Zwangerschap en stevig zijn

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Liaannee, 17 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    Hoi iedereen,

Misschien is dit onderwerp al eerder ter spraken gekomen,maar kon nog niet echt antwoorden vinden op mijn vragen en hoop dat ze beantwoord kunnen worden.

Wij willen graag aan kinderen beginnen maar ik ben van mezelf vrij stevig
    Ben 1,76 lang en weeg op het moment 90 kilo, wel iets te zwaar en let op wat ik eet en probeer daarnaast ook te sporten,
    Afvallen valt op het moment erg zwaar voor me
    Ik ben bang als ik straks zwanger ben dat ik best dik ga worden?

Hoe hebben jullie dat gedaan dames die wat steviger zijn en hoe hebben jullie dat ervaren wat waren de voor en nadelen hiervan?
    En zijn jullie veel aangekomen of juist wat afgevallen?
    Ik ben hier best onzeker over hoop dat dit me wat meer duidelijkheid kan geven

Bedankt alvast

2. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Ik was 1.70 en woog 93 kilo, heel veel mensen zagen niet dat ik zo zwaar was zeg maar maar ik was altijd al stevig, bij ons is het de eerste keer raak geweest en ben nu nog geen 9 kilo gegroeid. Ik draag de buik naar voren toe. Het kan natuurlijk ook anders, ik zie ook wel voorbeelden dat vrouwen juist heel erg rondom dikker worden.

Ik denk persoonlijk dat je je daarover geen zorgen moet maken hoor! Het kan natuurlijk dat je iets moeilijker zwanger word door gewicht maar bij mij was dit niet het geval, succes!

3. lynnetjee

lynnetjee Bekend lid

30 jan 2014
    647
    0
    16
    verzorgende ig
    limburg
    Hallo, ik ben een stuk kleiner dan jou en ben nu 18 weken zwanger en 2 kilo bijgekomen.
    Afvallen voordat je zwanger word is altijd beter maar er zijn genoeg mensen met overgewicht die vlekkeloos Door hun zwangerschap gaan.
    Succes!

4. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    Bedankt voor de snelle reacties
    Niemand denk ook dat ik te dik ben vanwege me lengte
    En me BMI is nog onder het overgewicht
    Ik ben nou eenmaal stevig en dun zal ik nooit worden en zal me ook niet staan,
    Ik probeer wel wat af te vallen en niet meer aan te komen dan ik nu al ben.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb boven 44/46 en onder maat 46/48 en natuurlijk zeggen de artsen dat het beter is om minder te wegen/een lager bmi te hebben. Maar het was voor de artsen geen belemmering om het IVF-traject in te gaan met ons. Helaas kregen we keer op keer een miskraam. Zwanger worden lukte dus wel, maar zwanger blijven was een probleem.

Ik sport gemiddeld 4x in de week, waarvan 1x met een personal trainer. Ik eet gezond en echt niet teveel, maar ik viel stomweg niet af. Niemand snapte het, ook de trainer niet. En toen werd ik door de arts op metformine gezet. Dat is een medicijn tegen insulineresistentie (een aandoening die blijkbaar veel mensen met overgewicht hebben en die een rol speelt bij miskramen). Vanaf dat ik metformine ging slikken viel ik opeens gestaag af. Met 2kg per maand. En voor mijn laatste poging was ik -10kg. Artsen blij, ik blij.

Ik ben nu zwanger (8 weken, hoera!) en ik let erop dat ik gezond eet. Ik denk niet van 'nu ben ik zwanger en kan ik alles laten gaan'. Ik drink veel water (minstens 2 liter per dag) en ik probeer in beweging te blijven. Natuurlijk niet met hetzelfde fanatisme als toen ik nog niet zwanger was, maar toch. Wandelen (dagelijks minstens 30min is mijn streven), een aangepast programma op de sportschool (2/3x per week) en ik ga na onze vakantie eens bij zwangerschapszwemmen kijken.

Op die manier hoop ik het aankomen tot het noodzakelijke te beperken. Daarnaast heb ik gelezen dat zwangere vrouwen die sporten beter uit de zwangerschap komen qua lichamelijke conditie. Dat lijkt me ook wel fijn.

