Onwerkelijk/onzeker

Discussie in 'Prematuur' gestart door Jusi, 16 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Kenji is 8 augustus geboren, en 10 augustus ben ik 's avonds met mijn man alweer naar huis gegaan, omdat ik thuis veel beter slaap.
    Toen moest ik nog heel erg in het ritme van het kolven komen.
    Kenji woog 1875 gram en is geboren met 35w1d zwangerschap en heeft t/m vrijdag in de couveuse gelegen. Vrijdagmiddag mocht ie in een bedje met warmtematrasje, en die is nu eruit, omdat ie zichzelf goed warm kan houden.
    Maar ik begin nu pas mijn ritme te vinden. Maar ik vind mezelf nog helemaal geen moeder ofzo, kan het niet goed uitleggen.
    Ik ben gruwelijk onzeker, krijgt Kenji wel genoeg te eten, kolf ik genoeg etc.
    Nu ligt ie nog in het ziekenhuis, en de verwachting is dat ie over een dikke week mee naar huis mag. Ik ben zo bang dat ik het niet ga redden. Gelukkig is mijn man de eerste 2,5 weken nog thuis, maar daarna moet ik het ook echt zelf doen! Ik merk namelijk dat ik heel erg op mijn man leun, en dat hij hem beter kan aankleden, wassen enz dan ik. Ook vind ik het zo raar dat de wereld gewoon doordraait, voor mij draait nu alles om Kenji.
    Echt aan mijn rust toekomen doe ik pas de laatste 2 dagen, dat ik zelfs door mijn wekker heen slaap. En daardoor voel ik me weer schuldig omdat ik dan niet gekolfd heb om de 3 uur. :(
    Pff, het zal wel een wazig verhaal geworden zijn, maar ik ben het iig kwijt. ;)
    Bedankt voor het lezen!

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Jusi, in het ziekenhuis hebben ze vaak maatschappelijk werk lopen, die kunnen je hier heel goed mee helpen.

En om de drie uur kolven.. het "moest" maar ik ging er 's nachts niet voor wakker worden, mijn nachtrust was mij iets te heilig!
    Laat je ook niet gek maken met het kolven, het is echt een hele opgave en jij bent wel erg belangrijk om aan te denken.
    En alles wat je kolft is mooi meegenomen! Kolven is iets wat je moet leren, en kost veel moeite (ook voor mama's die op tijd zijn bevallen).

Is je bevalling heel erg plotseling gegaan, of was je ziek of zo?

3. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Jusi,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van Kenji. Je bent mama!!
    Dat je je nog niet zo voelt is heel herkenbaar hoor. Ook ik dacht in het begin dat ik geen moedergevoelens had en ik voelde me helemaal niet zoals ik dacht dat ik me zou voelen, of dat ik dacht dat ik me hóorde te voelen... Totdat mijn vriend zei; 'Jij geen moeder? Hoe noem je dan die vrouw die iedere dag uren bij die couveuse zit?'
    Jij bent Kenji's moeder en die onzekerheden zij heel normaal. Laat het gevoel een beetje los en probeer te genieten! De tip van daphne, om eens met een maatschappelijk werker in het ziekenhuis te gaan praten, lijkt me heel goed. Zou ik zeker doen.

Wat het kolven betreft; het is heel fijn dat het lukt en dat je Kenji jouw borstvoeding kunt geven (dat je hier zo mee bezig bent laat ook al zien dat jij écht wel moeder bent!!), maar het is niet heilig. Laat dit niet ten koste gaan van jezelf. Ik heb 3 maanden lang gekolft, maar ik ben er ook echt niet 's nachts uit gegaan. 's Nachts mag het ook best eens 6 uur duren voordat je weer kolft. Dat doet niets af aan de productie, als je daar bang voor bent. Je moet dan wel heel goed 'uitkolven', omdat je borsten dan heel vol zitten, maar dat merk je vanzelf wel.
    Ga nu maar eens even aan jezelf denken, hoe moeilijk dat ook lijkt. Pak je rust, zodat je straks helemaal klaar bent voor de thuiskomst van je kleintje.

Hou je taai meis en kom hier je verhaal nog maar eens doen!! En vooral; geniet!!

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    #4 jada08, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt: 17 aug 2009
    Hoi Jusi,

Gefeliciteerd met Kenji.

