Haaaai, Ik heb een vraagje: Onze zoon van 5 blijft zo ontzettend moe .. Eerst dacht ik dat school vermoeiend was, daarna had hij een griep te pakken.. Maar hij blijft zo moe, Nu was ik vanacht ziek en ging ik even bij hun op de kamer kijken en het was 03.15 en hij lag gewoon wakker in bed, En ik vroeg waarom ga je niet slapen.. Ja ik durf niet te slapen omdat ik dan eng doe dromen .. Lieve help wat moet ik hier nu mee dat zou ook een hoop verklaren ...
Mijn oudste heeft ook vaak last van nachtmerries. Zeker als er wat meer spanning is (Sinterklaas, verjaardag, nu einde schooljaar). Hij komt onze kamer binnen, en dan loop ik mee naar zijn kamer. Ik ga dan rustig naast hem in bed liggen. Na 10 minuten is hij vaak wel rustig en durft hij wel weer te slapen. (En soms val ik in slaap en krijg ik na 30 minuten een duw dat ik wel mag ophoepelen) Dus ik zou kijken of je hem ook die geruststelling kunt geven in de nacht?
Het in slaap komen is geen probleem, ... We hebben zon dia projector en een nachtlampje vaak slaapt hij nog eerder als zijn kleine broer.. Maar dan midden in de nacht word hij sakker nu dat ik erover na ga denken stond hij eerst ook regelmatig aan mijn bed dat hij eng gedroomd heeft, Vanacht was het omdat iemand met een sloop kogel ons huis ging stuk maken ( hij is helemaal fan van bob de bouwer )
Zou het een idee zijn om bij het bedritueeltje nog iets te doen om boze dromen weg te jagen? Bijvoorbeeld een ander nachtlampje en dat met veel gebaren aanzetten? Of een stoere knuffelbeer, of een rondje door de kamer met een plumeau, ik roep maar wat.
Mijn oudste heeft het ook af en toe. Ik laat haar de droom navertellen zo goed als ze dat kan om er dan samen over te praten. Dan zingen we wat liedjes en zeg ik ook altijd als je weer bang word, ga je het liedje in je hoofd zingen en dan bidden we samen, dat laatste is wat hier persoonlijk heel goed helpt, maar dat is voor iedereen weer anders.
Ja ik wilde dus ook zeggen dat je misschien als hij naar bed gaat, je alle boze dingen de kamer uit moet 'jagen', samen met hem.. Misschien scheelt dat.. Onze dochter droomt ook weleens heel eng, zweet staat dan op d'r hoofd. Ik laat haar vaak even wat drinken, lampje op de gang aan, even erover praten, en als ze weer rustig wordt, gaat ze weer slapen. Maar ja, elk kind is anders. Maar het is wel vervelend dat hij wakker blijft, want dan wordt/blijft hij moe he..
Dat van het bed ritueeltjes aan passen vind ik een goed idee Thanks allemaal ... Hopelijk slaapt hij beter want pffff het is erg vermoeiend Hihi
Ik heb hiervoor een dromenvangertje gekocht. En een verhaaltje verteld, dat als je een enge droom krijgt, hij door de dromenvanger, "gevangen" wordt en dan niet meer terug mag komen. En er een leuke droom voor terug krijgt.