Zie onderstaand bericht vandaag in het AD: LONDEN - Jongetjes die geboren zijn na een IVF-behandeling lijken net zo onvruchtbaar te worden als hun vaders. Dat blijkt uit Brits onderzoek onder ruim 400 kinderen door het Institute of Child Health in Londen. De onderzoekers bekeken 211 jongetjes geboren uit IVF en 195 normaal verwekte jongetjes. De eerste van de nu 3700 IVF-baby's in Engeland werd in 1992 geboren, dus echt onderzoek naar de vruchtbaarheid van hun sperma is nog niet mogelijk, maar de onderzoekers keken naar de lengte van de ringvinger als criterium. Hoewel alle onderzochte jongetjes qua lichaamslengte niet van elkaar afweken was er wel een belangrijk verschil te zien bij de ringvingers. Die ringvinger bij vruchtbare mannen is beduidend langer dan de wijsvinger. Dat komt door de blootstelling aan testosteron in de eerste veertien weken van de zwangerschap. Bij de 211 IVF-jongetjes bleek de ringvinger gelijk of kleiner dan de wijsvinger. Volgens de onderzoekers een veeg teken voor hun latere vruchtbaarheid. Heb net dan ook even manliefs vingers gecheckt en wat blijkt: ringvinger is stukkie kleiner dan de wijsvinger . In het onderzoek wordt zwart/wit gesteld dat een korte ringvinger gelijk staat aan onvruchtbaarheid..Lijkt mij nogal een boude bewering, maar ja wie ben ik..Mijn vraag is dus; hoe hard is deze stelling? Als het zo zou zijn dan zouden toch alle mannen met een kortere ringvinger linea recta naar het ziekenhuis kunnen worden doorgestuurd ipv eerst een jaartje proef te draaien?? Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik hoor t graag!
Hoihoi, Het lastige is dat het 1 onderzoek is waarin het beweert word. pas als er meerdere onderzoeken zijn gedaan word er vaak pas wat mee gedaan. ook ik vond het een vrij boude bewering. Helaas zal het voorlopig nog een jaar proefdraaien blijven. Imke