Ik had een vraagje. Ik heb al een beetje rondgeneusd op de site van het uwv, maar ik word er geloof ik niet echt wijzer van. Kun je als werknemer ook zelf aangeven bij het uwv dat je zwanger bent en wanneer je met verlof gaat? En zo ja, hoe moet je dit doen dan? Ik weet dat het de taak van mn werkgever is (geloof ik) maar als ik op hem moet wachten. De lieve man in kwestie dacht zelfs dat je 3 weken voor je bevalling verlof had en 2 erna. Moest het hem vanmiddag ook even aan z'n verstand brengen dat het 16 weken zijn. (met eventueel uitloop) Nog een vraag, ik wil graag na mn bevallingsverlof ook nog 3 weken vakantie opnemen, maar je weet eigenlijk nooit van tevoren wanneer je verlof afloopt, want je kunt natuurlijk ook 2 weken overtijd lopen, toch? Hoe hebben jullie dit opgelost? Lekker lang verhaal, maar hoop dat jullie me kunnen helpen. KuZzz Wendy
Volgens mij is het het probleem van de werkgever als hij het niet op tijd aanvraagt, want hij moet jouw loon doorbetalen en het uwv betaalt aan hem. Maar het is volgens mij wel snel geregeld bij het uwv, want bij mij is het volgens mij pas 2 weken van tevoren aangevraagd (ging opeens 6 weken van tevoren met verlof ipv 4) en het is nu in behandeling. Ik zou je werkgever er wel even op wijzen dat hij het straks niet moet vergeten aan te vragen. Over je verlof, ik heb ook wat geregeld met zwangerschapsverlof en vrije dagen en ga sowieso pas 1 april weer aan de slag, dat betekent 2 of 4 weken langer verlof in totaal dan het zwangerschapsverlof. Dan kijken ze op dat moment hoeveel vrije dagen en ouderschapsverlof het me gaat kosten. En als je 3 weken wil nemen, heb je inderdaad evt. een verschil van 2 weken, maar dat zal na een paar maanden er niet zijn niet veel uitmaken, tenminste, bij mij zou dat niets uitmaken. groetjes, Snoopy
@snoopy...bedankt voor het reageren... Het probleem met mijn werkgever is, dat zn hoofd net een vergiet is. Ik kan het hem iedere dag vertellen/vragen, maar dan vergeet ie het nog. (al ervaring nog niet zo lang geleden mee gehad met hem ) Met dat verlof is inderdaad wel een slim idee... Jij gaat weer beginnen met werken als ik met verlof ga hihi
Zou het misschien werken als je zegt dat hij je loon moet doorbetalen en dat als hij niets op tijd regelt, hij dus geld misloopt? Ik denk nl. niet dat jij het zelf kan regelen, misschien even het UWV bellen en het probleem voorleggen ? Ik weet niet of jouw werkgever misschien moeilijk gaat doen als hij het niet op tijd aanvraagt, dat hij jouw loon niet betaalt dan ofzo, daar heb je natuurlijk helemaal geen zin in.... Ja, grappig is dat he met dat verlof. Een paar collega's van mij zijn zwanger en die zie ik dus pas weer als zij weer terug van verlof zijn ergens in de zomer, wel een raar idee.
Hallo, Ik val hier ff in hoor. Ik werk op de klantentelefoon van het UWV.. Jaaah Jippiee.. In principe is het de bedoeling dat de werkgever het voor je aanvraagt. Eigenlijk voor zichzelf, want er is sprake van een loondoorbetalingsverplichting.. Hij is verplicht om je loon door te betalen tijdens je verlof.. Dit kan echter wel op 2 manier, hij betaald rechtstreeks aan jou uit, en hij krijgt het van het UWV terug, of jij krijgt het van het UWV op je rekening gestort.. Dat is afhankelijk van de afspraken tussen de werkgever en het UWV. De werkgever kan het beste uiterlijk 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum het verlof aanvragen, aangezien het UWV 6 tot 8 weken nodig heeft om de uitkering rond te maken. Ik weet het tis lang, maar dat is de tijd die ze op de kantoren schijnen nodig te hebben. Meestal is de behandeltijd korter, maar dat is ook afhankelijk van de aangeleverde informatie.. Ontbreekt er iets in de informatie van degene die het anvraagt, ja dan duurt het uiteraard langer. Maar het kan binnen 4 tot 6 weken wel rond zijn.. Maar tis wel prettig als je voordat je met verlof gaat, al weet of alles rond is.. Of dat je werkgever daar bericht van heeft.. Voor de rest is het zo, dat als je contract of dienstverband eindigd tijdens of vlak voor je verlof, korter dan 4 weken zeg maar, dan moet is je werkgever het toch nog voor je aanvragen.. Dan krijg je het uiteraard meteen rechtstreeks van het UWV uitbetaald.. Weigert je werkgever, na herhaaldelijke verozeken het voor je aan te vragen, jaha, dat bestaat ook nog.. Dan kun je het zelf doen, maar in principe moet het dan schriftelijk.. Nou ja oke.. Misschien geef ik nu wel teveel informatie dan de bedoeling is.. Maar dit is wat ik weet...