Ontzettend naar gevoel anus

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door roever, 30 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

    roever Niet meer actief

    Gisteren bevallen van een pracht kindje!
    Dus ik weet het, alles is beurs etc!
    Nu is me opgevallen, dat ik circa 6 cm in m’n anus/darm (ja ik heb gecheckt :oops:) een zeer gevoelige bult? Heb zitten aan kant van buik...
    Als ik zit of sta doet t me ook behoorlijk zeer.
    Nu zat ik te zoeken naar wat er evt verzakt zou kunnen zijn maar kom er gewoon niet uit.. t geeft me ook gevoel van aandrang/vol gevoel denk ik..

    Je snapt t al, ik zit mezelf alweer gek te maken....:confused: en vroeg me af of iemand dit herkent..
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Misschien een inwendige aambei? Ik heb er na beide bevallingen last van gehad, maar het ging ook vanzelf weer over gedurende de kraamtijd.
     
  3. roever

    roever Niet meer actief

    nee, dat wilde ik dus checken voor evt medicatie..
    T voelt echt als iets “groots” en hards.. en lijkt vanuit m’n buikholte? oid te komen ofzo.
    Geen idee maar t doet me echt zeer met lopen/zitten. :(

    waren t maar aambeien, dan wist ik dat t sowieso over kon gaan...
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Misschien kun je het met de vk bespreken? Wie weet herkennen zij het.
     
  5. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Het gevoel van aandrang/vol na de bevalling herken ik. Ik ben alleen niet gaan voelen of er iets zat :roflmao:

    ik heb mezelf een paar dagen staan gek maken met het idee dat ik een verzaking had, maar na een week ongeveer is het gevoel weggetrokken. Dus ik hoop dat het bij jou ook weer goed komt :thumup:
     
    roever vindt dit leuk.
  6. roever

    roever Niet meer actief

    Deed het ook enorm zeer?
    Ja ik hoop t ook... :(
     
  7. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Ja enorm zeer, kon er nauwelijks op zitten. Ik had ook dat het meer pijn deed naarmate de dag vorderde, dus ik de ochtend weinig last maar tegen de namiddag en avond was het niet te doen
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had zelf de eerste tijd na beide bevallingen wel echt een ‘zwaar’ gevoel, en naarmate ik bv meer liep en het later op de dag was, werd dat erger. Maar ik heb nooit gevoeld of er ook een verdikking of iets te voelen was. Dat zware gevoel werd denk ik veroorzaakt door mijn bekkenbodemspieren die van de bevalling ook een optater krijgen, en daardoor gaat denk ik alles wat normaal op de bekkenbodem steunt ook wat lager hangen en daardoor zo’n drukkend gevoel geven? Dat hoeft nier meteen een verzakking te zijn denk ik...
    Als ik kijk naar wat er vanaf de darm voelbaar zou kunnen zijn richting de buik, zijn dat dingen die echt flink wat hebben meegemaakt bij de bevalling natuurlijk... baarmoeder, geboortekanaal, bekkenbodem.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gaan zitten vond ik ook niet prettig, naar eenmaal zittend op een harde stoel ging het wel. Dat ‘zware’ gevoel heb ik nog een tijd gehad rondom menstruaties. Was echt m’n bekkenbodem. Met rustige oefeningen (die raadde de vk al in de kraamweek aan) zijn die spieren nu weer helemaal goed op kracht.
     
  10. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Geen tips voor je maar gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon/dochter :)
     
    roever vindt dit leuk.
  11. roever

    roever Niet meer actief

    Dank voor jullie reacties!!! :)
    Ik denk dat het nog wel eens soort verstopping kon wezen... zojuist was de huisarts op kraamvisite dus heb direct een goedje gevraagd om ontlasting op gang te helpen... altijd weer naar die eerste keer :s
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.603
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gefeliciteerd met je kleintje @roever!
    Mijn eerste ingeving was ook een inwendige aambei.
    Maar goed, verstopping kan het wellicht ook zijn ja.
    Hopelijk doet het goedje wat.

    PS: woon jij in België dat de huisarts helemaal op kraamvisite komt? :eek:
    Heb ik hier in NL echt nog nóóit gehoord!
     
    roever vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh dat is hier in de regio wel gangbaar, ik woon in NL! Zowel bij de oudste als bij de jongste kwam de huisarts eventjes langs.
     
  14. roever

    roever Niet meer actief


    Haha nee.. gewoon Nederland.
    En ze komen altijd even hun nieuwe dorpsbewoner ontmoeten tijdens een snel bezoekje. Even checken hoe t gaat en dan gaan ze weer.
     
