Vanavond toen ik thuiskwam zat ik bij ons jongste dochtertje en die had een sticker op haar hand, even bij haar nagevraagd waarom ze die had gekregen en ze vertelde dat ze een jongetje uit haar klas had geholpen. Nu is het natuurlijk prima dat ze iemand helpt in de klas maar dat jongetje is niet zindelijk en de juf weigert dus om dat jongetje te verschonen. Ze vraagt dan in de klas wie van de andere kinderen wil helpen om de vieze kleren bij hem uit te doen en in zijn tas te stoppen en te helpen met de schone kleren aantrekken. Als er in de klas niemand van de kinderen wil helpen dan belt ze zijn moeder op zodat die kan komen om hem te verschonen. Ik ben er eigenlijk best boos over dat ze de kinderen dat op laten knappen en dat de juf dit weigert om te doen of dat ze als er een ongelukje is gebeurt ze niet altijd belt met de moeder zodat die langs kan komen. Ik vind het echt heel raar dat ze dit laat doen door 4 en 5 jarigen. Wat vinden jullie ervan? Er zijn op het moment meerdere factoren in de klas waardoor het niet lekker loopt dus misschien reageer ik wat overdreven...
het feit dat de juf kinderen vraagt om anderen te helpen (schoenen, jas..) vind ik prima, maar dit zou ik niet oke vinden! De juf wil het niet dus dan maar een kind Sowieso vind ik dit geen werkje voor een kind. Ik zou ook heel duidelijk communiceren naar de juf dat ik hier niet van gediend ben.
Ik zou even bij de juf navragen hoe dit precies zit. Mocht het zo zijn als jouw dochter verteld, dan zou ik hier een klacht over indienen. Lief van je dochter zat ze helpt, maar niet omdat juf er geen zin in heeft en dan ook nog een sticker ervoor krijgen.. Heel bijzonder!🙄
Eens met tuc. Elkaar helpen hoort er helemaal bij, maar niet met plaskleren. Dat vind ik, als volwassene, bij mn bloedeigen kinderen al geen fijn werkje. Dat moeten kinderen toch niet bij elkaar doen? Nee, rare gang van zaken. Vind niet dat je overdrijft.
Wat apart zeg. Helpen is goed inderdaad maar bij deze situatie is het wel heel vreemd. Kinderen dat laten doen.. Ik zou even een gesprek met de juf aangaan.
Zo dan! Daar zou ik echt pissed over zijn. Wat denkt die juf wel niet? Kinderen zijn geen slaafjes die je zo even voor wat vieze klusjes kunt inzetten? Sorry, maar mn mond zakt hier letterlijk van open. Helpen, prima! Maar taken van een juf overnemen omdat die te beroerd is, belachelijk!
Inmiddels van een andere moeder gehoord dat haar dochter met hetzelfde verhaal was thuisgekomen gisteren. Ga het volgende week aankaarten op school en heb onze dochter al verteld dat het heel lief is dat ze wil helpen maar dat ze niet hoeft te helpen bij het verschonen van het jongetje...
Wat een gek verhaal. Ik zou toch echt eens aan de juf vragen hoe dat zit. Lijkt met voor dat jongetje ook niet fijn zo. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet het volledige verhaal is. Wij hebben ook in een dergelijke situatie gezeten toen oudste in groep 1 zat. Maar dan werd hij even apart gezet en werd ik of mijn man gebeld.
Say what?! Elkaar helpen oké, maar dit is een andere tak van helpen! De juf laat letterlijk het "vuile" werk door de kleintjes op knappen.
Waaaaaat? Dit vind ik heel raar. 1. Ik heb vaker gehoord dat ouders gebeld worden. Niet handig, en overdreven bij een ongelukje. Maar bij kinderen die echt niet zindelijk zijn, heb ik dit wel es gehoord inderdaad. Discutabel puntje. 2. Het lijkt me voor het jongetje niet heel fijn! De nadruk ligt nu wel erg op hem. Je probeert er toch een beetje normaal op te reageren als iemand een ongelukje heeft gehad. Maar door hem te weigeren, lijkt het me dat dit jongetje zich wel afgewezen kan voelen door de juf...? Daarnaast weet dan ineens iedereen dat hij in zijn broek heeft geplast. Vind ik niet respectvol naar het kind. Het lijkt me prettiger voor het kind als er gewoon een vertrouwd, volwassen persoon hem helpt. 3. Ik vind dit geen taak voor een kind! Je hebt te maken met bloot, elkaar aanraken, hygiene, gêne. Nee, ik vind dit niet kunnen! 4. Wat straal je als juf uit, door letterlijk je 'vuile werk' door een kind te laten oplossen? Hoezo machtsmisbruik?! Het is fout op zo veel vlakken. Hier op school helpen kinderen elkaar ook hoor, met aankleden na de gym. Maar dan hebben we het over een andere situatie: kleren die binnenstebuiten zitten voor elkaar keren, veters strikken, ritsen, etc. Het is heel goed voor de zelfstandigheid elkaar te helpen en je stimuleert elkaar ook verder te komen / groot te worden. Maar dit is gewoon geen kindertaak.
Schrik hier wel van dat de juf hiervoor de kinderen inzet 😨. Zou dit wel aangeven bij directeur oid. Vind dit wel ver gaan. Helpen met andere dingen ok, maar dit gaat wel ver..
Ik zou de juf heel duidelijk maken dat kinderen verschonen niet de taak is van klasgenootjes. Verder dit aankaarten bij de leiding. Goed dat je er navraag naar gaat doen. Moet niet gekker worden!
Ik hoop echt dat er een misverstand is en dat dit anders is. Wat een raar verhaal. Ik ben grote voorstander van elkaar helpen maar als het gaat om bloed, poep en plas is dat echt een karwei voor een volwassen persoon. Kinderen denken er echt niet aan om na het helpen handen te wassen. Een gesprek met leerkracht en als het echt zo is dat dit structureel zo is ook gesprek met directie.
Eens met de meeste reacties maar met deze het meest. Ik werk zelf ik het onderwijs en merk dat ouders vaak meteen aannemen wat hun kinderen thuis vertellen. Ik zelf stel het zeer op prijs dat ouders even bellen of liever nog face-to-face, met de vraag of het verhaal klopt wat hun zoon/dochter verteld. Mocht het kloppen dan vind ik dit persoonlijk niet kunnen. Lief dat je dochter wilt helpen maar dit is niet haar taak.
Mijn hemel wat een verhaal! Ik ben ook erg benieuwd, en volledig eens met wat DearDeer schrijft.... En als er al trubbels op school met de juf zijn, dan zou ik dit ook zeker met de directie opnemen. Door medische reden zit er een mogelijkheid in dat mijn zoon straks niet helemaal op tijd zindelijk is. Als ik de moeder van dat jongetje was zou ik deze gang van zaken ook vreselijk vinden.