Onze dochter "flipt" elke dag . Help wat is dit. Zou ze iets hebben ?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jongmama, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Lees je eens in in strong willed hsp kinderen. Denk dat je veel herkenning vind Welk gedrag is kenmerkend voor een hooggevoelig & strong-willed kind? - Gevoeligheid Grootbrengen

Wij zijn er toevallig achter gekomen dat mijn dochter hooggevoelig is (toch leuk een buurvrouw van opa en oma die dit soort dingen feilloos 'leest' en dit je mededeelt :D) , daarbij heeft ze een heel sterk karakter en die combi explodeert soms.

Wat ik ook merk is dat ze zich dan heel makkelijk voed met onze gevoelens waardoor het inderdaad alleen maar erger wordt en ze er niet meer uitkomt.

gisteren nog weer een explosie gehad, ze was hier aan het spelen met haar vriendinnetje toen er in eens een meisje uit hun klas voor de deur stond. (meisje woont niet bij ons in de wijk dus dit was niet te verwachten voor ons ) Omdat het wat motte het kind binnen gelaten, die ging meteen zitten, pakte ook strijkkralen en deed mee. Nou madammeke flipte helemaal huilen en gillen en schreeuwen, ze wilde dit niet en ze moest weg. Eerst nog met zijn allen wat gedronken en een koekje gegeten maar ze hield niet op. Uiteindelijk na een kwartier toch het meisje maar naar huis gestuurd en toen keerde de rust weer terug.

Ik heb dus weer een giga les gehad, de volgende keer gewoon mijn dochter naar de deur laten gaan en haar dit zelf op laten lossen. Ik ben duidelijk ver over haar grenzen heen gegaan.

2. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien krijg je nu wel dubbel advies.. Heb je wel eens je zorgen uitgesproken naar je dochter toe als zij zelf rustig is? Overdag, als jullie even alleen zijn? Ze is oud genoeg om misschien te kunnen vertellen wat er in haar omgaat. Ik zou dan vooral benoemen dat je haar wilt helpen, dat jij en je man er voor haar zijn en dat je zorgen maakt.Wie weet wat het kunnen opleveren, baat het niet dan schaadt het in ieder geval niet..

3. vreeswijk

vreeswijk Actief lid

26 mrt 2009
    228
    2
    18
    Best herkenbaar, je verhaal. De kleutertijd van onze oudste dochter was niet heel gezellig. Het 'ongeordende' van de kleuterklassen en de drukte die daarbij komt kijken paste helemaal niet bij haar. Op school was ze voorbeeldig, maar thuis niet;)
    Ze houdt van rust en overzicht, wat in groep 3 meer kwam. Ook kon ze toen eindelijk lezen en echt leren, waar ze erg van houdt.
    Wel blijft dat ze faalangstig is. Daar heeft ze ook een soort van training voor gehad.
    Wat ik duidelijk merk is dat hoe onrustiger het in de klas is en meer moe ze wordt, hoe drukker ze wordt, met bijbehorende buien...
    Het belangrijkste is bij haar: ontprikkelen! Niet te veel filmpjes kijken, niet teveel vriendinnetjes die komen spelen en de weekenden rustig houden. Luistercd's luisteren helpt haar erg om te ontprikkelen of lekker op haar kamer lezen of knutselen.
    Ze moet ook erg wennen aan nieuwe situaties. Als iemand komt logeren of als we ergens op visite gaan bijv.
    Hetgene wat ik geleerd heb afgelopen jaren: accepteren dat ze zo is en dat ook tegen haar zeggen en dat ook respecteren.

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mee eens. Ik snap ook de huivering tegen stempels niet, maar dat komt misschien ook wel omdat ik zelf een kind met een "stempel" heb. Ik vind het een naar woord.

TS: ik zou een doorverwijzing vragen naar een jeugdpsycholoog om te kijken waar haar gedrag vandaan komt. Je geeft aan dat ze perfectionistisch is. Dit kan een oorzaak zijn van haar gedrag, maar wellicht zit er meer achter. En misschien zit er niks achter maar is ze temperamentvol. Hoe dan ook, het lijkt me voor haar en jullie fijn om hulp te zoeken. In ieder geval zodat jullie met elkaar kunnen leren hoe ermee om te gaan.

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ok ik ken je dochter niet. Maar jij hebt een meisje binnen gelaten die door de regen naar jullie toe kwam om te spelen. Natuurlijk laat je haar even binnen. En los van wat je dochter mankeert....jou dochter mag toch ook leren en begrijpen dat dit de goede wijze is om met een onverwachte situatie om te gaan. Leven zit vol onverwachte situaties waar je mee moet leren omgaan. Dus huh? Jij bent ver over je dochter haar grenzen heen gegaan? Nee je dochter heeft jou hulp en ondersteuning nodig om te leren omgaan met een onverwachte situatie. En ja, ik weet wel waar ik het over heb......

Deel Deze Pagina