Mijn dochter van ruim 8 maanden heeft nog veel slaap nodig en slaapt regelmatig nog 3 keer per dag (en soms nog wel vaker). 's Avonds ligt ze er altijd rond dezelfde tijd in, maar overdag wil dit nog weleens verschillen. Het gevolg is dat ik vaak niks kan plannen, omdat ik niet goed weet of mijn meisje dan slaapt. Ze geeft heel goed aan wanneer ze moe en wanneer ik dit opmerk, gaat ze ook direct naar bed (anders wordt ze erg huilerig). De ene keer slaapt ze een uur, maar het gebeurt ook regelmatig dat ze 2 uur slaapt. Hoeveel slaapt jullie kleine en hanteren jullie vaste slaaptijden of laten jullie slapen op verzoek?
Slapen op verzoek werkt hier het beste. Aan oververmoeide kindjes heb je niks. Ik spreek meestal dingen af in de trant: "na het middagslaapje", en dat is over het algemeen geen probleem. Gaan we verder weg met de auto, ga ik meestal rijden tijdens slaaptijd.
Mijn zoontje is bijna 8 maanden en slaapt ook nog 3x per dag. We waren overgestapt naar 2 slaapjes maar dat bleek hij toch niet goed vol te houden. Daarom weer terug naar 3 slaapjes en ook wel een beetje op verzoek hoor. De ene keer is hij om 09:00 alweer moe en de dag erna kan dit bv. 10:00 zijn. Zodra ik zie dat hij moe is gaat hij naar bed. De tijden 's ochtends en 's avonds blijven overigens ook altijd gelijk.
Hier een beetje van beide. Mijn dochtertje valt meestal om ca. 9.30 uur in de box voor een half uurtje in slaap. Ik laat haar dan in de box liggen omdat ik met de bekkeninstaniliteit door deze zwangerschap niet te veel mag traplopen en al helemaal niet met bijna 11 kilo op de arm. Na de middagboterham en -fles gaat ze gewoon naar bed en dan gaat ze ook gewoon slapen tot een uur of 3 / half 4. Overdag heeft ze nog maar 2 slaaptijden dus tot ze om 20 uur naar bed gaat.
ja erg lastig inderdaad! hier is het wel slapen op verzoek, maar ik stuur het wel een beetje. Als ik 's middags een afspraak heb onder slaaptijd, probeer ik de slaapjes ietsje te vervroegen of te verlaten. Ik heb ook wel eens gehad dat ik het slaapje een beetje uitstelde, maar het gevolg was dat hij heel lang sliep en dus maar op 1 slaapje uitkwam haha. ach, hij kon het hebben, dus dan is het niet zo erg. Maar plannen is gewoon heel lastig. Je zou 'vaste' tijden kunnen proberen. Als zou ik zelf nooit een kindje wakker maken'. met vaste tijden bedoel ik dan de tijden dat je kleine naar bed gaat. Succes! (we kennen het planprobleem allemaal)
Ik probeer afspraken in de middag zoveel mogelijk te vermijden omdat ik mijn dochter dan liever in bed laat liggen.
Ik laat haar zoveel mogelijk op verzoek slapen en daar zit bij mijn dochter best wel een ritme in: ze slaapt ergens in de ochtend 1,5-2 uur en ergens in de middag ook. Als we op pad gaan, spreek ik het liefste af net na een maaltijd, dan weet ik zeker dat ze wakker en - meestal - in een goed humeur is. We hebben haar vanaf kleins af aan wel 'aangeleerd' in de kinderwagen/buggy in slaap te vallen, dus als ik ergens ben, en ik zie dat ze moe is; dan klap ik de buggy plat, kap omhoog, doek ervoor, en dan valt ze meestal makkelijk in slaap. En wat ik in eerdere posts ook las, als ik met de auto ergens naartoe ga, vertrek ik juist soms als ze een beetje moe begint te worden, aangezien ze in de auto heerlijk slaapt.
Ik laat hem slapen op verzoek. Als we eens een dagje weggaan, dan slaapt hij ook wel in de maxi cosi of wandelwagen. Thuis leg ik hem wel in zn eigen bedje. 's Morgens ligt hij meestal tussen 10 en 11u op bed, dan begint hij moe te worden. Slaapt meestal anderhalf uur. En 's middags is het vaak tussen 14:00u en 15:00u Maar het kan ook best zijn, dat hij 's middags helemaal niet op bed wil. Ik vind het prima..
Slapen op verzoek, en als we ergens op bezoek zijn, dan slaapt ze vaak even een uurtje in mijn armen. Sowieso slaapt ze in de auto ook heel goed en ook in de kinderwagen, dus ik ga altijd gewoon de stad in met d'r, of laatst bv gewoon naar Ikea met de auto; ze slaapt dan wanneer ze zelf wil. Tot nu toe eigenlijk nog nooit problemen mee gehad; ze slaapt thuis lastiger dan van huis
Hier alles op verzoek, en blijf nooit thuis vanwege een slaapje (dan slaapt hij wel in de wandelwagen)
Hier ook op verzoek, maar tot voorkort (nu last van tandjes) had hij een redelijk stabiel slaapritme, maar das pas vanaf een maand of 8. Dus kon ik redelijk zaken plannen, want het scheelt vaak maar een half uurtje met eerder vroeger naar bed en/of net wat langer slapen. Ik spreek idd dingen af na het middag slaapje en geef dan een ongeveer tijd aan. En als ik ga shoppen doe ik dat als hij wakker is, soms duurt het wat langer, maar geen uren langer. Dus gaat hij daarna over het algemeen prima slapen. Hij moet wel eerst ff rustig worden in de box. En ons mannetje is geen handige in slapen, slaapt niet in de kinderwagen,box,auto etc tenzij hij echt super moe is, en dat is hij pas na een uurtje of 8 achter elkaar wakker zijn.
