Je weet wel, de wet en co ;)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tacita, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie bepaalde wettelijke dingen gaan veranderen op het moment dat je een kindje verwacht?
    Gaan jullie een geregistreerd partnerschap aan, stellen jullie een samenlevingscontract op (samen of via notaris) of regelen jullie alleen de wettelijke erkenning / ouderlijk gezag / voogdij?

Wij wonen bijvoorbeeld samen maar hebben nog geen van bovenstaande. Ik weet dat als ik als enige ouderlijk gezag heb totdat hij het kind erkent en bij de rechtbank ouderlijk gezag aanvraagt. En omdat je altijd het risico loopt om beiden te overlijden, word geadviseerd vlak na de geboorte een voogd aan te laten stellen.
    Een en ander verandert dus zeker wel. Maar wat zijn wijze keuzes en wat zijn de gevolgen ervan?

Ik hoor graag hoe andere mensen in dezelfde situatie dit hebben aangepakt!

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Samenlevingscontract en erkennen o.i.d. hoeven wij niet omdat wij getrouwd zijn (al was ik zwanger van de behanger, dan was mijn man nog officieel de vader ;)). Wel laten wij na de geboorte een testament opmaken waarin ook staat wie de zorg over ons kind krijgt als ons iets overkomt. Dat vind ik wel erg belangrijk. Verder verandert er voor ons dus weinig, wettelijk gezien dan. Ik zou bij de notaris gewoon eens vragen wat de mogelijkheden zijn en kijken wat het beste bij jullie past.

3. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja ik ben het testament dus ook inmiddels tegengekomen.
    Ja soms als je aan kinderen wilt beginnen denk je nog niet bij dit alles na, dat begint nu pas (of al :$) te komen. Zag ook dat je via HEMA notarisservice dingen kunt regelen voor 125 per akte. Volgens de vragenlijst zouden we dan idd 3 aktes nodig hebben; 2x testament en samenlevingscontract. Daarmee zouden we volgens mij de belangrijkste dingen (naast aanvragen erkenning en ouderlijk gezag) moeten hebben toch?
    Ik zou me daar beter bij voelen op dit moment dan bij een geregistreerd partnerschap en toch alles goed geregeld hebben...

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ja, volgens mij heb je met een samenlevingscontract en het erkennen de belangrijkste zaken geregeld. Ik weet er niet alles van dus ik zou het nog wel even navragen. Ik vind dat trouwens wel apart, bij de Hema. Voor we het weten kun je straks trouwen tussen de panty's en de rookworst. 😄 In ieder geval veel geluk voor de toekomst!

5. manonniii

manonniii Actief lid

4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Mijn vriend heeft het kindje ongeboren al erkend.
    via de hema een samenlevingscontract en 2 testamenten opgesteld. Heel makkelijk te doen allemaal en de prijs viel reuze mee. We moesten dit toch al doen vanwege ons koophuis maar nu ook voogden en dergelijke aangewezen. Allemaal mooi geregeld voor de kleime geboren is.

6. manonniii

manonniii Actief lid

4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Wij kwamen door het via de hema te doen uit bij het beste en grootste notarissenkantoor in de buurt terecht. Hema bemiddeld alleen

7. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Een voogd is niet perse verplicht. Wij laten dat bewust nog niet opnemen, omdat we niet zouden weten wie we daarvoor moeten aanstellen. Als wij vroeg komen te overlijden zijn opa's en oma's nog wel een optie, maar als opa's en oma's ouder zijn en 't kind in de puberfase, past het dan nog?

Wel laten wij een samenlevingscontract opstellen, maar dat is ook omdat mn vriend in maatschap zit in bedrijf. Ik laat geen testament opmaken van mijn geld. Ik heb nog een studieschuld en die is groter dan mijn vermogen. Dus dan is het niet erg zinnig. Pas als de studieschuld minder word en mijn vermogen meer.. dan laat ik een testament opstellen. Is sowieso handig om jezelf te verplichten dit 1x per zoveel jaar weer bij te laten stellen. Er verandert vaak een hoop.

8. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Wij gaan een geregistreerd partnerschap doen.
    Alles is daarmee in 1x keer geregeld.
    Hij hoeft het kind niet meer te erkennen en de notari blijft ook uit zicht.

We doen het zo omdat het gratis is omdat we vinden dat we het geld nu wel beter kunnen gebruiken.
    Echt trouwen willen we later nog eens doen maar voor nu is het belangrijk dat alles voor het kindje geregeld is.

Vind het altijd makkelijk gezegd dat je dan net zo goed kan trouwen want het hoeft niet zoveel te kosten.
    Nee dat hoeft niet maar even een jurk, pak, etentje, klein feestje etc. kost uiteindelijk alsnog best veel geld.

Wij gaan dat nu gebruiken om het huis uit te bouwen zodat de kleine een mooie plek kan krijgen met de box wat later een speelhoek word.
    En we gaan een mooie tuin aanleggen.
    Met 25 meter diep en 8 meter breed gaat dat nog genoeg kosten.

Trouwen komt later wel :)
    Mag de kleine de ringen brengen haha.

9. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Wij hadden al een samenlevingscontract en testament voordat de kleine er was. Tijdens de zwangerschap heeft mijn vriend onze dochter erkend en na de bevalling het ouderlijk gezag aangevraagd. Toen ook de testamenten aangepast en een voogd aangesteld.
    Vind het voor mezelf en voor mijn dochter belangrijk te weten dat alles op papier staat en goed geregeld is mocht er wat gebeuren.

10. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wel fijn om te weten dat meerdere dames hier het op (nagenoeg) dezelfde manier hebben aangepakt als ik nu in mijn hoofd heb! En dat ik wat meer hoor over wat de Hema doet! Geeft me toch het vertrouwen dat ik het redelijk uitgezocht en op een rijtje heb :)
    Weer een opluchting in deze spannende tijd, want wat komt er al meteen veel op je af :$

11. cetje

cetje Niet meer actief

Wij zitten in hetzelfde schuitje! Wilden eigenlijk voor GP gaan, maar dat lijkt toch teveel 'gedoe' voor wanneer je het om wil laten zetten naar een huwelijk. Nu zomaar trouwen 'om het maar geregeld te hebben' vinden we ook niet echt leuk...

Dus inderdaad samenlevingscontract en testamenten.

@NiHeJa: Als je samen een woning hebt gekocht en je bent niet getrouwd of GP van elkaar, ben je NIET elkaars erfgenaam.

Dat betekent dat als jij overlijdt, je ouders jouw helft van het huis erven. Daarom interessant om wel een testament op te maken, zodat je vriend en jij elkaars erfgenaam kunnen worden.

12. Laari26

Laari26 Bekend lid

11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Wij hebben het kindje eerst erkend en doen nu alsnog geregistreerd partnerschap.
    ze gaven ons bij de vk het advies om voor de 24e week een van de 2 geregeld te hebben mocht het kindje onverwachts te vroeg komen.
    Nu stond ons geregistreerd partnerschap pas in de 30 zwangerschapsweek gepland dus vandaar dat we alsnog het kindje hebben erkend.
    Beter teveel dan te weinig. :)

Verder doen wij geregistreerd partnerschap om gewoon voor die kleine alles geregeld te hebben. Is eigenlijk hetzelfde als trouwen. Maar als we trouwen willen we dat ook wel echt met jurk en feest enzo doen. Dit heeft voor ons minder emotionele waarde :) alleen maar door de naam :p

13. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Wij zijn ook samenwonend en bijna drie kinderen.
    Vorig jaar naar de notaris geweest voor informatie.
    Kindjes zijn erkend door partner.

Maar een samenlevingscontract is alleen voor de inboedel en dergelijke.. Dus dan heb je nog steeds niks voor je kinderen geregeld.
    Hetzelfde geldt voor een geregistreerd partnerschap.
    Ook dan is het alleen voor elkaar geregeld maar niet voor jullie kinderen. Dit moet je dan alsnog apart doen door middel van een testament.

Notaris legde uit dat het goedkoopste middel was om even snel op maandag naar het stadhuis te gaan is om dan te trouwen.
    Of een testament en aanverwante te laten opstellen
    Kosten waren hiervan rond 800 Euro. Pfff duur grapje

Hier wachten we even tot de derde geboren is, om te kijken wat we gaan doen.

14. samaa

samaa Niet meer actief

Wij hebben al een samenlevingscontract sinds wij een huis hebben gekocht. De notaris gaf destijds wel aan , dat wanneer er kinderen komen, je hiernaast nog een testament op zal moeten maken, aangezien in een samenlevingscontract niets is vastgelegd over het kind.
    Mijn vriend heeft vruchterkenning gedaan, na de geboorte vraagt hij het gezag aan via de rechtbank.
    we willen nog wel trouwen, aangezien je dan alles goed geregeld hebt voor je kind, maar dat komt later dit jaar of volgend jaar wel een keer.

15. zeeuwse

zeeuwse Actief lid

3 mei 2013
    328
    0
    0
    Op het moment dat wij besloten om er voor te gaan, hebben we ook gelijk besloten om te trouwen. Er veranderde weinig omdat in het samenlevingscontract precies hetzelfde stond.
    Maar ook omdat het geen moetje is dan, ik dezelfde naam heb als de kleine en het erkennen enzo niet nodig is.

We hebben beide een testament op de langstlevende waar gelijk al de rechten e.d. voor nageslacht in is opgenomen.

Het enige wat we moeten doen is kijken of we de voogd regelen via het testament of op de gratis manier via het gezagsregister.
    Het laatste is vrij makkelijk te regelen via de site van rechtspraak en met de Digid. Je ontvangt een afschrift thuis van de registratie en kan dat evt bij een testament bewaren.

Weten jullie ook al wie jullie het voogdij willen geven als er iets met jullie gebeurt?

16. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Heb je er bij stilgestaan dat als je geen testament opstelt en jij mocht komen te overlijden, dat je vriend dan niet jouw erfgenaam is?

17. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ja. Maar dat is in ons geval ook niet interessant. Dat komt later wel, als mijn financiële situatie zich wijzigt. Dan laat ik t ook aanpassen. Bovendien erf ik ook niks van hem. Ik krijg alleen geld om ons kind op te voeden.

18. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Wij zijn getroudgetrouwd met 25 weken. :)

En vanwege huwelijkse voorwaarden ook een testament laten aanmaken.

Liefs,

19. Maantje555

Maantje555 Niet meer actief

Wij willen precies hetzelfde doen :) we hebben met 21 weken het kindje erkend, inderdaad op aanraden van de VK ivm te vroeg kunnen bevallen.. En de aangifte van het GP staat over 6 weken gepland. Dan ben ik ook bijna 30 weken. Wij willen ook trouwen maar pas als we het geld hiervoor hebben. Het idee is tenslotte dat je maar een keer trouwt dus dan wil ik het goed doen en niet alles heel goedkoop en snel moeten regelen ivm kindje.. Helaas was het bij ons niet meer gratis te doen. Het hele jaar zit al vol, dus mogen er mensen hier zijn die weten waar je alsnog gratis GP aan kunt gaan in de omgeving van den haag dan horen we dat graag!

20. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Geregistreerd partnerschap is niet hetzelfde als trouwen. dat geldt alleen zonder kinderen.
    Voor de kinderen zal je nog steeds apart een testament moeten laten maken. Er is voor hun nog steeds niks geregeld mocht een van de twee ouders komen te overlijden. Ivm overlijden, voogdij enz...

Deel Deze Pagina