Ik zit ergens mee, maar weet niet zo goed wat ik moet doen.... Mijn zoontje van net 3 heeft hier in de straat een vriendje. Het jongetje is een half jaar ouder dan mijn zoon. Hij komt een beetje uit een 'aso' gezin, daar wordt veel geschreeuwd. Het jongetje kent het Engelse en Nederlandse scheldwoorden boek zowat uit zijn hoofd.... De ouders van dit jongetje zijn opzich best aardig, maar voeden mijns inziens wat apart op. Dit terzijde... Mijn zoontje speelt regelmatig buiten met dit jongetje. Mijn zoon mag niet alleen op straat spelen, jongetje mag dit wel. Het jongetje is ook vaak bij ons in de achtertuin aan het spelen samen met zoon, want ik kan niet de hele dag opletten in de speeltuin voor het huis ivm dochter die ook aandacht wil. Zoon was vorige week even bij jongetje aan het spelen, maar wilde dit niet nog eens, hij wilde daar niet alleen zijn zonder mij. Zoon is verder eigenlijk nooit zo.... Vanmiddag was het jongetje weer eens bij ons in de achtertuin aan het spelen toen ik zoon hoorde huilen. Volgens hem had buurjongetje hem geduwd. Mijn zoon duwt ook wel eens andere kinderen, daar zeg ik dan meteen wat van tegen hem. Zo nu ook tegen buurjongetje, welke zei dat hij niet heeft geduwd. Jongetje loopt richting glijbaan en zegt tegen mijn zoon. Jij mag er niet op, jij bent stom! Rotjonk!! Ik vertelde buurjongetje dat dit onze tuin is, hij hier best mag spelen, maar dat er niet gescholden of gevloekt wordt. Dit heb ik hem wel vaker verteld, aangezien hij dus veel vloekt! Jongetje probeert mijn zoontje ook dingen te laten doen die niet mogen. Wij zouden weg gaan, dus ik zeg tegen mijn zoontje dat hij bij mij moet blijven (stonden bij de auto). Zegt buurjongetje, kom maar met mij mee hoor! Zoontje zegt, dat mag niet van mijn moeder, wij gaan weg. Buurjongetje zegt, kom nu meehee! Ik vind het niet meer prettig dat mijn zoontje veel met dit jongetje speelt. Ze gaan beide straks ook naar dezelfde basisschool weet ik, zie er nu al een beetje tegenop. Gelukkig ken ik andere kindjes die ook naar dezelfde basisschool gaan, zal mijn zoon een beetje naar die kindjes sturen. Wat vinden jullie en zouden jullie doen? Stel ik me aan of niet?
Als je het jongetje echt geen omgang vindt voor jouw zoontje dan zou ik als ik jou was er, al dan niet subtiel, voor zorgen dat ze niet meer samen spelen. Je kunt niet alles voorkomen zeker niet als hij straks naar school gaat, maar nu kun je wel nog sturen. Hier in de buurt woont een aso familie waarvan ik NO WAY wil dat mijn dochtertje er gaat komen. Sterker nog het is het soort mensen waar ik zelf ook geen contact mee wil dus daar zal mijn dochter nooit naartoe gaan en dat kindje komt hier ook niet spelen. Ondanks dat ze straks op de psz samen in een klasje zitten.
zoiets is altijd lastig. Kindjes kiezen hun eigen vriendjes uit en daar kan je als ouder weinig aan doen, zou ook niet goed zijn denk ik... Wat jij wel kunt doen: - alleen aanspreken/corrigeren op wat jij zelf gezien hebt, dus niet uit 2e hand. - jouw zoontje duidelijk uitleggen dat wanneer kindjes (dus niet specifiek buurjongetje) iets doet wat hij niet leuk vindt, dat hij dat dan zelf op een nette manier zegt. Als dat niet helpt moet hij goed nadenken of hij nog met dat kindje wil spelen. - in JOUW tuin gelden JOUW regels, dus er wordt niet gescholden!! Als buurjongetje niet luistert en je hoort hem weer schelden, dan zou ik hem naar huis brengen en aan ouders uitleggen waarom.
Ja wel lastig, hopelijk trekt je zoontje straks op school naar andere kindjes toe! Als het buurjongetje in mijn tuin kwam spelen en hij zou dingen doen die in mijn tuin niet mogen dan zou ik hem denk ik naar huis sturen als waarschuwen niet helpt... Je hoeft hem misschien niet direct voor altijd te verbannen maar je kunt denk ik wel zeggen dat hij die middag even niet meer welkom is ofzo en wanneer hij de volgende dag zich weer aan jullie regels kan houden dat hij dan wel weer welkom is om te komen spelen!
Ik kan je helemaal begrijpen. Ik zou even goed in de gaten houden, in hoeverre jouw zoontje dat gedrag kopieert. Blijf vooral jullie grenzen en regels consequent volgen. Als je merkt dat jou zoontje het gedrag niet kopieert, valt het wel mee. Je zoontje zal op een gegeven moment ook wel inzien, dat wat dat kindje doet, niet leuk is, niet goed is en niet mag. Misschien stopt hij dan zelf wel met hem op te zoeken. Wat betreft gemeen zijn... sja, ik ben daar heel makkelijk in. Ik geef andere kinderen gewoon op hun kop. Ja, met het risico dat ik dan een boze ouder aan de deur heb. Blijft dat jongetje gemeen doen, dan zou ik zeggen dat hij niet meer bij jullie mag spelen, tot hij gewoon kan doen. Huppa, naar huis. En als hij de volgende keer weer komt, meteen zeggen: Je mag hier wel spelen, maar wel gewoon doen. Dus niet schelden en niet duwen/slaan/etc. En dus ook consequent het kind buiten zetten als het zich er niet aan houdt. Die ouders kunnen dan wel andere keuzes gemaakt hebben, dat wil niet zeggen dat dat kind snapt hoe het bij jullie werkt. Grote kans dat hij leert dat hij zich moet gedragen bij jullie en dat ook doet. Of niet, maar dan speelt hij dus niet meer bij jullie. Nou ja, zo denk ik er dan over
Herkenbaar en ik zit helaas in dezelfde situatie! Het kan nog een graad erger! Als hij aanbelt en wij maken niet open blijft hij net zo lang bellen totdat we open maken! Ook fijn ald er nog kids liggen te pitten! Als wij de deur niet open maken over dd schutting klimmen ( heb 3 kids dus niet altijd tijd om de deur open te maken) Spullen proberen te stelen in ons huis!!!! Ik ben heel makkelijk ons huis onze regels! Ik heb hem ook al 2x weg gestuurd! Mijn zoon vind het ook steeds minder leuk om mee te spelen
Als kindjes iets stelen in ons huis, dan zou ik per direct naar de ouders lopen met de mededeling dat ik er de volgende keer de politie bijhaal.
Mwah ik denk dat ik niet accuut naar de politie rennen... Maar ik denk ook niet dat degene nog zou komen spelen. Ik wil niet heel dwingend vriendschappen sturen maar daar ben ik snel klaar mee.
Nee, niet meteen naar de politie. Eerst tegen de ouders zeggen en daarbij melden, dat als het nog een keer voorkomt, je WEL naar de politie stapt.