Wie weet dit? Arbeidscontract

Discussie in 'De lounge' gestart door Devilschase, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hoi geitenbilletjes,

Mijn vriend heeft een contract voor bepaalde tijd, tot 1 mei 2014. Zijn contract wordt per 1 mei omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Echter moest hij een werkgeversverklaring inleveren bij de bank.

Op deze werkgeversverklaring , getekend 19 maart 2014, staat dat hij in vast dienstverband is voor onbepaalde tijd. Echter is hij dat nú helemaal nog niet maar pas vanaf 1 mei.

Nu zegt zijn werkgever dat een mondelinge toezegging en een mail naar HR betekenen dat hij vanaf nu inene in vaste dienst is.:(

Maar mijn vraag is; Kan je een contract voor bepaalde tijd dat loopt tot 1 mei, tussendoor inene verlengen naar een contract voor onbepaalde tijd? En moet hij dan geen nieuw contract tekenen ofzo?

Groetjessss

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Je kan het tussendoor wel wijzigen maar dan zul je toch wel een nieuw contract moeten tekenen lijkt mij.

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik voel me niet aangesproken als geitenbil maar ik zal toch antwoord geven:p

Ik had dit ook en ik heb een toevoeging bij mijn contact gekregen waarop staat dat het is omgezet naar onbepaalde tijd

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ja hoor dat kan heel goed.
    En dan krijg je tzt een brief thuis dat zijn contract omgezet is naar onbepaalde tijd.
    Daar hoef je niks voor te tekenen tenzij er vanalles veranderd maar dat lijkt me hier niet ter sprake te zijn....

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja dat kan wel, alleen zal er dan wel een toevoeging op de arbeidsovereenkomst moeten komen. Sommige werkgevers kun je op hun woord vertrouwen, maar heel veel ook niet ;)
    Ik weet niet hoeveel contracten voor bepaalde tijd hij bij deze werkgever al gehad heeft, maar als er schriftelijk niks vastgelegd wordt is het in principe zo dat een arbeidsovereenkomst onder dezelfde voorwaarden verlengd wordt. Tenzij hij aan zijn max. tijdelijke contracten zit, dan wordt het automatisch stilzwijgend verlengd naar een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd (na einddatum contract)
    Misschien wil de werkgever nu al een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd opstellen en laten tekenen door beide partijen?
    Ik werk met veel werkgevers samen en ik zou me persoonlijk als werknemer niet gerust voelen tot er daadwerkelijk het eea op papier staat :)

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee hij krijgt geen nieuw contract dat hij moet tekenen.

7. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Hij krijgt waarschijnlijk een brief waarin staat dat hij een contract heeft gekregen voor onbepaalde tijd ergens rond 1 mei.
    Ik denk dat het op dit moment alleen maar erg aardig en goed bedoeld is van zijn werkgever om dit nu al op de werkgeversverklaring te zetten aangezien een bank veel meer waarde hecht aan een contract voor onbepaalde tijd dan voor bepaalde tijd.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Klopt, maar ik ga geen valse werkgeversverklaring inleveren bij een bank. Dan hadden ze aan moeten kruisen: Het contract van de werknemer gaat per 1 mei over in een contract voor onbepaalde tijd. En niet moeten invullen dat hij nu al een vast contract heeft.

Dus dat zei hij vervolgens tegen zijn werkgever en die gaf aan dat hij vanaf gisteren een vast contract heeft.

Ik vind het vaag.

9. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Zover ik vermoed loopt zijn huidige contract gewoon door tot de einddatum.
    Dat hij nu een vast contract heeft zou dan niet juist zijn, deze gaat dan pas in na de einddatum van zijn huidige contract, doordat de werkgever dit heeft toegezegd. Wanneer je ter zijner tijd een bevestiging ontvangt dat zijn contract wordt omgezet heb je pas die zekerheid, nu is het een kwestie van vertrouwen op zijn woord.

Tenzij er iets in het contract of in de CAO staat vermeld dat contracten tussentijds mogen worden gewijzigd of omgezet?

Het lijkt mij trouwens niet verkeerd om deze verklaring gewoon in te leveren. De werkgever heeft deze ingevuld , dus voor dat gedeelte lijkt hij me verantwoordelijk.
    Hij heeft daarnaast ook een mondelinge toezegging gedaan voor een vast contract.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Vraag de bank niet om een copy contract zometeen? Want dit kan je dus niet laten zien dan.

11. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Een mondelinge toezegging is bindend. Je vriend heeft nu dus een contract voor onbepaalde tijd.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als ik me goed herinner, staat op een werkgeversverklaring altijd dat er geen rechten aan zijn te ontlenen. Dit alleen wil dus niet zeggen dat er een vast contract is.

Ik zou het er niet op gaan en buiten dat mag je geen foutieve informatie geven bij de verstrekking van de hypotheek.

Ik zou de van de werkgever verlangen dat hij dan een contractwijziging doet. Als hij toch al de intentie heeft om je voor vast aan te nemen, kan hij dat net zo goed op papier zetten. Wil hij dat echt niet, dan zou ik me niet wagen aan die hypotheek, voor hetzelfde geld zegt hij volgende week: sorry, je contract word toch niet omgezet. En dan zit je te kijken.

13. Cabb

Cabb Niet meer actief

Als je een werkgeversverklaring inleverd waarop staat dat hij een tijdelijk contract heeft tot 1 mei en dat het omgezet gaat worden in contract voor onbepaalde tijd willen ze daar waarschijnlijk toch ook nog een bewijs van hebben.

Heb nog nooit gehoord dat een werkgever die verklaring niet gaf maar wel vaak zat gehoord dat ondanks die verklaring diegene geen vast contract kreeg. En aangezien het contract dus nog maar 1,5 maand loopt kan de bank daar waarschijnlijk niets mee.

Deel Deze Pagina