Hoii, Wat vervelend! Ik had ook een mannetje wat constant bij mij wilde zijn en dat erg onrustig sliep.. Ik werd eerlijk gezegd alleen maar heel onzeker van mensen die over ene 'ritme' begonnen omdat dat met bv inderdaad gewoon heel lastig is. En zelfs als je dan een ritme wilde doen, zoals slapen-spelen-eten-knuffelen, dan liep dat weer helemaal mis doordat hij al heel moe was ofzo.. Wat bij mij enorm geholpen heeft is de draagdoek, overdag in de draagdoek lekker bij mama (en je kunt veel doen!) en 's nachts in zijn eigen bedje. Hij sliep daar al iets beter door. Ook zijn we met een maand begonnen met inbakeren met de paccodoek, overdag en 's nachts. Hierdoor sliep hij ook iets langer. Als ik ging douchen legde ik hem op het aankleedkussen erbij, zodat hij me kon zien, daardoor bleef hij meestal rustig. En daarnaast, voel je niet te schuldig over het geven van een speen, die hebben ze vanzelf minder nodig, wanneer het helpt, vooral geven! (Ik weet niet of je dit hebt trouwens hoor) Boaz is nu bijna 7 maanden en heeft hem alleen nog in bed Boaz heeft tot 2 maanden op 8 voedingen gezeten(de eerste maand volgens mij 11/12, en tot 3 maanden wel op 6 ofzo. Ik moest er ook 2/3 keer per nacht uit maar ik probeerde het niet te rekken ofzo. Op een gegeven moment werd hij wakker, gaf ik voeding, en ging hij weer slapen, kost veel minder moeite dan rekken (weet ook niet of je dit doet) Heel veel sterkte ermee, en het gaat écht vanzelf over!
Hoi trees, even over voeden op verzoek, de eerste maanden zijn meestal heel wisselend en is geen enkele dag hetzelfde, na een poos krijg je vanzelf een ritme. Wat je verder nog kunt doen is altijd dezelfde volgorde aanhouden voor je kindje. Iemand zei me ooit: het ritme bij een baby volgens S-E-K-S: slapen, eten, knuffelen, spelen, en dan weer slapen. Altijd hetzelfde, dan is het op den duur heel duidelijk voor je kindje. Succes!
Ik heb toen Lisa 1 maand was ook zo'n topic geopend. Lisa wilde alleen maar bij me liggen, verder krijste ze alles bij elkaar, in de kinderwagen, in de maxicosi. Niet altijd (maxicosi wel), maar wel vaak. Ik ben toen goed op haar gaan letten en ze slikte heel vaak en had haar hoofd vaak helemaal achterover en trok rare gezichten. Vanaf de kraamweek spuugde ze af en toe met bogen (2 keer per week ofzo). Ik kreeg toen ook adviezen van veel bij me houden (deed ik al, ook al heb ik Eva ook, ging eigenlijk best prima) en dat het niet gek is dat zo'n kleintje bij je wil zijn. Dat is ook zo, maar er waren dus meer dingen aan de hand (het slikken enzo), dus hou dat goed in de gaten. Hier is het dus verborgen reflux, eerst nutriton gebruikt, toen medicijnen erbij en het ging nog steeds niet denderend. Door een virusje zit ze nu met een sonde en heb ik een heel ander kind. Succes!
