wanneer iets anders erbij drinken dan melk en wanneer soepstengel?

Discussie in 'Voeding' gestart door anja136, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anja136

anja136 Actief lid

7 jul 2008
    408
    0
    0
    Mijn zoontje is nu bijna 6 maanden.
    Zijn schema:
    8 uur BV
    10 uur fruithapje
    slapen
    12.30 BV
    slapen
    1600 BV
    1730 groentenhapje warm
    slapen
    20 uur BV
    Slapen tot volgende ochtend.

Nu heb ik het idee dat hij nog wel meer wil, zoals bijv eens iets anders drinken, roosvicee of water, maar vanaf welke leeftijd kan dat?
    En een soepstengel oid? Heb hem nu 1x broodkorst gegeven, maar daar moest hij zo van kokken... dat ik die gauw heb afgepakt.

Wat zijn jullie tips?

2. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Toevallig heb ik net de cb infolijn gebeld om wat dingen te vragen. Alles wat ik vroeg (aardappelen, vlees, vis, soepstengel, broodkorstje) mogen we nu aan gaan bieden. Ook kwam ze zelf met halfvolle yoghurt, rijstewafeltje en babykoekje ;)
    Ons zoontje is 6 maanden geweest, krijgt sinds 3 weken bijvoeding en eet alsof hij nooit anders gedaan heeft.

Over drinken heb ik het niet gehad...

3. Bri

Bri Niet meer actief

Voorlopig is melk nog zijn belangrijkste voedingsbron, dus ik zou nog ff rustig aan doen met ander drinken. Ben zelf met water erbij begonnen met een maand of 7 a 8, geloof ik. diksap nog wat later.

Voor soepstengels geldt het zelfde als voor brood, het heeft dezelfde hoofdingrediënten. In principe kan het bij 6 mnd, behalve als er een verhoogde kans op (gluten)allergie is. Ik ben dit met 6,5 a 7 mnd gaan geven.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Met borstvoeding zou ik niet teveel ander vocht aanbieden, dat gaat anders misschien ten koste van je borstvoeding.
    Ik ben met 6 maanden wel begonnen met af en toe een slokje water uit een gewone beker bij de bijvoeding.
    Met 6 maanden begonnen met groente, na 2 weken ook fruit. Broodkorst gaf ik toen ook en met 7 maanden een boterham met margarine.
    Ik heb toen ook Bambix rijstewafeltjes gekocht, die zijn zonder zout. Die kreeg ze als tussendoortje.
    Soepstengel gaf ik pas vanaf een maand of 11, zit best wel veel zout in.
    Vlees kreeg ze af en toe en pas vanaf 1 jaar standaard.
    Diksap krijgt ze ook pas sinds kort en af en toe.

5. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Waarom zou je ander drinken aanbieden???
    Omdat JIJ het wilt is het antwoord waarschijnlijk.

Je kindje heeft genoeg aan melk en water.
    Dus lekker uitstellen hoor want hoe eerder ze zoet leren drinken hoe sneller ze van de melk afgaan.

Mijn neefje kreeg vanaf zijn 9 maanden oud roosvicee en diksap.En vanaf de 10 maanden wilde hij niks anders meer dan diksap enz.Geen melk enz.Nu is hij 2 jaar en eet erg slecht.Alleen danoontjes en diksap en roosvicee en frikandellen.

Ik zou dus even wachten met ander drinken en het houden bij water en melk en thee.Kindje heeft nisk meer nodig dan dat.

Soepstengel kan je geven idd maar als hij van brood al kokt dan doet hij dit met soepstengel ook.
    Wacht een weekje of 2 en probeer het dan weer.HEt kokreflex moet eerst achter in de keel verhuizen voordat ze vast voedsel kunnen eten,En zo te horen is dat nog neit het geval.

Hier was het met 6 1/2 maand oud pas.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Tuurlijk is het mooi wanneer je kindje graag water drinkt maar daar hoef ik bij Jesse toch echt niet mee aan te komen. Hij drinkt het echt niet op, een klein beetje diksap erbij en meneer drinkt het wel. Fruit, groente en brood gaan er echt allemaal in en de melk staat nog steeds op nr 1 bij hem. Je kunt alle kindjes echt niet over een kam scheren en als je je kindje af en toe wat sterk verdund diksap geeft dan kan dit echt geen kwaad en wordt hij hier niet opeens een slechte eter van.

