freelancer en peuterspeelzaal: welke subsidie/toeslag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sumara, 19 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sumara

Sumara Lid

2 okt 2015
    5
    2
    3
    NULL
    NULL
    Hallo dames en heren,

Ik heb het hele internet afgezocht, met de belastigdienst, de gemeente en de psz gebeld, maar niemand kan mij een antwoord geven op deze vraag:

Mijn dochtertje wordt in mei 2,5 en dan mag zij beginnen bij de peuterspeelzaal. Ik ben net begonnen als freelance tekstschrijver. Stelt nog niks voor (t/m juli heb ik tot nu toe 2 opdrachten staan). Het aantal uur dat ik werk is nu dus nog erg weinig, en bovendien zeer onregelmatig en onvoorspelbaar.
    Voor de peuterspeelzaal zou ik dan ook het liefst gebruik maken van de gemeentelijke subsidie, maar ik vraag mij af of dit 'mag' als je inkomsten hebt, al is het bijna niks.
    Ik zal dan uiteraard geen gebruik maken van de kinderopvangtoeslag (die zal - zeker in het begin - voor de 8 u per week psz ook ontoereikend zijn).
    Ik wil het graag zeker weten, voordat ik straks een boete aan mijn broek heb hangen of de opvangkosten terug moet betalen.
    Is er iemand onder jullie die in dezelfde situatie heeft gezeten en mij kan helpen aan het antwoord?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Suzanne

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Volgens mij kom je in alleen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag op het moment dat je werkt/inkomen ontvangt. En die is vervolgens inkomensafhankelijk.

Gemeentelijke subsidie is voor zover ik weet alleen als je niet werkt maar geloof dat het verschilt per gemeente.

Waarom zou je geen kinderopvangtoeslag aanvragen dan?

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Nee dat kun je niet via de gemeente doen omdat je recht hebt op kinderopvangtoeslag.de subsidie is bedoeld voor diegene die niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag omdat er 1 partner bv niet werkt

Wat telt als werk?
    Het gaat erom dat u geld verdient met uw werk en er belasting over betaalt. Werkt u parttime? Ook dan komt u in aanmerking voor kinderopvangtoeslag.

Voorbeelden

• U hebt een vaste baan.
    • U bent ondernemer, zzp’er of freelancer.
    • U werkt als uitzendkracht.
    • U bent raadslid bij de gemeente.
    • U bent werknemer-promovendus bij een universiteit .

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik denk dat je tussen wal en schip valt. Voor die paar uur dat je werkt x140% kun je kot krijgen en rest zul je zelf moeten betalen

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.502
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Exact dit, helaas!!

Deel Deze Pagina