Kan mn zoontje niet gewoon klein blijven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LadyKikker, 5 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Voor ons huis hebben we een grasveldje waar kids weleens voetballen. Zo ook vanmiddag....
    Mijn zoontje (wordt in Dec. 4) zag dit en stond in onze deuropening te kijken en te roepen naar de jongetjes op het veldje, alsof het al jaren zn vriendjes zijn ;)
    De jongetjes vonden het alleen wat minder leuk. Denk dat de jongste een klein jaartje ouder was dan J., de oudste was al een stukje groter.
    Op een gegeven moment riepen ze wat dingen terug. Beetje stoerdoenerij.. niet schelden ofzo maar ze lieten wel merken dat ze het irritant vonden, het geroep van J.

Uiteraard waren mijn oren gespitst en hoe graag ik ook meteen als beschermende moeder achter mn zoontje wilde gaan staan, heb ik daar toch even mee gewacht. Vind t nl heel belangrijk dat hij zichzelf leert te redden.
    Uiteindelijk ben ik er toch wel even heen gelopen, omdat de jongetjes toch wel wat feller werden.
    Mijn zoontje deed nog steeds alsof t al jaren zijn vriendjes waren, haha.... de schat.
    Probeerde heel rustig te blijven maar van binnen had ik zo'n zin om hun bal lek te prikken en J. op te pakken voor een enorme dikke knuffel.

Kleine jongetjes worden groot en in dit soort situaties besef ik dat altijd des te meer.
    Toch wil ik m het liefst heel klein houden en vind ik t soms moeilijk hem los te laten en het vertrouwen te hebben dat hij bepaalde dingen al heel goed aan kan.

Ook is mn grootste angst dat hij strax op school gepest wordt. Geen idee waarom. Ikzelf ben niet gepest maar mn schoolvriendinnetje wel... misschien daar te veel van gezien?

Herkennen jullie het gevoel een beetje?
    Hoe gaan jullie hiermee om?
    Ben vast niet de enige die het loslaten soms zo moeilijk vindt? Krijg t er af en zelfs spaansbenauwd van.

Liefs..

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Ik denk dat vrijwel iedereen die momenten wel heeft, de een meer dan de ander. Ik herken het tenminste wel. Ik ga er mee om door er niet teveel aandacht aan te besteden en te proberen het gevoel zoveel mogelijk te negeren, je kunt er namelijk toch niets aan veranderen.

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.423
    17.385
    113
    Maar heb je je zoon dan niet verteld dat hij beter kan stoppen met roepen omdat die jongens dat vervelend vinden? Op mij komt het nu over als "mijn zoon doet niks verkeerd en de rest is fout". Ik denk dat je juist door hem nu te leren wanneer het voor andere kinderen genoeg is hij op school lekkerder in de groep ligt ipv "dat kind wat niet kan stoppen".

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik wou dit ook net komen zeggen. Lijkt me niet echt prettig voor die jongens én voor de buurt als jouw zoontje daar staat te roepen. Dat is toch niet nodig? Ik vind dat je eigenlijk je zoontje had moeten terecht wijzen, niet die andere jongens.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.173
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste heeft ook de neiging om met andere kinderen mee te willen doen, met name oudere kinderen. En die hebben daar gewoon niet altijd zin in, om zo'n kleintje op sleeptouw te nemen.
    Ik snap jou wel als je hem de kans wilt geven om zelf weerbaar te worden. Maar zoals je al schrijft: hij had eigenlijk nog steeds niet in de gaten dat die jongens het niet leuk vonden. Met andere woorden: hij is niet weerbaarder geworden, heeft niks van deze situatie geleerd.

Ik zou dus met hem bespreken dat grote kinderen het leuk vinden om met elkaar te spelen. En dat als kinderen al lekker met hun vrienden bezig zijn, je heus wel kunt vragen of je mag meedoen, maar dat "nee" ook een orima antwoord is. Na 'nee' moet je ze dan verder gewoon met rust laten. Ik denk dat hij daar wel wat van kan leren, qua weerbaarheid.

