Onzeker door CB; hoeveel voeding krijgt jouw baby?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Juul84, 14 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn zoon zat met 1 maand ook op 5 keer 150+5. Als ik minder ging geven kwam hij heel snel weer voor de volgende voeding en kreeg hij op het eind van de dag alsnog teveel. Met 150+5 liet hij er netjes gemiddeld 4 uur tussen zitten. Snachts sliep hij snel door dus dat was ook geen probleem.

Een kinderarts had nog wel gezegd dat ik minder moest geven en dan de overige 2 uur (die hij eerder kwam voor de voeding) met hem in de draagzak rond te lopen en een speen in zijn mond te houden. Meneer is van zichzelf een speenweigeraar. Dat advies vond ik ronduit belachelijk en was ook puur gebasseerd op het feit dat hij veel was aangekomen. Maar dat klopte achteraf niet want er zat 200 gram verschil tussen hun weegschaal en die van het cb.

Ik zou persoonlijk luisteren naar de adviesen die werken voor je kindje. Maar je kindje is niet standaard, dat zijn de regeltjes van het cb wel. Als hij het goed doet op 5 keer 150+5 zou ik dat gewoon blijven geven.

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Overigens kreeg mijn dochter ook altijd teveel. Soms kreeg ze dagen net iets meer dan 1000cc, maar regelde het dan zelf weer zo dat ze binnen een paar dagen terug was op 1000cc.
    Nu is ze nog een grote eter.

Maar ze is nu bijna 2 jaar en 82 cm en 11 kg. Ze zit volgens mij nog onder de -1 lijn.
    Hoe ze als baby drinken zegt niks over hoe ze gaan worden. Wel als je gaat proppen en dat ook blijft doen. Maar dat zal in de meeste gevallen niet zo zijn.

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'flesvoeding'

4. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Mijn meisje is van 25-04 en drinkt nu 5 maal 120 en 1 maal 90 ,die is in de nacht echter ga ik die nu ook omoog gooien.
    Ze krijgt 1 schepje nutritron er door heen en ik meng standaart voeding met hongerige baby's,2 om 2 dus..
    Soms krijgt ze voor de nacht zelfs 2 schepjes nutriton ik verwacht echter dat ze erdaags de nachtvoeding gaat overslaan ma das afwachten..

Mijn meisje was ook een kleintje geboren emet 38+1 en woog 2795 gr hoeveel ze nu is weet ik niet precies heb de 22 ste pas weer afspraak voor vaccinatie ma ik tre me er niks van aan wat het cb zegt.
    Als mijn meisje honger heeeft krijgt ze eten klaar :D

5. adi

adi Niet meer actief

Richtlijn voor flesvoeding is 150-180cc per kg per dag.
    Met een absolute maximuum van 1 liter per dag.

(ik schrik wel een beetje als ik lees dat echt veel mensen daar structureel boven gaan zitten, en dat gewoon prima vinden)

Zolang je onder het maximuum blijft zou ik gewoon kijken naar de behoeften van je kindjes, en wel in de gaten houden dat de baby niet te snel/ explosief groeit. Want hoe je het wendt of keert: met KV kun je de baby overvoeden, kun je de maag te snel oprekken, en kun je de kans vergroten op overgewicht (door teveel van bepaalde voedingsstoffen in de eerste maanden erin te 'gooien')
    Daaruit is ook een max. van 1 liter op KV nr1 gesteld. Daarboven krijgt een babylichaam meer eiwitten, natrium en voedingstoffen dan het eigenlijk kan verdragen.

6. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Ik vind het inderdaad ook belangrijk om het wel goed in de gaten te houden. Ieder kind is uniek, dus zo'n regeltje zal niet voor ieder kind opgaan, maar ik zou zeker niet willen dat mijn zoontje teveel zou krijgen.

Maar zoals er al meerdere hier gezegd hebben; je merkt zelf als moeder wel wat je kindje nodig heeft. Ik heb mijn zoontje gisteren dus weer flesjes gegeven van 120 (of eigenlijk 130ml water) met 4 schepjes en dat ging prima. Blijkbaar had hij die 2 dagen daarvoor wat meer nodig en dat heeft hij toen ook gekregen. Nu dus in principe flesjes van 120+4, behalve die voor de nacht want dan krijgt hij wel 150+5.

Ik blijf het overigens wel raar vinden dat op de verpakking van voeding een heel ander schema staat :( want daar staat op dat een kindje vanaf 4 kilo wel 5 voedingen van 150+5 mag. Maar goed; ik volg gewoon wat mijn zoontje aangeeft en dan komt het vast wel goed. Ga tussendoor nog een keertje wegen om te kijken of hij niet te snel groeit en dan komt het vast wel goed.

7. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik hield zelf altijd gewoon de 1000cc grens aan. Behalve als mijn dochter een groeispurt had terwijl ze al op de 1000cc zat. Dan kreeg ze de laatste fles nog 30cc meer en soms vroeg ze er overdag ook om. Maar als ze het binnen die paar dagen (max 3 dagen) niet zelf zo geregeld had dat ze weer terug zou zitten op de 1000cc dan was ik aan de bel gaan trekken. Maar gelukkig was het nooit langer dan 2 dagen dat ze iets teveel kreeg.
    Overigens dronk ze buiten de groeispurten nooit elke fles helemaal leeg. Er bleef regelmatig een bodem staan. Zeker 2 keer per dag.

Deel Deze Pagina