Regelmaat hebben we hier nooit echt gehad. Lisa gaat naar bed als ze moe is, ook al is ze net een half uur wakker. En soms is ze opeens 2 uur achter elkaar wakker. We doen maar wat, kijken naar ons kind en ze doet het er prima op! Maar er zijn ook kindjes die wat meer regelmaat nodig hebben en bij wie het ook werkt. Lisa slaapt de ene keer een uurtje, maar soms ook 5 uur en daar zit je dan met je regelmaat (nu hoeft Lisa ook niet wakker te zijn om een voeding te krijgen, dat scheelt)
Vannacht heeft ze bijna drie uur lang in haar eigen bedje gelegen. Ik heb haar in slaap gekregen door aan drie kwartier aan mijn vinger te laten sabbelen (speentje spuugt ze uit). Daarna toch weer huilen en heb haar uiteindelijk weer op mijn buik laten slapen. Ik wikkel dan haar lakentje om ons heen zodat ze er niet af kan vallen of onder het laken kan komen, maar het blijft toch eng. Aan de andere kant voelt het wel erg natuurlijk en kan ik me niet voorstellen dat ik me om zou draaien in mijn slaap. Het blijft tot nu toe de enige manier om haar goed te laten slapen. Ook weer geprobeerd om haar naast me te laten slapen in bed, maar ze wil echt fysiek contact. Verder begin ik me toch zorgen te maken over het spugen. Ze spuugt geen grote hoeveelheden, maar wel vaak. Gisteren na de voeding bijv. 6 keer. Ook is ze regemaltig aan het kokken. Soort kokhalzen, maar dan komt er niks. Ze lijkt het dan weer in te slikken?! Is dat normaal? We proberen nu ook qua activiteiten er regelmaat in te krijgen en een duidelijk onderscheid tussen dag en nacht te krijgen. Ik heb nu maar lekker luid de radio aan met vrolijke zomermuziekjes. Ik vind de tip van het aankleedkussen tijdens het douchen ook wel een goede. Als ze in de buurt ligt en ik blijf tegen haar praten kan ze wel een kwartiertje alleen liggen. Tijd genoeg voor een douche! Oh hoe zit het met dragen in een draagdoek met deze tropische temperaturen? Zat te denken om een zomerdoek te bestellen (wilde ik toch al), maar is dit nu ook niet te warm?
Dit klinkt heel erg als (verborgen) reflux! Irem heeft dit ook. Google de symptomen maar eens. En dan zou ik echt zo snel mogelijk een afspraak met de huisarts maken voor medicijnen en/of een doorverwijzing naar de kinderarts. Eventueel kun je zelf eerst aan de slag gaan met Nutriton (johannesbroodpitmeel) maar met borstvoeding is dit wel een heel geknoei. Echt niet te lang mee wachten want als het reflux is raakt haar slokdarm steeds geirriteerder, en dat gaat steeds meer pijn doen en dat helpt ook niet mee voor het slapen. Als je ´durft´, zou je ook eens kunnen proberen je dochtertje op haar buik te laten slapen. Dat werkte bij Irem heel goed, reflux kinderen liggen vaak niet graag op hun rug. Je zou het overdag eens kunnen doen zodat je haar in de gaten kunt houden.
Ik ga het vanmiddag meteen vragen op het cb en morgen eventueel afspraak maken bij de ha. Met name dat 'herkauwen' doet ze heel vaak en vooral als ze op haar rug ligt. Zoals ik al schreef slaapt ze alleen goed als ze met haar buik op mijn buik ligt. Ik dacht dat het vooral met contact heeft te maken, maar misschien slaapt ze dan goed doordat ze dan op haar buik ligt. Iemand schreef het al eerder (weet even niet meer wie), maar het is sowieso wel een goed idee om medische oorzaken uit te sluiten.
Een linnen draagdoek is lekker fris, makkelijk te knopen en vangt zweet redelijk goed op. Een zijden draagdoek is nog frisser maar moeilijker te knopen en dus niet zo geschikt voor een 'beginner'. Las hier ergens dat een mei-tai héél geschikt is voor bij tropische temperaturen. Heb er recent zelf één besteld dus kan je nog geen ervaringen geven. Over het spugen en kokken: mijn zoontje heeft dit ook een periode gehad. Ben met hem bij de KA geweest en hij moest medicatie nemen. Heb dit dan zelf stilletjes afgebouwd en hij heeft er gelukkig nu geen last meer van. Wat je zelf al kan doen; jullie bed/wiegje/box schuin zetten, haar na de voeding toch wel een half uurtje rechtop houden (is draagdoek natuurlijk ook wel weer makkelijk ), een zijligkussen vond ik geruststellender dan op de rug slapen en mijn zoontje sliep zo ook héél graag maar dat is wat moeilijker als ze op je buik ligt (kan je misschien in de kinderwagen, box,...gebruiken). Ik begrijp heel goed dat je toch wat ongerust bent over het samen slapen. Ik was in het begin ook erg bang, mijn man net niet en die sliep dus met ons zoontje op zijn buik. Stilaan wende het voor mij ook en nu slaapt die van ons nog elke nacht tussen ons. Hij begint in zijn wiegje en na zijn eerste nacht- of ochtendvoeding valt hij bij mij aan de borst in slaap en ik ook dus... Toen onze zoon niet meer persé op onze buik wilde slapen, lag hij tussen onze hoofdkussens in zodat we zeker niet op hem konden rollen met ons lichaam en hij ook niet onder het deken terecht kon komen. En ik geloof ook dat een gezonde persoon (dus niet drinken, drugs gebruiken, slaapmedicatie,...) niet op zijn kindje gaat liggen. Je 'voelt' dit gewoon aan...