Succes!

6. GipsyWomen

GipsyWomen Actief lid

24 mrt 2013
    125
    0
    0
    ik ben 1.62 lang en weeg op het moment 80 kilo. Dat is dus overgewicht. Ben nu 16 weken zwanger. In 3 maanden ben ik 6 kilo aangekomen... 7 maanden geleden bevallen van me zoontje, was toen in totaal 17 kilo aangekomen. Nu vrees ik dat het wel wat meer kilo's worden...maar ik zat er ook mee, maar ik zie het nu wel tegen die tijd. Heb tenslotte de hele dag honger...:):(:):(:)

7. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Sorry, maar qua BMI zit je ruim boven de 25, en dus heb je wél overgewicht. Natuurlijk is het beter voor je lijf om eerst af te vallen en gezond & fit te zijn voordat je zwanger wordt. Maar, het is ook helemaal niet erg om iets te dik aan zwangerschap te starten. Een VK houdt jou en je baby goed in de gaten. Dingen waar je rekening mee moet houden: je "mag" minder aankomen dan met gezond BMI, meer kans op complicaties (hoge bloeddruk, zwangerschapadiabetes, keizersnede). Maar, allemaal relatief natuurlijk....
    Waarom is het nu zwaar voor je om af te vallen? Misschien kunnen wij hier helpen/tips geven?
    Wat je ook gaat doen, heel veel succes ermee...

Ps. Ik ben nu 27+6 zwanger, was 1.76 en 71 kilo bij start zwangerschap (BMI: 22,9) en nu +6 kilo zwaarder door niet toe te geven aan cravings, niet voor twee te eten, en te blijven sporten. Geen garanties, maar, wilde het toch even zeggen.

8. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    [QUOTE/En toen werd ik door de arts op metformine gezet. Dat is een medicijn tegen insulineresistentie (een aandoening die blijkbaar veel mensen met overgewicht hebben en die een rol speelt bij miskramen). Vanaf dat ik metformine ging slikken viel ik opeens gestaag af. Met 2kg per maand. En voor mijn laatste poging was ik -10kg. Artsen blij, ik blij.
    [/QUOTE]

Metforime is middel dat bij (beginnende) diabetes type 2 wordt voorgeschreven. Door overgewicht is lichaam langzaam resistent voor insuline. Je wordt dus niet dik door insulineresistentie, maar doordat je dik ben wordt je resistent voor insuline....

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Metforime is middel dat bij (beginnende) diabetes type 2 wordt voorgeschreven. Door overgewicht is lichaam langzaam resistent voor insuline. Je wordt dus niet dik door insulineresistentie, maar doordat je dik ben wordt je resistent voor insuline....[/QUOTE]
    Metformine is ook een middel dat bij PCOS wordt voorgeschreven aan vrouwen die helemaal geen diabetes of insuline-resistentie hebben. Maar dat terzijde.
    Ik schreef ook niet dat je dik wordt van insuline-resistentie. Je kunt er echter wel dik door blijven, omdat afvallen veel moeizamer gaat. Insuline-resistentie is echt iets anders dan diabetes. Het kan echter wel richting diabetes gaan als je er niets aan doet.

Feit blijft dat ik niet afviel, ondanks de compleet gezonde leefstijl (begeleid en gecontroleerd door deskundigen) en dat ik wel ging afvallen toen ik metformine ging gebruiken.

Feit is ook dat ik allerlei controles heb gehad en dat ik GEEN diabetes had.

Dus wat was nu precies waar je mij op wilde corrigeren?

10. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    Ja maar als ik echt een gezond volgens de richtlijnen een BMI heb zou dat mij niet eens staan en dan zou ik ook niet volhouden 2 jaar geleden woog ik 76 kilo helaas is dat beetje veranderd maar als ik 10 kilo kwijt ben zou het al fijn zijn
    Ik heb op het moment gewoon veel moeite mee het gaat al eens stuk beter ik ben veel alleen thuis en ga beetje uit verveling eten of er opzoek naar ja en ik weet dat ik het niet moet doen maar dat makkelijker gezegd dan gedaan helaas:(
    Ook mijn vriend is niet erg motiverend hierin naar mij toe wat ik wel mis en ook al paar keer heb duidelijk gemaakt maar dit mag niet helpen helaas
    Ook voor een zwangerschap en het kindje is te dik zijn natuurlijk niet Goed ik probeer om de dag hard te lopen en op me eten te letten hoop dat ik nog paar kilo's af kan vallen
    Hebben jullie nog wat tips voor me?

11. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik wil niet corrigeren, sorry dat je het zo opvat. Niet mijn bedoeling. Nogmaals mijn excuus.

Wilde alleen TS zeggen dat jij redelijk een uitzondering bent qua gezond leven en dan toch insulineresistentie hebben. Dus, dat in eerste instantie mensen een voorbeeld moeten nemen aan de moeite die jij hebt gedaan. Voordat er door artsen naar medicatie wordt gegrepen. Wordt niet zomaar gedaan.

12. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik ben ook stevig. Ben de eerste zwangerschap 7 kg en tweede zwanerschap 8 kg aangekomen. Er hoeft dus geen 30 kg bij te komen. ;) Na de zwangerschap was ik beide keren lichter dan er voor. Eerste zwangerschap 11 kg meteen kwijt na de bevalling (vruchtwater, baby, vocht) en tweede zwangerschap 9 kg meteen kwijt.

13. Blie

Blie Actief lid

24 jun 2014
    281
    0
    0
    Niet alle reacties gelezen dus misschien zeg ik niks nieuws hoor. Zelf ben ik altijd wel dik geweest. Ik vond het voordat ik zwanger was best spannend. Ik hoorde nog weleens verhalen over afkeurende artsen en verminderde vruchtbaarheid.
    In de 2e ronde ben ik zwanger geraakt en geen enkel persoon die raar op mijn zwangerschap reageert, dat heeft echt in mijn hoofd gezeten.

Ik ben nu 29,5 week en in het begin een paar kg afgevallen. Nu ben ik al met al misschien een halve kg zwaarder dan mijn startgewicht.
    Als je op je voeding let ed kom je, wanneer je al zwaarder bent, niet zoveel aan als het goed is.

Ik heb verder geen kwalen en klachten. Tja wat moe en soms wat bandenpijn, maar het is niet zo dat zwanger zijn voor mij zwaarder is omdat ik zwaarder ben.
    Ohja en het is ook prima te zien trouwens, dat ik zwanger ben ;)

14. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Begin dit jaar ging ik samenwonen met vriendlief. Toen vlogen de kilo's er bij op. Toch weerhield mij dat er niet van om aan kinderen te beginnen. Ik heb mn hele leven al overgewicht. We gingen voor het proberen en als het niet zou lukken zouden we kijken wat we gingen veranderen. Ik was best snel zwanger (in feb gestopt met pil in april zwanger). Toen woog ik 96 kilo en ik meet 1,70. De verloskundige zei je kan NOOIT zo zwaar zijn, maar de weegschaal gaf het echt aan. Ondertussen ben ik zes kilo kwijt met zeg maar 15 weken. De komende periode zal de baby gaan groeien, dus ik verwacht ook wel dat mijn gewicht zal toenemen, maar het heeft tot nu toe weinig invloed gehad. Wel word ik preventief getest voor zwangerschapssuiker. Andere beperkingen zijn er niet. Mijn ervaringen met afvallen zijn: het lukt nooit als je het wilt en als je je er niet op focust gaat het beter. Gezond eten is een ding, maar bewegen doet veel meer. Schop jezelf de deur uit. Op het moment dat jij buiten gaat wandelen, fietsen of iets anders beweeg je, je verveelt je niet en je gaat binnen niet iets snoepen. Laat dat niet afhangen van je vriend, want dan komt het er niet van (ervaring in het kwadraat). Heel erg veel succes met afvallen en met zwanger worden.

15. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Ik ben ook al mn leven lang stevig. Ik ben 172 en bij deze zwangerschap start gewicht 95kilo. Maar ook mij vonden mens en niet dik.

