Het is toch wel zo dat een stuit anders is dan "normaal" en dit brengt risico's met zich mee. Ik heb toch liever dat ze draait want als ze blijft liggen zoals ze nu ligt is er een grote kans dat ik niet eens zo mag bevallen en op een keizersnede zit ik niet te wachten. Helaas kan een kind op honderd manieren liggen en is het bij iedereen anders.
Liggen jullie ukkies wel steeds in dezelfde houding of dat niet? De mijne is vandaag ontzettend aan t draaien en ligt steeds anders....
Het koppie ligt soms wat anders,maar verder wel.in dezelfde houding. Tenminste overdag...s'avonds in bed weet ik niet wat hij aan het doen is...volgens mij een feestje aan het bouwen Ik heb ook liever geen stuitbevalling,want ik wil zo graag thuis bevallen en dat kan ik dan wel vergeten. Onderzoek geeft ook wel aan dat het voor de kleine wel een moeilijkere start is na een stuitbevalling.Maar ja er zijn gelukkig uitzonderingen.
Er zijn veel uitzonderingen en ik vraag me af of het niet bangmakerij is. Bij mij was de gyn wel extra alert: als er ook maar 1 probleem zou zijn, dan zou ik direct een keizersnede krijgen. Maar veel stuitbevallingen gaan gewoon goed en sommige 'normale' geboortes gaan fout. De zoon van mijn broer woog 4,5kg bij de geboorte, ook hij kwam in stuit. Mijn eigen dochter lag dus in stuit én was 3 1/2 week te vroeg, maar had totaal geen last van opstartproblemen. Een ruggeprik kan ook voor opstartproblemen bij de kleine zorgen. Hoeveel bevallende moeders krijgen tegenwoordig niet een ruggeprik? Ik wil alleen maar zeggen: maak je niet teveel zorgen als je kindje in stuit ligt Het kan echt wel goed gaan.
Onze gyn vertelde dat een stuitbevalling niet meer gevolgen heeft op een lange termijn in vergelijking met een ks. Ze had er dan ook geen moeite mee om stuitbevallingen via een natuurlijke bevalling te doen. Wel gaf ze aan dat een moeder er voor de 100% achter moet staan en en een gerust gevoel bij moet hebben is dit niet het geval dan raad zij de ouders een natuurlijk stuitbevalling af en adviseert ze een ks. Vond dit een hele goede tip dus dames volg je gevoel en intuitie en laat je leiden door je moeder gevoel :-D ongeacht wat andere vinden of zeggen.