Nou dat was bij ons precies hetzelfde. Irem sliep op een gegeven moment alleen nog bij ons, dacht ook dat het was omdat ze niet alleen wilde liggen, maar het was toch meer het buikslapen. Overigens, sinds haar reflux onder controle is en sinds haar ziekenhuisopname slaapt ze weer gewoon op haar rug, gelukkig. Vooral ´s nachts vind ik het toch geen rustig idee als ze op haar buik zou slapen, ook al kan ze vanaf de geboorte al prima haar hoofd omdraaien. Ik lig toch rustiger als ik weet dat ze op haar rug ligt. Dat sowieso! Ik raad je echt aan zodra je merkt dat je ha je niet serieus genoeg neemt of het afdoet als ´dat hoort bij de eerste 3 maanden´ (mijn ha presteerde het om dat tot 4 afspraken toe maar te blijven zeggen) meteen te vragen om een doorverwijzing naar de ka. Irem heeft wekenlang onnodig pijn gehad omdat het zo lang duurde voor ik naar de ka ´mocht´.
Lisa sliep dus ook haast niet overdag (alleen op mijn buik), mijn vriend kwam er toen mee dat ze op haar buik misschien wel zou slapen in de wieg/kinderwagen, omdat ze bij mij ook altijd op haar buik lag. Daar wilde ik eerst niet aan, maar toch maar geprobeerd en ze sliep eigenlijk meteen, toen ging het meteen veel beter. Het is in het begin heel eng, maar het went . En Lisa is altijd al erg sterk geweest, dus dat vertrouwen was er wel. Ik dacht trouwens ook eerst dat ze zo goed sliep omdat ze bij mij lag, maar dat was dus meer omdat ze op haar buik lag dan. Maar ik vind het dus erg als reflux klinken, ik zou zeggen, volg het advies van Eylem
En inderdaad op je strepen gaan staan, want een beetje onrust/huilen hoort er wel bij, maar als je het idee hebt dat er iets anders is, dan is dat er over het algemeen ook wel, je moedergevoel klopt meestal wel. Gelukkig werd ik wel snel serieus genomen (ik heb het alleen zelf te lang afgewacht) en ik ben blij dat ik Eylem heb aangemoedigd om op haar strepen te staan
Bij ons ging het hetzelfde de 1e 5 weken. Advies, lekker doen waar jij je goed bij voelt. Bij je in bed laten slapen, gewoon doen als ze dan goed slaapt, dan pak je toch je nachtrust die je zo hard nodig hebt. Advies van consultatiedame (ja, echt!!), op het aankleedkussen tussen jullie hoofdkussens in leggen, de baby komt dan nooit in de verdrukking en kan ook niet gaan spoken door het bed heen. Het beviel mij prima, ik had een oogje op haar en als ze honger had kon ik haar zo aanleggen. Met 5 weken weer hernieuwde pogingen gedaan om haar in haar eigen bedje te leggen en dat ging toen gelijk prima. Half 12 het bed in en de 1e week nog tussen 3 en 4 wakker en dat is nu al tussen 5 en 6. Dan slokje drinken en of eigen bedje weer in of ze blijft bij mij in bed liggen omdat papa toch om kwart over 6 op staat. Overdag slaapt mevrouw gewoon buiten of beneden in de kinderwagen, het is er warm genoeg voor. Geen geworstel met naar bed brengen hoor, leg het lekker dicht bij je weg. Advies was bij ons, wakker in bed leggen. Nou dat werkt niet dan ging ze juist huilen. Slapend wegleggen werkt ook niet want als ze wakker worden weten ze niet waar ze zijn en heb je meer werk met troosten. Tegen de tijd dat ze gaan gapen, wegzakken en in de ogen wrijven in bed leggen, vast ritueel aanhouden (bijvoorbeeld weltrusten zeggen en muziekje aan), ernaast blijven zitten even lekker over het hoofdje wrijven om gerust te stellen en zodra ze wegzakt, wegwezen . De eerste paar keer duurt het wat langer voordat ze slapen, maar daarna wordt het echt makkelijker, ook s'nachts. Sterkte!
