Hallo allemaal, Ik zou graag jullie mening hebben over onze financiën, met het oog op een kindje in de toekomst. Wij verdienen samen ongeveer 1300+1800=3100 euro netto, als ik drie dagen zou gaan werken. Onze hypotheek bedraagt een kleine 1000 euro netto. Verder hebben we natuurlijk de normale vaste lasten als zorgverzekering enz. en we rijden twee kleine autootjes. Ons kindje zou naar opa en oma gaan (dus niet naar de opvang). We hebben geen bijzondere hobby's die veel geld kosten. We hebben wat spaargeld (een speciaal 'potje' voor een kindje) maar niet buitensporig veel. Wat zeggen jullie, moeten we veel sparen van te voren voor de luiers en melk etc? (en zo ja hoe veel??) Of moet het hier mee lukken? Thanks alvast voor reacties!
Dit is voor iedereen verschillend. Het ligt helemaal aan jullie levensstandaard. Hier kan niemand een zinnig antwoord geven. Er zijn mensen die alleen zijn en stukken minder verdienen. Redden jullie het nu of komen jullie aan het eind van de maand te kort? Als jullie nu over hebben dan is het met een kindje straks ook te doen zeker als je gespaard hebt voor een babyuitzet.
Ik denk dat het daar wel mee moet lukken hoor Ik maak me ook altijd bij iedere verandering zorgen van tevoren of we wel rond kunnen komen, maar tot nu toe nog nooit een probleem geweest. We hebben ongeveer zelfde inkomsten en uitgaven als jullie, maar bij ons komen daar ook nog de kosten van het kdv bij, dus zou me geen zorgen maken
Ik denk dat het voor jezelf handig is om even alle uitgaven in een lijstje te zetten. Ga even van een maand je internetbankieren af en vul de bedragen in. Dan zie je precies wat je per maand overhoud als je dat bedrag van je inkomsten afhaalt.
Helemaal mee eens! Je inkomsten maken an sich niet zo uit, het gaat meer om wat je vaste lasten zijn en wat je over houdt.
tja kijk daar kan ik niet over oordelen wij hebben 1400 vaste lasten en een inkomen van 2800 euro dus in de maand 1400 euro. ben je 3100 euro en 2300 euro vaste lasten tja dan is het een heel ander verhaal
Goed dat je er nu al over nadenkt! Wat ik elke maand doe is een overzicht maken van onze inkomsten en uitgaven. Dus dat zou je ook al kunnen doen. Dan blijkt wat je overhoud voor boodschappen/luiers en dat soort dingen. Wij verdienen ongeveer hetzelfde als jullie, onze hypotheek is wel 350 euro lager, maar we hebben weer kosten kinderopvang. We houder meer als voldoende over om van te leven en leuke dingen te doen.
Ik snap inderdaad dat dit moeilijk te beantwoorden is. Onze vaste lasten hebben we een paar maanden geleden opgeteld en toen kwamen we rond de 2000 euro uit, geloof ik. Is wel excl boodschappen. Mag ik vragen of jullie een bepaald bedrag hebben gespaard voor een kindje en zo ja, hoe hoog dat bedrag was en of je daarmee toe kwam?
Wij hadden een paar duizend euro gespaard. Kamertje, kinderwagen, autostoel en kleertjes. Maarja, je kan het zo duur maken als dat je het zelf wil. Weet je zeker dat je nog zoveel over houdt? Ik zag nl je andere topic over zorgtoeslag aanvragen.
Wij zitten gezamelijk op 3700 netto, en hebben vergelijkbare woonlasten (is particuliere huur). Wij hebben de tweede op komst, en doen het wel rustig aan met uitgaven - dit om zoveel mogelijk te sparen. Kinderen zijn niet goedkoop, zeker niet qua opvang . Luiers kan je goedkoop houden door goedkopere merken te proberen (kruidvat eigen merk is erg goed en een stuk goedkoper dan pampers). Wij hebben een excelsheet met alle vaste uitgaven gemaakt toen we duurder gingen wonen (voorheen konden we kopen waar we zin in hadden, nu moeten we toch wel beter opletten). Er gaat nogsteeds een flink stuk inkomen naar de spaar. Maar goed, zonder kindjes zouden we ruim 2 keer zoveel kunnen sparen. Dat boeit verder niet, maar het is wel zinvol om te kijken naar wat het kost, verstandig!
@ twinkle star; topic over zorgtoeslag is meer omdat ik niet geloofde dat je dat apart aan kan vragen (en die vriend van ons zei dat dat wel kon). Ik heb zojuist alle vaste lasten opgeteld van de laatste maand en kwam op 2035 euro uit. Inkomen zou dus 3100 euro zijn, en nog wat kinderbijslag dan.. Ik dacht zelf ongeveer 2000 euro voor het kindje opzij te zetten (naast onze gewone spaarrekening), voor kinderkamer, kleertjes etc. Ik ben zelf helemaal niet van de merken en zou bv het bedje en commode enz gewoon bij Ikea halen, en heb al heel wat schattige kleertjes bij de zeeman gezien . Is dit een reëel bedrag of moet ik meer richting de 4000 denken ofzo?
