onverwacht dysmatuur

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Crazycat, 5 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    goedenmorgen dames..
    ik ben vrijdag bevallen een mooie meid.
    alleen 2146 gram..
    met een duur van 40 weken zwangerschap.
    dysmatuur dus
    we wisten van nniets en het is ook nooit gezien.
    ik ben ingeleid na heel veel zeuren.
    en maar goed ook
    mijn gevoel had het goed.
    mijn kleine meid heeft altijd honger geleden binnen.
    haar navelstreng zat niet goed aan de placenta.
    waardoor ze maar minimum aan voeding kreeg.
    het is bij de star bij de 20 weken echo opgevallen
    ik ben doorgestuurd naar het ziekenhuis en die wuifdehet weg
    met binnen de norm!!
    hoezo wat is jullie norm dan als ik dit zo zie?
    maar goed ..
    ze ligt nog inhet ziekenhuis haar bloedsuikers zijn goed.
    en woog gister 2200 gram.
    ze krijgt 40ml voeding per 3 uur en zuipt het!!! alsof ze nooit wat kreeg ,..
    tja praktisch gezien is dat ook zo.

    dus het gaat goed warmtebedje is afgebouwd ze kon haar temp eerst niet goed vasthouden "
    nu houd ze hem al 2 dagen goed.
    vandaag nAar het ziekenhuis...
    om te kijken hoe ze het heeft gedaan...
    dan krijgen we een definitief antw wanneer ze naar huis mag.

    maar ik vindhet zo eng.
    zo'n klein meisje ,,,
    kan ik dit wel?...

    misschien zijn er mensen met ervaringen..? of tips
     
  2. Belle1978

    Belle1978 Niet meer actief

    Hoi! Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jouw dochter! Mijn dochter is de helft van een tweeling en is geboren 2.030 g bij 38 weken. Ze hadden haar klein ingeschat, maar niet zo klein. Ik schrok er toch wel een beetje van dat zij zo licht was. Bij haar was de navelstreng heel dun en kronkelig en waarschijnlijk is haar placenta kleiner geweest dan die van haar broer.
    Maar het zijn kleine vechtertjes! Ik kreeg haar met 1970 g mee naar huis. Het is wel extra spannend want je moet meer je best doen om haar op temperatuur te houden. Verder zal je haar met een "streng" voedingsschema thuiskrijgen. Het is belangrijk dat zij voldoende energie gaat krijgen uit haar voeding om te groeien. Moet wel zeggen dat jouw dochter goed groeit, nu al! Keurig!
    Eigenlijk zal je merken dat je waarschijnlijk de eerste periode je vast zult houden aan de "ziekenhuisregels" maar in de loop van de tijd durf je dat steeds meer los te laten. Hangt natuurlijk ook van je eigen karakter af en hoe ze het gaat doen.
    Heel veel succes en ik hoop dat ze snel mee naar huis mag!
     
  3. jool

    jool Lid

    8 jan 2013
    33
    0
    0
    Hallo,

    Ten eerste van harte gefeliciteerd!!
    Hier ook een moeder van een onverwacht dysmatuurtje.
    Mijn dochter is met 36 weken geboren met een gewicht
    van 2155 gram.

    In het begin is het allemaal erg spannend en temperatuur
    je je suf. Ben je bang als ze een keer de fles niet leeg drinken etc.
    Maar wat mijn voorganger ook al zegt langzaam
    ga je steeds meer je eigen weg zoeken en dingen
    weg laten.
    Zo durven wij pas sinds gisteren haar zoeken uit te laten in
    bed, zo bang dat het te koud is voor haar. Is ook maar 23 graden
    hier binnen ;) haha
     
  4. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    hihi ja dat heb ik ook

    wanneer zou ze mee mogen naar buiten?
     
  5. Belle1978

    Belle1978 Niet meer actief

    Ik moest wel wat langer wachten voordat ze mee naar buiten mocht. Ik geloof dat ze boven haar geboortegewicht moest zijn en op temperatuur moest kunnen blijven. Maar ik meen dat het eerst ook nog vrij koud was.
     