Herkenbaar Trees... Hier was de eerste maand ook zo. Ik wist echt niet wat er met mijn ventje aan de hand was. Ik wist ook nooit of ie nou weer de borst wilde of dat er wat anders aan de hand was. Dus legde ik hem maar weer aan. Maar dat werkte ook niet. Dus toen ging ik toch maar voeden volgens een schema, maar dat was het ook niet. Mijn zoontje kreunde de hele dag door, sliep praktisch niet op wat hazenslaapjes na (ook 's nachts). Ik was constant bezig om hem in slaap te krijgen of hem te voeden. Hier trouwens ook een spuugkindje, wel met grote golven. Maar dat bleek in eerste instantie niet het probleem. De voeding bleek het probleem; het CB gaf als tip om eens voedingen te gaan kolven en het met de fles te geven om te kijken wat dat zou doen (in eerste instantie niet om dit te blijven doen, maar gewoon om te kijken). Dit omdat zijn buikje nogal groot en echt keihard was. En het was in 1 keer over! Het spugen werd daarmee ook minder, al ben ik toen ik was overgestapt op flesvoeding wel nutriton gaan geven (toen was het echt grotendeels over). Ik wil niet zeggen dat dit ook bij jou het probleem is. Er is denk echter wel iets aan de hand. Dus vraag het eens op het CB, misschien dat ze wel hele fijne tips voor je hebben.
Het inbakeren levert één grote krijspartij op en zijn we snel mee gestopt. Het spugen namen ze niet serieus op het cb-bureau (was allemaal heel normaal volgens cb-mevrouw...), maar het loopt momenteel zo de spuigaten uit dat ik morgen toch de huisarts bel. Ze gaat steeds meer overgeven en het komt er nu ook vaak met een boog uit. Dat had ze vorige week nog niet. Daarnaast zijn het echt grote hoeveelheden en merk dat ze er last van heeft. Vanochtend heeft ze bijv. 10x overgegeven na de voeding. Dat is toch niet meer normaal?!
Nee, dat is erg veel en als het er met een boog uitkomt wijst dat eigenlijk vrij duidelijk op reflux. Veel succes bij de huisarts en laat je niet afschepen met een 'dat hoort erbij' of meer van die onzin!
Strak inbakeren vond mijn dochter ook geen succes, daar ze graag met haar handen naast haar hoofd slaapt. Met de puckababy heeft ze 4 dagen geprotesteerd en daarna sliep ze heerlijk. Doordat ze rustiger lag met slapen (en zo schuin mogelijk, en haar voeding zo dik als pap), kwam haar maag wel minder snel omhoog. Misschien hebben ze bij de borstvoeding mama's nog tips. Toen ik nog BV gaf deed ik een beetje melk kolven, JBPM erdoorheen dit eerst geven, en dan de rest uit de borst. Laat je niet afschepen bij de HA! Ga op je strepen staan. Het zuur doet gewoon zeer aan de slokdarm. Volg je moedergevoel. Succes morgen Trees!!
Wat zou ik mogen verwachten en vragen van de huisarts? Zijn er medicijnen voor bijv.? Waar kan ik trouwens JBPM kopen? Ik vind het zo zielig. Ze is de hele tijd aan het jammeren en zit zelf nu ook met tranen in mijn ogen .
Hier heeft johannesbroodpitmeel ook geholpen. Ik vond het wel geklieder, met het maken van een papje en geven voor en na de voeding. Ze vond het niet lekker dus het was soms een strijd. Sinds een aantal weken ben ik op dieet omdat koemelkeiwitallergie en veel spugen (reflux) regelmatig hand in hand gaan. Komen er allergien voor binnen jullie gezin/familie? Ik merk dat ze wel minder spuugt en daardoor rustiger slaapt overdag en 's nachts. Draagdoek gebruik ik ook regelmatig. Dan zit ze rechtop en ligt ze niet continue te slikken. Succes en sterkte!