Ik heb een vraagje. Ik ben momenteel 6 weken in verwachting. Ik woon samen met mijn vriend, maar niet officieel. Hij staat ingeschreven bij zijn moeder maar enkel als postadres. Hoewel we dol zijn op elkaar is het voor nu even beter dat hij nog niet bij mij wordt ingeschreven. Dit wegens financiele redenen en een ex waarmee ik nog in vechtscheiding zit. Kan mijn allerliefste vriend wel ons kindje erkenen? Maar kan ik hem daarna ook gewoon gezag etc. geven? Pas als we samen een huisje gaan kopen of een nieuw huurhuis dan gaan we er samenwonen.
Ja hoor, kan heel goed. Hier ook gedaan. Eerst vruchtje/kindje erkent en na geboorte het ouderlijk gezag aangevraagd. Je vriend kan daarbij gewoon zijn eigen adres aanhouden. Gefeliciteerd!
Voor erkenning en gezag hoef je niet samen te wonen dus dat is opzich geen probleem. Wel is het belangrijk dat je gescheiden bent, want anders word je exman als de wettelijke vader van je kind gezien. En dan kan je vriend het dus niet erkennen en heeft hij ook geen gezag. Daar is eerst een procedure ontkenning vaderschap voor nodig.
Ik denk i serdaad dathet niet zo eenvoudig is als je nog getrouwd bent om je vriend het kindje te laten erkennen. Maar wat zijn dan de voordelen dat je Alken op papier apart woont. Weet je ex niet van je vriend en zwangerschap
Meestal is dat financieel ivm toeslagen/uitkeringen e.d. waar de rest van de maatschappij voor mag opdraaien. Maar goed misschien heeft het bij TS andere redenen. @TS, zolang jij nog niet gescheiden bent van jouw ex, wordt hij inderdaad automatisch de vader van je kindje. Ik zou e.e.a. dus snel goed uitzoeken. Wellicht even bellen met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt of anders contact opnemen met het juridisch loket.
Misschien moet ik het dan een vechtbreuk noemen ofzo. Maar goed.. toppie! Dan kan ik wachten op een goede echo en naar de gemeente.
Nou na alle ellende van de laatste tijd en nog steeds helaas :x Ook positief en goed nieuws, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap