Wie van jullie heeft op 40-jarige leeftijd of ouder een combinatietest gehad? Ik ben benieuwd naar jullie uitslag hiervan? En was het uiteindelijk goed? Ik ga ook over 2 weken en vind het erg spannend allemaal en heb nog geen idee welke grens ik wil hanteren voor een evt. punctie, weet sowieso niet of ik die wel wil, maar zou zo fijn zijn als de uitslag al een mooi percentage aangeeft.
hoi, ik heb op 38 jarige leeftijd de combitest laten doen en de uitslag was niet goed. de nekplooi was goed maar mijn bloedwaardes niet waardoor ik een uitslag had van 1:5! we hebben 3 weken in de stress gezeten voor de vwp en de uitslag ervan. het was gelukkig alles goed en we hebben een gezonde dochter gekregen! nu ben ik weer zwanger en word as maandag 41 jaar,maar laat geen combitest meer doen maar wel direct een vwp. het is natuurlijk de vraag of een kindje met bv down sowieso welkom is,dan zou ik verder geen stappen ondernemen want het is slechts een kansberekening!
Hier ook een kans van 1:5 gehad, maar dit was puur op de enorm verdikte nekplooi !! ( uiteindelijk 6.7 mm ) met 13 weken. Ik was toen 36 jaar. Is uiteindelijk gevolgd door vlokkentest, chromosomen waren goed, maar hartje is gestopt. Nu gaan we toch weer voor de combi-test.........als er een gunstige uitslag uitkomt, laten we geen verdere onderzoeken doen .
dankjewel cindy, fijn dat het allemaal goed is gekomen. Heb ook erg getwijfeld hoor, maar we doen het wel en waarsch verder geen stappen, maar meer om te weten wat de toekomst brengt. Zou heel bang zijn voor miskraam na VWP, omdat de kans best reëel is. Mamma2boys, wat erg sneu om te lezen............ maar wel heel fijn dat je weer zwanger bent. Had je nu niet zoiets van, laat die hele test maar zitten en we zien wel? Heb jij een grens in je hoofd? Probeer ik ook steeds te bedenken, als de kans zus of zo is, dat vind ik het wel of niet goed, maar best rottig hoor
Ik heb 3 gezonde kids ! Zijn we al erg rijk mee. Wilde nooit onderzoeken en ook nooit gedaan, maar nu was deze nekplooi zo overduidelijk dik, kans van 1:5, kans dat het een niet levens vatbare chromosoom afwijking zou kunnen zijn, was groot !! Dus eigenlijk hadden we geen keuze meer, ik wilde meteen zo'n vlokkentest. Je gaat ineens heel anders denken , als je er ècht mee te maken krijgt, je probeert je gezin voor te stellen, met evt. een kindje met Down...........of wat doe je met een niet levensvatbare chromosoom afwijking........ik persoonlijk zou dan de zwangerschap af willen breken en niet daarachter komen tijdens of na de bevalling , snappie ? Dus ja dit keer gaan wij er weer voor, ook al vind ik het doodeng !!
Dat wilde ik net zeggen, want boven een bepaalde leeftijd mag je inderdaad direct voor punctie of vlokkentest. Alhoewel wij er nu net zo over denken als jij hoor, maar helaas het is maar een kansberekening en zekerheid krijg je helaas alleen bij de onderzoeken die ook een grotere kans op een miskraam hebben. Nou ja, we zullen zien..... wanneer ga jij?
ik ben 33 en de uitslag van mijn combinatietest is 1:50. Vlokkentest vandaag gehad en dinsdag de uitslag. Het zijn slopende dagen....slopende dagen, dit had ik van te voren niet kunnen bedenken....wij willen zekerheid, maar als het Down is, weten we niet wat we doen... ik heb het voorgevoel dat de uitslag niet goed is, dat we een downkindje krijgen....of verwachten. nekplooi was goed, 2,4mm. t zijn puur de bloedwaarden....dat maakt me bang.
Jee Petra, wat een angst..........en ja dat vreselijke afwachten !! De onzekerheid vond ik ook heel erg.............terwijl je de uitslag nog '' redelijk snel '' krijgt ! 1 op 50 is wel nog altijd 49 gezonde baby's he !! Positief blijven denken !! Sneeuw : Ik ben a.s. dinsdag 10 wk. dan bloed prikken ik denk zo 2 weken later de uitslag ? en jij ?
Och, petra, wat een nare weken............pffffffffffffff. Toch zie ik wel vaker dat als de bloedwaarde iets afwijkt, het toch iets gunstiger kan zijn, dan wanneer de nekplooi niet direct goed is. Niet dat ik je teveel hoop wil geven, maar er is nog een goede kans hoor. Wel heel slopend, kan ik me heel goed voorstellen. Waarom heb je trouwens gekozen voor vlokkentest ipv vwp? Heel veel sterkte meid. Ik ga vlgd week bloedprikken en 2 weken later de nekplooimeting, dus ben benieuwd. Merk dat ik er toch best veel mee bezig ben eigenlijk.
vlokkentest kon nog net (ben vandaag 14wkn) voor een vruchtwaterpuntie zou ik nog 2 tot 3 weken moeten wachten en dan nog een week op de uitslag......
