Hi, Eind November was ik ivoor werk in New Orleans. We kregen een heerlijk gerecht (Gumbo) is een typisch zuiderlijk gerecht met schaal/schelpdieren. Na een paar happen kreeg ik het benauwd en sloot mijn keel, enorme ademnood. Ik probeerde niet in paniek te raken en heb een collega die naast me zat verteld wat er aan de hand was, mocht er iets gebeuren. Van haar kreeg ik een pil voor allergieen die ze altijd bij zich heeft en in Amerika vrij te verkrijgen is. Na een paar minuten kon ik weer ademhalen en ging het prima. De dagen er na ben ik van alles wat ook maar met schaal/schelpdieren en vis afgebleven. Toen ik thuis kwam heb ik me direct laten testen. Inmiddels de uitslagen en ik ben dus zwaar allergisch voor kreeft, krab, mossel, oester. Maar helaas ook voor honden en huismijt. Inmiddels heb ik epipennen voor de zekerheid gehad. Het was gelijk duidelijk waarom ik zo veel problemen heb met mijn luchtwegen. Ik krijg na een knuffel of speelpartij met mijn hond af en toe wat jeukende bultjes op mijn arm. Die trekken altijd wel binnen een kwartier weg, de hond gaat uiteraard nergens heen, hij is ook al 8 en een half en mijn kind. Huismijt verbaasde me enorm, daar we iedere dag stofzuigen en dweilen en goed stoffen. Volgens de huisarts heeft het niet net hygiene te maken, maar vind het toch een rot idee. Ik heb niets gekregen voor de allergie van de hond, heeft er iemand tips die ik hiervoor kan gebruiken? Ik wil het dan toch nog voorleggen aan de huisarts. Tips zijn dus heel graag welkom.
Wist je dat de uitslag van de RAST test die vaak gedaan word (bloedonderzoek) niet per se overeenkomt met het niveau van klachten? Een huidtest met prikjes op je arm of rug is vaak representatiever voor de daadwerkelijk reactie. Ik scoorde bijv op huisstofmijt de hoogste score allergie in bloedonderzoek (6 dacht ik), terwijl mijn allergie in praktijk best meevalt. Ik heb er wel een neusspray voor met corticosteroïden die ik alleen bepaalde perioden gebruik als het opleeft. M'n huis is ook niet speciaal schoner of anders, daar heb ik er niet genoeg last voor van. Mijn broer is echter zo allergisch (voor alles wat je kunt bedenken, ook huisstofmijt) dat als heel jong kind heftige astmatische aanvallen kreeg en het complete huis opnieuw moest, kat eruit naar famlie (echt geen andere optie), alle vloerbedekking eruit, geen open boekenkasten of andere stofvangers enz. Een vriendin scoorde laag op RAST op hooikoorts, maar is er het heeeele jaar moe van en klachten en daarom nu immunotherapie (dan krijg je jarenlang een lage dosering allergeen om er hopelijk eens vanaf te komen) omdat ze gewoon ruim een half jaar niet functioneert per jaar. Dus dat je een ernstige allergie hebt op schaaldieren is heel erg duidelijk, schrikken! Misschien is je huisstofmijt allergie niet zo erg? Heb je weleens gehad dat je in een vakantiehuisje uit logeren was et een matras/dekbed/kussen blijkbaar vol huisstofmijten en direct last krijgt? Gewone hygiëne is prima, maar als je op een matras slaapt van 20 jaar oud is de meerderheid van de inhoud huisstofmijt geloof ik Ik zou een anti-allergische hoes kopen, regelmatig luchten, regelmatig op 60 graden wassen en met een lichte/matige huisstofmijt allergie is dat voldoende. Voor de hond is de richtlijn van de huisarts: "Bij een allergie voor huisdieren is afstand doen van het dier de meest effectieve