Hallo, Ons huisje (bovenwoning) staat al meer dan 1 jaar te koop. Ik weet dat de markt echt moeilijk is momenteel en dat wordt waarschijnlijk alleen maar erger, maar ik moet nu actie ondernemen, vind ik zelf. Huis tijdelijk uit de verkoop halen? Andere makelaar in de arm nemen? Interieur door een huisstyliste laten aanpakken? We hebben ons huis van binnen al 1 jr geleden aangepast op advies vd makelaar (zoals andere eetset, gordijnen weghalen en vele andere kleine tips). En inmiddels ook al2x met de prijs gezakt. We hebben gelukkig geen ander huis gekocht, dus geen financiële zorgen, maar de bovenwoning is eigenlijk wel veel te klein nu we een baby hebben. En dat is dus ook lastig nu, in huis staat dus nu wel een commode, ledikant en box en niet op de foto's die nu op funda staan. Toen zag alles er veel ruimtelijker uit. Wie heeft ervaring met het boek van: http://www.succesvoluwhuisverkopen.nl/ Is het wat? Iemand nog andere tips of ervaringen of advies? Alvast bedankt!
Ik was denk ik niet helemaal duidelijk, sorry! Ik ben niet zozeer op zoek naar specifieke tips om het huis van binnen te veranderen. Maar meer in het algemeen: heeft iemand ervaring met het huis tijdelijk (1 maand of langer?) uit de verkoop te halen. heeft dat geholpen? Is overstappen naar een andere makelaar een goed idee? Heeft iemand zijn huis laten aanpakken door een huisstyliste en was er resultaat? Meer dat soort algemene tips/adviezen/ervaringen.
Wij hebben ons huis nu zo'n 6 maand in de verkoop staan, ook een bovenwoning trouwens. Ter versnelling van de verkoop hebben we op advies van de makelaar een verkoopstyliste in huis gehad.....helaas heeft dit tot nu toe nog geen succes gehad.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je op dit moment heel weinig kan doen. Het is gewoon heel moeilijk om je huis te verkopen. Zou eerst eens vragen wat het je gaat kosten als je de woning een tijdje uit de verkoop haalt. Lijkt me niet kosteloos als je naar bijv 2 a 3 maanden je huis weer in de verkoop wilt hebben. Tja en heb je die kosten er voor over, en de vraag is of het je gaat helpen. Heb je veel kijkers? Wat veel mensen ook doen is vragen om nieuwe foto's. Weet niet wat voor kleuren je in huis hebt, maar vaak maakt bijv witte muren etc alles veel ruimer. Zou eerder voor zoiets kiezen.
Wat wil je bereiken met het overstappen naar een andere makelaar? Ten eerste krijg je een soort 'boete', je moet de makelaar afkopen en de nieuwe krijgt ook weer geld van je. Ten tweede.. Als er geen markt is/geen kopers zijn, zijn die er ook niet bij een andere makelaar.. Wij zelf hebben nu anderhalf jaar ons appartement in de verkoop. In totaal pas 2 kijkers geweest, maar beiden erg enthousiast. Helaas kregen ze beiden de financieen niet rond. Tja.. Wat wil mijn makelaar daaraan doen? Qua prijs zijn we niet gezakt, dat heeft echt geen nut. Dan moet je ZO veel zakken, dat je het haast in een veiling kan gooien wil er iemand op af komen. We zitten qua prijs in de middenmoot bij ons in de straat terwijl de staat van ons appartement bij de beteren hoort. Als er gewoon niemand komt, dan kun je je huis stylen zoals je wilt maar raakt het toch niet verkocht.
Toen ons huis na 11 mnd nog niet verkocht was(wel veel kijkers) hebben we een verkoopstyliste ingehuurd. Binnen 1 mnd is ons huis verkocht. Bij ons dus een groot succes en ook duidelijk door de restyling. Ons huis zag er op zich al netjes en neutral uit. Maar met kleine veranderingen kun je toch al een hoop veranderen. Ik kan het je dus aanraden. Succes!
Ik dacht door over te stappen naar een andere makelaar kun je wel een 'andere' klantenbestand aanboren. Natuurlijk, iedereen kijkt via funda. Maar heel vaak krijg je juist kijkers doordat makelaars geinteresseerden in een andere woning van het kantoor ook meenemen naar jouw woning als die overeenkomt met de interesse van hun 'klant'. Een eventuele boete heb ik er best voor over. Wij hebben trouwens wel veel kijkers gehad, maar helaas niemand die het echt wil kopen .
Als je wel genoeg kijkers hebt gehad, dan kun je een andere makelaar overwegen. Van sommige makelaar kreeg ik zo de kriebels, dat het huis daar toch minder aantrekkelijk door leek. Ook al zou het niet uit mogen maken.
Als je het gevoel hebt dat jouw makelaar er niet alles aan doet om je huisje te verkopen, dan zou je kunnen overstappen. Je kunt blijven adverteren in kranten, maar dat kost alleen maar geld dan dat het wat opleverd. De meeste mensen en vooral jonge mensen kijken op Funda. Misschien een keer een open huizen dag organiseren? Dan is de drempel lager voor mensen om te komen kijken. Als zoekers ingeschreven staan bij een andere makelaar, dan krijgen ze ook jouw huis aangeboden, dus om die reden overstappen naar een andere makelaar heeft niet heel veel zin. Je hebt de pech dat het nu gewoon een slechte tijd is. Ik werk zelf bij een makelaarskantoor en ik weet hoe moeilijk het is om nu een huis te verkopen. Wij organiseren wat meer open huizen dagen en af en toe halen we een woning een paar weken uit de verkoop om deze vervolgens met evt. nieuwe foto's en een prijsverlaging opnieuw aan te melden. Succes met de verkoop in ieder geval! En wel heel fijn dat je nog geen andere woning hebt gekocht. Wij hebben heel wat klanten die in lastige financiële situaties zitten.
@Suzanne: Hoe gaat het makelaarskantoor waar jij werkt ermee om als klanten hun pand uit de verkoop willen halen voor 1-3 maanden? Zien jullie dit als intrekking vd opdracht of toch niet als we na die periode weer bij dezelfde makelaar het huis in de verkoop brengen?
Nee, is zeker geen intrekking van de opdracht. Een woning opnieuw aanmelden kost wel rond de 150,00 (even uit mijn hoofd), maar wij berekenen dat nooit door aan onze klanten, dat zit bij de courtage in. Zou je even moeten vragen aan je makelaar of zij kosten berekenen. Ik zou je aanraden om de woning tijdelijk dus voor een maand bijvoorbeeld uit de verkoop te halen en vervolgens weer aanmelden met een vernieuwde advertentietekst, nieuwe hoofdfoto en evt. een (kleine) prijsverlaging. Als je bijv. nu net boven de 250.000,00 vraagt zou je bijv. 249.500,00 kunnen gaan vragen. Dan val je net weer in een andere prijsklasse. Als mensen namelijk zoeken tussen de 2 en 2,5 ton dan wordt jou huisje niet aangeboden (ik noem maar even een voorbeeld).