Onverwacht gestopt met zh traject

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door prima, 17 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prima

prima Bekend lid

13 jan 2007
    549
    0
    0
    regio Utrecht
    Even ons verhaal in het kort om mijn hart te luchten;

Ik ben sinds april 2006 gestopt met de pil. Vorig jaar kwamen we via de huisarts in het zh voor vruchtbaarheidsonderzoeken. De uitslagen van het sperma onderzoek waren niet heel positief en mijn cyclussen bleken ook niet te gaan zoals moest. (Ze zagen trage zwemmers + weinig zwemmers, ik heb niet iedere maand een eisprong en een onregelmatige cyclus.) Toch werd ik tijdens deze onderzoeken spontaan zwanger! Wij helemaal gelukkig natuurlijk maar jammer genoeg eindigde dit in een miskraam.
    Na een aantal maanden zijn we weer verder gegaan in het zh met het volgen van mijn cyclus adhv diverse echo's en ovulatietesten. De laatste keer dat ik in het zh was vertelde mijn fert arts dat ze eigenlijk verder niets meer voor ons kon doen qua behandeling ofzo. We waren immers al een keer zwanger geweest en daarmee was bewezen dat we met het slechte zaad én mijn gecompliceerde cyclus toch kans hadden. We hebben minder kanzen dan een ander maar het kon wel!
    Ik had dit totaal niet aan zien komen en dus ook niet verwacht. Thuis heb ik eerst flink zitten huilen, ben toen even heel boos geweest, kon er weer wat later toch wel begrip voor opbrengen en weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik ervan vind. Waren we al zo ver en dan zijn we ineens weer 'thuis'. Ik had verwacht dat ik uiteindelijk hormonen zou krijgen om mijn cyclus op orde te brengen of bijvoorbeeld voor iui in aanmerking zouden komen ofzo.
    Natuurlijk weet ik dat ik niet moet zeuren want wij hebben nog kans om het zelf 'voor elkaar te krijgen'. Dit kan niet iedereen zeggen op deze site maar toch......

Is het nou echt zo afhankelijk van wat de arts vindt of zijn er ook duidelijke criteria waaraan je moet voldoen om voor een behandeling in aanmerking te komen? Hoe is dat bij jullie gegaan?

2. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    jeetje meis.... ik schrik gewoon van je verhaal..... dat er anno 2008 in nederland nog zo met mensen word omgegaan...

er zijn zeker andere mogelijkheden! als ze jouw eisprong en cyclus regelmatig kunnen krijgen met hormonen dan kun je veel gerichter gemeenschap hebben.

als het zaad van je vent toch te langzaam is kunnen ze het hoog in de baarmoeder insemineren.

een richtlijn is dat er onderzoeken plaats gaan vinden bij de meeste als er na een jaar gemeenschap nog geen zwangerschap is ontstaan, maar als je cyclus niet op orde is mag je al vaker eerder komen.
    wat bedoel je met een gecompliceerde cyclus? ik had helemaal geen cyclus, dacht echt dat komt nooit goed, heb nu de laagste dosis hormonen en keurige nette cyclussen, waarom zou dat voor jou niet werken?

ik zou morgen onmiddelijk naar m,n huisarts gaan en me door laten verwijzen naar een ander zieknhuis of in ieder geval andere gynocoloog!
    ze had jou moeten wijzen op de opties die er zijn zodat je in ieder geval zelf een keuze kunt maken en natuurlijk willen ze je zo lang mogelijk uit de medische malle molen houden, maar je bent nu al zo lang bezig....
    je kunt toch met de mildste behandeling beginnen? in ieder geval die cyclus regelmatig zodat je de beste momenten kunt pakken.

ik kan me hier gewoon boos over maken, ik zou ook flink overstuur zijn als ik zo uit het niets weer met lege handen thuis zou staan, al uitbehandeld voordat er uberhaupt behandeling heeft plaatsgevonden, ik vind het heel erg knap!

tip, lees de verhalen hier op het forum, dan lees je wat er mogelijk is en hoe dat in z,n werk gaat en vooral ook je word er kritisch door en krijgt heel veel nuttige informatie, helaas kun je niet altijd blind op artsen vertrouwen want er worden gewoon fouten gemaakt, en ik geloof echt dat dit een fout is.

heel veel succes ermee en laat je niet uit het veld slaan want er is heel veel mogelijk.

veel liefs Jose

3. prima

prima Bekend lid

13 jan 2007
    549
    0
    0
    regio Utrecht
    Moet je bij een eventuele second opinion vertellen dat je al eerder ergens bent geweest? Of kunnen ze dat zien in een computersysteem ofzo?

4. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Hey meid,

Je kan vertellen dat je eerder ergens anders bent geweest en niet tevreden bent met het resultaat en graag verder onderzocht wilt worden. Wij hebben ook een second opinion gehad omdat onze huisarts vond dat het zaad slecht was. En volgens de gyn niet, daarom werden we voor een jaar naar huis gestuurd. Bij onze second opinion hebben we dit allemaal aangegeven. Onze nieuwe gyn vond dat het zaad er ook goed uit zag, huisarts zat dus verkeerd. Maar ze ging wel verder met behandelingen ipv ons naar huis te sturen. Waren dus vet blij dat we een second opinion hebben gekregen.

Zo weet de nieuwe gyn waar hij/zij aan toe is met jullie. En indien nodig, kunnen ze gegevens opvragen bij je vorige gyn. Bij ons hadden ze dat met bloeduitslagen gedaan om geen dubbele onderzoeken te verrichten, is natuurlijk zonde.

Laat het niet rusten en ga naar een ander gyn.

5. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ja ik zou inderdaad gewoon vertellen wat er is gebeurd.. en duidelijk maken dat je dolgraag zwanger wilt worden.

mag ik vragen bij welk ziekenhuis je loopt?

gr Jose

6. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Prima,

Ik vind dat het ziekenhuis wel erg vreend handelt door te zeggen; 'Nou, na bijna 2,5 jaar, met trage + weinig zwemmers èn met je onregelmatige cyclus hebben jullie reden genoeg om het zelf te proberen, inmiddels is het al èèn keer gelukt, en het maakt niet uit dat dit in een miskraam is geeindigt.... daag'....
    In een woord belachelijk! Dat jullie al meer als 2 jaar bezig zijn is al een hele grote reden om wèl in aanmerking te komen voor behandeling ookal zijn jullie spontaan zwanger geweest.
    Ik zou het er niet bij laten zitten en er werk van maken. Misschien heb je hier nu de fut niet voor maar het is je recht, echt waar!

Succes meid!

Groetjes Vanilia

7. prima

prima Bekend lid

13 jan 2007
    549
    0
    0
    regio Utrecht
    Ik denk dat we de vakantie maar even gebruiken om het te laten bezinken. Wie weet is de vakantie ook net de tijd dat het ineens wel weer gewoon spontaan lukt..... (hopen moet je altijd blijven doen toch?) Daarna maar weer naar de huisarts want ik moet dan vast weer een nieuwe verwijzing hebben toch?

8. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ja de huisarts moet je doorverwijzen ja

9. Assiebassie

5 jul 2008
    15
    0
    0
    Administratief medewerkster Verslavingszorg Utrech
    De Meern
    Hoi Prima,

ook mijn cyclus was heel onregelmatig en mijn man had weinig zaadcellen.
    Toen we uiteindelijk in het UMCU terecht zijn gekomen hebben ze alles in beeld gebracht en besloten om IUI met stimulatie te gaan doen.
    Dit betekende dus puregon spuiten om mijn cyclus te herstellen en te zorgen dat ik voldoende eitjes aan zou maken en voor de ovulatie pregnyl spuiten.

Het zaad van mijn man moesten we opvangen in een speciaal medium waarna het in het lab werd "opgewerkt" en de beste zaadjes bij mij ingebracht konden worden.
    Het is met IUI zo dat de zaadjes zo dicht mogelijk bij de baarmoedermond in worden gebracht.

Het is ons uiteindelijk 2x gelukt om een kindje op deze manier te krijgen. En we zijn nu op dezelfde manier bezig voor ons 3de kindje.

Ik zou dus zeker een second opinion aanvragen in een academisch ziekenhuis. De eerste 5 keer bij onze eerste zoon waren in een "gewoon" ziekenhuis waar ze alleen insemineerden...dat werkte dus niet. Uiteindelijk dus in het UMCU terecht gekomen waar ze veeeeel meer deden dan alleen insemineren.

Het is zeker de moeite waard om hier verder in te gaan want er zijn behandelingen voor

Succes

10. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Het laten bezinken is inderdaad een goed idee. Het is niet niks wat je hebt meegemaakt, vooral de miskraam...
    Veel sterkte meid en volgens mij is het ook nodig ja om een nieuwe verwijskaart te halen.

Grt Vanilia

Deel Deze Pagina