Minimalisme.... hoe doe jij het? Word je er gelukkiger van?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annemeis, 27 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.188
    823
    113
    Hoi,

Het vorige topic hierover was gesloten zag ik.
    Wie draagt het minimalisme ook een warm hart toe en waarom? Wordt je er gelukkiger van?

Sinds we verhuisd zijn wonen we groter maar met minder spullen. En ik vind het heerlijk! Wel met smaak ingericht (vind ik dan, haha) maar alleen in de woonkamer hangen er wat dingetjes aan de muur. Verder vooral licht en ruimte en grote planten. Geen prullaria...

Afgelopen halfjaar maar 1 jurkje voor dochter gekocht en verder niet, ze had zoveel en groeide er uit terwijl ze het soms amper gedragen had, die overvolle kast stond me ineens tegen...

Voor de jongste 5 zomershirtjes gekocht en 4 korte broekjes, 2 vestjes. Dat was zijn hele zomer garderobe. Heb gewoon alleen gekocht wat ik echt leuk vind en meer naar kwaliteit en duurzaamheid gekeken. Toch nog 2 shirts en 1 korte broek erbij gehaald omdat ik weleens misgreep... nu moet het wel te redden zijn.

Kids hebben 1 paar hele goede schoenen, en 1 paar sandalen en regenlaarsjes en doen het daar al vanaf februari mee. De regenlaarsjes gaan vaak wel mee tot ze eruit gegroeid zijn.

Zelf heb ik kleding weggedaan die niet meer relevant was. Wat kleding gepimpt. 1 spijkerbroek en 1 tregging plus een hemdje. Verder heb ik echt nog zat kleding en ik combineer het steeds op een andere manier.

Ben nu aan het kijken hoe we verder kunnen ontspullen. Speelgoed van de kids daar kom ik niet aan, alleen alle babyspullen zijn weg gegaan. Paar Spulletjes met mooie herinneringen in een doos gestopt. Dochter wil weleens iets op marktplaats zetten als ze er niet meer mee speelt, met het verdiende geld koopt ze dan weer iets anders.

Vind het echt heerlijk om onnodige ballast weg te doen, geeft zoveel rust. Daarnaast is het ook lekker om niet 2 of 3 goedkope broeken te kopen maar gewoon 1 mooie die lang meegaat en dan gerust duurder mag zijn...

Hoe bevalt het anderen om te ontspullen?

zon1980, bloemetje1, Nellie4 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Marchella

Marchella Niet meer actief

Ik ben er de laatste maanden bar- en bar slecht in.

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk niet dat ik zo strict ben als jij, maar hier gaat bv iets direct weg als er niet meer mee gespeeld word, als het te klein is of als het stuk is. Kinderkleding gaat door naar nichtje en neefje, kleding van ons naar de kledingcontainer, stukke spullen uiteraard weg en wat er verkocht kan worden gaat op de locale facebook of marktplaats.
    Daarnaast kopen we idd alleen wat we nodig hebben. Soms voor de kinderen wel eens iets meer, maar wel allemaal bruikbaar. Voor verjaardagen maken we ook graag lijstjes, zo kunnen ze vragen wat ze graag willen of wat ze bv aan willen vullen, zonder dat er dan zooi in huis komt waar ze niet mee spelen en waar dan misschien ook nog wel weer veel geld aan uitgegeven is.
    Eten gooien we ook zelden weg, vaak afgepaste porties of left overs in de vriezer.

Mmm, als ik het zo terug lees gaat het misschien meer over verspilling en besparen, maar e.e.a. hangt wel samen vind ik.

