zwangerschap na vroeggeboorte, wanneer naar huisarts?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 21 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    hoi, wij denken erover binnenkort opnieuw te gaan proberen om zwanger te raken. de eerste is erg vroeg geboren.
    Moet ik nu eerst afwachten voor ik zwanger wordt, of is het verstandig eerst langs te huisarts te gaan.. en eventueel eerst een gesprek met een gynaecoloog te hebben. Of komt dat later pas?
    groetjes
     
  2. josie

    josie Bekend lid

    28 sep 2007
    685
    0
    0
    Het hangt van de reden van je vroeggeboorte af. Als je bijv hoge bloedruk hebt gehad is het verstandig eerst met je gynaecologe te overleggen ivm medicijnen. Ik was bij de tweede al zwanger nog voor we het gesprek hadden gehad:)
    We hebben toen wel meteen overleg gehad over de controles tijdens de zwangerschap en met welke klachten melden etc.
    Ik bleef direct bij de gyn. onder controle, vond ik wel zo prettig.

    Veel succes!

    groetjes, Josie
     
  3. Jipper

    Jipper Fanatiek lid

    22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Denk dat je naar je eigen gevoel moet luisteren. Ik zou het fijn vinden om eerst te overleggen met de huisarts of gyneacoloog over. Al is het maar om wat onzekerheden de wereld uit te helpen.
    Ik neem aan dat je sowieso nu een medische indicatie hebt en dus naar de gyn moet. Of niet?
     
  4. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    ja ik heb de indicatie zeker
    eigenlijk met 27 w 6 dagen bevallen maar de baby bleek ouder... dus ik neem aan van wel.
    de reden van de vroeggeboorte is onbekend. Bloeddruk was normaal.

    Ik denk dat ik binnenkort even bij de huisarts een afspraak maar,
    geeft me wat meer rust en duidelijkheid.
    Bedankt voor jullie reacties
    Groetjes
     
  5. Uk80

    Uk80 Fanatiek lid

    Wow, dat je dat nu al aandurft! Knap hoor!
    Mijn gyn (die ik na de vroeggeboorte kreeg op het vroeggeboortespreekuur) zei dat ik als ik zwanger wilde worden al langs kon komen voor een gesprek over wat we konden verwachten en alvast een soort plan van aanpak konden opmaken. En als ik al zwanger zou zijn dat ik dan al heel vroeg moest komen.
    Nu moet ik sowieso (mochten we voor een 2e willen gaan) eerst de enting voor de rode hond halen, want ik was niet voldoende beschermd.
    Nu las ik ergens anders dat je dan nog 3 maanden moet wachten met zwanger worden.
    Veel succes!
     
  6. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    @uk
    Ja ik krijg een beetje de kriebels hahaha
    Dat had ik niet gedacht:D
    ik zei eerst dat ik nog wel 4 jaar wil wachten en ook nagedacht om geen tweede te nemen
    maar sinds een week of wat denk ik.. tja het loopt toch wel hoe het loopt,
    en als ik boven de 30 ben straks dan heb ik alleen maar meer kans op problemen.
    Lijkt me toch ontzettend mooi om een tweede op de wereld te zetten.
    Maar ik ben nu nog wel aan de pil, dus ik ben er nu aan het over denken om te stoppen.
    Wel spannend hoor!! erg spannend. ik ben nu met de fotos bezig van onze kleine, en dat is soms wel even slikken hoor (zo klein als ie was, en herinneringen die boven komen)
    Wil jij ook binnenkort voor een tweede gaan?
    Groetjes
     
  7. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Ons kleintje, leuk die kriebels. Hier dezelfde adviezen als UK80. Verder is ons aangeraden minimaal een jaar te wachten voor ik weer zwanger wordt. Anders zou het risico op herhaling misschien nog groter zijn. Maar we zijn er nog niet uit of we een tweede keer aan durven en willen, dus voorlopig zeker geen tweede.

    Uk, het klopt dat je 3 maanden na een rode hond vaccinatie liever niet (of absoluut niet) zwanger wordt. Je vaccineert nl. met een levend verzwakte virus stam. Daarom wordt de moeder vaak al gevaccineerd in het kraambed. Ben je zeker op tijd voor ze weer zwanger is ;).
     
