Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, maar ik heb een hele opdringerige schoonvsder sinds mijn zwangerschap en nu al helemaal sinds de geboorte van mijn zoontje. Mijn schoonvader komt het liefst om de dag langs. En als hij belt dat hij wil komen, en we zeggen dat het niet uitkomt.. Dan komt hij toch. Hij wil even 5 min de kleine zien zegt hij dan. Als hij bij ons is, pakt hij nog net niet mijn zoontje uit mijn handen.. Hij gaat boven op mijn lip staan om te kijken wat ik doe en wil dat ik hem overdraag aan hem. Hij zegt nu ook elke keer dat hij een bedje heeft gekocht en dat alles klaar staat bij hun thuis. Hij begint er elke keer over en vraagt steeds wanneer mijn zoontje kan blijven logeren en of mijn vriend en ik niet samen een keer weg willen, want hij past dan wel op. (me zoontje is nog net geen 4 weken oud). Nu vraagt hij steeds wanneer hij ons zoontje mee mag nemen naar de voetbal. En als ik zeg dat da voorlopig niet gaat gebeuren, kijkt hij mij verbaasd aan. Daarbij maakt hij geregeld opmerkingen dat zoals dat hij binnenkort met ons zoontje in bad wil, en hem dan wel paar keer kopje onder laat gaan." Wordt hij hard van" zegt ie dan. Of dat hij hem wel even laat stuiteren.. Wordt ie toch hard van. Wanneer hij zulke opmerkingen maakt, kijkt hij hoe ik reageer en zegt ie het wel als grap.. Maar zulke grappen vind ik gewoon niet leuk vooral niet nu ik net een kersverse moeder ben voor de eerste keer. Hij bemoeid zich ook met de opvoeding en bij alles wat ik doe of mijn vriend heeft hij wel wat op aan te merken. Als mijn zoontje huilt dat hij honger krijgt, ga ik hem voeden. Dan krijg ik de opmerking " hij mag best half uur huilen hoor, je moet hem niet verwennen" zo gaat het op alles. Me vriend heeft geprobeerd met hem te praten, maar hij luistert niet. Mijn schoonmoeder zegt er ook geregeld wat van als hij zich met ons bemoeid maar luistert ie ook niet naar. Ik merk dat ik steeds geïrriteerder raak als ik hem zie, en moet er niet aan denken dat hij straks gaat oppassen op ons zoontje. Op een of andere manier kan ik dat niet hebben.. En dat komt gewoon doordat ik zo geïrriteerd raak door hem om Hoe hij doet..
Heel irritant ja. Hier ook van die goedbedoelde als grap klinkende opvoedadviezen. In het begin vooral. Ik denk dat het op een of andere manier ook wennen is voor hem en hij is super enthousiast. Probeer het zoveel mogelijk naast je neer te leggen, al had ik het daar ook heel moeilijk mee..
Wat verschrikkelijk irritant! Het is wel duidelijk dat hij heel enthousiast is dat hij opa is geworden. Maar die rare opmerkingen....nee dat zou ik echt niet leuk vinden. Ik zou ook niet weten wat je zou kunnen doen, behalve nog hardere duidelijk maken dat jullie hier echt niet van gediend zijn.
Grenzen aangeven anders blijf je het houden.nee is nee.toch aan de deur ik heb nee gezegt jammer van de tijd die het heeft gekost, dag en deur dicht. En grapjes over kopje onder in bad?!!Die mocht nooit alleen zijn van mij met mijn kind. Klinkt hard als je het typt maar bedoel het goed.
Veel duidelijker zijn. Als hij belt en jullie zeggen dat het niet uitkomt en hij komt toch , niet binnenlaten. "Nee het komt niet uit". Toch je vriend weer een gesprek laten aangaan,dat jullie het enthousiasme waarderen maar als hij zo doorgaat dat hij het dan in de hand werkt dat jullie hem op afstand houden. En als hij daar niks mee doet laten voelen. Zo te lezen krijg je meer opvoed drama's met opa dus ik zou zo snel mogelijk consequenties verbinden aan zijn gedrag.
Bedankt voor jullie berichtjes! We gaan maar harder naar hem optreden dan. Is toch z'n eigen schuld dan toch .
Kopje onder laten gaan? " Oh maar hij heeft net 9 maanden onder water gezeten, denk dat dat wel lang genoeg was he!?" Laten stuiteren, want daar word ie hard van? " Zal ik jou laten stuiteren pap? Word je daar ook nog hard van?" Zo een schoonvader en ik, zou stevig vuurwerk opleveren. Zeker toen ik een lopend hormonenbommetje was... Maar goed, dat moet je maar net kunnen. Succes met hem, en blijf praten met je man, en blijf vooral stevig in je schoenen staan.
Als hij er is maak dan een afspraak voor de volgende keer. En laat er steeds langer tussen zitten totdat het een frequentie is die voor jullie fijn is. Als hij bijv op een vrijdag langs komt. Probeer dan hem uit te nodigen voor de vrijdag de week erop. En als hij dan belt om eerder langs te komen. Benadruk dan dat hij op die vrijdag van harte welkom is maar dat eerder niet gaat lukken.
Toen ik begon met lezen dacht ik gewoon een over enthousiaste opa maar na het lezen van die opmerkingen kreeg ik kippenvel en snap ik je irritatie helemaal. Die had van mij een paar rake opmerkingen terug gehad. Voor de rest wens ik je succes ermee en denk dat de tip hierboven hem niet binnen te laten als je hebt aangegeven dat het niet uitkomt de enige manier is.
Vreselijk! Zou heel duidelijk mijn grenzen (je voordeur als eerste grens ) aangeven ! En dat blijven herhalen dan heb je daar de komende jaren profijt van. Zou ook no way mijn kind met hem in bad laten - echt raar verzoek 😳
Wat een rare snuiter... krijg er de kriebels van.. de verkeerde.. bah desnoods maar een keer uit je slof schieten als het echt totaal niet doordringt.. en idd doei, de deur dicht.. het komt niet uit zei ik toch..
Misschien ben je te voorzichtig en moet je een keer echt zeggen hoe zijn opmerkingen bij jou aankomen. Je hoort dat hij een ontzettend trotse opa is, maar het is ook belangrijk dat hij hoort dat jullie de ouders zijn die bepalen hoe alles met de kleine gaat. Juist als hij zich opdringt en bij jou een vervelend gevoel achterlaat gaat het lang duren voordat jij je er prettig bij voelt dat je kindje alleen is met opa.