Hallo, ik heb een gezonde zoon, die na de bevalling ernstig ziek is geworden, en gelukkig er weer bovenop is gekomen. We hebben beide een onbekende ontsteking gehad. Ikzelf manuele placentaverwijdering gehad en 2 liter bloedtransfusie en zware borstontsteking Ze konden er niet achter komen in het zkh wat het nou was voor ontsteking. Nu enige tijd later was ik zwanger en met 12 weken heb ik een curretage gehad, omdat het hartje met acht weken is gestopt. Na de curretage vertelde de verpleegster dat ik draagster ben van een bacterie. Ik heb de gyn gevraagd wat ik nu had en of ze er nu achter zijn gekomen. Ze zegt staat in je dossier (dus het was al bekend voor mijn 2e zwangerschap) ik zeg dat wist ik helemaal niet. Ja hebt streptokok en ik vroeg wat is dat dan? Ja een bacterie! ja en hoe krijg je die dan, ja dat is onbekend gewoon een heel vaag antwoord. Nu moet ik over een aantal weken terug komen voor controle en dan zal ze de uitslag geven over de kweek die ze hebben gedaan van de vruchtzak. Ik ben zo bang dat ik een miskraam heb gekregen door de streptokok. Ik ben zo verdrietig door de mk en nu helemaal nu ik weet dat ik die bacterie bij me draag. Wie heeft een zelfde ervaring of kan mij wat geruststellen. Ik ben zo bang voor een volgende miskraam/vroeggeboorte
streptokokken zijn een bacterie die eigenlijk 80% van de bevolking heeft maar niet bij iedereen breekt ze uit. voor jouw als volwassene is die bacterie totaal niet gevaarlijk( een koortsblaasje is bv ook een streptokok) maar als de de b-klasse hebt moet je als zwangere wel opletten. ik heb het bv een week voor mijn geplande bevalling vaginaal gehad en moest antibiotica innemen of kon niet natuurlijk bevallen. als je het hebt en je bevalt op de natuurlijke weg kan het blindheid en hersenbloeding bij je baby veroorzaken. als je een uitbraak krijgt in de eerste 3 maanden van je zw is de kans dus ook veel groter dat je een mk krijgt. nu je arts kan je bij een eventuele volgende zw je een antibioticakuur laten volgen om zo zeker te zijn dat de bacterie niet de kop op steekt. ik vind het zo erg dat je je kindje verloren hebt maar nu ze op de hoogte zijn is dit wel perfect te behandelen. veel sterkte voor jullie
bedankt voor je antw. ik kan me er echt kwaad om maken dat ze me niet verteld hebben wat ik had. Misschien had ik deze mk kunnen voorkomen. Is het niet gevaarlijk om antibiotica te gebruiken? want stel dat het om de zoveel weken weer opsteekt dan moet je heel vaak ab gebruiken, kan dat eigenlijk wel?
virginia, Helaas kan ik je niet geheel geruststellen, ik ga bij een volgende zwangerschap meteen antibiotica krijgen. Ik ben ook draagster van de B streptokokken, ik heb hierdoor 1 vroeggeboorte gehad, 1 dreigende vroeggeboorte en daardoor heb vorig jaar een miskraam van onze tweeling gehad. Bij mij speeld de bacterie steeds op als ik zwanger ben en daardoor krijg ik bloedverlies en vroegtijdige weeën, dit was bekend sinds de zwangerschap van onze oudste dochter. Ik krijg ook bij elke bevalling antibiotica om het kindje te beschermen door het geboortekanaal. Helaas is bij mijn laatste zwangerschap van onze twins de bacterie omhoog gegaan de baarmoeder in en zijn we onze eerste twin met 6 weken zwangerschap verloren. Daarna heb ik antibiotica gekregen om de ander te redden, alleen was het toen al te laat helaas en zijn we onze andere twin een week later verloren. Ook ik ben bang dat de streptokok als ik straks weer zwanger mag worden op gaat spelen, maar volgens de gyn gaan ze me heel goed in de gaten houden en dat is al een hele gerustelling... Ik wens jou heel veel sterkte! Dikke knuf Naatje
hangt van de groep af ook, als het de agroep is( krijg je meestal door keelonstekingen enzo) dan krijg je een kuur en zou die voldoende moeten zijn ( is meestal 10 dagenkuur) als het de b-groep is ( de meestvoorkomende bij zw) dan kan je arts preventief een kuur geven zodat je beschermd bent tijdens de eerste maanden ( kuur is ook 10dagenkuur maar werkt wel langer door in je lichaam) daarna ben je de moeilijkste periode door en bestaat er alleen nog gevaar bij bevalling of als je vliezen vroeger breken. ze geven je dan sowiso tijdens je bevalling antibiotica en ook je kleintje zal goed opgevolgd worden en antibiotica krijgen omdat het toch zeer zware gevolgen kan hebben voor een boreling. je zal dan ook in het ziekenhuis moeten bevallen vrees ik. nu geen enkel medicijn is goed tijdens je zw maar als het onder controle van een arts gebeurd zijn er vrij weinig risico's aan verbonden enja t'is kiezen tussen 2 kwade hé. maar zal vooral de uitslag van de kweek nu afwachten hoor maar snap je angsten wel meid
jeetje naatje wat erg! Je zit nu gewoon als je weer zwanger raakt altijd in de zenuwen. Ik moet echt met mijn huisarts of gyn praten want ik wil gewoon duidelijkheid.
randi bedankt voor je antw, fijn zo'n forum! Dan hoop ik echt dat ik de a groep heb. Aantal jaren geleden heb ik streptokok infectie in mijn keel gehad. Mijn zoon is trouwens pas een week na de bevalling ziek geworden en ik kort daarna. Maar idd ik moet de kweek afwachten.