maatregel. Dit werkt beter dan optimale farmacotherapie (=medicijngebruik).Het dier op proef korte tijd uit huis doen is niet zinvol, omdat het enige maanden kan duren voordat de allergenen verdwenen zijn. Wanneer de patiënt geen afstand van het huisdier kan doen, bespreekt de huisarts het nut van een glad vloeroppervlak en een aangepast schoonmaakregime. De patiënt moet het huisdier vooral niet in de slaapkamer laten verblijven." En dit is de huisartsen richtlijn voor medicamenteuze behandeling algemeen alle inhalatieallergenen (betreft vooral hooikoorts en huisstofmijt vaak): "Geef bij incidentele klachten (=af en toe) een lokaal (= bijvoorbeeld oogdruppels) of oraal (bijvoorbeeld cetirizine of loratadine = tabletje via je mond) antihistaminicum vanwege de snelle werkzaamheid (kan zo nodig worden gebruikt). Overweeg een oraal antihistaminicum (=tabletje) als meerdere organen bij de rhinitis betrokken zijn (bijvoorbeeld bij oog- of huidklachten), of als de patiënt een sterke voorkeur voor een tablet heeft. Bij intermitterende (=terugkomende) en bij milde klachten kan de huisarts zowel een corticosteroïdneusspray als een antihistaminicum (oraal of neusspray) voorschrijven; de keuze wordt vooral bepaald door de behoefte al of niet zo nodig te kunnen behandelen (antihistaminica werken vaak sneller) en door de voorkeur van de patiënt wat betreft de toedieningsvorm (tablet of neusspray). Indien klachten van een verstopte neus op de voorgrond staan, werkt een corticosteroïdneusspray beter. Start bij een persisterende (=aanhoudende) en bij een matige tot ernstige rhinitis, vooral bij klachten van een verstopte neus, met een corticosteroïdneusspray. De werking treedt na één tot zeven dagen in. Voor de specifieke behandeling van oogklachten wordt verwezen naar de NHG-Standaard Het rode oog. Voor het beleid bij kortademigheid en piepen wordt verwezen naar de NHG-Standaarden Astma bij kinderen en Astma bij volwassenen: behandeling. Tijdens zwangerschap of lactatie heeft een neusspray met beclometason, budesonide of cromoglicinezuur (minder werkzaam) de voorkeur." Het voorkomen van allergieen is ook leeftijdsgebonden. Koemelk allergie bijvoorbeeld vaak op hele jonge leeftijd en groeien veel kinderen overheen (enkeling niet). Maar inhalatieallergenen is het andersom en hebben veel mensen soms hele jeugd geen klachten, en komt het in de puberteid/rond 20e soms ineens opzetten. Dus dat het enigszins een verrassing is kan ook overeenkomen met dat je de eerste 20 jaar van je leven er nog niet allergisch voor was? Samengevat heb je acute klachten zijn tabletjes fijn die direct werken. In geval van zo'n vakantiehuisje bijvoorbeeld. Heb je chronischere klachten waar je echt last van hebt (de hond is er altijd) kun je om een neusspray vragen die pas werkt als je het regelmatig gebruikt. Even offtopic, ik ben ook in New Orleans geweest, en ooo wat stikt het daar van de visrestaurant. Ik kwam er soms niet onderuit met de collega's waarmee ik was, maar brrrrrrrrrrrrrr, totaaaal niet mijn ding Zo lang bericht, sorry niet zo bondig, maar hopelijk heb je er wat aan.
Huisstofmijt heeft inderdaad weinig te maken met je hygiene. Je zou wel kunnen kijken voor hypoallergeen beddengoed e.d. Geen tapijt in huis helpt ook. Iets tegen hondenallergie weet ik niet maar dit zou je kunnen vragen bij de apotheek. Daar hebben ze vast wel iets tegen.