  15. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Van harte gefeliciteerd!!

    Het zou inderdaad verstopping of een inwendige aambei kunnen zijn, maar klinkt voor mij ook als een hematoom (= blauwe plek/bloeduitstorting) dat inwendig zit. Dat voelt namelijk hard aan en is erg gevoelig. Niet gek, zo kort na je bevalling. Het gaat vanzelf weg maar heeft tijd nodig, je lichaam moet de bloeduitstorting zelf opruimen.

    Een verzakking lijkt mij onwaarschijnlijk, dat voelt zachter en is pijnloos. Bovendien kun je de diagnose verzakking eigenlijk niet stellen zo kort na je bevalling, heeft allemaal even tijd nodig om terug te rekken.

    Ik zou vooral rust en beweging afwisselen, paracetamol slikken tegen de pijn. Evt iets van arnica druppels of tabletjes ter ondersteuning van de genezing. Komt vast goed!
     
    Paardenbloem, roever, zonnetje2015 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Gefeliciteerd!! Fijn dat je kind er eindelijk is!
    Ik begrijp gezien je voor geschiedenis dat je bang bent voor mijn verzakking maar het is echt veel te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen. Zoals je weet ben ik ook 7 weken geleden bevallen. Ik had ook veel last van een drukkend gevoel op de anus en gevoel van aandrang maar dat is nu echt vrijwel helemaal verdwenen. Bij mij had het overigens ook te maken met een moeilijk ontlasting en nadat ik belachelijk veel water elke dag ben gaan drinken en producten die goed zijn voor de ontlasting, werd dat beter en werd het drukkend gevoel ook minder. Ik zou dus daar de komende tijd ook goed opletten
    Succes!!
     
    roever vindt dit leuk.
  17. roever

    roever Niet meer actief

    Kleine up date...

    ondertussen wel last van aambeien :(

    maar.. waar ik me dus nog steeds druk om maak is;
    Ik heb t nog eens eenmaal gecheckt (met handschoen uiteraard :p)
    Circa 5/6 cm vanaf anus zit die bobbel er nog steeds, ik schat het zo’n cm of 8/10? Wat dus m’n darm half lijkt te blokkeren...
    Het zit aan de kant van m’n buik en voelt als gewoon weefsel. Alleen verdikt..

    met mister Google kom ik absoluut niets tegen wat er enigszins op lijkt...
     
  18. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Hmm, hoeveel weken postpartum ben je inmiddels? En is de bult pijnlijk of niet?

    Sowieso denk ik dat het slim is om je verloskundige of gynaecoloog even naar te laten kijken. Waarschijnlijk moet je nog voor de nacontrole komen en anders is dit zeker een reden voor nacontrole. En je hoeft hiermee niet persé tot 6 weken na de bevalling te wachten, als je je er druk om maakt gewoon nu even bellen en op korte termijn inplannen.

    Wat het precies is kan ik zonder zelf kijken/voelen moeilijk beoordelen. Mogelijke opties zijn nog steeds een inwendige aambei, hematoom (dat kan echt even duren voor het oplost) maar een verzakking kan ook. Sowieso goed om te laten checken en indien het een verzakking is dat zijn er nog een hoop opties hoor. Omdat het nog relatief kort na de bevalling is, kan het nog steeds (deels) spontaan herstellen, goede bekkenfysiotherapie kan daarbij mogelijk helpen. Dus ff laten checken en indien nodig laten verwijzen.

    Succes!
     
  19. roever

    roever Niet meer actief

    Even erop terug te komen..

    De “bult” lijkt wel wat minder te wezen.. maar t darmslijmvlies lijkt wel heeeel flexibel…? Zal dit ook weer meer gaan verstevigen naarmate de tijd verstrijkt????

    net poging gedaan tot ontlasting en kwam met moeite fluts eruit.. wel direct weer flinke aambeien en nu een brandend achterste…
    Daarnaast ineens weer veel rood bloed… waarschijnlijk bm wind na iets druk te hebben gezet ofzo?
    Heb m’n fysio een berichtje gestuurd, hoop dat ze me wat gerust kan stellen. En anders ga ik na t weekend na huisarts.

    het heeft me zo enorm in de greep dat ik serieus halve dag met tranen in m’n ogen loop… bang dat m’n lichaam helemaal naar de mallemoeren is :cry::cry::cry::cry:
     
  20. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    pfff ik heb echt met je te doen. Goed dat je het laat nakijken, ik duim heel hard voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt.
     

Deel Deze Pagina