Onverklaarbare blauwe plekken, haaruitval & vergrote milt (?)

Discussie in 'De lounge' gestart door Chiggy, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb eigenlijk al best een tijd last van deze vage klachten.

- vermoeidheid en concentratieboog van een klein kind. Kan me heel vaak niet concentreren op m'n werk bijv.

- Soms ineens spontane blauwe plekken, altijd op mijn benen. Ik voel ze niet en weet echt heel zeker dat ik me dan niet gestoten heb maar ze zijn best groot en echt heel erg donker blauw/paars.

- Haaruitval... ik verlies haren alsof ik net bevallen ben maar mn zoontje is al bijna 3! (even voor de duidelijkheid, ik heb dit dus niet sinds de bevalling maar sinds een tijdje weer)

En dan heb ik soms nog een vergrote milt, althans, ik denk dat het mijn milt is. Ik voel soms een verdikking aan de linkerkant net onder mijn ribben. Dit duurt vaak een paar dagen en dan is het weer weg.

Ik ga morgen denk ik de huisarts bellen voor een afspraak, al heb ik net op dit moment geen rare blauwe plekken en ook geen opgezette milt ;)
    Herkent iemand deze klachten?

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Naar de HA en bloed prikken!

3. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Zo snel mogelijk de dokter bellen, liefst vandaag nog. Inderdaad bloed laten prikken!

4. Babsies

Babsies Bekend lid

16 mrt 2010
    817
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een vergrote milt kun je op die manier niet vaststellen. Ik zie dat je bezig bent met afvallen, daar zou het allemaal best mee te maken kunnen hebben. Maar een bezoekje huisarts kan nooit kwaad als je je zorgen maakt.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik denk niet dat het door het afvallen komt, dat staat sowieso al een tijdje op een laag pitje.
    Kun je een vergrote milt niet voelen? ik weet ook niet zeker of dat het is hoor maar die zit wel daar ergens toch? :)
    Het is echt een soort 'bal' die ik dan voel, er is iets behoorlijk opgezet iig.

Ik ga morgen sowieso de huisarts bellen ja, meestal kun je er nog wel dezelfde dag terecht ook...

6. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    #6 sidmick, 28 jan 2014
    Laatst bewerkt: 28 jan 2014
    Geloof me, als je milt maar groot genoeg is voel je hem zeker wel ;) Alleen kunnen wij vanaf hier niet oordelen of het ook daadwerkelijk je milt is die je voelt. Als je een wondje hebt stopt het dan wel goed met bloeden?
    Het zou gewoon een simpel vitamine probleem kunnen zijn maar omdat het ook ergere zaken kunnen zijn zou bloedprikken inderdaad goed zijn

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Nee ik krijg wel vrij snel wondjes maar ze blijven niet lang bloeden gelukkig.

Ik begrijp dat niemand hier kan zeggen of het echt mijn milt is hoor! :)

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou nu nog de huisarts bellen. Dit zijn geen klachten om mee door te blijven lopen.

9. muis26

muis26 Fanatiek lid

wat je daar voelt onder je ribben kan ook je dikke darm zijn :)

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik bel morgenochtend :)

11. EnKay

EnKay Actief lid

3 okt 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt als tekort aan vitamine B12, daar in ieder geval op laten prikken.

12. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Het kan vanalles zijn en dat is juist het gevaarlijke, want nu 'gissen' we maar wat.
    Je weet zelf wel dat je naar ha moet. Ben benieuwd wat het is. Zou je ons op de hoogte willen houden?
    Heel veel succes in ieder geval.

13. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Bedankt! Het is idd maar gissen nu, dat is ook zo.
    Ik zal jullie op de hoogte houden :)

14. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Vervelend chiggy. Misschien en tekort aan vitamine(s), of heb even een lage weerstand. Begrijpelijk dat je het hier even vraagt, voor hetzelfde geld reageert er iemand die zich hierin herkent.

Goed dat je morgen even de arts belt, denk dat deze je bloed laat checken. Beterschap!

15. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Bloedprikken lijkt mij ook erg verstandig. Het hebben van een vergrote milt en een verhoogde bloedingsneiging kan met elkaar te maken hebben. Succes!

16. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Goed dat je naar de huisarts gaat!

Ik herken de klachten toen ik ernstig vitamine D en B12 tekort kwam. Maar ben wel eerste binnenste buiten gekeerd, om 'gekke' dingen uit te sluiten.

Succes morgen!

17. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ik herken het van mijn zusje!

Ze heeft ITP..

Ze had.alle symptomen die jij opnoemt. Ze had ook nog; snel afvallen & minder energy. Vraag na een bloedonderzoek, itp is een tekortkoming aan bloedplaatjes

18. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Een milt vergroot en verkleint niet zomaar. Verkleinen na een vergroting heb ik nog nooit van gehoord, weet niet of dat eigenlijk wel zomaar kan.

Maar als hij daadwerkelijk vergroot is, kan dat de blauwe plekken verklaren. Een vergrote milt verstoort vaak de werking van je bloedplaatjes (trombo's) en een tekort aan bloedplaatjes (en dus ook stolling) veroorzaakt gemakkelijk blauwe plekken.

Even bloed laten nakijken, dan weet je al snel meer. Heb je idd een tekort, dan moet je naar een hematoloog voor verder onderzoek.

Hier ook een zusje met ITP / AITP, herken dus wat je schrijft. Haar milt is flink vergroot en zij heeft op het moment geen bloedplaatjes meer. Ze is uitbehandeld... Maar zij is een complex geval, zoals zij zijn er maar weinig! Meestal is er wel iets aan te doen, dmv. een mildverwijdering of bepaalde kuren eens in de zoveel tijd.

19. Michiee

Michiee Niet meer actief

lijkt idd ook wel wat op te kort aan b12.
    ik heb dat na mijn bevalling gehad en pff ben er goed ziek van geweest.
    kon op een gegeven moment nog amper op mijn benen staan , mijn zicht vervaagde gewoon zo moe was ik.
    op mijn werk ben ik toen zelfs in slaap gevallen ....

en haaruitval had ik ook .. hele bossen haar vielen er gewoon uit mijn hoofd :(

succes bij de ha !

20. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    De huisarts vond het allemaal niet zo schokkend geloof ik, hij reageerde erg laconiek iig.
    Heeft me wel doorgestuurd voor bloedafname.
    Op het formulier staat aangevinkt:
    - Bezinking
    - Hb, MCV
    - TSH
    - Hb, MCV, ferritine
    - Leuco's + diff
    - Kreatinine

Ik ga zo nog ff naar het ziekenhuis want de bloedafname hoeft niet nuchter toch? Vergeten te vragen en HA heeft niks gezegd.. Zo nog maar ff navragen...

Deel Deze Pagina