We gaan trouwens ook nog verhuizen, dus zeker nu word er veel ontspuld :) Hoeft het ook niet verhuisd te worden.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik hecht me totaal niet aan spullen. Alles wat ik langer dan 6 mnd niet gebruikt heb of aangedaan gooi ik weg. Kasten blijven zo aardig opgeruimt.
    Vanmorgen kelder en schuurleeggeruimt. Gevolg 7 vuilniszakken weg en wat groot spul . Nu nog de zolder en denk dat aanhanger vol weg gaat.
    Heb voor bijde Kids een doos vol herrineringen. Van kunstwerkjes maak ik foto's en gooi ze na een tijdje weg. Bijzondere als voor moederdag /vaderdag bewaar ik.
    Woonkamer is leeg. Er hangt een tv aan de muur, andere kant een grote canvas zwart wit. Op eettafel een fruitschaal en salon tafel plateau met kaarsjes en kleine bakje met bloemen.
    Op de schouw wat kaarsen.
    Speelgoed in gesloten bakken. En ohh wat een rust. Geen prulletjes, onnodige zooi etc

Chillin vindt dit leuk.
  5. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Dat voornemen neem ik elke dag; net als niet meer snoepen. Maar goed dat hou ik geen dag vol. Het valt natuurlijk niet mee als je een aantal dagen per week in leuke kledingboetiek (met kleine prijsjes) werkt en op A1 winkellokatie woont. Daarnaast hebben we een bijna 5-jarige dochter, die erg van shoppen houdt.

Wel vorige week 6 vuilniszakken vol met kleding weggegeven. En dan nog heb ik nog heel veel kleding en de rest vh gezin.

Maar minder spullen, betekent meer rust in je hoofd, sneller klaar met opruimen en schoonmaken. Dus geen frutsels in de woonkamer, er ligt al genoeg speelgoed.

Brigitte1985, Chillin en Annemeis vinden dit leuk.
  6. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Het vakantiegeld is net gestort, dit topic komt net een dag te laat :roflmao:

Maar voor de rest voor mezelf en man heel weinig gekocht.
    Voor de baby daarentegen :eek:

Angel1980 en Lief of Stoer vinden dit leuk.
  7. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Jaa ik ben ook een paar maanden bezig, heeeerlijk.
    Eerst alle kasten 1 voor 1 leeggehaald en alleen teruggelegd wat ik echt gebruikte. Heel veel naar de kringloop en marktplaats. Alles in de keuken is nu in 1 grijp te pakken, zonder stapels uit elkaar te halen of dingen opzij te schuiven. En ik mis niets.

Nu vooral bezig met zorgen dat er niet meer bij komt, en langzaam plekken nog eens doorkijken of er niet nog meer weg kan.

Mamavanvier95 en Annemeis vinden dit leuk.
  8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Nou ja hier noodgedwongen :p klein huisje met een ienimienie berging.
    Maar nee, zou het moeten doen, maar hier komen best veel spullen in huis. Ben wel weer goed in opruimen, dus er gaat ook een hoop weer weg (vuilnisbak, kringloop, weggeefhoek, familie)
    Net weer geshopt voor de jongste 2 :oops: (moet wel zeggen, ze waren allebei weer een maat gegroeid dus eigenlijk was alles al te klein)

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    dubbel
    ]

10. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wij hebben in april de minimalist game gedaan. Zoooo blij met het resultaat. Geeft veel rust.

Chillin vindt dit leuk.
  11. Triangel

Triangel Niet meer actief

Hier al jaren bezig met minimalisme, ontspullen en consuminderen. Heerlijk! Het geeft zoveel rust om niet zoveel meuk in huis te hebben. Het is ook iets waar je nooit klaar mee bent, ik merk dat ik nog steeds spullen weg doe waarvan ik in een eerdere opruimronde vond dat ze echt mochten blijven.

Chillin vindt dit leuk.
  12. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Wij hebben per kind en zelf ook weinig kleding, overvolle kledingkasten of ‘toch teveel gekocht’ voor de kinderen, ik herken het niet. Wij kopen eigenlijk alleen spullen die we nodig hebben, nooit om het kopen. Denk dat deze mindset je al veel aankopen bespaart :)

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Met kleren niet, met de rest wel. Noodgedwongen begonnen omdat we nagenoeg geen bergruimte hebben, maar voelt heerlijk.

14. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Of ik echt minimalistisch leef weet ik niet. Maar ik hou enorm van spullen verkopen/weggeven. Met koningsdag sta ik altijd op een (goed gevuld!) kleedje en verkoop altijd mega veel. Eind vh jaar heb je bij ons altijd een speelgoedbeurs, daar verkoop ik ook altijd erg veel. En ik ben lid vd speelotheek waardoor ik nooit een overschot aan speelgoed in huis heb. Kleding geef ik weg of verkoop ik. En ik heb een hekel aan troep in huis. Laatst nog mn hele voorraad soepkommen en mokken naar mn werk meegenomen; was bijna een “gevecht” geworden op de werkvloer omdat ze ze allemaal zo leuk vonden. Iedereen blij :)

Annemeis vindt dit leuk.
  15. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.827
    9.336
    113
    Gelderland
    Precies dit!

16. Kattenbak

Kattenbak Lid

7 feb 2011
    89
    12
    8
    NULL
    NULL
    Jep ik minimaliseer ook. Als ik wat lees uit het boek van Marie Kondo ga ik weer los.

Laatst las ik een artikel van iemand die minimalistisch leeft, en die zei: hoe meer spullen ik heb en tegenkom: hoe meer ik over die spullen moet nadenken. Dus hoe minder spullen, hoe minder ruis.

Chillin vindt dit leuk.
  17. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.951
    1.713
    113
    Vrouw
    Ik probeer het wel en periodes gaat het heel goed en ben ik lekker op dreef in huis met spullen weggooien/weggeven of verkopen..
    Breng ook af en toe een paar tassen naar de kringloop. En kleding geef ik vaak weer door of gaat de kleding container in.
    Maar heb ook periodes waarin ik het lastig vind om dingen weg te doen. En dan ruim ik niet zo veel op.

18. Lilium

Lilium Niet meer actief

Dit! Al ben ik echt wel aan het eind gekomen. De afgelopen 2 jaar zijn het echt alleen spullen die mijn kind ontgroeid is en een enkele keer een oud vaasje oid.

Ik heb gewoon niet zoveel meer.
    Op het moment staan er nog wel wat spullen die verkocht mogen worden. Of ze verkopen slecht of ze staan nog niet op MP.

19. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Er staan nog wel wat spullen wat weg mag. Bij de volgende rommelmarkt gaat alles mee en ik zet spullen op fb groepen of marktplaats.
    Mijn man kan van sommige spullen moeilijk afstand doen, maar wordt er ook beter in.
    Voor dat ik nu wat koop denk ik na of het nuttig is. Kleding koop ik ook niet te veel.

20. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik ben ook al weer ruim 3 jaar aan het ontspullen en minimaliseren. Eerst uit noodzaak en onbewust omdat ik ruimte nodig had voor mijn zoon. Nu bewust. Het voelt alsof ik nog steeds niet klaar ben.

Voor mijn zoon heb ik de kleding die hij nodig heeft. Alles wat te klein is gaat weg. Of naar de garage als ik het voor een eventueel tweede zou gebruiken of naar de container. Speelgoed sorteer ik regelmatig.

Zoon heeft een memory box en ik ook. Veel brieven en andere dingen heb ik uiteindelijk weg gedaan en nu zit al de rest in een memory box. Voor mezelf koop ik alleen spullen die ik echt mooi vind en van goede kwaliteit.

Bijna alles is in kasten opgeborgen. Zo blijft het netjes.

Ik vind zelf dat ik nog steeds teveel heb, dus ik begin regelmatig weer opnieuw. De eerste keer had ik weken nodig, maar nu gaat het uiteraard veel sneller en kan ik in 1 dag door het hele huis gaan.

Deel Deze Pagina