Onzeker door CB; hoeveel voeding krijgt jouw baby?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Juul84, 14 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Ons zoontje is met 38 weken geboren en woog toen 3098 gram. Vandaag op het CB geweest (hij is morgen 6 weken) en hij woog vandaag 4375 gram met een lengte van 55cm.

Sinds gisteren krijgt hij 5 flesjes van 150ml met 5 schepjes. Ik had een andere arts dan normaal en ze begon meteen erover dat hij nu teveel voeding krijgt. Ze hebben dat standaard regeltje van 150ml per kilo lichaamsgewicht en daar zit hij nu ruim boven.

Maar ik denk dat hij het nodig heeft (anders zou ik het niet geven natuurlijk ;)) en ik vind ook zijn groei eigenlijk niet abnormaal. Gaat precies hetzelfde als zijn zus, die startte ook met een laag geboortegewicht (onderste lijn groeicurve) en zat met 2 maanden op de middenlijn. Ik verwacht dus dat het met ons zoontje ook zo zal gaan.

Toch heeft die arts het voor elkaar gekregen dat ik er wat onzeker van ben geworden, vandaar dat ik benieuwd ben naar wat jullie baby's van rond deze leeftijd (6 weken) drinken.

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik weet eigenlijk niet meer wat Esmay precies kreeg...

Kan je anders niet een keer proberen hoe hij het doet op wat minder ? Wie weet gaat het wel gewoon goed ?
    Mocht het niet zo zijn dan heeft hij het idd nodig en zou ik er gewoon mee door gaan!

3. levy

levy Lid

29 jan 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jammer dat de arts je onzeker heeft gemaakt.
    Ik heb het even opgezocht bij mijn dochter en die zat rond die leeftijd ook al op die hoeveelheid.
    Hier hebben ze er nooit een probleem van gemaakt, als jouw zoontje het nodig heeft gewoon doen.

4. misa

misa Niet meer actief

#4 misa, 14 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2011
    Laat je niet gek maken door het cb!! Heb ik ook één keer laten gebeuren, ik was helemaal van slag. Doe ik dus niet meer en ik volg mijn eigen gevoel!

Ik heb even teruggekeken. Mijn zoontje is met 39 weken geboren en woog met de toen 2950 gram en 49 cm. Met 6 weken woog hij 4090. Ik denk dat hij 6 flesjes van 120+4 kreeg.
    Met 7 weken woog hij 4245 gr.
    En met 8 weken 4530 gram en 55,1 cm. Ik denk dat hij toen zo'n 150 ml per fles kreeg (incl voeding).

Maar je moet doen wat goed voelt, als je maar niet boven de liter per dag uit komt. Volgens mij is het minimaal 150 ml per fles per kilo en maximaal 180. Dus ze moet niet zo moeilijk doen! ;)

Heeft je kindje steeds veel honger, dan kun je ook altijd nog iets zwaardere voeding geven (standaard als je hypo allergeen geeft of voor hongerige baby's als je standaard geeft).
    Elk kindje is anders. :)

Oja, mijn zoontje groeide sommige weken ook wel eens 250 gram per week.. ;)
    Hij weegt nu 8140 en is 66,1 cm lang. Heerlijk babyvet hier! ;)

5. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb het even voor je opgezocht, maar mijn dochter zat toen op 6x 150+5 :$. Dan heeft ze zeker ook veel te veel gehad:D. Nooit wat over gehoord iig. Ze woog toen trouwens 4870 gr, dus wel iets zwaarder.
    Gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Mijn zoon kreeg met 4 maanden zelfs nog 6 keer 180cc,

met 6 weken zat hij hier op 6 keer 120.

hier op het cb zeggen ze : we kijken niet naar lichaamsgewicht of dergelijke, het is wat je kindje nodig heeft, de 1 heeft meer dan de ander nodig, en als ze minder willen ga je het er ook niet extra inproppen om aan die regel te voldoen,

het liefst iig niet boven de 1 liter uitkomen,

hier wel boven de liter uitgekomen tot hij 6 maand was, toen ging hij opeens naar 4 flessen van 180.

7. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    #7 Trisha1981, 14 jun 2011
    Laatst bewerkt: 14 jun 2011
    ruim erboven? het gaat maar om 34ml erboven per fles,.... Als hij de flessen leeg drinkt of missschien net niet, dan heeft hij het gewoon nodig toch? Volg gewoon je gevoel, en zolang hij niet boven de 1l. voeding krijgt is het goed hoor.

8. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Lara kreeg met 6 weken 6 á 7x 120 cc

9. Loe

Loe Niet meer actief

oh, niet luisteren hoor. En dat lijkt nu alsof ik dat heel makkelijk zeg, maar is echt niet zo. JIJ ziet dat hij wel of geen honger heeft. ONze zoon zat op 170 keer lichaamsgewicht. Het is 150-170 per kg lichaamsgewicht. Gewoon geven als hij honger heeft, echt.

10. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Herkenbaar, ik heb zo ook een keertje heel onzeker zitten rekenen nadat het CB iets had gezegd.
    Mijn zoontje heeft zelfs een tijdje (ik denk een week ofzo?) iets meer dan een liter gekregen. Tja hij had honger.. ik was wel opgelucht toen hij vlak daarna weer net onder de liter bleef, is toch beter voor zn nieren!

Toen ik zo panisch aan het doen was, zei mn moeder heel droog dat ze echt niet begreep waar ik zo moeilijk over deed. Zij had bij mij nog nooit gerekend met allerlei formules, ik kreeg gewoon zoveel ik wilde en daar heb ik niets aan over gehouden. Achteraf begrijp ik ook niet waarom ik zo onzeker was.. alsof een paar cc boven de liter zo'n verschil maakt.. maar ja die stomme regeltjes hé.. die maken je gewoon zo onzeker!

11. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hier een hele andere situatie ( 37 weken en 1710 gram) Maar ook wij kregen de opmerking van het cb dat L teveel voeding kreeg. Ik weet niet meer hoeveel precies... maar hij heeft altijd teveel gekregen. Tja... ik kon ons ventje toch geen honger laten lijden?
    Het enige nadeel hier was dat we op een gegeven moment langzaamaan over moesten stappen op extra verzadigende voeding. Anders hadden we nóóit de 4 maanden gehaald zonder bijvoeding. En dat was soms wel erg rekenen/tellen en rekken... dus niet zo heel gemakkelijk.

Maar hier kwam het vaak ook door groeispurten merkte ik. Want met 3 mnd en 3 weken was het gruwelijke hongerige ineens over. We hebben het dus vol kunnen houden (met alleen rijstebloem in de laatste fles) tot bijna 5 maanden :)

Het cb geeft advies en het is natuurlijk aan jullie wat jullie er mee doen ;)

12. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    kleine van nu 11 weken:
    kleine weegt nu zeg 5,5 kg, 5,5x150:5voedingen= 165cc incl. voeding.
    maak 150cc water, dan poeder erbij en dan terug gieten.

cb wil dat ik veel meer geef, ka raad dat weer af.
    cb maakt me dan ook steeds erg onzeker.

Doe ook wat je kindje aangeeft.
    Hier krijgt mn dochter de ene keer ook echt die 5 voedingen maar ook wel eens 6, ze geven het ook wel zelf aan!

13. misa

misa Niet meer actief

En, hoe voel je je er nu over?

14. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Aan de ene kant heb ik zoiets; ieder kind is anders en daar kun je niet zomaar zo'n rekensommetje op los laten en verwachten dat dat voor ieder kind geldt. Als ik daarbij kijk naar zijn lengte, dan vind ik zijn gewicht zeker in verhouding met zijn lengte. Mijn dochtertje woog bij die lengte een kilo zwaarder (was toen 8 weken) en daar heeft onze arts toen nooit iets van gezegd. Onze eigen arts is ook nooit zo moeilijk maar ik had nu dus een ander.

Aan de andere kant zou ik zeker niet willen dat mijn zoontje teveel voeding krijgt en daardoor te snel zou groeien. Ik ga vandaag dus toch maar proberen of het echt niet lukt met flesjes van 120+4 schepjes en dan de laatste fles voor de nacht 150+5 schepjes.

