Wijnvlek / moedervlek

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Ditjedatje, 12 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ditjedatje

    Ditjedatje Actief lid

    2 feb 2015
    138
    43
    28
    #1 Ditjedatje, 12 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2018
    Hallo allemaal,

    Mijn zoontje van 8 weken is geboren met een grote vlek op zijn achterhoofd.
    De verloskundige vermoede een wijnvlek, wat vervolgens werd bevestigd door de dienstdoende kinderarts.
    In eerste instantie was ik er niet veel mee bezig. De plek valt precies binnen de haargrens, dus met een volle haardos zie je er mogelijk weinig tot niets meer van... Echter twijfel ik al een tijdje aan de diagnose...
    We zijn na 2 weken nog eens terug geweest naar dezelfde kinderarts om er nog eens naar te laten kijken, maar zij blijft bij haar diagnose, een wijnvlek.

    Ik zelf denk aan een pigment ofwel moedervlek. Ook omdat er verschillende kleuren inzitten, waaronder een erg donker plekje. Over 2 weken heb ik een afspraak bij een dermatoloog, omdat de plek dusdanig groot is dat ik het zeker wil weten.

    Ook is een moedervlek minder onschuldig dan een wijnvlek. Een moedervlek kan namelijk kwaadaardig worden, melanoom... En dat maakt me angstig. Ook moet je een plek dan goed in de gaten houden, wat het op de plek dat mijn zoon het heeft (later onder haar, nu nog kaal) wel lastig.
    Ik merk dat ik me zorgen maak en het niet los kan laten...
    Was benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of meer over weten??

    Merk dat ik het lastig vind.. de plek zelf niet, maar wel wat het mogelijk in kan houden...
     
  2. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Kan me voorstellen en wat zit er naast de vlek. Dat zijn ook allemaal plekken, of niet? Geen ervaring voor de rest maar ik wilde zeggen dat ik het goed vind dat je het even laat controleren. Ik ben benieuwd wat de dermatoloog gaat zeggen.
     
  3. Ditjedatje

    Ditjedatje Actief lid

    2 feb 2015
    138
    43
    28
    Klopt, er zitten meerdere plekken en plekjes in verschillende kleuren. Daarom denk ik zelf ook o.a .niet aan een wijnvlek.
     
  4. Ditjedatje

    Ditjedatje Actief lid

    2 feb 2015
    138
    43
    28
    De foto verrekent wel een beetje.
    Hoewel de plek in het echt ook wel echt groot is, lijkt het op de foto nog wel wat extremer. Maar toch, zo zijn de vlekken wel het duidelijkst te zien.
     

Deel Deze Pagina