Wij hebben toen ook de vlokkentest gedaan, doordat die '' snel '' kon en inderdaad we moesten wachten op de Vwp. Hoe is het gegaan bij jou ? Ik vond het wel heel '' eng '' meer het risico gedeelte.
Och meiden, dat lijkt me ook eng hoor, wat het lijkt me echt zooooooooo erg als je wel een miskraam krijgt en achteraf hoort, dat je kindje gezond was. Ik lees regelmatig dat dat riscico best groot is, maar gelukkig ken ik niemand bij wie dat is overkomen.........
Ik heb met 39 jaar een combinatietest gedaan. De uitslag was 1:5000, erg goed dus en ook geen vervolgtest gedaan. Bij mijn eerste zwangerschap waren we wat laat met de combinatietest, dus toen hebben we ook een vlokkentest gedaan, voordat we de uitslag van de combinatietest hadden. De uitslag van de combinatietest was toen wat minder gunstig (1:300 of zo), maar de uitslag van de vlokkentest viel gelukkig wel goed uit. Ik was toen trouwens 37 jaar. Succes!
vlokkentest is natuurlijk een ingreep met kansen op een miskraam, maar bij ons is de kans op Down groter dan een miskraam...ik heb hier niet over hoeven twijfelen: de vlokkentets moest gebeurne. het deed geen pijn, maar was emotioneel heel heel zwaar voor mij. Lig je daar op die bank, ik heb mijn ogen dicht gedaan en me gefocuust op ademhaling...halverwege barste ik in tranen uit maar heb het aardig rustig kunnen houden tot de gyn.klaar was.... ik zit nu per uur er verschillend in: nu ben ik positief....maar vanochtend en gisteravond was het allemaal negatief....erg lastig, je kan aan niets anders denken en alle nodige afleiding is welkom.
Petra ; wij hadden toen 1/5............ Ik ken je angst, en onzekerheid.........maar had ook zeker mijn positieve momenten. Wanneer krijg je de uitslag ?
we krijgen dinsdag de uitslag. ik heb die hele dag een training...vreselijk...haha...hopen dat het boeiend genoeg is en de tijd voorbij vliegt. Ik verwacht nl pas na 13:00 u het telefoontje...tuurlijk kunnen ze ook in de ochtend bellen, maar daar wil ik niet vanuit gaan. Na 13:00 u... ga ook dinsdagochtend de groep vertellen dat ik een belangrijk telefoontje verwacht en ik dan even weg zal lopen. daar doen ze het maar mee. maandagavond hoorde we het nieuws....dinsdag ben ik gaan werken en dat ging met vlagen wel prima. Woensdag vrije dag, donderdag vlokkentest en vandaag een rust dag...maandag gelukkig weer werken...pff....er zullen veel vragen van collega's komen, want ik het niet het echte verhaal verteld...heb gezegd dat ik een bloeding heb gehad en rust moest houden. is dat slecht?
Tuurlijk is dat niet slecht ! Als jij het liever nog even voor je wil houden totdat je zelf misschien duidelijkheid hebt ? Is daar toch niks mis mee ? Dat snappen ze straks echt wel ! Hier weet ook niemand nog dat ik zwanger ben, juist omdat vorige keer iedereen wist dat het '' mis was ''.............wil ik nu eerst zekerheid ! Heb geen zin in weer 100x hetzelfde verhaal te moeten vertellen !!
Ha Sneeuw, Op 38-jarige leeftijd kans van 1: 1196 (nekplooi 1,7 mm) en een kerngezonde zoon. Nu op 40-jarige leeftijd kans van 1:96 (nekplooi 2,5 mm). Dat was even goed schrikken. Aan de andere kant een nekplooi <3 mm is ok en puur op basis van mijn leeftijd zou de kans 1:73 zijn, dus blijkbaar hebben mijn bloedwaardes de kansberekening in positieve zin beïnvloed. Echter, de grens voor verder onderzoek is 1:200, daar zitten we dus flink boven. De echoscopiste noemde onze uitslag dubieus. Het is nu eenmaal zo dat bij de combinatietest de factor leeftijd het zwaarst meetelt van alledrie. Aan de andere kant betekent de uitslag 1:96 dat er 95 kindjes gezond geboren worden. Gezien ons verleden (6 mk/ma) hebben wij vóóraf al besloten geen vlokkentest of vwp te laten doen. Ons kindje is hoe dan ook welkom. Succes over 2 weken !