Ik zou persoonlijk de broodkorst niet meteen wegpakken wanneer hij begint te kokken, voor zo'n kleintje is het in het begin ook een leerproces. Hoever kan ik iets in mijn mond stoppen en wat moet ik er dan mee. Jesse heeft de eerste week ook behoorlijk zitten te smeren met zijn brood, kokhalsde wanneer hij het te ver in zijn mondje stopte en spuugde ook vrij veel weer naar buiten ipv het door te slikken. Maar nu eet hij echt heel netjes zijn boterham op.

Met soepstengel zou ik even wachten, zeker wanneer hij nog geen brood kan eten.

7. adi

adi Niet meer actief

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen vind je niet? Je zegt zelf al dat jouw kind geen water wil drinken zonder dat je daar sap in gooit, dan heeft ie dus al die slechte gewoonte aangeleerd. Dat is juist waar Mamavanlucas TS voor waatschuwt.

TS: met bv hoef je nog geen ander vocht te geven. Als hij dorst heeft kun je gewoon bv geven. En op zn leeftijd is het juist goed om de borst te geven na de bijvoeding, als toetje zeg maar

En laat hem maar eerst brood leren eten, en dan pas soepstengel

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Helaas hoefde ik dat Jesse echt niet aan te leren... Wij geven flesvoeding, wat je dus niet onbeperkt mag geven. En ivm reflux ook niet onbeperkt kunt verdunnen. Tijdens de warme periode voor de zomer moest hij echt extra vocht hebben, maar het water ging er echt niet in. Op een gegeven moment dan ga je echt wel andere dingen zoeken, eerst thee, maar dat wilde meneer ook niet. Nou als dan die diksap de enige manier is dat mijn kindje iets wil drinken naast de melk, dan is dat maar
    zo. Maar het wil niet zeggen dat hij daardoor een slechte eter is of dat de melk er niet meer ingaat. Ik blijf het water overigens ook wel aanbieden, maar ga er geen strijd van maken. En ook met het huidige weer moet hij extra vocht hebben. Onthoud je dan je kindje van extra vocht alleen omdat jij liever geen diksap geeft? Lijkt me niet...

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb water/thee/diksap vanaf een maand of 5,5 gegeven. Een soepstengel rond de 6,5 maand denk ik, maar ze at al wel een boterham toen (met 6 maanden), ik zou eerst een boterham doen en dan pas een soepstengel.

10. mamavanlucas10

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hier drinkt lucas al vanaf 4 maande oud water mee.Eerst idd maar 10cc ens.Nu zit hij al op 80 a 90 cc na de maaltijd.

En ik denk niet adat als je kindje met de warme dagen water niet aanpakt hij dit dan nodig heeft.Dan heeft hij geen dorst.Hier drinkt hij namelijk wel water als het nodig is.
    Als hij dan wel diksap pakt en geen water dan is het dus puur voor het zoete en het verwennen en niet voor het vocht meid.
    Je houdt jezelf een beetje voor de gek maar ja...als je vindt dat je kindje suikers en zoettigheid nodig heeft op 7 maandne oud dan ben ik benieuwd wat je allemaal gaat geven als deze in de peuterpuberteit komt.
    Ik denk dat je dan een kindje krijgt zoals mijn neefje is.
    Frikandellen, danoontjes en roosvixee want hij moet toch wat eten is dan jouw redernatie toch???? Net zoals het diksap.Liever iets dan niets.En ja dat hij dan elke dag danoontjes en frikandellen eet is niet erg.Beter iets dan niets he :p.

Ach ja, spreek je denk ik nog in veeeeeeeel topics over eetproblemen later

11. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Nou Mama van Lucas, wacht maar tot jou oudste in de peuterpuberteit komt....op de kinderopvang en met verjaardagen ontkom je er niet zo makkelijk aan hoor en zeg je zelf vast niet tegen jou kind met 3 jaar: nee jij mag die lolly niet...en hier is je beker water.

Als jou neefje de hele dag frikandellen eet en diksap drinkt dan is er toch echt een probleem bij de ouders....die eten dan zeker zelf ook genoeg frikandellen...hier komt dat soort eten of chips namelijk niet in huis omdat we het zelf niet eten of lekker vinden...een kind neemt de gewoontes van de ouders over.

Ons dochtertje is 4 en is stevig maar niet dik, wel aanleg dus....bij opa en oma snoept ze redelijk veel, hier weet ze dat ze iets van rozijntjes of een liga mag pakken uit de kast om 15:00 uur dus niet de hele dag door. Regels zijn regels. Het is gewoon een kwestie van consequent zijn. Snoepen of iets lekkers mag in het weekend. Maar goed, daar heeft ts het nog helemaal niet over...

