Onverklaarbare blauwe plekken zoon

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RoGiJuLi, 24 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Zojuist zagen mijn man en ik ineens 2 blauwe pkekken bij onze zoon van bijna 14.
    Hij geeft zelf aan niet te weten waardoor ze zijn gekomen.
    Hij zegt niet te zijn geslagen, gevallen oid.
    De plek op zijn arm (foto 1) is ong 7 cm lang.
    De plek op zijn scheenbeen is ongeveer 10 cm lang.

Iemand hier enig idee of zulke blauwe plekken spontaan kunnen ontstaan?

Ter info.. zoon heeft adhd en pdd-nos en slikt hiervoor dagelijks dexamdetamine.
    Hij heeft ondergewicht (niet meer zo ernstig als eerder) en is te klein voor zijn leeftijd (nu ong. 150 cm).

Foto bovenarm (zijkant)

IMG_20180624_193922.jpg

Foto scheenbeen (onder de knie). IMG_20180624_193803.jpg

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb zelfs ook weleens blauwe plekken waarvan ik niet (meer) weet waar ze van zijn, maar de eerste foto lijkt me wel een behoorlijke bloeduitstorting van een aantal dagen geleden, dat moet hij haast wel gevoeld hebben lijkt me.

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Dat idee hebben wij ook , zowel het tijdstip alsmede dat hij dit wel gevoeld zou moeten hebben.
    Ik kreeg vorige maand tijdens de verhuizing een kast op me bovenbeen wat net zo'n blauwe plek gaf als hij nu heeft en geloof me... tis maar goed dat er geen kinderen/andere mensen om me heen waren want mennnnnn wat deed dat een zeer zeg!

4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.343
    28.562
    113
    Misschien weet hij het wel maar wil hij het niet zeggen :o:
    Misschien gevochten of te hard gestoeid, of misschien gewoon dom gestruikeld en opbiechten vindt hij gênant.

nizzie86, Tuttebella, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Faithful

Faithful Niet meer actief

Geen idee of je er iets aan hebt, maar ik heb last van mijn schildklier en hierdoor ook regelmatig blauwe plekken waarvan ik niet weet hoe het komt/ kan herinneren waardoor ze zijn gekomen.
    Je hoeft maar te wijzen en ze zitten er zeg maar.

Misschien is hij in spel ergens tegenaan gekomen en heeft hij het niet als pijnlijk ervaren op dat moment of in 'het' spel niet door gehad dat dit gebeurde?
    Heeft hij er zelf last/ pijn van of dat niet?

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Zou natuurlijk kunnen, maar zelfs na doorvragen zegt ie het niet te weten ;)

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Nee hij heeft er geen last van. Heb hem er eerder ook niet over gehoord.
    Eerder was het ons niet opgevallen omdat hij de afgelopen week alleen maar longsleeves droeg.
    Tis dus ook niet te zeggen voor mij wanneer deze plek er zat, anders had ik hopelijk wat gerichter kunnen doorvragen bij hem ;)

8. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.435
    590
    113
    Vrouw
    Ik herken het wel van mijzelf, heb regelmatig zulke blauwe plekken op mijn benen en geen idee waardoor ze zijn gekomen. Daarnaast kan ik van simpel mijn arm tegen een tafel aan stoten al een blauwe plek krijgen.

9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.232
    3.887
    113
    Dit inderdaad! Maar zou er even extra op letten/hem opdragen proberen te onthouden wanneer hij zich stoot.

10. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.044
    16.551
    113
    Ik krijg zulke plekken door ijzer te kort. En dan hoef ik mij niet hard te stoten of iets dergelijks.

11. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.389
    870
    113
    home sweet home
    Onze dochter, 9 jr, heeft heel snel blauwe plekken.(hypermobiel) Vaak weet zij ook niet meer waardoor ze een blauwe plek heeft. in hoevere kan zijn aandacht / concentratie problemen hiermee in mee spelen? Niet opgeslagen dat hij zich pijn heeft gedaan?

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Kan die zich niet "gewoon" gestoten hebben?

Ik heb zovaak blauwe plekken, soms ook echt wel van 10/10 cm. Ik stoot bij zo vaak op een dag dat ik het na vijf minuten al vergeten ben..

Misschien zoiets?

13. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier ook regelmatig bij zoon dit soort blauwe plekken, regelmatig zonder dat hij zelf de aanleiding doorheeft maar dan vaak op de romp. Is hier ook al eens voor onderzocht maar ook daar kwam niks uit. Houden het wel in de gaten op advies van de arts wat betekent dat wij nu dagelijks bijhouden wat er bijvoorbeeld gebeurd is op school, met buitenspelen etc. Niet om hem te controleren maar om te kijken waar aanleidingen zijn geweest. Daarbij hebben we een aantal keer gehad dat ik het er met een bevriende moeder over had en via haar kind uiteindelijk een uitleg kwam dat hij (weer eens) geschopt, geslagen of ergens hard tegen aan was geduwd door een klasgenootje een aantal dagen daarvoor. Zo is het balletje qua ernst van het pesten en treiteren ook op school duidelijk geworden, zoon geeft dit uit angst voor verergering dus niet aan (nu inmiddels wel steeds meer)

14. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Deze blauwe plekken zijn al een paar dagen oud, minstens een dag of drie/vier. Ik kan me voorstellen dat een kind met de beschreven problematiek dan niet meer kan vertellen hoe hij eraan gekomen is.

15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Tnx voor jullie reacties.
    We gaan het ff in de gaten houden en denoods dagelijks proberen te monitoren of er het eea is gebeurd op school of dat is gevallen/gestoten etc :)

Maev en Faithful vinden dit leuk.
  16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Je zegt dat hij dexamdetamine slikt. Bedoel je niet dexamfetamine? Of is het misschien hetzelfde middel?
    Dexamfetamine wordt bij adhd gegeven en kan als bijwerking blauwe plekken hebben. Het kan bloedafwijkingen veroorzaken en hier door vaker blauwe plekken, infecties enz.
    Bloedcellen kunnen verminderen en oa interne bloedingen veroorzaken.
    Als hij dit middel krijgt dan zou ik iig contact opnemen met arts. Soms moet er dan gestopt worden met het middel.

17. Faithful

Faithful Niet meer actief

gelukkig heeft hij er geen last van, wat kort hierboven is geschreven zou idd ook kunnen als bijwerking van de medicijnen.
    Hopelijk krijgt hij geen nieuwe en zowel dat er maar snel duidelijkheid komt waar het vandaan komt.

18. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Als bijwerking van de medicijnen komt het heel weinig voor (<0.01%). Heb je andere aanwijzingen dat er iets mis zou kunnen zijn met zijn bloedstolling? Bv (heftig) bloedend tandvlees bij tanden poetsen, bloedneuzen, wondjes die lang nabloeden?
    Als dat ook het geval is zou ik er wel mee naar de huisarts gaan, en zoniet in de gaten houden of hij vaker van die blauwe plekken heeft.

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Ja idd... dexamFetamine ;) maar dat slikt hij al ruim een jaar. Zou dit dat al niet eerder zichtbaar moeten worden?

20. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hij heeft idd vaak last gehad van bloedneuzen.
    Dit is nu een aantal keren dichtgebrand (had veel opvlakkige aders in zijn neus zitten).
    Dit is nu sinds een maand of 3 zo goed als gestopt.

Deel Deze Pagina