Ik let bij mijn kinderen eigenlijk vooral op werkhouding in gesprekken met de leerkrachten. Hoe goed ze kunnen leren vind ik veel minder belangrijk. Die werkhouding zorgt ervoor dat ze 'er' wel komen. En dat ze iets bereiken waar ze trots op kunnen zijn. En of dat nou een universitaire opleiding is of mbo of iets nog praktijkgerichters maakt mij niet uit. Het fijne voor je dochter is wel dat de mogelijkheden groter zijn in opleidingen, maar ze zal er toch voor moeten werken. Dus ik zou me vooral erop focussen of ze zich niet verveelt in de klas en hoe haar werkhouding is.
Dat niet leren 'leren' herken ik wel. Hebben ze op de school een plusklas of iets waarbij ze extra uitgedaagd wordt? Dat zou ik persoonlijk heel erg aanraden zodat ze nu al leert dat het goed is om ook op school uitgedaagd te worden en dat je niet alles in één keer hoeft te snappen.
Faalangst is ook bij slimme kinderen iets dat speelt, misschien dat ze daarom een afwachtende houding heeft. Ook het anders zijn dan anderen kan haar tegen houden meer op eigen initiatief te doen...