ik ben het helemaal met Smoekie eens! Als ik Lize na het eten op haar buik leg, spuugt ze gegarandeerd haar eten uit! (dus doe ik dat niet...) en van die pleisters, nou ja zeg! Wat idioot! Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, ze zijn altijd lief, ik mag altijd 'mijn ding doen' (warm washandje, haar vasthouden..) en daarna wordt de pleister er door de arts zelf opgedaan. Dat je de pleisters in je handen gedrukt kreeg vind ik ronduit onprofessioneel! Vervelend voor je, deze ervaring. Er zijn echt CB's die het beter doen hoor. groet Amber
Hoe schuin moet het hoofdje liggen eigenlijk? Helemaal op de zijkant? Tim heeft het hoofdje, een klein beetje schuin liggen. Is dat dan ook voldoende?
een beetje schuin is altijd beter dan helemaal recht. Maar het moet ook niet elke keer dezelfde beetje schuin zijn, snappie?!? Ik zou gewoon vaak het hoofdje verleggen. Wij hebben dat gedaan vanaf dat ze op haar rug moest liggen en ze raakte er vanzelf aan gewend. Nu laat ze het ook maar zo. Je kan ook wachten tot hij goed slaapt en heel langzaam het hoofdje draaien. De aanhouder wint hoor!
Mijn kleine Kim is onder behandeling van een kinderfysio (komt elke week aan huis, heel luxe!) vanwege een wat schuin achterhoofdje. Het valt nog mee, maar behandelingen van een kinderfysio worden tegenwoordig volledig vergoed en je kunt er maar beter vroeg bij zijn. Ik moet Kim ook meerdere malen per dag op haar buik leggen om de nekspieren steviger te maken en ik moet haar hoofdje draaien in haar slaap (lukt alleen 's nachts, overdag maakt ze alleen hazeslaapjes en dan wordt ze er wakker van). Ik wil voorkomen dat ze straks een helmpje op moet, dat lijkt me vreselijk. Kijk maar naar de foto via de volgene link: http://www.fysiotherapie-nesselande.nl/plagiophalie.htm
Een redressiehelmpje is echt niet erg (kijk maar in mijn album) maar je baby moet er echt wel mee naar buiten! Zo'n helmpje mag alleen af tijdens het wassen en knuffelen. Je baby moet het 23 uur per dag op hebben.
Echt leuk is het niet maar het is mij reuze meegevallen. Jarissa heeft er geen moment last van gehad. Natuurlijk is voorkomen veel beter maar een helmpje is echt geen ramp hoor.
ik heb in mijn naaste omgeving 2 heel goede voorbeelden om echt met alles proberen te voorkomen dat de kinderen geen afgeplat hoofdje krijgen...de oudste heeft aan 1 kant een hele afvlakking, en de jongste heeft echt letterijk en figuurlijk een "platte" achterkant ze hebben er (nu nog) beide geen last van, maar ik kan me voorstellen dat ze "later" toch wel de nodige opmerkingen kunnen krijgen van andere kinderen (die heel hard kunnen zijn) ..... dat kale stukje waar jij het over hebt ,is "normaal" en hoef je je ook geen zorgen over te maken, maar omdat jij zelf schreef dat het "behoorlijk" plat was ging ik van "erger" uit... hoe dan ook laat de ha gewoon even kijken hoe en wat, misschien "lijkt" het erger dan het is, maar misschien ook niet...voorkomen is beter dan genezen toch... succes meid.. voor 'snachts kun je denk ik "weinig" betekenen...maar op de dag bijv. in de box kun je er voor proberen te zorgen dat de kleine op de zij ligt, en niet op de rug kan draaien door er een opgerolde handdoek achter te liggen, en de voorkant waar hij op uitkijkt aantrekkelijk te maken zodat hij niet "terug' naar de rug wil draaien...en ook dat natuurlijk weer af proberen te wisselen...er zijn genoeg dingen die je zelf kunt doen om proberen een "voorkeurshouding" en of afplatting van het hoofdje te voorkomen... Zoë had ook een ontzettende voorkeurshouding, en juist door bovenstaande dingen te doen maakt het haar nu niet meer uit, ze kijkt nu beide kanten op, ze slaapt op "beide" kanten (ligt er maar net aan ook welke duim op dat moment het "lekkerst" is ) en tuurlijk heeft ook zij een kaal en wat plattig stukje op haar hoofdje van het slapen maar dat wordt steeds minder, omdat ze nu dus "half" op de zijkant van haar hoofdje slaapt, en welke dat is gelukkig steeds verschillend.... ok dat wist ik niet kindje van mijn vriendin had bij het naar buiten gaan geen helmpje op dus ik ging er gemakshalve van uit dat het dan ook niet op "hoeft".... gr.smoekie
Ik had Kylian 's nachts altijd in een ding van safe to sleep liggen. Dit waren 2 driehoeken, een grote voor de rug een een kleintje voor de buik waartussen je je kindje op de zij kunt leggen. Hier door kunnen ze niet terug draaien en kun je ze heel makkelijk wisselligging geven. Hier was het dus voeding-rug-voeding-linker zij- voeding-rechter zij. De verpleegkundige van het cb vond ondanks dit dat zijn hoofdje toch scheef was en ik werd meteen doorgestuurd naar de kinderfysiotherapeute. Toen die kwam moest ze toch wel lachen want Kylian's koppie was zo rond als een bal en er was dus niets aan de hand. . En dat van die prikken met de arts heb ik nooit geen problemen gehad, ze is heel lief en plakt inderdaad de pleistertjes zelf. De verpleegkundige had bij de eerste prikken de naald niet goed op de spuit gedraaid waardoor, toen ze druk gaf, de spuit van de naald af vloog. Resultaat was dat mijn kind er lag te krijzen met alleen een naald in zijn been, en nog een keer geprikt moest worden. Mijn vader was die keer mee en was woest en heeft haar gevraagd of ze misschien net de opleiding (het is een oudere dame) had afgerond en nog nooit geprikt had . Groetjes anita
Ik zat nog even te denken, wat betreft de afplatting van zijn hoofdje. Slaapt hij misschien ook goed op zijn zij? Jamie slaapt al vanaf zijn geboorte op zijn zij, met een rolletje in zijn rug, dat gaat altijd prima! Maar als je het toch eng vindt, kan je ook zo'n zijligkussen kopen. Dan kan je bij elk slaapje afwisselen van kant. Jamie heeft een heel ovaal hoofdje, hij ligt bijna nooit op zijn achterhoofd (alleen als hij naar de mobiel in zijn box bijvoorbeeld kijkt..)