Een vriend van ons vertelde een paar jaar geleden doodleuk met een hond op schoot: ik ben heel erg alergisch voor honden. We hebben ons rotgelachen, ja hoor er zit een labrador bij je op schoot en je bent allergisch. Er was niks aan de hand met hem. Hij kreeg van de huisarts elk jaar een injectie tegen zijn allergie en sindsdien heeft hij nergens meer last van. Ik heb wel eens aan hem gevraagd hoe het heet maar dat weet hij niet. Hij krijgt het nu ook niet meer maar gaat nog steeds super goed. Niet alle huisartsen willen die injectie geven, maar mischien die van jou wel
Er zijn van allerlei middels, om de reactie te sussen, ligt aan de klachten. Bultjes die na een kwartier verdwijnen lijkt me prima te doen? En voor huisstofmijt speciale hoezen voor matras en kussen halen. Dat gaat bij ons ook altijd mee op vakantie. Verder gebruik ik hornoonzalf klasse 1, voor eczeem in het gezicht en klasse 3 voor eczeem op handen/armen/ rest van m'n lijf, maar alleen als de eczeem heel erg actief is (is echt troep!) heb verder cetirizine voor als ik buitenshuis ben en weinig invloed om de omgeving (hooikoorts/ huisstofmijt/ huisdieren). En neusspray ook. Maar ik gebruik zo min mogelijk is toch allemaal troep die je binnen krijgt. Ik adviseer je ook wel om naar een allergoloog te gaan. Die testen meer en zoals hier boven ook beschreven via prikjes in de huid (enorm kut onderzoek wat het jeukt als een gekte en ik was voor alle 100 prikjes allergisch ) maar hebben ook meer behandel mogelijkheden, zo zijn sommige allergieën mbv injecties te behandelen
Heel erg bedankt meiden. Ik heb zojuist nog de huisarts gesproken en toch gevraagd om pillen of neusspray in verband met de hond. Ik heb het ondanks de bultjes toch wel benauwd. Er ligt vanmiddag iets voor me klaar in de apotheek. Hij wil ook dat ik een Diëtiste bezoek in verband met productherkenning voor de schaal en schelpdieren en waar dat allemaal in is verwerkt. Inmiddels heb ik een Dirt Devil met HEPA Filter en speciaal voor huismijt en honden en katten besteld. Ik dwing mijn man tot iedere dag stofzuigen en 1x in de 2 dagen te dweilen. 3x per week alles nat af te nemen. Uiteraard doe ik dweilen zelf en afnemen ook. De bank is pas nieuw en van stof, er liggen ook plaids op, dus die zullen ook meerde malen per week geklopt moeten worden en gewassen. Voor in de slaapkamer moet ik nog op zoek. Het is gewoon aanpassen en dat ga ik dan ook doen. Ik wil mijn luchtwegen weer op orde krijgen en mezelf weer fitter voelen. Ik had wel een vermoeden maar dat ik voor ineens zoveel allergisch zou zijn niet gedacht. @Kiwi25 Ik vond het vooral op Bourbon Street enorm stinken naar veel... Ik was er een paar dagen voor een conferentie en wij zaten bij de Superdome in een hotel. Rustiger dan downtown en binnen 10 minuten aan te lopen. Ik vond de stad wel geweldig trouwens. Na de conferentie zijn wij nog een week door Louisiana zelf gaan toeren, echt een prachtige en vooral vergeten staat.
Mijn moeder had tegen huisstofmijt een neusspray, die heel goed hielp: Nasonex. Die ben ik op een gegeven moment ook tegen hooikoorts gaan gebruiken, was geweldig! Mocht helaas niet met zwangerschap/borstvoeding. Wat de hond betreft: Waarom zou je er iets tegen gebruiken? Beetje bultjes en jeuk is toch niet zo erg? Verder wat vaker je handen wassen na knuffelen met de hond. Ook crème gebruiken, want van vaker wassen worden ze droog. Ik verbaas me er wel over dat je nu pas achter je schaaldierenallergie komt. Heb je dat nooit eerder gegeten?
Stofzuigen niet zelf doen hé?! Als ik stofzuig heb ik lang nodig om weer op adem te komen Ik ben zelf niet eens thuis als er gestofzuigd wordt... alle ramen moeten dan ook open As je nog advies wilt over hoezen voor je matras enzo, PB me maar! Heb jarenlang in een stofvrij huis gewoond, maar ben ondertussen wel gaan middelen tussen klachten en voor mij ontspannend/releax leven!
@LadiXochi Ik het juist altijd schaal en schelpdieren gegeten, sterken nog ik ben er gek op. Tot New Orleans, daar kreeg ik dus een acute reactie met een sluitende keel. Ik val dus onder de categorie acuut, hoe ouder hoe gekker denk ik dan maar Het schijnt vaker voor te komen als je ouder wordt. Die bultjes en jeuk vind ik niet erg hoor, kan ik prima mee leven. Het is alleen ook de ademhaling en het piepen, dus eigenlijk alles bij elkaar. De hond (mijn kind) gaat nergens heen. Handen was doe ik veel, smeer ze ook goed in. @Pandavliegen Stofzuigen doet mijn man, ik doe wel dweilen en afnemen. Ik ben daar een beetje perfectionistisch in zeg maar. Ik PB je later vanavond even.