Stijgende koorts: huisarts bellen, of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PoezieQ, 10 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Hallo allemaal,

Mijn meisje heeft sinds gisteren koorts. Gisteravond 39,3, vanochtend 38, op het KDV 39,3 en nu al 39,6. Pfff, ik maak me best wel zorgen. Moet ik nou de huisarts bellen, of niet?

Groetjes

2. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Als jij je zorgen maakt zou ik zeker bellen.

3. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Ik zou even bellen voor zekerheid. Heb je paracetamol zetpil in huis? Zou er zeker een geven. Hou de plas en poep luiers in de gaten en proberen voldoende vocht te geven.

Sterkte.

4. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Nou, ik heb de HA gebeld, maar die is pas weer bereikbaar vanaf 16.00 uur :( .

Heb ondertussen even rondgesurft op het internet, en overal staat eigenlijk dat hoge koorts op zich niets is om je zorgen over te maken.

Ze drinkt goed, eet redelijk, is helder, en heeft voldoende natte luiers. Ze zweet helemaal niet (vreemd?), dus ze raakt ook niet veel vocht kwijt op die manier.

Ze ligt nu lekker te slapen (in een romper, onder een laken). Als ze straks wakker wordt, en haar temp is weer gestegen, ga ik zeker de HA bellen.

:cry: Ik vind het zo sneu voor haar.

Ik heb trouwens wel paracetamol voor haar in huis, maar ik durf dat niet zo goed te geven. Ik ben bang dat ze dan misschien een koortsstuip krijgt.

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Zolang de koorst niet boven de 40 graden uitkomt, zal ik me niet al te veel zorgen maken. En zoals je al schrijft, doet ze van alles voldoende.
    Ik zou zeker (nog) geen zetpil geven. Die onderdrukt de koorts alleen maar, en koorts is soms wel even 'goed' (in die zin dat het een reden heeft) Zolang ze er wel lekker om slaapt, eet en drinkt, proberen je niet al te veel zorgen te maken.
    Wel lastig voor zowel jou als je kleine meid. Heel veel sterkte!

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Sluit me volledig bij bovenstaand bericht aan ;)

Gaat het al wat beter?

Kwebbel

7. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Hoi hoi,

Nou. toch maar even naar de huisarts geweest, want toen ze wakker werd had ze 40,3 :confused: . Ze heeft even naar haar hartje en longetjes geluisterd. Er is niets ergs aan de hand. Waarschijnlijk een virus.
    Ik moet in de gaten houden dat ik goed contact met haar kan blijven maken, en opletten of ze geen puntbloedinkjes krijgt.
    Een koortsstuip hoef ik me volgens de huisarts geen zorgen over te maken, omdat de koorts al zo hoog is. Eventueel mag ik haar een paracetamol geven, maar dat is volgens mij nog niet echt nodig.
    Ze ligt nu te spelen in de box.
    Bedankt voor de adviezen :D

8. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Wat raar dat je ha dit zegt. Noa had 40,5 toen ze ziek was en kreeg toch eeen stuip. Na de stuip had ze 41,7.. :confused:

9. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ja, dat weet ik dan ook niet. Misschien om mij gerust te stellen? Ik hoop echt dat ze geen stuip krijgt. Lijkt me echt doodeng!

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hoe is het nu met haar?

11. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Hoi Minyaweth,

Ze heeft nog steeds koorts, maar niet meer zo als gistermiddag. Ik hoop dat het morgen over is, want morgen gaat ze haar 4e dag in.
    Ze heeft vandaag eindelijk wel gepoept. Dat had ze sinds zondagnacht niet meer gedaan. Het was een hele grote harde drol :(. Ik moet morgen met haar CB. Dan gaan we maar eens bespreken wat we aan die harde ontlasting moeten doen. Lijkt me voor haar geen pretje. Heb al van alles geprobeerd, niet tegelijkertijd: pruimen, roosvicee laxo, probiotica. Ik doe standaard meer water in haar fles, geef haar regelmatig roosvicee laxo, doe olie in haar eten, maar het helpt allemaal niet echt. Misschien toch maar aan de lactulose...

Sorry, het is een beetje een lang verhaal geworden...

12. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Een kind mag zelfs boven de 40 krijgen maar echt gezond is het niet.
    Snap niet dat de HA je weer naar huis stuurt.
    Mijn meisje had 39,5 en daarna heel snel 40,4 maar haar hebben ze gehouden bij de spoedeissende hulp!
    En ze was ook gewoon helder maar toch had ze een flinke ontsteking.

13. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Wat voor ontsteking had ze dan?

De koorts begint nu trouwens wel te zakken. Ik heb vanmiddag weer de huisarts gebeld, omdat dit de 4e dag met koorts is. De huisarts dacht aan een infectie, die vanzelf over moet gaan. Zaterdag moet het echt beter met haar gaan, anders moet ik met haar naar de huisartsenpost. Verder is ze gelukkig wel vrolijk, en ze eet en drinkt redelijk. Ze slaapt alleen wat meer.

14. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Hoi hoi,

wel gek dat t al zo veel dagen duurt hoor! Ik zou als ik jou was morgen weer met haar heen gaan.

Wat misschien wel lekker voor haar is (ik weet niet of ze al op bed ligt) maar dat is een koel badje geven. Zo kan ze haar warmte aan t water afgeven! dit wil nog wel es helpen!

Succes!

15. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ze is koortsvrij [-o< . Nu maar hopen dat het zo blijft.

16. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Is dat niet gevaarlijk? Als het lichaam zo warm is van de koorst en ze dan in een koel badje gaat, lijkt de 'schok' van het lichaam mij zo groot?
    Hoe moet ik dat voor me zien?

Sorry, ben even benieuwd... :)

@PoezieQ: wat fijn dat de koorts weg is! Hopelijk blijft dat zo! :)

17. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ik heb net mijn man gesproken: 36,88. \:D/ .
    Ik heb haar trouwens wel in bad gedaan met koorts, maar gewoon op 37 graden. Zo'n koel badje lijkt me niet prettig als je zo warm bent.

18. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ja maar met koel bedoel ik ook niet koud ofzo hoor....wel wat warmer dan 'lauw' zeg maar..

Maar over t algemeen vinden kindjes dit juist heel lekker hoor als ze koorts hebben, zo geven ze de warmte af aan t water. Het kan ook een koortsstuip voorkomen/verhelpen.

ik heb net voor mijn werk kinder-ehbo gehad vandaar dat ik de tip gaf ;)

Maar fijn dat t weer gezakt is!

19. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dat is wel een goeie tip Mirwar! Die ga ik onthouden voor als Vigo koorts heeft! Gelukkig heeft hij nog maar 1 keer in zijn leventje koorst gehad... :D

20. PoezieQ

PoezieQ Bekend lid

31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ok, tipje voor de volgende keer dan, maar ik hoop dat dat heel lang niet nodig is ;)

Deel Deze Pagina