Ik ben net even bij het CB geweest. En mijn probleem aangegeven met zijn hoofd niet willen draaien 's nachts. Zij gaf als tip om aan de zijkant van het hoofdje een opgerolde hydrofiele luier te plaatsen, zodat het hoofdje niet de andere kant op kan. En als hij wakker is, zoveel mogelijk op het buikje liggen. Eventueel kan je ook in het bedje, de kant waar hij naartoe moet kijken, aantrekkelijker maken. Tim ligt nu in bed met een opgerold spuugdoekje onder zijn hoofd. Ik ben benieuwd. Het zal wel warm zijn.
Ik heb hem nu andersom in zijn bedje en bij het kdv hebben ze hem met de "slechte"kant naar een ander kindje gelegt en heeft hij de hele tijd naar de slechte kant gekeken zonder problemen. Denk dat ik toch een beetje van slag was van die niet zo aardige mevrouw dat ik meteen van het ergste uitging. Ik wacht gewoon even af wat de dokter volgende week zegt. In ieder geval iedereen bedankt voor de tips. Heb er zeker wat aan gehad.
neem maar aan dat je onderhand wel weet dat ik niet snel "adviezen" van een cb zal tegenspreken, omdat ze meestal toch hun eigen regels hanteren en je daarvan op moet pikken waar je wat aan hebt... maar als ik eerlijk ben, en denk maar na, mag je al niet eens door het spijlenbed dat ding (weet ff niet hoe het heet) heen wikkelen omdat ze dan met hun gezicht daartegenaan kunnen komen tijdens hun slaap, en daarvan kunnen stikken... ik vindt het een "eng" idee om zo'n rol bij het hoofdje neer te leggen, met het risico dat hij of zij het gezichtje ertegenaan gooit tijdens de slaap... je kunt vindt ik persoonlijk beter een rol in de rug en buik leggen om de voorkeurshouding "te wijzigen" dan een rol achter het hoofdje, want ze draaien zo hun gezicht er tegenaan... maar goed dat is mijn mening daarin... en idd zoals ik al eerder zei is het voor de kinderen goed om de 1e kant waar ze naar toe "moeten' kijken zo aantrekkelijk mogelijk te maken, en de andere kant bijv. af te schermen door doeken o.i.d. zodat daar "niets" te beleven valt... gr.smoekie
Daarom hebben wij dus een knuffeltje dat we steeds van kant wisselen. Ze weet inmiddels wel dat ze naar het knuffeltje toe moet slapen. Ik leg het op ooghoogte, zover kunnen haar armen nog niet reiken.
Het rolletje werkt ook niet. Het aantrekkelijker maken wel. Ik ben nu maar begonnen met het hoofdje draaien als hij slaapt. Dan maar het risico lopen dat hij wakker wordt.
Veel succes meiden met het omdraaien van de hoofdjes en stimuleren van de niet voorkeurskant. Wij hebben dat met Jarissa ook allemaal gedaan. Helaas heeft het bij ons onvoldoende geholpen en heeft Jarissa toch een helmpje gehad (zie album). Gelukkig met een heel goed resultaat. Maar meestal helpen alle tips die hier genoemd zijn goed genoeg om een helmpje te voorkomen en dat is zeker de moeite waard.
denk dat je daar "verschillende" reacties over zult krijgen, de 1 zal zeggen dat je er niks "meer' aan hebt omdat de kleine er "te oud" voor zal zijn en zich bijna kan "omrollen" , of dat je het gewoonweg niet moet kopen... ikzelf heb bij Zoë datgene gedaan zoals ik het destijds met de andere 2 deed, wisselend op de zij laten slapen met een opgerolde hydrofielluier in de rug en onder bij de buik... maar ja nu zijn er van die dingen te koop, en hoef je daar eigenlijk niet meer mee te "rommelen" (met doekjes e.d) .... tis een afweging die je zelf moet maken...ik vindt het in ieder geval een "mooie" uitvinding... gr.smoekie