  8. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Vraag me af waarom jullie een jaar moeten wachten, zou dat bij ons misschien ook zo zijn?
    nou ja.. weer een vraag voor de huisarts..:)
    mijn moeder heeft ook een dreigende vroeggeboorte gehad, bij 20 weken al en mn zus bleef zitten tot week 38, ook in een stuit. Net als mijn eerste dus.
    Daarna kwam ik, ongeveer anderhalf jaar later, ik was atherm (40wk) geboren. Maar het is niet te zeggen of het erfelijk is geweest of niet.
    groetjes
     
  9. Uk80

    Uk80 Fanatiek lid

    Ons kleintje: Ach ja, we denken er wel eens over, maar ik vind het toch behoorlijk zwaar geweest. Ons ventje heeft het echt niet makkelijk gehad, en het is echt een wonder dat hij er nog is.
    Hoewel ik er nu wel een goed gevoel over heb over een 2e (in de zin van dat die niet zo vroeg wordt geboren) heb ik toch een kans van 30 %. Vind ik wel veel. En ik vind een kindje opvoeden ook best zwaar. Nu wordt het makkelijker, maar ik heb het idee dat ons zoontje in de eerste maanden alles aan het verwerken was en niet zo lekker in zijn vel zat ;)
    Dus voorlopig even niet...

    Peetje: Dat is natuurlijk ook logisch ja! Hadden ze het maar gedaan in het kraambed, had ik nu er niet tegen op gezien...
     
  10. lovelycr

    lovelycr Lid

    23 jul 2009
    29
    0
    0
    postbode
    ik ben bij mijn eerste kindje ook bevallen bij 28 weken. precies 1 jaar later was ik zwanger van nr 2.
    ik heb geen gesprek van te voren gehad maar ben wel heel goed onder controle geweest bij de gync.
    Er was namelijk geen rede waarom ik weer een vroeggeboorte zou kunne krijgen.
    maar helaas met 27 weken weer last van voorweeen, rust voor geschreven en uiteindelijk met 35 weken bevallen.
    het was geen zorgeloze zwangerschap en emotioneel vond ik het erg zwaar.
    nu ben ik wel zo blij met mijn 2 gezonde kinderen..
    laat je goed informeren en verder luister goed naar je lichaam!!
    liefs van mij
     
  11. Jutte

    Jutte Fanatiek lid

    27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Ik ben met 32 weken bevallen van onze dochter. Zij was 18 maanden toen ik zwanger was van de tweede. Ik heb gelijk na de test de huisarts gebeld, die me een doorverwijzing naar de gyn gaf.
    Er was geen reden aantoonbaar voor de vroeggeboorte en het gekke wil dat ik zelf ook, zonder aantoonbare reden, met bijna 32 weken geboren ben.

    Nu ben ik goed onder controle geweest, extra prikken gehad (progesteron, maar daar heeft TS al met mij over gebabbeld, toch?) en zie onderstaande banner.....(-2 dagen, heb de teller nooit goed gecorrigeerd...), ik ben vrijdag 41 weken zwanger en hoop het stiekem niet te halen, haha

    Maar goed, jouw vraag, mijn antwoord: ik heb met 5 weken zwangerschap de ha gebeld, geen gesprek vooraf gehad.....want geen reden, dus wat kan hij me dan vertellen...
     
  12. Islah

    Islah Niet meer actief

    Wel raar dat je zulke dingen niet op de nacontrole met de gynaecoloog hebt gehoord, hij/zij hoort je daar normaal gesproken wel over te informeren! Zelfs vrouwen die al dan niet op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen onder leiding van een gynaecoloog, krijgen vaak nog tijdens de nacontrole een gespek over het hoe en wat tijdens een tweede zwangerschap, dus laat staan in zo'n situatie...

    Maargoed je hoeft helemaal niet naar de huisarts te gaan, dit is ook niet zo als je voorheen enkel ongecompliceerde zwangerschappen hebt gehad, en dus naar de verloskundige kan. Je moet gewoon een afspraak maken met de gynaecoloog, mijn gynaecoloog zei me dat ik 'zo vroeg mogelijk' een afspraak moest maken; dit heb ik dus gedaan een paar dagen nadat ik positief testte. Zoals eerdere reacties al aangaven, is dat al met al wel afhankelijk van de oorzaak van de vroeggeboorte.

    Snel zwanger worden na een vroeggeboorte schijnt trouwens afgeraden te worden, vanwege het feit dat juist een snelle zwangerschap na een vorige zwangerschap vroeggeboorte kan veroorzaken.
     
  13. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Ons kleintje, zoals Islah al schrijft is mij aangeraden om een jaar te wachten omdat anders de kans op herhaling nog groter zou zijn. Hoe dat precies zit weet ik niet, want voorlopig hier geen plannen voor een tweede. Wat zei de huisarts er eigenlijk over?
     