Mijn collega's leggen hun kids op vaste tijden in bed en waren dus verbaasd dat ik dat niet doe. Zij hebben meerdere kinderen en leggen alle kids op dezelfde tijden in bed. Anders vinden ze het niet te doen. Laten jullie je kinderen slapen tot ze wakker zijn of houden jullie vast aan slaapje van bijvoorbeeld een uur? Mijn meisje kan maximaal 2,5 uur op zijn, dan is ze echt moe en moet slapen. Is dit 'normaal' voor een baby van 8 maand? Mijn dochter slaapt ook niet in de wandelwagen. Ze is snel afgeleid en geprikkeld. Slapen als ik op pad ben, wordt hem dus niet. Ik vind het vooral lastig in combinatie met haar voedingstijden. Door haar slaapjes kom ik daar regelmatig mee in de knel en eet ze bijvoorbeeld pas een boterhammetje om 14.00 uur, terwijl ik dit eigenlijk gepland had om 12.00 uur.
Hier ook een meisje dat naar bed gaat als ze moe is. Ligt vaak ook wel 3,4 keer op bed. Alleen vaak s'middags rond 3 of 4 uur wakker en dan kreeg ze eten rond vijf uur, half 6 en dan was ze moe dus legde ik ze weer op bed. Maar moest ze dan echt elke keer wakker maken voor de laatste fles dus was niet handig. Sinds deze week probeer ik het dus beetje te sturen dat ze s'middags tussen 3 en 4 naar bed gaat zodat als ze wakker wordt kan eten en dan blijft ze wakker totdat ze fles krijgt rond half 8 en ligt ze om 8 uur op bed. Dus zit ze nu op 2 slaapjes en dat gaat thuis goed alleen op dagen dat ze naar kdv gaat slaapt ze meer omdat ze dan s'ochtends ook vaak 2 of 3 uur eerder wakker is. Maar ik ga mijn meisje niet ophouden als ze moe is. Dus ik zou kijken hoe jou meisje erop reageerd als je het een beetje stuurt.
Ik deed alles opverzoek. Eten en slapen. Bij mijn zoontje merkte ik echter dat hij Al snel zelf een vast schema ging maken. Ik liet ze ook zelf bepalen of ze wel of niet nog smiddags wilde slapen etc.
Nja in principe op verzoek.. Maar wel in een vast ritme... Hij is 2 uurtjes wakker en dan is ie echt moendus dan gaat ie slapen Maar aangezien de dag elke dag om 8 uur begint zijn de slaapjes dus ook altijd t zelfde
Nee, niet op verzoek maar wel sterk 'geconditioneerd'. Ik heb mijn kindjes vanaf 5 weken in een routine mee genomen en dat bevalt uitstekend. Al 4 jaar hebben we hetzelfde ritme en dat geeft nooit gedoe met slapen. Ze gaan altijd lief naar bed zowel overdag als 's avonds. Wanneer ze gaan slapen bepalen ze zelf, wanneer ze naar hun bed / kamer gaan, bepalen wij. Voldoende slapen vinden wij heel belangrijk en daarom hebben wij hier ook energie in gestoken dat dit - net zoals eten en drinken - onderdeel is van de normale routine. Ze slapen overal en altijd. Lekker makkelijk en ze zijn zelden ziek en ontwikkelen zich boven gemiddeld goed. Het is trouwens een misvatting dat kindjes die niet op verzoek slapen, niet ergens anders kunnen slapen of niet een dagje wegkunnen. Dat gaat allemaal heel prima. Ook als ze nog klein zijn. Ik weet alleen wel dat ik elke middag tussen 13:00 en 16:00 een paar uurtjes een heel stil huis heb waarin ik kan werken, zelf slapen etc etc.
Wij laten slapen op verzoek maar als ik eens een afspraak heb onder slaaptijd probeer ik van te voren te laten slapen en anders maar erna. Natuurlijk hou ik er wel zo veel mogelijk rekening mee.
hier op ritme..dus vaste tijden. Als baby al en nu nog. 12 uur is hier bedtijd en s avonds tussen 19.00 en 19.30. Soms valt ze meteen in slaap en soms kletst of leest ze nog even. Het heeft hier iig geresulteerd in een kind wat makkelijk en veel slaapt.
Julia liet ik altijd op verzoek slapen, uiteindelijk zorgde ze zelf voor ritme erin. Maar zelfs nu heeft ze wel eens dat ze tussen de middag korter slaapt en een extra slaapje wil rond vijf uur. Dus ondanks dat het op verzoek blijft zit er nu toch wel degelijk ritme in.