vraag aan een makelaar

Discussie in 'De lounge' gestart door 1975, 21 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Ik zou heel graag per pb een vraag aan een makelaar willen stellen. Het gaat om de vraag of iets bij een huis hoort (roerende zaken) of als inboedel ter overname kan worden aangeboden.

2. springkip

springkip Actief lid

2 mei 2012
    161
    0
    0
    NULL
    NULL
    alles wat vast in de woning zit is opstal en wat los staat ligt is inboedel

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.032
    1.853
    113
    Provincie Groningen
    Toch is dit niet altijd zo..
    Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen hun inbouwkoelkast er niet bij deden, die moest dan gekocht worden.

4. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    In ons geval gaat het om een op maat gemaakte kast, muurbreed en van vloer tot plafond.

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.032
    1.853
    113
    Provincie Groningen
    Hmm, tja het is een kast en een kast (tenzij inbouwkast) zit niet vast in het huis.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.032
    1.853
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou zo onderhandelen, dat ze die kast laten staan.
    Dus bieden en dan erbij zeggen: inclusief kast.

7. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Wat is precies een inbouwkast? Twijfel nl of het daartoe behoort.

8. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Is er geen lijst van roerende zaken ingevuld?

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat wil je? Mee of liever niet?

Beide kan je aangeven in de vragenlijst.

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Een inbouw kast is een kast die niet verwijderd kan worden omdat deze vast in het huis zit...
    De op maat gemaakte kast is dus in het huis gezet en niet in het huis gemaakt en dus is het inboedel.

11. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Ok!

12. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Daarop staat benoemd 'losse kasten' en ik twijfel of het daaronder valt.

13. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Ik zou het gewoon even vragen aan de makelaar. Soms weet een verkoper ook niet precies waar iets onder valt en dan gaat hij er bijv. juist vanuit dat het een vaste kast is terwijl het een losse kast is of andersom :D

Je kunt "iets" ook altijd mee-onderhandelen, dus dan doe je een bod inclusief de kast (of juist exclusief als je de kast niet wilt). Ik maak regelmatig mee dat roerende zaken die aangeduid staan als "ter overname" vaak mee-onderhandeld worden. Dus dan doen mensen een bod inclusief alle roerende zaken die op de lijst staan aangeduid als "ter overname".

Ik werk overigens nu ruim 10 jaar als office manager in de makelaardij.

14. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    Dit is een twijfelgeval hoor...
    Dit moet je bespreken met de makelaar of dit er volgens de verkopers bij hoort of niet!

Heb een soortgelijk probleem gehad met een aquarium dat was ingebouwd tussen 2 steunpilaren in... De klant kocht dit appartement en met de verhuis werd vastgesteld dat dit aquarium er niet meer stond...De koper zwaar pîssed want die dacht dat het aquarium er bij hoorde en wettelijk gezien mocht dat aquarium daar ook niet weg! dus de verkopers waren in fout...

Dus ik geef je gewoon de tip om via de makelaar het aan de verkopers te vragen

15. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Bedankt voor alle info! Het koopcontract is al getekend. Ik ging ervan uit dat de kast ter overname werd aangeboden en niet bij het huis hoort. De verkoper vraagt een hoog bedrag (1000,-) waarop we hebben aangegeven de kast dan niet te willen. Vandaag wees iemand me erop dat de kast wel eens bij het huis kan horen. De kast is door een timmerman gemaakt. Ik heb een willekeurige timmerman benaderd en hij vermoedt ook dat de kast onroerend goed is. Op een eigen huis-site kwam ik tegen dat iets dat speciaal voor een huis gemaakt is, ook tot een huis behoort. Zal het de verkopend makelaar maar eens vragen, hoewel is de kans niet aanwezig dat hij naar de mond van zijn klant, de verkoper zal praten en de kast gewoon als roerend goed bestempelt?

16. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Als de koopakte en dus ook (neem ik aan) de lijst van zaken al door jullie is getekend, dan ben je eigenlijk ook al akkoord gegaan de kast niet te willen overnemen voor € 1.000,-. Dan kun je daar nu niet meer zoveel mee ben ik bang...

17. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Op lijst van zaken staan wel 'losse kasten' ter overname vermeld. Geen idee of de berreffende kast daar ook toe behoort. Er staan ook onmiskenbaar losse kasten in het huis. Prijzen van ter overname aangeboden goederen zijn niet in het koopcontract meegenomen. Deze gaan buiten de hypotheek om.

18. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Snap ik, maar de verkopers hebben destijds toch al aangegeven de kast als losse kast aan te bieden anders zouden ze er geen
    € 1.000,- voor vragen. Jullie hebben aagegeven de kast niet te willen overnemen voor dat geld, dus dan nemen zij de kast nu mee neem ik aan?

Ik heb weleens meegemaakt dat iemand zijn keuken wilde meenemen. Het is niet iets wat "normaal" is, maar als voor iedereen duidelijk is wat de bedoeling is met een bepaald item, dan is hier achteraf niet meer over te onderhandelen natuurlijk.

Dit zijn altijd lastige dingen. Net zoals het voorbeeld met het aquarium van TiTaRa. Ik begrijp dat daar niets over was afgesproken en dat de koper dacht dat het achterbleef, terwijl de verkoper dacht dat hij het gewoon mee kon nemen. In dit geval is er dus al over de kast gesproken en is het aangeduid als losse kast.

19. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0

Nee, er is vooraf niet gesproken over overname. Door de makelaar werd ook duidelijk aangegeven dat dit niet met de koop van het huis van doen had en nadien besproken kon worden. De verkoper vroeg gelijk na het tekenen of we iets wilden overnemen, noemde vervolgens zijn prijs die wij weer hebben afgewezen.

20. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Maar voor alle duidelijkheid nog: als de kast niet als los beschouwd kan worden, mag de verkoper er dus helemaal niets voor vragen.

Deel Deze Pagina