? Een soort groepstherapie/cursus, die de standaard vk controle vervangen en waar je met een groep van 8-10 zwangeren van ongeveer dezelfde termijn ervaringen uitwisselt, elkaar tips geeft etc onder begeleiding van 1 of 2 vk's. Van wat ik begrepen heb worden er gewoon ook nog de standaard pers controles uitgevoerd tijdens de Centering, zoals bloeddruk meten en hartje luisteren.
    Helemaal het fijne weet ik er ook nog niet van, het is iig overgewaaid uit Amerika (verrassend :p) en ze schijnen er goede resultaten mee te hebben. Zwangeren weten vaak meer na Centering dan zonder, omdat je van elkaar meer info krijgt dan een vk je kan geven in 10 minuten.
    Onze vk is er in ieder geval ontzettend fan van en wilde eigenlijk dat ik het hoe dan ook een keer zou proberen (ik was niet razend enthousiast) dus ach... Dat doen we dan maar.. Volgende week is de eerste bijeenkomst.

Maar nu zit ik dus even met het volgende.. Ik heb wen ontzettend lieve, zorgzame en loyale vent, die geen afspraak laat schieten. Voor elke echo, controle, de intake, noem het maar op, hij vraagt een uurtje, een middag of een dag vrij als het nodig is en hij gaat met je mee. Niet omdat ik dat van hem verwacht, maar gewoon omdat hij dat zelf graag wil. Dat vind ik zo ontzettend tof!
    Die Centering is volgens mij puur voor de zwangere zelf, bovendien is het echt onder zijn werktijden (de laatste controle hebben we in de avond geplanned omdat ik het zo zonder vind als ie daar steeds een vrije dag of vrij dagdeel voor moet gebruiken).
    Hij is niet echt een prater, en in eerste instantie zei hij niet veel over de Centering. Maar na de laatste controle bedacht ik me ineens dat hij dan niet meer steeds mee kan... En vroeg hem wat hij daarvan vond. Bleek dat hij dat dus idd toch wel erg jammer vond.
    Dus, ik twijfelde al of het wat voor me was, maar nu vind ik het helemaal niet leuk meer. Natuurlijk wil hij ook het hartje van ons kindje horen, en alles mee maken. Dus nu weet ik het niet meer :p
    Wie heeft er ervaring met Centering en/of wat zouden jullie doen in dit geval?

2. Sepper

Sepper Lid

6 feb 2013
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ja, ik heb Centering Pregnancy gedaan bij mijn eerste en ben groot fan! Ik heb er een club meiden (en hun mannen) aan overgehouden waar ik altijd op terug kan vallen en daarbij een band met mijn vk's opgebouwd die je anders echt niet opbouwt. Vooral eigenlijk na de bevalling is de herkenning zo fijn.
    Mijn lief was van mijn groep de enige die er elke keer het eerste kwartier bij was, het eerste kwartier word er naar het hartje geluisterd, dus eigenlijk wat er bij een gewone controle word gedaan. Ik weet niet of dat ook de opbouw bij jullie zal zijn, maar hier mogen dus partners, moeders, etc. bij aanwezig zijn. Zij moeten dan inderdaad alleen naar huis waarna jij zelf met je groepje opdrachten en gesprekken voert.

Ja, je krijgt veel meer info. In een groep worden meer vragen gesteld, vragen waar je zelf niet eens op gekomen was waarschijnlijk. Maar als je er zelf niet achter staat dan zou ik het niet doen. Ze vragen input van jouw kant en eigenlijk ook wel dat je je openstelt ten opzichte van de groep. Mijn groep was heel afwisselend, van 19 tot 35 jaar, verschillende culturen, maar stuk voor stuk open meiden waar ik nu bijna 2 jaar heel goed contact mee heb.

Succes met het maken van je keuze!

3. Bee1986

Bee1986 Fanatiek lid

29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Wat fijn dat je vriend zo betrokken is en overal mee naartoe gaat. Ik vind dat ook fijn met mijn man, dat we het samen doen.

Ik zou je vk navragen of het idd zonder man/vriend is of met, en als het eigen keuze is: wat doen de meesten? Dan kun je op basis daarvan besluiten wat je doet. Wat jullie belangrijker vinden: samen heen kunnen gaan of ervaringen uitdelen met andere zwangeren.

