Na dit weekend wil ik beginnen met de eerste hapjes, mijn dochter is dan 4 maanden en ik heb het idee dat ze er wel aan toe is.. Maar ik heb hier nog zoveel vragen over.. Welke groentes gaf je als eerst?? Hoe laat gaven jullie het? Hoeveel dagen achter elkaar doe je de dezelfde groente? Of wissel je dit juist af? Wanneer mag je beginnen met een nieuwe groente?? Vanaf wanneer begon je met fruit? En wisselde je dan fruit en groente af?? En de papfles? Hoeveel scheppen deden jullie in de fles? Ze krijgt nu 180/6. Alvast bedankt!
het is belangrijk 3-4 dagen achter elkaar hetzelfde te geven, dan kun je zien of er allergische reacties komen... en pure groenten geven, dus niet mengen of aardappel of vlees ofzo erbij ik gaf het op het tijdstip dat je het later ook ongeveer geeft. dus groente aan het einde van de dag en fruit s morgens. anders moet je dan weer je schema gaan veranderen. zodra ze gewend zijn aan groentje kun je fruit erbij gaan geven, maar daar zou ik nog mee wachten. ik ben begonnen met wortel,boontjes, erwtjes, bloemkool pap heb ik nooit gegeven omdat mijn zoon dat niet wou. maar heeft je dochter echt al behoefte aan meer dan alleen de fles? 4 maanden is namelijk nog best vroeg hoor, eht is beter voor de darmen en allergien te wachten tot een maand of 6...
Wij zijn begonnen met paprika en wortel, daarna al vrij snel verse aardbeien, boontjes, mango, ananas, peer. Onderhand eet dl van alles, van pompoen tot rode kool, framboos en appel ... Voor allergieen is het juist verstandig eerder te beginnen, zie ander topic Inderdaad eerst gewoon pure groente (niet gemengd met iets anders) Ik gebruikte ook altijd kookvocht om het gladder te maken en idd ijsblokjes vorm om in te vriezen. Zo hoef je niet elke dag wat klaar te maken en kun je wel elke dag verse groente voorzetten. Van groente en fruit waar dat handig is, geef ik een stukje aan dl zodat ze zelf kan ontdekken, bij andere dingen die te glad zijn of te zacht geef ik het van een lepeltje.
Hier gestart met lepeltjes groente, Siem at al snel 25 gram. Eerst 3/4 dagen wortel toen 3/4 dagen bloemkool en daarna broccoli, sperziebonen en toen weer wortel... Ik deed alles glad pureren en met een harde slagroomspuit in ijsblokzakjes spuiten. Elk ijsblokje groente is 25 gram. Zo kun je vooraf al veel klaar maken en op de duur de hoeveelheid uitbreiden. Zodra het na enkele weken goed gaat met groente kun je op dezelfde manier starten met fruit, mango appel peer. Om groente smeuïg te maken evt kookvocht gebruiken of wat fles/bv voeding.
Ow en ik gaf het idd op ongeveer de tijd dat ze dit later ook zal krijgen, dus 's morgens fruit (bij ons of net voor haar ochtendslaapje, of net na) en rond 12.00 groente. 's Avonds zit ze in de kinderstoel bij ons aan tafel en krijgt ze ook iets van groente, of een stukje brood om lekker op te sabbelen.
Hier toendertijd gestart met 6 maanden, maar dat maakt qua opbouw niks uit... Ik begon met groenten en dan 3-4 dagen na elkaar hetzelfde gegeven (wortel, bloemkool, courgette, broccoli, pompoen, aardappel, zoete aardappel etc). Gaf het in eerste instantie in de ochtend na het slaapje, om een evt reactie op het eten overdag te hebben en niet 's nachts. Toen een stuk of 4-5 groenten goed gingen zijn we ook fruit (peer, rijpe banaan, meloen, appel) gaan geven en verschoven de groenten naar het eind van de middag 16.30-17u en al snel naar onze etenstijd. Hier zijn we gestart met prakjes (dus niet fijngepureerd) en al snel ook stukken. Maar goed, ze was hier wel 2 maanden ouder. Rond 7 maanden zijn we gestart met brood... Gluten worden afgeraden voor de 6 maanden, dus met een broodkorst oid zou ik nog niet beginnen! (ook zal zou dat laatste 'onderzoek' zeggen van wel) Ook bij onze zoon zullen we dit op dezelfde manier aanpakken.
Wij zijn 2/3 weken geleden begonnen met groente. Eerst inderdaad 3-4 dagen hetzelfde om allergie uit te sluiten en darmklachten, en enkelvoudige groenten. Wij zijn begonnen met bloemkool, dit leek me de meest zachte smaak. Inmiddels uitgebreid met broccoli, sperziebonen en worteltjes. Ik geef de hapjes echter rond 11.00 uur nu, om zo de reactie van mijn zoon goed in de gaten te houden. Over 2 a 3 weken ga ik ook fruit erbij geven, als hij dus 5/6 smaken groente heeft gehad. Dan gaat 's ochtends het fruit erin en dan eind van de middag de groente. Succes en hou de fotocamera bij de hand!