  6. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje!ons meisje is ook onverwacht dysmatuur geboren (40+5 en 2550 gr en 48 cm).hoop voor jullie dat je je meisje mee mag nemen strakjes!hier mocht ze snel mee naar huis en moesten we weer terug ivm geel zien.verder wat vaker dan " normaal" temperaturen en wat langer een kruikje en mutsje op.was toen wel wat frisser weer dan nu.en voor de rest het voedingsschema van het zk aanhouden op het begin.en het komt goed hoor!hier een vrolijke meid van bijna 14 maanden die misschien iets fijner dan gemiddeld is maar mooi in verhouding met haar lengte( ze is nu 9 kg en 74 cm)
     
  7. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    het gaat goed met haar nu ruim 3300 kilo en een maandje oud
     
  8. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Fijn te horen dat alles goed gaat,geniet van je gezinnetje!
     
  9. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hey gefeliciteerd nog!

    Ikzelf heb geen ervaring ermee, maar een vriendin van me had onverwacht een dysmatuurtje...42 weken bijna geboren door inleiden en hij woog maar 1800 gram, iets erboven misschien! Was echt een mini mini mini mannetje.....Je zag ook dat hij extreem honger had geleden, zo mager! En hij schrokte zijn eten naar binnen alsof hij idd nooit iets te eten had gehad.

    Nu 3 jaar later, is het een grote lieve peuter die zelfs groter en zwaarder is als de norm lijn ;)

    Hij heeft wel nog 3 maanden in het ziekenhuis moeten liggen, maar dat kwam omdat hij zijn temp dus niet hoog kon houden, hij heeft heel lang in de couveuse gelegen daarvoor..... Arm ventje was alleen maar bezig met aan komen...hij is heel lang klein gebleven met 9 maanden was hij net zo groot als mijn ventje met zijn geboorte! Maar heeft hij helemaal in gehaald verder!

    Geniet van je gezinnetje en hopelijk mag je kindje snel naar huis!
     
  10. MiMully

    MiMully Fanatiek lid

    18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    3300 kilo:$ :D das een flinke baby!
     
  11. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Ik herken je verhaal wel.
    Mijn dochter woog 2560 en dat met precies 40 weken
    ook wij wisten van niks, elke controle bij de vk werd gezegd de groei is goed..

    Tuurlijk kan je het allemaal aan.
    Misschien heb je in het begin wat onzekerheden,
    die had ik namelijk wel...maar alles gaat over.
    En zolang je meisje gezond is, is er toch niks aan de hand?
     
  12. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    proest !!!!!gram dus !!!!!!!!

    hahahahahahhahhaha



    in,iddels al 4000 GRam
     
  13. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Als eerste hartelijk gefeliciteerd!

    Hier de jongste ook een dysmatuur, met 40 weken geboren en woog 2710 gram en 47 cm.

    Ik heb wel van te voren allemaal groeiecho's gehad, eerst instantie omdat ze een klein hoofdje had, onder de p3 lijn. En later bleek dat ze ook met het gewicht onder de lijntjes zat.

    Maar op het laatst bleek ze een groeispurt te hebben gehad, en werd ze geschat iets boven de 3000 gram, en mocht ik thuis bevallen. Want dat was mijn voorkeur namelijk.

    Eenmaal thuis bevallen, alles was wel gewoon hartstikke goed gegaan, ze was er in 1 perswee uit, maar bleek ze toch lichter van gewicht te zijn als ze hadden voorspeld.

    En moesten we alsnog naar het ziekenhuis voor een dag glucose te prikken. Dat was allemaal goed en volgende dag mochten we gewoon naar huis.

    Kinderarts had haar verder ook bekeken, en ze vond haar helemaal niet te klein, ze was niet mager niets, ze was gewoon klein maar wel met genoeg babyvet zeg maar.

    Tijdens de zwangerschap is ook nooit gebleken dat placenta en navelstreng niet goed waren. Doorbloeding etc is altijd perfect geweest.
     