Want ik moet wel zeggen dat hij gisteren na een paar flessen meer gespuugd heeft dan normaal. Dus misschien heeft hij gewoon soms behoefte aan een fles van 150 maar nog niet bij alle flessen.
    Als hij het echt nodig heeft, dan geef ik het gewoon; rekensommetje van het CB laat ik dan gewoon links liggen.

Ik moest van die vrouw ook over op standaard ipv HA. Terwijl mijn dochtertje kma heeft gehad. Maar volgens haar doet de HA voeding niet zoveel; hij zou òf standaard moeten krijgen òf pepti ;) beetje onzin volgens mij, dus ik heb ja geknikt maar blijf lekker HA geven.

Zo zie je maar weer dat het echt scheelt wie je hebt bij het CB, normaal heb ik een superleuke arts en verpleegkundige en ga ik altijd met plezier naar het CB, maar dit was een beetje een zeurmens...

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier was ik juist zélf te bang dat ze te veel kreeg en was ik aan het rekken.. cb arts zei hier juist: Niet doen, gewoon geven als ze honger heeft.. zolang je niet over de liter heen komt...

En toen ik verder weer op verzoek ging geven, ging ze ineens ook weer iets minder eten...

Wij zaten in die periode op een overgang van flessen van 120 (6x) naar 150 (5x) . Ze zat een beetje tussen de 620 en 750 cc per dag.. verschilde nogal dus.

16. misa

misa Niet meer actief

Je móet over over op standaard ipv ha..?? Wie denkt ze wel dat ze is. Beetje bijzonder hoor. Ik hoor ook wel steeds meer over de twijfels over ha. Maar je bepaald altijd nog zelf wat je geeft.

Ik bedacht me nog: hoe snel drinkt je kindje de flessen leeg? Ze 'moeten' er 15 a 20 min over doen om een verzadigd gevoel te krijgen en om de zuigbehoefte te stillen. Als het te snel gaat, wil een andere (kleinere) speen, andere fles of een dental speen wel eens helpen. Indikken met nutriton kan ook helpen.

Mijn zoontje had heel erge zuigbehoefte en zoog veel speen en duim. :)

17. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Nou, ze zei niet echt dat het moest, maar ze heeft wel in het dossier gezet dat hij over kan gaan op standaard melk. Ze zei het alleen op een 'dringende' manier waarvan ik een beetje geïrriteerd raakte...:)

Hij drinkt zijn fles vrij snel leeg (10-15 minuten), maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt. Na de fles is hij namelijk gewoon tevreden. Alleen merkte ik dat hij steeds korter er tussen ging laten en daarom ben ik 2 dagen geleden overgegaan op flesjes van 150. Maar ik ga vandaag dus even kijken hoe het gaat.

Overigens staat in het groeiboekje dat 10-20 minuten normaal is voor een fles. Tssss overal lees je weer andere informatie...soms is het echt om gek van te worden.

18. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Oh ja en hij krijgt al een schepje nutriton door de fles omdat hij nogal last had dat de voeding omhoog kwam na de fles.

19. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Als er iets is dat ik geleerd heb is dat je je eigen gevoel moet vertrouwen en dat van je kindje (nja wat je denkt dat je kindje aangeeft.) Ik had ook heel veel twijfels over van alles en nog wat door het CB. Op een gegeven moment heb ik een keer een afspraak bij de ha gemaakt om alles te bespreken en daar kwam ik met een heel goed gevoel vandaan :) Afgelopen week weer bij t CB geweest en verteld wat ik haar de afgelopen maand voor voeding heb gegeven en ze vonden het prima :)...

20. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    pff laat je aub niet opjutten door het cb ik zeg altijd ja ja doe ik en doe het lekker gewoon op me eigen manier weet je het cb is er alleen om adviezen te geven het zijn geen regels..

Doe gewoon lekker waar jij je goed bij voelt als je kleine gewoon de flesjes leeg drinkt zonder moeite is het toch gewoon goed....en een kindje laat gewoon wat staan hoor als ze vol zitten.

Toen Timo 6 weken was zat hij op precies hetzelfde schema als jou en hij was nog lichter ook! en ze hebben op het cb er echt niets over gezegd.

Deel Deze Pagina