Onze zoon van net twee is denk ik bang in het donker. De laatste tijd wordt hij steeds in paniek wakker en roept dan meteen "mama licht aan doen licht aandoen!" Als ik het niet doe raakt hij heel erg in paniek en moet echt heel erg huilen. Het begint eigenlijk al als hij naar bed gaat en ik de lamellen dicht doe. Dan is het amper donker en zegt hij al "donker donker". Dan doe ik zn gordijnen dicht (een kwart want verder mag t niet) en ik doe het lichtje aan op de babyphone. En zeg dan ook kijk maar naar het lampje dan is het niet donker. En het lampje blijft de hele nacht aan. Maar toch wordt hij wakker en raakt in paniek. Ik heb geen idee waar het ineens vandaan komt,herken het ook niet. Negen van de 10x legde ik hem in bed en hoorde ik hem de volgende ochtend pas weer. Nu is hij vanaevond al 4x wakker geworden. Ik vind het zielig voor hem en wil dat hij zich prettig voelt in zn eigen kamertje in zn eigen bedje. Wat kan ik doen om hem gerust te stellen dat er niks aan de hand is en dat er niks gebeurt? Ik laat nu het licht van de badkamer aan,dat vind ik prima maar is niet echt een handige oplossing... Wie herkent dit en/of heeft tips? X
Nachtlampje? Een die hij zelf aan en uit kan doen? Mijn dochter heeft voor haar verjaardag een heel mooie gekregen, die hangt aan de muur boven haar bed. Het kan zijn dat hij iets aan het verwerken is en daarom eng droomt, en als hij dan wakker wordt het fijner is als er een lampje aan is.
Rond die leeftijd begon het ook bij mijn dochter. Misschien een fase? Ik zou een leuk nachtlampje kopen.
onze zoon begon toen ook met bang zijn in het donker, wij hebben een nachtlampje gekocht en die gebruikt hij nog steeds, hij vind het nog steeds niet fijn om in het donker te slapen.
Hier idd ook een nachtlampje die ze zelf kan bedienen. Verder heeft ze ook een tijdje een zaklamp bij haar gehad geeft hij niet aan wat er aan de hand is? Wat gebeurt er volgens hem als het donker is? Zijn er monsters of schaduwen of iets dergelijks?? Wat bij ons ook hielp namelijk was die voor bedtijd weg te jagen we gingen dan de hele kamer langs met een soort antispokenliedje. En als ze dan alle,aal weg waren (haha!) dan ging ze rustig slapen. Succes en alvast een superbevalling toegewenst!!
Een zaklamp is trouwens een heel goed idee. Die kunnen ze meenemen in bed, zelf bedienen. Ideaal Ik ga er morgen ook weer 1 voor onze dochter aanschaffen. Die is nu 5 en nog altijd bang in het donker.
ik zou idd een nachtlampje aan de muur bevestigen ofzo, die hij zelf aan en uit kan doen, of gewoon aanlaten... ( bijv van ikea of van zn favoriete tekenfiguur) ik heb 2 soorten knuffels die je in kan drukken om het licht te laten schijnen, eventueel overdag gewoon in het licht laten slapen? toevallig had mijn zoontje vannavht volgens mij een droom en krijste het uit, heb ik evne bij me genomen en daaran terug gelegd met zn lampje aan, en al zn knuffels...heel eventjes deed ie een poging tot huilen maar daarna hoord eik hem alweer kletsen
hey meiden, bedankt voor jullie reacties vast! Ja het was eigenlijk van het een op andere moment. Vannacht had mn vriend per ongeluk het licht uitgedaan en een uur later werd hij wakker en riep weer om licht. Ik liep naar de badkamer en deed het licht aan en meteen was het over. Hij riep niet eens naar mij wilde terwijl als hij mij ziet dan ook nog vaak wil dat ik naar hem toe kom. Ik zal eens met hem "praten" morgen over het donker, misschien kan hij het al wel uitleggen. Soms zegt hij "schrik schrik" en doet zn schoudertjes omhoog. En laatst werd hij huilend en in paniek wakker (gewoon normale tijd 's ochtends) en vertelde over politieauto oma huis en sirene. Kan me geen voorval herinneren dat we die dag een politieauto hadden gezien of bij oma geweest waren, dus misschien toch nachtmerries? Overdag slaapt hij met precies hetzelfde: lamellen dicht en gordijnen dicht en dat lampje op de babyphone aan. Maar zodra ik dus die lamellen dicht doe zegt hij al donker terwijl de zon recht in zn kamer schijnt op dat tijdstip dus echt donker is het niet... Ik heb nu de gordijnen open gelaten en alleen de lamellen dicht, kijken of dat wat is. Zou het lampje op de babyphone te klein zijn zodat hij toch niet alles goed kan zien? Lastig hoor!
Wat vervelend voor hem en jullie! Ik zou nachtlampje van ikea halen (soort zacht spookje) die kunnen ze zelf bedienen en kunne opladen en dus zonder draad gebruiken! Dus kan gewoon in zijn bed! Succes dr mee
Onze dochter is sinds een dag of 4 ook ineens bang in het donker. Ze komt er dan uit en vraagt of ze bij ons in bed mag. Toen we de lamp op de overloop aan lieten en de deur open lieten, ging ze weer slapen. Eerst ging ze 's avonds wel gewoon slapen, maar werd ze dus midden in de nacht wakker. Sinds gisteren is ze al bang bij het in bed gaan. Toen ik beneden was, hoorde ik haar al even een gilletje geven en vervolgens wat getrippel. Toen ik even later ging kijken, had ze zelf de lamp op de overloop aangedaan, haar deur open gedaan en daarna is ze gaan slapen. Vannacht werd ze nog wel even wakker, maar omdat de lamp aan was, bleef ze wel in haar bedje. Ik ben er alleen nog niet achter waar ze nu precies bang voor is. Lastig hoor! Ik vind het vooral zo zielig voor haar!