  14. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    dat van dat jaar wachten wist ik niet,
    dat nemen we hier absoluut mee in onze overweging weer aan een kindje te beginnen!
    ik heb vanmiddag de huisarts geprobeerd te bellen, maar hij was op vakantie volgens mij of had cursus want ik werd naar een andere huisarts verwezen..:( ik laat het weten zodra ik hem gesproken heb.
    Groetjes
     
  15. MamavanMischa

    MamavanMischa Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hoi,

    Ik ben sinds een aantal weken onverwacht weer zwanger. Ik heb ook een indicatie, had een hele hoge bloeddruk, pre-eclampsie en ben spontaan 7wk te vroeg bevallen. (achteraf stond de vroeggeboorte waarschijnlijk los van de bloeddruk, en heeft de bevalling ervoor gezorgd dat de p-e echt doorzette)

    Ik heb meteen toen ik een positieve test had gedaan het ziekenhuis gebeld en heb nu al een echo gehad en na drie weken een controle, en over vier weken weer een echo en controle. Als het voor je eigen gevoel fijn is zou ik lekker even naar de huisarts gaan, maar in elk geval zou ik vooral meteen als je zwanger bent een afspraak in het ziekenhuis maken! Ik weet dat ze bij mij ivm de vroeggeboorte vanaf het begin de lengte van de baarmoedermond goed in de gaten willen houden, dat zal bij jou ook wel het geval zijn.

    Wel (leuk) spannend allemaal he! :)

    Oja trouwens, over een grotere kans op herhaling doordat het zo snel achter elkaar is hebben ze tegen mij niks gezegd, ook niet tijdens de controles in het ziekenhuis de afgelopen weken...
     
  16. Islah

    Islah Niet meer actief

    Over de kans op herhaling na een snelle zwangerschap na een vorige zwangerschap, staat wel iets op vroeggeboorte.nl (maar vanuit die site kan je niks kopiƫren, dus kan je zelf lezen).
     
  17. Dingetje2

    Dingetje2 Fanatiek lid

    29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    wow, jij durft! Ik heb het heel lang uitgesteld allemaal... was zo bang op herhaling.. vooral bij een tweede..
    Bij een eerste kindje kan je nog volop naar het ziekenhuis, geen zorgen thuis.. bij een tweede is dat anders.
    Inmiddels besloten voor een tweede te gaan, maar helaas ditmaal allemaal niet zo snel als de eerste keer..
    Ik zou het wel even overleggen met de huisarts, aan de andere kant.. als je er zelf klaar voor bent..
    succes!
     
  18. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    hier het vervolg...:)
    de huisarts stuurde mij door naar verloskundige
    we hebben gisteren een gesprek gehad, ik merkte dat ik nog veel vragen had over mijn vorige zwangerschap en vooral de bevalling, daarvan wist ik eigenlijk weinig. mijn man was er niet bij omdat ik zo snel bevallen was, en ik had wel een nagesprek gehad in het academisch ziekenhuis maar daar was ik er met mijn hoofd niet bij omdat mijn zoontje in het ziekenhuis lag en kort daarvoor ernstig ziek was geweest.
    gelukkig kon zij mij antwoord geven op veel vragen en ze vertelde dat het voor elke vrouw beter is om tenminste een jaar te wachten, maar dat het voor mensen met een prematuur kindje nog beter is om wat langer te wachten omdat je alles nog moet verwerken. Nou dat merkte ik eigenlijk pas tijdens dat gesprek. ik was heel emotioneel namelijk. Volgens de vk was het zelfs het allerbest voor ons andere kindje om te wachten tot die 3 a 4 jaar oud was, omdat ze dan niet jaloers zijn en zelfstandiger zijn/ minder afhankelijk (mocht ik weer in het ziekenhuis terecht komen of miskraam oid).
    Stof tot nadenken hier dus;)
    maar ik ga nu naar aanleiding van het advies wat ik van jullie heb gehoord en het gesprek met de verloskundige in elk geval tot jan volgend jaar wachten, 1 jaar dus, en misschien wel langer. het grappige is dat ik me nu ineens een stuk rustiger voel, omdat ik in mijn hoofd druk bezig was met het volgende kindje. ik besef wel dat ik nu moet genieten van wat er nu gebeurd, nu zijn we immers ook al een gezin!
    @isla ik heb de hele site doorgespit, interessant.
    Meiden, Bedankt voor jullie adviezen!
    groetjes
     
  19. Islah

    Islah Niet meer actief

    Mooi dat je wat meer rust hebt kunnen vinden, geniet ervan. : )
     

Deel Deze Pagina