Ligt ook aan je lichaamsbouw. 10jaar geleden woog ik na een dieetperiode 69kilo. Mensen vroegen of ik ziek was. Aan mn vriend of ik anorexia had enz en dat terwijl ik toen net een goed bmi had. Maar door mijn stevige bottenbouw ziet dat er niet uit.
    95 is wel te zwaar! Maar goed ook hier wat tegenslagen en daardoor wat kilo's erbij.

Ik moet eerlijk toegeven dat deze zwangerschap me zwaarder valt als de andere 2. Mijn start gewicht nu is 10kilo meer dan bij zwangerschap 1 en 2. Ik heb sneller last van mn bekken en mn conditie is slecht, en dat is niet alleen omdat t nr 3 is.

Wel ben ik nu on vergelijk met de andere zwangerschappen op deze termijn al minder aangekomen.

Dus iedere zwangerschap is anders en er zijn ook mensen die zo flink zijn waar je geen zwangerschap bij ziet en daar zijn ook hele goede zwangerschappen tussen. Net als je hele slanke mensen hebt die een problematische zwangerschap hebben

16. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Ik had voor mijn zwangerschap maat 40/42, maar door bekkeninstabiliteit kwam ik al vrij snel thuis te zitten en ging van actief naar non-actief ;) Tot nu toe ruim 30 kilo aangekomen :$ Maar ik hou ook ontzettend veel vocht vast :( Qua eten juist gezonder gaan doen, drink bijna alleen nog maar water en minder gaan snoepen, soms heb je het helaas niet in de hand. Leuk is anders, maar aan de andere kant, geniet gewoon van je zwangerschap! Sommige mensen zijn binnen twee maanden al hun 20-30 kilo's kwijt, terwijl er meiden zijn die in totaal 7 kilo aankomen en die er met geen mogelijkheid meer afkrijgen :)

17. JBB

JBB Actief lid

26 okt 2012
    200
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier een bmi van 40+
    Ik heb een uitstekende zwangerschap, geen kwaaltjes, normaal zwanger geraakt.
    Ik sta onder begeleiding van een gyn. al mijn bloedwaardes zijn goed.

Nu loop ik op het eind en zelfs met deze hitte gaat het prima.

Dus hier geen enkele problemen. Na de bevalling staat wel afvallen op de planning.
    Ik wil fitter zijn en eruit zien.

18. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Mijn plan was om af te vallen, te stoppen met roken en te gaan sporten toen ik 2,5 jaar terug zwanger wou worden.
    Ik ben eerst begonnen met sporten, toen gestopt met roken en begin nu pas met afvallen :D sinds februari ben ik nu 8 kilo kwijt (woeheoeoeo), tijdens mijn zwangerschap en nu ben ik 4 kilo kwijt geraakt. Ik vermoed dat die er straks wel weer aan zitten ;)

Ga starten met sporten en gezonder eten en drinken, dat is dan al zo'n goeie stap in de richting dat je gaat merken dat je meer energie hebt en lekkerder in je vel voelt.

19. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6
    Ik sport al meer dan 3x in de week en probeer gezond te eten en drinken doe ik alleen nog maar water er Spa rood:)
    Maar bedankt voor de tips:)

20. Liaannee

Liaannee Lid

17 jul 2014
    35
    0
    6

Dankjewel voor je reactie haha ik herken mezelf er erg in ben ook samen gaan wonen met me vriend en idd de kilo's kwamen er snel aan
    Ik ben nu ook zwaarder dan ik ooit bent geweest ik merk wel dat me lichaam nu stopt zegt tegen het eten om nog meer aan te komen dat merk ik heel goed, ik sport ook veel meestal om de dag ik loopt dan hard en doe oefeningen tussen door vanavond ben ik ook gegaan alleen zonder me vriend ik zeg tegen me zelf als ik het maar doe, gezond eten doe ik wel alleen blijkbaar nog niet goed genoeg en drinken alleen water en Spa,,, ik hoop dat ik nog wat af kan vallen 5 kilo zijn al mooi zijn en is te halen
    Ik zal nooit dun worden ik hoop dat ik snel zwanger straks mag worden en dat het ons gegund is bedankt voor je uitleg succes met je zwangerschap verder:)

Deel Deze Pagina