Beste deskundigen, Ik kom er in mijn onzekerheid even niet meer uit. Mijn zoontje is 4 dagen oud en met vacuunpomp geboren. Hij dronk meteen al aan de borst en doet dit nog steeds er goed. Hij drinkt erg gulzig en ik heb ook ontzettend veel melk. Hij drinkt grote slokken en laat af en toe ook wat lopen, voor mijn gevoel omdat het te veel melk is. Het probleem is dat ik hem na een voedig echt niet in slaap krijg. Ik voed op advies van de kraamhulp eerst 1 borst, dan verschonen en dan de andere borst omdat na de eerste borst hij gaat soezen en vervolgens 10 minuten later toch weer wil eten (happen en zuigen). Hij doet zo'n 10 a 15 minuten over 1 borst. Vaak hou ik hem eventjes bij me, maar dat lijkt ook niet te helpen. Meteen wegleggen = huilen. Eigenlijk is zo dat als hij niet drinkt, hij huilt. Soms helpt het als we hem bij ons nemen en bezig houden maar elke keer van voeding tot voeding bezig houden lijkt me ook niet de bedoeling.. Wat kan ik doen?
Hoi Sasha, Jouw baby is nog zo jong. Hier is nog erg weinig van te zeggen. Hij is met de vacuum geboren wat geen fijn ervaring is voor een baby. Misschien heeft hij daar nog pijn/last van. Als je zeker weet dat hij voldoende borstvoeding binnenkrijgt dan zou hij al aan het groeien moeten zijn. Klopt dat? Als hij voldoende voeding binnenkrijgt hoef je je daar niet druk over te maken en zou ik hem maar heel veel dichtbij me houden. Misschien wil hij lekker op je pink zuigen Misschien vind hij dichtbij je liggen al prettig. Hou hem zo veel mogelijk in de ronden (baarmoeder) houding. Daar worden ze over het algemeen wat rustiger van. Geef hem niet te veel anderen, maar geef hem wat tijd om te wennen na een misschien traumatische bavalling. Het is nog te vroeg om te zeggen of er op het gebied van voeding iets niet goed gaat. Succes Linda
Hoi Linda, Dank je voor je reactie, dat stelt me wat gerust. Ons zoontje krijgt inderdaad genoeg voeding, drinkt, plast en poept veel en gewicht is al dagen boven geboortegewicht. Kan het zijn dat hij te veel binnen krijgt? Hij geeft vaak melk terug. Soms al direct maar vaak ook als we hem naderhand in zijn wiegje leggen. Het lijkt soms alof ie daar last van heeft, kermen, kreunen en een soort van kokhalzen, alsof ie tot z'n nekje toe vol zit. Ik heb nu een kolf apparaat in huis (gehuurd) en zou graag willen weten of dit wellicht kan helpen wanneer ik eerst wat afkolf? Ook wil ik proberen sowieso af en toe te kolven zodat manlief ook een voeding kan overnemen. Kun je me adviseren hoe ik weet of ons zoontje genoeg afgekolfde melk krijgt? Hoeveel cc zou ie moeten drinken bij 9 dagen oud en wat het beste moment is om te kolven (voor-na-tussen voeding)? 's nachts slaapt ie overigens wel vrijwel direct weer in na een voeding om na 2-3 uur weer te komen.. Vast heel hartelijk dank voor je advies!!!
Misschien heb je inderdaad wat veel melk en gaat het hem af en toe te hard. Wat je zou kunnen doen is ongeveer 40 ml voorkolven en hem daarna aan de borst te leggen. Het streven is dan dat hij alleen die borst leeg drinkt. Hij komt dan goed bij de achterste melk uit de borst en de melkstroom is niet meer zo heel hard. Achtermelk is wat vetter en maakt vaak dat baby's rustiger slapen; minder last hebben van krampjes. Als je 's morgens veel melk hebt zou je een keer de tweede borst leeg kunnen kolven zodat je partner die 's avonds kan geven. Je moet dan wel als de baby de fles krijgt natuurlijk ook weer kolven. Je baby mag nu zo'n 100-130 ml in de fles. Hij mag eigenlijk drinken zo veel hij wil, dat doet hij aan de borst immers ook. succes Linda