Hier met 6 maanden rapley begonnen..dus geen hapjes en prakjes maar gewoon stukken zoals je ze zelf ook eet. 3/4 dagen achtereen hetzelfde, eerst 2 weken groenten: wortel, courgette, bloemkool, broccoli, aardappel, zoete aardappel. Na een week of 2-3 fruit erbin geintroduceerd..op dezelfde wijze, dus in stukken aanbieden uit het vuistje. En groenten altijd tijdens onze warme maaltijd natuurlijk..gezellig met zn allen. En fruit s ochtends en s middags tussendoor.
Papfles? Wat voor een pap wil je geven en waarom? kijk eens op het introductieschema van www.borstvoeding.com. Tikkie conservatief maar wel handig. hier: 3-4 dagen hetzelfde gegeven op het tijdstip van de 2e voeding(11:30-12:00). Daarna gewoon fles (of bv) eerst goed groenten eten en daarna pas fruit (erbij, op een ander tijdstip)
Bedankt voor de reacties! Hier kan ik tenminste iets mee! En hoeveel tijd lieten tussen de fles en de groentes?? Hier krijgt ze vaak meteen als ze wakker wordt de fles en is dan ongeveer 2 uur wakker (met de fles erbij). Een uurtje na de fles geven?? Pap is misschien het verkeerde woord.. Ik bedoel Rijstebloem. Zodat ze kan wennen aan een andere substantie..
Als je haar aan een andere substantie wil laten wennen door rijstebloem zou ik het in een bordje met een lepeltje geven..maar eigenlijk zou ik het niet doen. Daar wennen ze met fruit en groente ook aan. Rijstebloem zit niet echt iets nuttigs in qua voedingsstoffen.
Oe, ik lees even mee. Wij "mogen" van het CB ook voorzichtig starten met bijvoeding, ook omdat mijn dochter nogal een veelvraatje is. Op een 180/6 fles haalt ze met moeite 3 uur, soms nog eerder. Ik wilde starten met haar ochtendfles ingedikt met rijstebloem (of een klein beetje pap in een bakje en dan met een lepel geven en dan de rest van de gewone melk met de fles erachteraan) en dan 's avonds voor haar 4e voeding een paar hapjes fruit. Ik wilde beginnen met banaan, maar bedacht me opeens in de auto of dat nou wel zo handig is. Krijgt ze daar bij verstopping van? Of kan ik dan beter met bijvoorbeeld mango beginnen?
Rijstebloem zou ik niet doen, kan averechts werken op de stoelgang en kan onrust veroorzaken... Hier groente om 15:00 en uurtje later de fles Fruit kwam na eerste slaapje Met 6/7 maanden is fruit voor het eerste slaapje gegaan en groente steeds later en de fles erna werd steeds minder 8/9 maanden fruit gelijk gebleven Groente rond etenstijd en soms met ons vd zelfde pot mee eten
Er schreef iemand dat ze gestart is met paprika, zou ik echt afraden. Milde smaken en idd een paar dagen achter elkaar geven. Pompoen, worteltjes, peer, etc. Banaan stopt de ontlasting. Mag wel uiteraard, zou het niet elke dag doen. Als ze er aan toe zijn.... Lees: niet meer genoeg aan fv hebben, interesse voor eten kan er gestart worden. Als je wil starten omdat je het zelf zo leuk vind zou ik het niet doen. Smakken en kwijlen hoort bij de ontwikkeling = niet er aan toe zijn!!
Rijstebloem voegt niks toe en geeft vaak darmkrampen en/of verstopping... En die nieuwe textuur leert ze al van de groenten. Je kunt het proberen natuurlijk maar zou niet tegelijk starten met groente en rijstebloem. Voor de 6 maanden mag het geen melkvoeding vervangen. Bij veel last gewoon weer stoppen en over paar weken opnieuw proberen.
Ik gebruik rijstebloem eigenlijk alleen voor de eerste ochtendvoeding, en dan nog niet eens heel veel. Ik heb er iig geen papspeen nog voor nodig. Het is meer omdat Eva niet genoeg (meer) heeft aan alleen melk. Ze haalt zelden 4 uur tussen voedingen, 3 uur is soms zelfs modderen (lang leve BabyTV soms hoor, dan kan ik haar even afleiden). Ik gebruik het dus meer voor indikken.
Dat was ik! Bij ons was het een groot succes ... maar ik moet erbij zeggen dat we op dat moment in een kas waren (wonen tijdelijk vanwege man zijn werk in buitenland en zijn dus wel eens in de paprikakassen), dus het was een stukje paprika net van de plant af ... lekker in haar hand en op laten sabbelen. Niet gepureerd oid, verser kan niet ... Verder zou ik wortel, pompoen en zoete aardappel ook aanraden, allemaal milde smaken en makkelijk om mee te beginnen ...
Welke groentes gaf je als eerst?? Ik ben begonnen met drie soorten groentes: wortel, sperziebonen en broccoli. Toen dit goed ging, ben ik er elke week een groente bij gaan voegen (bloemkool, bruine bonen, snijbonen) en nu ook steeds een beetje aardappel. Hoe laat gaven jullie het? Rond de tijd dat wij zelf ook warm eten. Hoeveel dagen achter elkaar doe je de dezelfde groente? Of wissel je dit juist af? Wanneer mag je beginnen met een nieuwe groente?? Zie boven. Vanaf wanneer begon je met fruit? En wisselde je dan fruit en groente af?? Toen de groenten redelijk goed gingen. Ik heb fruit echt toegevoegd ('s morgens) dus naast de groenten 's avonds ook 's morgens fruit.