  14. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    hier ook een kleintje, 2480 gr (48 cm) bij 40 weken. Ze deed het meteen goed, geen bijvoeding alleen borstvoeding en mocht gewoon na 2 dagen mee naar huis. Ze was nog wel wat geel lange tijd, maar niet zo extreem dat ze naar ZH moest. Mijn meisje is nu 8 maanden en heeft nu mt 68 en past nog in een incidenteel rompertje mt 62/68. Ze heeft wel lekker veel spekjes dus tekort komt ze absoluut niet.
    Bij ons was haar lage gewicht tijdens zwangerschap bekend. Buikomvang bij 20 weken was onder p3 en dus een hoop zorgen omdat de placenta doorbloeding prima was. Uiteindelijk bleek het wel een kleine placenta te zijn, maar waarom ze nou zo klein was....dat weten ze eigenlijk gewoon niet.
     
  15. zonnestraaltje1981

    zonnestraaltje1981 Actief lid

    28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Hier ook onverwachts een kleintje. Tijdens mijn zwangerschap liep ik wel in het ziekenhuis voor een hoge bloeddruk. Maar bij elke groeiecho werd gezegd dat ons kleintje goed groeide met de lijn mee. Afgelopen week ben ik met 37 +5 dagen spontaan thuis bevallen. Ik moest eigenlijk in het ziekenhuis bevallen ivm hoge bloeddruk maar het ging zo snel dat we het ziekenhuis niet meer konden halen. Tot onze verbazing bleek ons meisje maar 2500gram te zijn. De placenta bleek helemaal goed te zijn. De oorzaak waarom ze zo klein is is niet zeker maar kan te maken hebben met mijn hoge bloeddruk.
     
  16. HooyoShimbir

    HooyoShimbir Fanatiek lid

    20 aug 2009
    4.390
    1.665
    113
    Vrouw
    Randstad
    Vriendinnetje van mij is bevallen met 42 weken van een kindje dat maar 2130 woog. In t zkh schokken ze zich rot, vlk hebben nooit iets gemerkt. Na een paar dagen zkh mochten ze naar huis. Ze deed het erg goed. Nu is ze nog heel klein (geen 10 kilo en 2 1/2 jr)
     
  17. jada73

    jada73 Actief lid

    6 apr 2010
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ook ik meld me hier, afgelopen vrijdag is mijn dochtertje geboren met een zwangerschapsduur van 38,1 weken. Ze woog bij geboorte 2310 gram. Ze is zo ieniemienie, ik vind het ook wel een beetje spannend met de luiers wisselen enzo, ze is zo klein.

    Ik ben vrijdag met een keizersnee bevallen en mocht gisteren met haar naar huis. Ze drinkt goed, kan zichzelf redelijk op temperatuur houden met kruiken en extra lagen kleding aan. Glucosemetingen waren goed, dus ze ligt lekker thuis in haar wiegje!
     
  18. zonnestraaltje1981

    zonnestraaltje1981 Actief lid

    28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Gefeliciteerd Jada73 met je dochtertje! Wist je vantevoren dat ze zo klein zou zijn? Of was het bij jou een ook een verassing?
    Ik vond het in het begin ook wel spannend zo'nn klein meisje (mijn dochtertje woog 2500gram bij de geboorte). Gelukkig went het zo hoor, hoewel ik wel moet zeggen dat zo'n kleintje wat meer aandacht vraagt (tenminste hier bij ons). Succes met je meisje! Een fijne kraamtijd gewenst!
     
  19. Crazycat

    Crazycat VIP lid

    21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    update inmiddels os ze 3 maanden 59 cm en 5200 gram
     
  20. GSSDJ

    GSSDJ Fanatiek lid

    19 okt 2011
    1.085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Ik had ook een kleine dame met precies 40 weken zwangerschap.
    2760 gram en 47 cm.
    Ook dysmatuur werd gezegd.
     

Deel Deze Pagina