hai meiden ik heb gisteren een suikertestje gedaan bij de verloskundige ik moest om half 5 een drankje nemen en half 6 ben ik geprikt nu bleek mn suikerwaarde 8.1 te zijn (geen idee oft veel te hoog is) zei zei wel dat de waarde iets van 7 moest zijn ze gaat vandaag overleggen met het team en belt mij dan terrug ik moet waarschijnlijk vrijdag een paar uur int ziekenhuis blijven en dan elk uur de waarde meten. als die 2x te hoog is dan word ik overgedragen aant wkz ziekenhuis in utrecht en moet ik daar dus bevallen. ik wilde zooo graag thuis bevallen maarja.. de rede dat ze zo laat pas teste is eigenlijk omdat ze toch vond dat mn buik erg groot is en dat ik veel vruchtwater heb. op de groeiechos was de kleine precies op shema(niet te groot) en ook mijn 1e dochter was een kleintje 2720 verder komt er geen suiker voor in de fam,ik heb geen hoge bmi en ben maar ongeveer 8kilo aangekomen tot nu toe. wie weet of mijn waarde echt te hoog is? of wie heeft er ervaringen mee?? en wie mocht toch thuis bevallen? ik wil gewoon heeel graag rust in de laatste 2 weekjes van mn zwangerschap (ben morgen 38wk) maar ook dat gaat waarschijnlijk niet lukken. alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties... liefs mara
tis wel hoog... maar niet extreem. denk dat ze ook een test moeten doen voor het drankje. hopelijk laten ze het gewoon gaan. als er verder geen aanwijzingen zijn tot. hoop voor je dat je thuis mag bevallen.
hai bedankt voor je reactie ja i had om 4uur wel een snoepje op nog half 5 het drankje van de verlosk ja vrijdag waarschijnlijk ook een keer nuchter prikken ben echt benieuwd en hoop dat ik geen zw schapssuiker heb ben zo bang dat er iets met de kleine is of dat het gevolgen zal hebben etc
Heee meis! Nee het is echt niet zo gevaarlijk voor de kleine hoor...!! Ze willen het dan gewoon extra goed in de gaten blijven houden en controleren alles extra. Heb ook een tijdje in die molen gezeten en weet niet hoe vaak suiker moeten prikken. Bij mij was hij ook te hoog in eerste instantie en daarna met nuchter prikken was het in orde. Als je pas een keer geprikt hebt is het nog erg een momentopname dus ik zou me echt niet te ongerust maken. Tegen mij zeiden ze ook als je echt zw.suiker hebt is dat echt geen ramp, maar dan laten ze je bijvoorbeeld niet tot 42 uit lopen, omdat je kindje dan (misschien) erg groot wordt. En als je een klein beetje op het eten let is het vaak al in orde enzo.... Echt, no Panic!! Groetjes!
Hoi Leyshena, Weet zeker dat je niet erg blij gaat worden van mijn verhaal... Waar ik wel achter ben gekomen is dat per ziekenhuis het protocol zwangerschapsdiabetes anders is. Dus het kan best zijn dat het wkz het heel anders doet dan het ziekenhuis waar ik liep. Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad en mijn hoogste waarde in de hele zwangerschap was 7.9. Het streven hier is dat je als zwanger de suikerwaardes van een niet zwangere hebt. Ik moest vanaf de 28e week om de week komen voor controles. Iedere keer een echo om te zien of onze kleine niet mega groot werd. Ons meisje was zelfs wat aan de kleine kant. Bij de geboorte was ze 2900 gram. Maar ondanks dat is het protocol hier inleiden rond de 38 weken. Omdat bij een zw.diabeet de werking van de placenta na 38 weken snel achteruit gaat. Ik ben met 38 +1 ingeleid en ondanks dat ik maar een lichte vorm had zaten er al flink wat verkalkingen in de placenta. Verder is het risico, als ze je lang laten lopen, dat je een groot kind krijgt en dat de bevalling dus niet natuurlijk gaat lukken omdat je kindje niet meer door je bekken past. Wat voor mij heel erg goed werkte was een koolhydraatspreidend dieet. Je eet dan wat vaker en regelmatig. Dit helpt je suikers reguleren. Ik heb mij hier heel streng aangehouden en ondanks de verwachtingen van de diab.verpleegkundige het met het dieet kunnen doen. Maar als je echt zw.diabetes hebt zit thuis bevallen er niet in. En de dingen die jij noemt zoals bmi, familiare belasting en aankomen in de zwangerschap (ik was maar 6 kilo aangekomen) hebben op zwangerschapsdiabetes wel wat invloed maar het is niet bepalend of je het wel of niet krijgt. Heel veel succes met alles en ik hoop dat je toch kan genieten van het laatste deel van je zwangerschap!! Liefs Dinges En als je nog vragen hebt mag je ze stellen hoor!!!