Als je vriend niet mee kan, zou ik er persoonlijk voor kiezen om niet de centering te doen maar gewoon samen de controles hebben. Ervaringen uitdelen kan je ook doen bij een zwangerschapscursus :)

Doe wat het beste voelt.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier ook centering pregnancy. Bij de eerste groepsbijeenkomst hebben we besproken wie er wel/niet bij mogen zijn, hier dus wel partners, bij de meeste bijeenkomsten is er 1 of 2 partner bij. De laatste controles zijn ook weer gewoon individuele controles, vanaf ongeveer 36 weken. Als er zorgen zijn of echt prive dingen, is er bij mijn praktijk ook de gelegenheid om een extra individuele afspraak te maken. Ik vind het wel wat, dit is mijn tweede zwangerschap, bij de eerste sta je elke controle zo weer buiten, nu kun je ervaringen uitwisselen met andere vrouwen die ongeveer even lang zwanger zijn.
    Ik ben zowiezo wel te spreken over de vk praktijk hier, dat speelt ook wel mee misschien.

5. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Dank jullie wel voor de reacties.

Het Centering zelf heeft ook wel z'n voordelen, dat zie ik ook wel in, daarom was ik toch bereid om een keer te proberen.
    Punt is alleen ff dat of het nu wel of niet mag, het word praktisch onmogelijk voor mijn vriend om daar elke keer bij te zijn, ook al is het alleen het eerste kwartier.
    De Centering begint om 10.00 uur op doordeweekse dagen, dan werkt mijn vriend vanaf 8.00 uur. Heen en weer gaan van werk naar Centering en daarna weer terug word echt een behoorlijke opgave dus dat word niets...
    Als we gewoon de 10 minuten gesprekjes doen met de vk kunnen we het ook 's avonds plannen zodat hij gewoon zonder al teveel gedoe mee kan...
    Dat is dus even een lastige afweging.... Veel (meer) informatie kunnen opdoen, en ervaringen uitwisselen met vrouwen die hetzelfde (ongeveer) meemaken, zonder vriend, of gewoon de standaard gesprekjes met vriend.. Vandaar ook de vraag naar ervaringen met Centering... Zou het echt zoveel verschil maken? Is het echt heel belangrijk?
    Het liefst heb ik natuurlijk mijn vriend er gewoon bij! Uiteindelijk is het ook zijn kindje en heeft ie daar toch net zoveel recht op als ik...? En daarbij... Ik denk dat ik juist heel zuinig mag zijn op zo'n betrokken vriend want vanuit mijn omgeving ken ik meer andere verhalen....

6. jarlomein

jarlomein Nieuw lid

27 aug 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe ook centering. Bij ons kunnen de partners er het eerste half uur bij zijn voor de controles, waarbij je ook elke keer individueel met de vk een gesprekje hebt hoe het gaat, vooral voor dingen die je niet in de groep wil delen. We hebben ook 1 keer een bijeenkomst waarbij alle partners er de hele bijeenkomst bij zijn.
    Ik vind het wel fijn om op deze manier andere zwangeren te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen met de vk's erbij voor de deskundigheid. Ook nodigen ze af en toe gastsprekers uit bijvoorbeeld over bekkenklachten of borstvoeding.
    Ik vind het zelf niet erg dat m'n man niet elke keer kan omdat hij anders voor een half uurtje een uur moet rijden, maar bij de belangrijke dingen is hij er altijd wel bij, en ook de eerste keer om het hartje te horen. Bij ons kan je ook tussendoor individueel een afspraak maken als je een keer niet kan of als je toch graag een keer met je partner komt als hij nooit kan.
    Bij ons was het trouwens ook vrijblijvend, je mag altijd beslissen om toch weer individuele afspraken te doen ipv centering als het niet bevalt.

7. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook dit aanbod gekregen om aan centering pregnancy mee te doen. Ik zit precies met hetzelfde dilemma.
    ML wil ook overal mee naar toe, maar kan/mag hij bij de controles zijn? Zijn de controles wel in een aparte ruimte of staat iedereen erbij?