Ik sluit me volledig aan bij Jipper. Maar snap heel goed wat je voelt. Ik had precies het zelfde. Mijn man deed ook alles bij onze tweeling zoals verschonen etc toen ze in de couveuse lagen. Ik durfde dat destijds nog niet, de jongens waren zo klein. Ik zou als ik jou was je angsten en onzekerheden met de verpleegkundigen of met een maatschappelijk werker bespreken. Ik heb dit ook gedaan en dat heeft me goed geholpen. Mijn jongens hebben 3.5 week op de neonatologie gelegen en de verpleegkundigen daar waren geweldig en hielpen mij ontzettend goed. Dus als je vandaag naar je moppie gaat zou ik het gewoon bespreekbaar maken. Wellicht kunnen ze je de laatste week heel veel leren. Kan me ook goed voorstellen dat je je nog geen moeder, maar dit ben je echt wel hoor. En ook een hele goede mama. Je bent toch iedere dag bij de kleine en je probeert te kolven dus je doet het heel goed. Natuurlijk had je je kraamtijd anders voor ogen gezien. Maar als Kenji straks thuis komt weet ik zeker dat jij je ook een echt mama gaat voelen.

En wat betreft dat kolven.... Ik kon s'nachts ook mijn bed niet uitkomen om te kolven. Dus ik deed het ook niet s'nachts. De volgende morgen gewoon even flink kolven. Je productie blijft daar door wel goed. En het is helemaal niet erg om nu door te slapen. Je bent net bevallen dus pak die rust maar lekker nu in de nachten. Straks als kenji thuis heb je het druk genoeg;).

Sterkte en probeer vooral te genieten

Liefs Jada

5. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Maatschappelijk werker is wel een goede tip... dank je wel! :)
    Vandaag heb ik thuiskomgewendag in het ziekenhuis. Ik ga 4 voedingen geven om te kijken of Kenji daar genoeg aan heeft. Wel heb ik besloten om wat af te bouwen met bv, aangezien ik het op deze manier niet trek.
    Het plan van vandaag is dus ook:
    11.30 borstvoeding
    14.30 flesje en ik na de fles kolven
    17.30 borstvoeding
    20.30 flesje en ik na de fles kolven

Dit omdat Kenji ná bv altijd nog bijgevoed moet worden uit een flesje, omdat ie óf bij mij niet genoeg krijgt, óf gewoon niet verzadigd is.
    Morgen waarschijnlijk nog zo'n dagje, en dan mag Kenji donderdag mee naar huis. :D
    Thuis wil ik dan weer langzaam aan gaan afbouwen met bv, omdat het mij teveel stress kost. Nu ik deze beslissing heb genomen, voel ik me veel rustiger.

6. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Goed dat je die beslissing hebt genomen. Borstvoeding is erg goed, maar het moet niet ten koste gaan van alles. En dat je je nu al rustiger voelt laat dus zien dat het voor jou de beste keuze is.
    Geniet van de dag en hopelijk kun je donderdag komen vertellen dat Kenji lekker thuis is!

7. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Jipper, wat jij schreef dat je goed moest uitkolven.. Daar heb ik dus totaal geen last van. :(
    Zondag was ik door de wekker heen geslapen, en heb ik om 11.30 Kenji zijn bv gegeven, en thuis afgekolfd.
    Mijn borsten voelden toen nog helemaal niet vol aan, terwijl ik zaterdagnacht voor de laatste keer gekolfd had om 1.00.
    Das toch raar of niet?

8. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Dat hoeft helemaal niet raar te zijn. Je bent pas een week geleden bevallen, dus de borstvoeding is nog op gang aan het komen. Ik had extreem veel productie, dus hoefde 's morgens de wekker niet te zetten; werd wakker van een nat bed, omdat de boel al aan het lekken was. Dát is uitzonderlijk...
    Maar goed uitkolven is belangrijk, omdat juist de achtermelk heel voedzaam is voor je kindje. Ook voorkom je daarmee borstontsteking. Als je het gevoel hebt dat je borsten echt leeg zijn, dan is het goed.
    Maak je geen zorgen, het is voor iedereen anders.

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Jusi, ik had je helemaal nog niet gefeliciteerd... Sorry
    Maar bij Deze:

GEFELICITEERD MET JE ZOON!!!!!!

10. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Mijn kolfapparaat is kapot! :$
    Nu heb ik gisteren om 19.45 voor de laatste keer gekolfd, en nu voel ik harde plekken in mijn borsten. Ik heb ze al geprobeerd weg te masseren, maar het blijft lopen. Ik ga wel proberen mijn kolfapparaat te ruilen, had hem bij Prenatal gekocht, maar ben bang dat ze dat niet doen. Zou ik nu een borstontsteking kunnen krijgen?

11. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Niet meteen hoor! Kun je straks in het ziekenhuis niet even goed uitkolven? Er is daar toch wel ergens een kolfapparaat wat je kunt gebruiken?
    En weet je zeker dat het ding stuk is? Die van mij heeft het ook wel eens begeven. Toen heb ik ieder gaatje wat erin zit even goed uitgeblazen en daarna deed 'ie het weer. Soms loopt er vocht door de slangetjes naar binnen.
    Succes!

12. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ja, ik ga straks in het ziekenhuis goed uitkolven!
    En daarna naar de Prenatal om dat ding proberen te ruilen.. Hopen maar dat ze dat doen!
    En ja, zeker weten of ie het niet meer doet, denk het wel. Ik heb zo'n electrische enkelzijdige van Medela. Het motortje doet het nog wel, maar hij zuigt niet. :(

13. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Heb je echt alles goed gecheckt? Zit het gedeelte dat je tegen je borst houdt goed op het flesje gedraaid? Zit er geen gaatje in het slangetje? Dan zuigt 'ie natuurlijk ook niet...
    En anders proberen te ruilen of in ieder geval kijken of ze 'em kunnen repareren en of je dan een ander kunt lenen ofzo.
    Nogmaals succes!!

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#14 Ons Kleintje, 19 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2009
    hoi Jusi allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!
    medela heeft een goede garantie betreft de kolven en ik heb zelf ook een kolf met kuren gehad, precies wat jij omschreef, en ik kreeg direct een nieuwe kolf mee. ze kunnen de zuigkracht meten met een metertje.
    Wat wij hebben gedaan is in elk geval doorgegaan met kolven tot de uitgerekende datum,, en daarna zijn we begonnen met kunstvoeding erbij geven omdat hij mij begon in te halen. Kolven is loeizwaar als je het fulltime moet doen, het moet inderdaad niet ten koste van alles gaan.
    Maar als je het wel wilt volhouden dan zou ik na het geven van de borstvoeding je borsten leegkolven. zo te lezen is je productie aan het afnemen. Normaalgesproken moet je dagelijks minimaal 7 keer kolven als je je kindje volledig wil voeden. Je zegt dat je kindje na het geven van borstvoeding aan de borst niet verzadigd is dus dat betekend dat je borsten extra geprikkeld moeten worden om meer te maken. want anders bouw je het af. Je kunt op elk moment kiezen om meer te gaan kolven om je productie weer op te voeren.
    Ik heb zelf bijna 5 maanden gekolfd, waarvan 4 maanden minimaal 8 keer per dag. Maar die van mij was dan ook wat vroeger geboren dan die van jou, waardoor ik echt gemotiveerd was om vol te blijven houden.
    Dat je je nog geen moeder voelt is wel logisch, omdat je de kleine nog niet thuis hebt lijkt alles nog wat onwerkelijk. Dat moedergevoel moet nog groeien, en komt echt wel.
    Je kunt gebruik maken van couveuse nazorg van je kraamcentrum, wanneer je kindje thuiskomt. zo heb je toch nog een paar uren (5x3 of 3x5 uren nazorg). Ik krijg de indruk dat je in het ziekenhuis niet veel hulp en informatie krijgt omtrend de borstvoeding, klopt dit? Vraag er om bij de verpleegkundigen.
    sterkte meis!

15. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Jipper, na jouw berichtje heb ik alles nog eens goed nagekeken, en er is een wonder gebeurd! Hij doet het weer. :D
    Wel raar, het enige wat ik nog gedaan heb is een beetje blazen in de motor en dat gedeelte wat op mijn borst moet. :(
    Pff, wat ben ik blij, heb meteen 110 cc gekolfd en in de diepvries gezet. ;) Nu voelen mijn borsten weer normaal aan.

16. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hihi...misschien moet ik maar bij de helpdesk van Medela gaan werken... ;);)
    Fijn dat 'ie het weer doen, dat zal een opgelucht gevoel geven. Kun je straks lekker ontspannen naar je kereltje toe. Geniet van deze dag!!

17. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Jullie een idee hoe ik nu het beste kan afbouwen met borstvoeding zonder ontstekingen te krijgen??

Verder heel goed nieuws! Morgen mag ie mee naar huis! :D:D

Kenji zou vannacht eigenlijk niet meer gevoed worden, omdat ie op 7 voedingen over zou moeten gaan vandaag. Hij zou dan 7 x 55 cc krijgen. Maar afgelopen nacht is ie tóch gekomen en heeft ie gewoon zijn voeding gehad. Vanmorgen heeft ie de 2 voedingen ook op, maar toen ik hem zelf voedde net om 11.30 had ie maar zo'n 30 cc op. :( Toen was ie alweer een dik half uur bezig en was ie hartstikke moe. Ik hoop dat ie het thuis wel goed gaat doen met zijn voeding. ;)
    We moeten het goed in de gaten houden, dat ie voldoende drinkt, en om de 3 uur.
    Pff, ergens wel eng als ie morgen thuis is hoor!

18. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Dat is goed nieuws zeg!! Eindelijk je mannetje thuis morgen en dan lekker genieten met elkaar. Krijg je nog kraamzorg of, zoals OnsKleintje noemde, couveusenazorg? Dat zou wel heel fijn zijn. Misschien dat je dat wat zekerder maakt.

Wat het afbouwen van het kolven betreft; je kunt steeds minder gaan kolven per dag. Ik weet niet hoe vaak je dat nu doet? Dan loopt je productie terug en op den duur produceer je niets meer.

De voedingen thuis zullen vast goed gaan. Raak niet in de stress als hij zijn flesje eens een keer niet helemaal leegdrinkt. Kindjes kunnen heel goed zelf aangeven of ze genoeg hebben. Hou wel in de gaten of hij goed blijft plassen. Is dat zo, dan krijg hij voldoende vocht binnen. Is het niet zo, dan moet je aan de bel trekken.
    Wij waren in het begin heel erg van de structuur. Hielden ook echt vast aan het schema van om de 3 uur voeden. 's Nachts kun je wellicht afwachten wanneer hij komt (zodat je zelf ook nog een beetje aan je slaap toekomt). Als er maar net meer dan 5 uur tussen de voedingen zit.

Ga nu maar lekker genieten van jullie kleine ventje! Het gaat helemaal goedkomen!!

19. mona23

mona23 Niet meer actief

Jusi,

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van Kenji.
    Allereerst, je hoeft je er helemaal niet voor te schamen dat je door de wekker heen slaapt, hallo je bent pas net bevallen en hebt een hele marathon gelopen.
    Bevallen is een top prestatie en het heeft tijd nodig om te herstellen!
    Ik ben bevallen met 34 weken, en onze giel is nu 4 weken thuis.
    In het begin dronk hij ook nog niet alles bij mij, maar een gedeelte uit het flesje of via de sonde. Zijn zuigreflex was nog niet voldoende ontwikkeld. Maar dit is helemaal goed gekomen, toen hij 2 weken was dronk hij alles bij mij, en hoe... Alsof zijn leven er vanaf hangt.
    Maak je hier niet te veel zorgen over, dit komt allemaal goed.

Het moeder gevoel komt vanzelf, dit moest bij mij ook groeien. Ik was onzeker over alles. Drinkt hij wel genoeg, komt hij wel aan. Heeft hij het niet te koud. Langzaam aan gaat dit over, en vertrouw je op jezelf.

Vergeet niet te genieten van alles.
    Veel succes en plezier morgen als kenji naar huis mag.

20. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Jusi,
    gefeliciteerd met je zoon.
    het gaat vast allemaal goed komen als Kenji eenmaal thuis is.
    vaak heb je nog recht op couveuse hulp als je goed verzekerd bent, die vangen je thuis op en leggen je daar ook nog van alles uit ook al leer je in het ziekenhuis ook heel veel.

Esmee is ook tevroeg geboren 36+6 en heb haar maar 3 weken bv kunnen geven, moest het ook afkolven (ze kon de borst niet pakken), ik was er aan de ene kant wel blij om want voelde me net een koe.

of de harde plekken in je borsten temaken heeft met een ontsteking durf ik je niet te zeggen anders als je naar Kenji gaat het daar even vragen en anders naar je huis arts gaan als je het niet vertrouwd.

Deel Deze Pagina