hai kelly o erg fijn om te horen de verloskundige heeft inmiddels gebeld mag morgen 8:50 prikken nuchter en dan mag ik eten en dan om 10:50 weer en om 15:10 weer dat mag gewoon in de praktijk van de verlosk zelf dus dat scheelt een dagje ziekenhuis ja mijn kleintje was met 34 wk precies op groei met de groeiecho..ik zou 3 groeiechos krijgen maar met 2groeiechos vonden ze het genoeg. dus dan zou het in deze laatste weken enorm gegegroeid moeten zijn ... en wat bedoelje met niet uitlopen tot 42? betekent dat dan dat ze het bv nu al halen?? als blijkt dat ik zw suiker heb? of kijken ze het dan aan tot 40wk? xx
hai dinges oh ik zie je berichtje nu pas sja ze hebben bij mij tot nu toe pas 1x gemete heb gister nog wel de kleine gezien morgen dus echt een curve en dan afwachten op de uitslag wie weet beval ik nog voor de uitslag ... ben niet zooo heeeeel erg bang meer maarja wel ongerust
O en by the way. was je handen voor je bloedprikt. als daar iets van suiker op zit krijg je een afwijkende waarde. Ik had met de 2de bij mijn moeder geprikt. en hij was iets van 11 nog wat of zo.. dus we schrokken beide.. en ik baaaaaaaalde! dus later. weetje. was mijn handen ff en proberen we het nog een keer. toen heel netjes 6,2 of zo pfieuw! was dat een pak van mijn hart! maar idd. nog paar keer prikken eigenlijk moet je ook een voor en na prikken hebben. en dan moet je ook 2 uur na het suikerdrankje prikken. normaliter. hopelijk valt t allemaal mee. maar zeker voor die laatste 2 weken denk ik pffffff.. moet dat nu? je baby heeft nergens last van zou dan alleen groot zijn. maar aangezien dat niet zo is. lekker boeiend dan allemaal. (al hebben je organen het natuurlijk wel iets moeilijker als je zw-schapsdiabetes hebt. dus waarschijnlijk daarom dan de medische indicatie)
Ik weet niet of het hoog is. Maar ik zou denken: als het veiliger is voor je kleintje, gewoon in het ziekenhuis bevallen. (Maar goed, ik vind dat sowieso veiliger). Probeer ondanks dat het anders loopt dan je verwacht, toch nog te genieten van je kleintje in je buik...!
wt een lieve reacties ik heb vanmorgen mn 1e nuchtere prik gehad om 8:50 toen ik thuiskwam mocht ik eten,heb 1 kopje koffie op met 1 lepeltje bruine suiker om 10:50 weer geprikt en straks om 15:10 de laatse prik ze hebben tussedoor mn bloeddruk gemeten omdat ik gisteren heel erg beroerd was bloeddruk was 110 over 70 dus was goed ze hebben het hartje geluisterd van de kleine en aan de buik gevoeld ze lag dus idd heeeeeel erg diep had gistere behoorlijk last van kramp en steken als de kleine nu komt mag ik thuis bevallen omdat ik nog niet overgedragen ben aant ziekenhuis de uitslag van het bloed duurt een halve week! as woensdg heb ik weer controle maar ik vraag wel of ze me willen bellen zodra de uitslag er is...want als je niks hoort is alles goed en ik heb geen zin om in de spanning te zitten en ook geen zin om tot woensdag te wachten dus tjaah tis afwachten ik maak me ook niet zo heel veel zorgen omdat ze eerdr al zeiden dat de kleine goed op groei is maarja je weet nooit hoeveel zo een kleine is aangekomen in 4 wk tijd vanaf mn laatste groeiecho.. afwachten afwachten en afwachten...hoop dat de kleine zich laat zien voor woensdag ahahha
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad, mijn hoogste waarde met de onderzoeken was 7,9. Ik ben ingeleid met 38+6, maar mijn zoon was ook best heel groot. Ze dachten 9 pond, uiteindelijk was hij 4280 gram en 54 cm.
Als het veel te hoog is bellen ze je eerder hoor. Ze laten je echt niet lang lopen met een veel te hoge suiker.
oke fijn te horen ik ben echt zo benieuwd wat de test nu zegt woensdg had ik dus dat glucose drankje genomen 1uur voort prikken en nu vandaag hoefde dat helemaal niet! dus ben vergeten te vrage eigenlijk waarom het niet hoefde..zal het straks even doen haha
update: ik mag dinsdag ochtend bellen voor de uitslag mocht er idd iets zijn en dat mn suiker dus te hoog blijkt te zijn dan word ik gebeld ben erg benieuwd zal nog een lang weekend worden maar kprobeer niet te stressen hoop gewoon dat mn kleine meid snel komt hihihi
waarschijnlijk hebben ze nu je gemiddelde waarde geprikt over de laatste 3mnd. ipv een moment opname. dus vandaar geen suiker drankje.
update: heb net gebeld voor de uitslag van de suikercurve en alles bleek binne de waarde kgeloof 2x 4,1 en 1x 4,3 ofzo maar in ieder geval lekkr thuisbevallen en geen zorgen meer ben zo blij!!!!!
Hallo Mara, Vervelend dat je bloedglucosewaarde verhoogd is nu je zwanger bent. De waarde moet bij niet-zwangeren in elk geval onder de 9 mmol/l blijven (tussen de 4 en 9 mmol/l). Ik kan me voorstellen dat ze bij jou als zwangere extra voorzichtig zijn. Lees verder op kiesBeter.nl - Hoge bloedglucose waarden - Wat merk je van hoge glucosewaarden? en kijk verder ook onder kiesBeter.nl - Zwangerschapsdiabetes. Daarmee zeg ik niet dat je zwangerschapsdiabetes hebt - ik ben een leek -, maar je kunt jezelf informeren over onderzoek en de gang van zaken mocht dit het geval zijn. Dus dit is om jezelf te informeren. Vraag verder vooral aan je behandelaar hoe het zit. Heel veel succes en alle goeds voor jou en je kind! Groet, Hetty van kiesBeter.nl