Het was niet leuk van die jongens dat ze steeds feller werden. Zeker omdat zij ouder zijn. Ik snap dat het voor jou helemaal niet leuk is als je hoort dat andere kinderen onaardig zijn tegen jouw zoon. Maar dat was ook het gevolg van het feit dat hij dóór bleef gaan met roepen ook nadat ze al aan jouw zoon hadden laten merken dat ze daar niet van gediend waren. En ook die kinderen zijn, ook al zijn ze groter, nog steeds gewoon kinderen. Op een gegeven moment zijn zij er ook wel klaar mee en kan het gebeuren dat de toon wat minder leuk wordt.
    Ik zou je zoon proberen te leren die signalen wat eerder op te pikken en niet door te blijven gaan als een ander het niet leuk vindt. Daarmee voorkom je denk ik veel meer.

6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Natuurlijk heb ik hem gezegt dat hij beter kon stoppen met roepen, omdat die jongetjes het niet leuk vonden. En heb de jongetjes ook niet terecht gewezen..
    Hij heeft ook niet constant staan roepen, hij was ook gewoon in zn eigen tuin aan het rommelen. Ga hem toch niet verbieden in zn eigen tuin te staan?

Daarbij kwamen de jongetjes ook wel steeds terug, dingen vragen/zeggen.

Mn zoontje moet inderdaad leren dat hij niet altijd en overal "welkom" is.. maar hij is 3.5.. t is toch vrij normaal dat hij die dingen niet meteen doorheeft en uit enthousiasme/onwetendheid zich wil mengen?

Dat hij groter wordt en dat ik hem meer los moet laten en dat hij het soort voorvalletjes zoals vanmiddag vaker mee gaat maken, benauwd me gewoon.
    Ben vooral benieuwd of moeders dit herkennen.

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.423
    17.385
    113
    Lees je verhaal nu nog eens, met en zonder de aanvulling. Die komen totaal verschillend over, bij mij tenminste wel.

Dat hij met 3,5 jaar niet alles doorheeft is heel normaal, daarin moet jij hem begeleiden en de grenzen leren.

Voor de rest, tja schouders ophalen en weer door als die jongens niks ergs gezegt hebben of gedaan. Op school zal hij nog wel meer rottigheid te horen krijgen

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar wat je hier vertelt, is totaal anders dan het verhaal in je eerste post...

Natuurlijk is dat allemaal niet prettig. Ik maak me er ook wel eens zorgen over. In België gaan kindjes al vanaf 2,5 jaar naar school, dus ik ben al anderhalf jaar bezorgd over hoe ze het zo alleen op die grote school doet... Maar je moet het ook leren loslaten. Zo leren ze.

9. tuc

tuc Niet meer actief

tja ik herken dit niet zo, tenminste zo druk als dat jij je er over lijkt te maken. Ik ben altijd erg luchtig met dit soort dingen omgegaan.
    Nee het is niet leuk als een kindje lelijk tegen je praat, maar dat gebeurd nu eenmaal.

Ik denk dat je echt moet gaan leren hem zichzelf te leren redden, als het te gek wordt kun je zelf altijd nog ingrijpen. Maar om zoiets naar die jongens toe te gaan, vind ik overdreven.
    Ik had mijn zoontje (als hij dus niet begrijpt dat hij moet stoppen mee naar achteren genomen om daar te spelen)

10. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Hm.. was misschien handig als ik al die dingen genoemd had. In mijn hoofd was t wel duidelijk ;)

Maar vanaf 2.5 al naar school?
    Hier gaan ze vanaf 2.5 naar de peuterspeelzaal. Maar das niet verplicht.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    School is ook niet verplicht. Maar in België werken de meeste mama's gewoon voltijds of 4/5e. Dus de meeste kinderen gaan dan gewoon voltijds naar school. En dat is even aanpassen, maar ze overleven dat wel. En de mama's en papa's ook.

Maar goed, daar ging het niet over.

12. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap wel dat het je moederhart raakt. Je wil natuurlijk graag dat je kindje mee kan spelen, het leuk heeft, dat anderen niets dan lief tegen hem zijn, hem accepteren etc etc. Ik denk dat dat logisch is, daar ben je moeder voor! Het is denk ik ook een proces, dat loslaten, steeds weer een beetje meer. Je weet dat het moet maar lukt natuurlijk niet altijd, je gevoel en verstand staan in die situaties wel eens lijntecht tegenover elkaar. Bij mij tenminste wel.. :D

Ik voel het in zo'n situaties aan mijn moederhart maar probeer daar voor mezelf ook mijn verstand tegenover te zetten; ' kom op, hoort erbij, hij leert ervan' etc etc. Dan kan ik het weer gevoelsmatig loslaten en gaan weer op weg naar de volgende situatie ;)

13. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Klopt helemaal.. dat het een proces is. Als moeder moet je t ook gewoon maar leren.
    Ik moet mezelf ook steeds vertellen dat het allemaal goed komt en dat hij er van leert..

Mn hormonen zitten me ook in de weg denk..

14. tuc

tuc Niet meer actief

Maar wat jij zegt dat gaat toch meer over een kleuter (of ouder kindje) dat in de buurt of op school buitengesloten wordt. Dan snap ik dat je moederhart spreekt...maar dit is een peutertje die een beetje irritant (in hun ogen) naar een stel andere kinderen staat te roepen waar die verder niks mee heeft.
    Misschien ben ik zo nuchter, maar mijn moederhart doet hier niks mee....ik zou zelfs wel begrijpen dat ze mijn zoontje irritant vonden (staat ook bij: deed alsof het al jaren zn vriendjes zijn) en zou ik mijn zoontje dus allang uit de voortuin geplukt hebben.

Ik denk als dit je al aangrijpt je een heel moeilijke tijd op de kleuterschool gaat krijgen.

15. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Het is niet aan een ander om te bepalen wanneer je moederhart spreekt. Iedere moeder is anders en ieder moederhart spreekt op een ander moment. Ik snap TS volkomen, ik zou het ook zo kunnen hebben, juist omdat ik zou denken 'ach, de schat wil zo graag meespelen, hij bedoelt het zo goed en de andere kinderen reageren niet positief'. Ik zou dat ook zielig vinden. En de conclusie die jij eraan verbindt, dat 'als dit je moederhart al raakt dan ga je het nog moeilijk krijgen op de kleuterschool', vind ik echt kort door de bocht en weinig invoelend en meelevend. Laat TS toch, dit is haar gevoel, mag het? Lekker om dan te zeggen dat haar gevoel overdreven is en dan zal je het nog moeilijk krijgen. En ook nergens voor nodig.

TS, ik begrijp je volkomen, heb ook een week moederhart, maar ben verder een heel realistisch mens die haar kinderen prima los kan laten en zelfs dat heel graag doet omdat ik mijn kinderen heel graag zie ontwikkelen en leren. Ik vind het niet altijd makkelijk maar maak er geen drama's van en functioneer daar prima bij. Dus volgens mij gaat het ook helemaal goed komen als jouw kereltje straks naar de kleuterschool gaat hoor ;)

16. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    TS, zie nu trouwens dat jouw zoontje op dezelfde dag jarig is als de mijne, toevallig! :D Mijne is wel een jaartje ouder.

17. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Dankje..

Gaat ook goed komen hoor.. Heb alle vertrouwen in hem en mezelf.
    Denk dat de insteek van het topic niet helemaal duidelijk is. Laat hem wel sluiten, ga me niet echt beter voelen van de reacties ;)

18. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.252
    1.893
    113
    Vrouw
    Dus bij jullie ook een drukke Decembermaand!
    Zeker toevallig :)
    Hier de 2e onderweg... ook December :$

19. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Jahaaa, vanaf dit jaar krijgen jullie dus ook een extra drukke decembermaand :D. Onze kleine is ook in december geboren, 9 dagen voor de verjaardag van haar broer. December is bij ons een groot feest :D.

20. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.279
    2.978
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

Deel Deze Pagina