Bij de eerste ben je sowieso iets meer kwijt omdat je veel dingen voor het eerst moet aanschaffen die je makkelijk kunt doorschuiven (kinderwagen, wieg, ledikantje, bergen kleertjes die er door snelle groei de eerste maand doorheen gaan... etc). Wij hebben niks speciaal opzij gezet, maar hadden destijds door lage woonlasten een vrij grote buffer waar we ook een bruiloft en mijn man's promotie van betaald hebben. Ik denk dat 2000 wel reeel is als je niet bewust heel goedkoop via marktplaats enzo gaat shoppen. Maar minder kan absoluut, zoals voor heelveel dingen geldt, kan je het zo duur maken als je wil Even slordig gerekend waren we voor de eerste zo'n 1500 euro meer kwijt dan voor de tweede qua 'babyuitzet' (eenmalige aanschaffen: dubbelzijdige elektrische kolf van 300 euro, een kinderwagen van ongeveer 700 euro incl. wiegbak, maxicosi groep 0 en later 1 totaal iets van 200 euro, kleertjes/kruiken/beddengoed zal ook toch al snel richting 200 euro geweest zijn). We zijn nu voor het kamertje ongeveer 400 euro kwijt (verf, grote commodekast, want die hebben we voor dochter ook nog nodig, nieuw bed voor mijn dochter omdat ze uit het ledikant ging, nieuw wiegje omdat de oude geen optie was...). Helpt zo'n sommetje? Onze vaste lasten (excl. boodschappen) liggen denk ik iets hoger dan die van jullie, maar het scheelt niet veel.
nou met zo'n bedrag moet dat makkelijk lukken... alleen gaat het om de vaste lasten post... wat er standaard elke maand uitgaat.... ik zou voor een babytje een pak voeding (tenzij je borstvoeding geeft dan niet) 13 euro per week rekenen.... pampers 10 euro per week... en verder de aanschaf van alle grote dingen zoals babykamer, wandelwagen en dat soort dingetjes van te voren steeds wat aanschaffen zodra je zwanger bent.... in principe kun je het met bv 30 euro per week doen met een babytje.... de kleertjes apart gerekend... maarja die krijg je altijd bij de geboorte wel van iedereen... en zelf ga je vast ook nog wel los zodra je weet wat je krijgt zou me er niet zo druk om maken hoor... wij hebben 2 meisjes die nu 4 jr en bijna 3 jr zijn... en nu pas begin ik te merken dat het meer kost per maand omdat ze overal zo gauw uitgroeien en dan vooral schoenen... speelgoed, en alles wat ze meenemen naar school om te eten, komt extra bij de boodschappen... maar ach dat is al met al echt niet veel ofzo.... meestal ga je leven naar wat je hebt... ik ken gezinnen met 3 of meer kids waarvan de ouders een minimum inkomen hebben en die kunnen alles krijgen wat noodzakelijk is en daarnaast kunnen ze elke maand wat leuks doen....
Je kan idd een kindje zo duur maken als je zelf wil... Ga je voor alleen maar nieuwe spullen of shop je ook op marktplaats, ga je pampers nemen of Aldi, wil je borstvoeding gaan geven of flesvoeding en pak je dan A-merk of huismerk, koop je kleertjes bij zeeman/wibra/C&A of wil je merkkleding... Scheelt allemaal enorm in de prijs! En ook al denk je er goed overna, alles kan anders uitpakken bv als je een tweeling krijgt hahaha
Wij hebben alleen het kamertje incl matras en de box gekocht en dit was bij elkaar 1500 euro. De rest zoals kinderwagen, kinderstoel, wipstoel en maxicosi hebben we gekregen en dit was al met al ook zo'n 1500 euro. Verder heb ik heel veel van mn zusje geleend. Beddengoed/boxkleden/klamboe/badset en al dat soort dingen. En dat is nu weer terug naar haar ivm komst van haar 4e kindje. Je kan het echt zo duur maken als je wilt dus. Op marktplaats staan heel veel mooie kamertjes, maar ikea heeft nieuw ook mooie spulletjes.
Ow omdat je werkt kun je ook inkomensafhankelijke combinatiekorting aanvragen bij de belastingdienst. Check hun site maar even. Is toch weer maandelijks een leuk extraatje!
Wij hebben straks 4 kids en zitten op een minimum inkomen, is soms wel eens puzzelen met de uitgaven, maar altijd goedgekomen.
Wou dat wij zoveel inkomen hadden haha, dus ja het is zeker te doen, hier nog gastouder kosten voor 1 dag ook. Verder de uitzet heb je denk wel voor gespaard lijkt me. Laatst las ik ook ergens dat mensen ronde de 30 samen wel een gemiddelde buffer (nodig) hebben van ong. 12.000,- euro
Hier qua babyuitzet ongeveer uitgegeven: Kamertje: 350 euro IKEA (commode, bedje, kast) Matrasje: 39,95 euro Kinderwagen geheel compleet: 800 euro Beddengoed, kleertjes en overige benodigdheden: 250 euro En dan nog behang/verf en mss wat andere los/vast producten. Denk totaal zo'n 1700 euro. We zitten dus ruim onder die 2000 euro qua basics. Kinderwagen kun je ook heel goed 2e hands kopen. De kinderkamer hebben we zo gekocht dat we deze langer kunnen gebruiken. Gewoon wit. De kast kun je voorzien van gekleurde deurtjes en kun je ook uitbreiden. Het bedje kun je voorzien van een peuterrand etc. We hoeven dus voorlopig geen nieuw bedje te kopen, tenzij ons manneke flink snel groot wordt. Goed dat jullie hier vooraf over nadenken! Helaas kun je sommige dingen niet voor zijn, zoals hier nu eindelijk zwanger na jaren...hubby geen baan ondanks zijn mega hoge opleiding. Slechte economie, dus nu ... Dan is een buffertje wel lekker!