Moet het maar eerst eens goed navragen bij de gyn.

Leuk topic! Ik lees verder mee!

8. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Ik kon er ook voor kiezen maar ik doe het niet. Het is gewoon helemaal niets voor mij. Als ik kijk naar mijn 1e zwangerschap vond ik dat gewoon fijn. Ik ben sowieso geen prater in een groep dan raak ik op de achtergrond. Als ik dan ergens mee zit(wat toch wel voorkomt in de zwangerschap) ben ik bang dat ik het niet durf te uiten en het opkrop.
    Bij ons kon je gelukkig ook nog voor de normale controles kiezen!

9. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Dit is dus ook mijn reden voor de eerste twijfels... Maar mijn vk is er helemaal vol van en stond erop dat ik het toch een keer kon proberen...?
    Uiteindelijk heb ik zelf ook keus hoor, heb wel gezegd dat ik de eerste bijeenkomst mee zou doen, en misschien doe ik dat dan (voor de vorm) ook wel netjes.. Maar ik gun mijn vriend ook al die leuke dingetjes zo! En hij heeft soms ook vragen over bepaalde dingen..
    Toch ben ik erg benieuwd naar de ervaringen vandaar dit topic.. Iedereen alvast bedankt voor alle berichten en ervaringen! Ik blijf nieuwsgierig ;)

10. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik vind het concept leuk bedacht maar uitvoering qua tijd en flexibiliteit waardeloos en doe er bij mijn praktijk dan ook niet aan mee. Ze probeerden mij ook aan te smeren. er is ook genoeg op internet en in de bieb te vinden. Ik heb al druk met mijn eigen leven en vrienden een nieuwe " vriendinnen " club hoef ik er niet bij. Nix mis mee om gewoon lekker samen met je partner te delen en beleven.

11. jipenjanneke

jipenjanneke Actief lid

2 mei 2011
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons bieden ze dit ook aan. Persoonlijk moet ik er niet aan denken. Ik houd helemaal niet van dat clubjes gedoe. Ga dus ook niet naar zwangerschapsgym of zoiets. Heb ik de vorige keer ook niet gedaan. Het past totaal niet bij mij als persoon. En is ook niet in te plannen in mn schema. De afspraken duren 2 uur per keer! Doe mij maar de standaard afspraken. Dat is voor mij genoeg. Ik moet er ook niet aan denken om na de bevalling regelmatig met zo'n clubje af te spreken. Gewoon niet mijn ding. Ben benieuwd wat de vk er van zegt. Moet donderdag aangeven wat ik wil.

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik zit wel in een CP clubje bij de VK :D Had ook mijn twijfels.. maar het is ontzettend leuk! zo doe je ook nog eens nieuwe contacten op.

Enigste nadeel waar wij ook tegen aan stootte was inderdaad dat het de bedoeling is dat de man bij ons wel bij de controle mag zijn dus de eerste 30 min ongeveer.. en daarna moet hij weg.

Nu heeft mijn man 3 ploegen dus kon hij sowieso altijd niet mee.
    CP is bij ons 9 sessies.. omdat ik 1 van de dames ben die het minst ver in de zwangerschap zit ga ik straks gewoon weer over naar de normale controles bij de VK, dan kan manlief gewoon weer lekker mee :) Aan het einde moet je ook vaker op controle komen.

Ik ervaar het dus als positief! tijdens zijn voor mij wel praktische, het is hier van 15:30 - 17:30 uur en is altijd wel te plannen dat zoontje bij opa en oma mee eet zodat ik daar naar toe kan als mijn man late dienst heeft.

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik begrijp het probleem heel goed. Wat super ook dat hij elke keer mee wil!

Ik heb met beide dames bij de gyn gelopen, mijn man is ook altijd mee geweest. Ik vergeet nooit meer dat er een vrouw alleen voor mij was die 10 minuten later huilend door een verloskundige naar buiten werd begeleid, het enige wat ze continu zei was "ik moet mijn man bellen".

Toen ik zelf met 32wk met spoed na een controle werd opgenomen was ik zo blij dat mijn man bij me was. Binnen een uur hing ik al aan allerlei toeters en bellen.

succes net beslissen!

Deel Deze Pagina