TS zegt niet dat ze diksap gaat geven...want ik heb even teruggelezen...ze vraagt zich alleen maar af vanaf wanneer het zou mogen. En dun aangelengd diksap is heus niet zo'n probleem, maar ik zou het zo lang mogelijk uitstellen. Het is wel waar dat als ze echt dorst hebben, ze ook wel water of thee drinken. Op een gegeven moment moet de 15/16 uur bv vervangen worden door iets te drinken met een rijstwafeltje of zo en dat is volgens mij zo rond de 8 maanden wanneer de warme hap meer naar 18:00 uur gaat met als toetje 100 gr. naturel yoghurt.

Misschien heb je hier wat aan Anja. Je schema ziet er goed uit zo maar de bv van 16:00 uur wordt dan rond 7/8 maanden een sapje en rijstwafel oid en rond 7 maanden is de tijd om met een broodkorst te beginnen. Voor nu doe je het prima.

Charlie

12. mamavanlucas10

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Oww zeker mag hij wat lekkers, maar niet altijd.
    En die buien in de peuterpuberteit maak ik korte metten mee.Eten doenz e toch wel en als hij iets neit eet dan gaat het de koelkast in voor de volgende keer dat hij zegt honger te hebben.Geen frinkandellen enz hier hoor om maar te vullen.

En idd mijn neefje die aan de frikandellen zit word door opa en oma opgevoed.Daar mag hij alles omdat het opa en oma zijn maar hij woont daar omdat de mama (hun dochter van 26) haar kind bij hun wilt dumpen omdat ze anders aan de vader herinnert word.En dat kan ze neit hebben met haar geestelijke toestand.Ach ja...haar kind is nog volwassener dan zijzelf.Maar ja...dat is hun pakkie an.
    Mijn kind wordt iig niet zo vandaar dat ik er strenger op ben.

Ik zie hoe het niet moet :p bij mijn neefje.

13. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Vind het wel sneu voor je neefje. Arm ventje...

Maar lijkt me dan ook geen 'standaard' situatie en er zullen dan ook wel redenen (psychisch) zijn waarom hij zo slecht eet en drinkt.

Ben er overigens vandaag hier achter gekomen dat mijn zoontje wel water wil drinken uit een gewone beker. Vanochtend voor het eerst met een gewone beker geoefend. Daarna fles en tuitbeker geprobeerd, maar daarin weigert hij permanent. Ben allang blij dat hij het nu wel drinkt, en hij moet nu toch oefenen met een gewone beker.

14. mamavanlucas10

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Ja het is erg zielig voor hem.Maar sorry dat ik het zeg maar door alles is het nu een rotkind geworden in gedrag.Kan niet normaal met hem ergens naartoe gaan enz zodner dat hij zeurt, huilt, nee roept en slaat!!! Hij heeft zijn ma de eerste jaar heel vaak ruzie zien maken en zien vechten met zijn papa en de mama zien schelden en schreeuwen en hysterisch gezien.Vandaar dat eht nu beter is dat hij bij opa en oma woont.Mama komt hem af en toe halen om mee te gan zwemmen enz.Meer niet.

Stoer dat je kindje uit een beker probeert te drinken.Hier ook af en toe geprobeert maar Lucas zet het tegen zijn mond en gooit het ineens achterover met grote hoestbuien als gevolg hihi.
    Proberen elke week weer en laten hem ermee spelen zeg maar.

15. anja136

anja136 Actief lid

7 jul 2008
    408
    0
    0
    Ik heb nu al wat vaker broodkorst gegeven en dat lijkt nu stuk beter te gaan. Eerst paar x is dat toch beetje eng. Geef hem nu af en toe wat water uit flesje en dat vind hij wel interessant.

Verder gaat eten goed. Wanneer gaven jullie voor het eerst een boterham bij lunch of ontbijt?

Omdat mijn zoontje nog zoveel bv drinkt, heeft hij wel zin in snackje her en der, maar echt hele boterham of 1 stuks fruit gepureerd krijg ik er niet in.

Ik denk dat ik maar gewoon voortborduur op de borstvoeding en als hij zelf aangeeft dat hij meer vast voedsel wil, dan maar geven.

Mijn oudste zoontje was al veel eerder van de borstvoeding af, dus daar liep alles anders mee qua voeding.

Ik moet wel zeggen dat hij al met 4 maanden roosvicee, water en thee te drinken kreeg, en hij is nu ruim 2 jaar en eet en drinkt alles! Vaak vraagt hij zelf om thee of water, prima toch

16. anja136

anja136 Actief lid

7 jul 2008
    408
    0
    0
    he charlie, bedankt voor je compliment en bemoedigende woorden.

Deel Deze Pagina